تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805137241
چه کسانی میتوانند معارف قرآن را بفهمند ؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آیتالله جوادی آملی تشریح کرد:
چه کسانی میتوانند معارف قرآن را بفهمند ؟
قوم یعلمون قوم عرب و فارس و عجم و حتی قوم علما نیستند بلکه قوم یعلمون کسانی هستند که قائم به علم هستند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 1 تا 7 سوره «فصلت» روز شنبه، 23 اسفند ماه، بیان کرد: سوره مبارکه فصلت یکی از حوامیم سبعه است که درباره قرآن کریم و رهآورد قرآن کریم نازل شده است. این سوره به قرینه محتوای آن که عناصر محوری آن اصول دین است در مکه نازل شده است. این کتاب از طرف ذات اقدس اله نازل شده است، مبدأ تنزیل این کتاب رحمت رحمانیه خداوند و رحمت رحیمیه الهی است « تَنْزِيلٌ مِنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» یعنی هم برای عموم مردم است در یک سطحی و هم برای خواص است در یک سطحی بالاتر و عمیقتر. دلیل این مطلب این است که معلم این کتاب رحمن است که رحمت او «وسعت کل شی» است و رحیم است که «فساکتبها للذین یتقون».
وی ادامه داد: مطلب دیگر در مورد نزول قرآن همان طور که بارها اشاره کردیم مانند نزول باران نیست بلکه نزول باران به صورت انداختن است ولی نزول قرآن به صورت آویختن است خداوند قرآن را به زمین آویخت و از آن با عنوان حبل متین یاد کرده است. این حبل متین اگر قرار باشد مانند باران به زمین انداخته شده باشد که این حبل مشکل خود را نمیتواند حل کند چه برسد به اینکه متین باشد و بخواهد محل اعتصام مردم باشد «واعتصموا بحبل الله جمیعاً» حبل افتاده را نمیتوان گرفت و بالا رفت. پس یک طرف این کتاب دست خداوند است علیم و حکیم است و طرف دیگر آن دست انسان است که عربی مبین است. بنابراین این عربی مبین، این کلمات و این ظواهر پایه و مقدمه است و هر کس این پایه و مقدمه را حفظ کرد و روی آن ایستاد و ظواهر را حفظ کرد میتواند بالا برود و اگر این ظواهر را رها کرد همانجا سقوط میکند چرا که این ظواهر پله و پایه است برای مراحل میانی و بالاتر.
این مرجع تقلید عنوان کرد: دو روایت نورانی از حضرت امیر (ع) در باره تنزیل رحمان و رحیم که یکی در مورد اصل خلقت و دیگری در مورد نازل کردن قرآن کریم است نقل شده است. درباره اصل خلقت فرموده است « الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ وَ الظَّاهِرِ لِقُلُوبِهِمْ بِحُجَّتِهِ» کل آفرینش صحنه هستی تجلی پروردگار است لذا هر موجودی به منزله آینه است کما اینکه از موجودات به آیت یاده شده است که در این آینه میشود میتوان اوصاف الهی را مشاهده کرد. بیان نورانی دیگر آن حضرت در خصوص قرآن کریم است « فَتَجَلَّي لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي کِتَابِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَکُونُوا رَأَوْهُ، بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِهِ» با اینکه سراسر جهان خلقت، تجلیات الهی است درباره خصوص قران کریم فرمود ذات اقدس اله در این کتاب تجلی کرده است ولی مردم آن را نمیبینند این تعبیر در کل عالم نیست بلکه در خصوص قرآن است چرا که قرآن یک آینه شفاف تری از آسمان و زمین است و زمانی که شفاف تر بود پس آیت بودنش بالاتر از آیت بودن آسمان و زمین است. در حقیقت قرآن کریم علم الهی است که ظهور کرده است لذا فرمود توقع آن است که مردم آثار متکلم را در کلام بینند، آثار کاتب را کتاب ببینند، آثار قائل را در قول ببینند. این قرآن چون قول، کلام، کتاب خداست خدای سبحان در مقام فعل تجلی ویژه کرده است اما متاسفانه اهل قرآن این تجلی را نمیبییند. پس تنزیلی که خداوند در قرآن دارد تنزیل ویژهای است.
وی افزود: این تنزیل به صورت کتاب در آمده است خداوند گفت و پیامبر گرامی اسلام آن را نوشت، تمام آیات و احکام الهی در آن به صورت شفاف بیان شده است، ابهام و اجمالی در آن نیست اگر احیاناً ابهام و اجمالی در آن وجود داشته باشد محکماتی در آن وجود دارد که سرپرستی آن آیات مجمل و مبهم را بر عهده دارند و در حقیقت مادر آن متشابهات هستند. این مجموعه درست است که جمع است اما همه احکام آن مبین و مشخص و روشن است « كِتَابٌ فُصِّلَتْ آيَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ؛ كتابى كه آياتش به طور مشروح بيان شده است. قرآنى است به زبان عربى براى مردمى كه اهل دانشاند.»
آیتالله جوادی آملی در خصوص اینکه چرا قرآن به زبان عربی نازل شده است بیان کرد: که دلیل این مطلب این است زبان فارسی که یکی از غنیترین زبانها در کلمات است وقتی به عربی میرسد در بیان برخی از مطالب کم میآورد مثلاً ما در زبان فارسی میان صیغه زن و مرد فرقی نداریم یعنی هم به زن و همه به مرد تو میگوییم اما در عربی این تفاوت وجود دارد، ما میان فرد و جمع در زبان فارسی چیزی نداریم یعنی تثنیه معنایی ندارد این در حالی است که در زبان عربی برای وسط و میانه صیغه جداگانهای به نام تثنیه وجود دارد. در مورد زمان و مکان نیز همینطور است یعنی ما در زبان فارسی دور و نزدیک داریم چه زمانی و چه مکانی و چیزی میان دور و نزدیک ندارم در حالی که در زبان عربی این وجود دارد. از همین رو است که ترجمه قرآن بسیار سخت است در برخی از موارد برای ترجمه قرآن حتماً باید از کلمات دیگری برای تشریح مطلب استفاده کنیم. فخر رازی در مورد این مساله میگوید که برخی از حروف خشن هستند و برخی نرم و در عربی هیچ وقت دو حرف خشن کنار هم جمع نمیشود لذا عربی سهل المقال است، کلمات یا دو حرفی یعنی ناقصاند یا چهار حرفی یعنی زائدهاند و یا سه حرفی یعنی کاملاند که غالب کلمات عرب سه حرفی هستند این توجیهاتی است که مرحوم فخر رازی برای مبین بودن و فصیح بودن زبان عربی ذکر میکند.
وی اضافه کرد: در مورد اینکه چرا عربی مبین است روایتی از امام باقر (ع) نقل شده است که در آن آمده است «لانه یبیّن الألسن و لا تبیّنه الألسن» این زبان میتواند زبانهای دیگر را ترجمه کند ولی زبانهای دیگر نمیتوانند آن را ترجمه کنند به عبارت دیگر علت مبین بودن زبان عربی این است که این زبان میتواند زبانهای دیگر را ترجمه کند در حالی که عکس آن اینطور نیست مخصوصاً در مورد قرآن کریم که معارفی که در آن وجود دارد سابقه ندارد.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: کسانی میتوانند معارف قرآن را بفهمند که اهل علم باشند و خود علم به تنهایی برای آنها کافی نباشد، علما نمیتوانند معارف قرآن بفهمند چرا که نفرمود این کتاب برای علما نازل شده است بلکه فرمود این کتاب برای «لقوم یعلمون» نازل شده است این در حالی است که قوم یعلمون قوم عرب و فارس و عجم و حتی قوم علما نیست بلکه قوم یعلمون کسانی هستند که قائم به علم هستند، همانطور که بین عادل و قائم به عدل فرق است بین عالم و قائم به علم نیز فرق است چرا که قائم به عدل کسی است که اگر احیاناً بی عدلی ببیند خوابش نمیبرد این در حالی است که عادل در جایش خوابیده است. بنابراین قوم یعلمون عرب و عجم نیست و حتی عقلا هم قوم یعلمون نیستند. بنابراین کسی که قوامش به علم و دانش است و فرهیخته فهم است میتواند قرآن را بفهمد. اما خشیت و ترس و مسائل اخلاقی نیز مال علماست اما کسی که بتواند این طناب را بگیرد و بالا برود و از بالا برای انسانها خبر دهد ار قوم یعلمون است این برای رحمت رحمانیه است اما وقتی به رحمت رحیمیه میرسد میفرماید: «بَشِيرًا وَنَذِيرًا فَأَعْرَضَ أَكْثَرُهُمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ؛ كتابى كه نويدبخش و هشداردهنده است، ولى بيشتر آنان ( مردم مكّه ) روى برتافتند؛ پس آنان نمیشنوند و حق را نمیپذیرند.»
شفقنا
۲۴/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]
صفحات پیشنهادی
همه میتوانند از معارف قرآن بهره ببرند/ زبان قرآن معرفت بخش است
سعیدیروشن همه میتوانند از معارف قرآن بهره ببرند زبان قرآن معرفت بخش است شناسهٔ خبر 2509764 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت همه كسانی كه زبان عربی و صلاحيتهای علمی متعارف و فطرت و عقل سالم داشته باحادث یا قدیم بودن قرآن در منظر امام هادی(ع)
معارف حادث یا قدیم بودن قرآن در منظر امام هادی ع یکى از مهمترین جریانهاى فکرى و عقیدتى در دوران امام هادى ع جنجال و کشمکش شدید بر سر مخلوق بودن یا مخلوق نبودن قرآن بود به گزارش سرویس دینی جام نیوز گروه «معتزله» که عقل گراى افراطى بودند و در مسائل عقیدتى کندوکاوفینال رشته حفظ کل مسابقات سراسری قرآن آغاز شد
فینال رشته حفظ کل مسابقات سراسری قرآن آغاز شد شناسهٔ خبر 2509263 یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی راهیافتگان به مرحله فینال رشته حفظ کل سیوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان رقابت خود را آغاز کردند به گزارش خبرگزاری مهر راهیافتگان بهمایش ملی"پیشرفت از منظر قرآن و حدیث" برگزار میشود
سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۹ نخستین همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع پیشرفت از منظر قرآن و حدیث با پیام آیتالله مکارمشیرازی در قم برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام مهدی رجایی با اشاره به فعالیتهای مرکز الگوی اسلامیبرگزاری مسابقه قرآن و معارف در دبیرستان غیردولتی ملاصدرا دلیجان
برگزاری مسابقه قرآن و معارف در دبیرستان غیردولتی ملاصدرا دلیجان خبرگزاری پانا مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش آموزان دبیرستان غیردولتی ملاصدرا در رشته های قرائت و حفظ قرآن کریم در دارالقرآن معراج برگزار شد ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند ساعت 10 24 به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا ماختتامیه مسابقات سراسری قرآن فردا برگزار میشود
با حضور حجتالاسلام ناطق نوری اختتامیه مسابقات سراسری قرآن فردا برگزار میشود شناسهٔ خبر 2509269 یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم فردا با حضور حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در تبریز برگزارشبکه قرآن و معارف سیما / چهارشنبه
شبکه قرآن و معارف سیما چهارشنبه تاریخ انتشار چهارشنبه 20 اسفند 1393 ساعت 01 13 | شماره خبر 1862558197540598875 تعداد بازدید 0 پ پ تاریخ انتشار چهارشنبه 20 اسفند 1393 ساعت 01 13 | شماره خبر 1862558197540598875 تعداد بازدید 0سه راه کار مجرب آموزش حفظ قرآن برای کودکان
نویسنده مصری منتشر کرد سه راه کار مجرب آموزش حفظ قرآن برای کودکان بهترین و جالبترین تجربههای موجود در زمینه حفظ آیات مشکل قرآن نوشتن آیات بهصورت تقسیمبندی شده بر روی کاغذ و قرار دادن آن در مقابل کودک است به گزارش سرویس دینی جام نیوز شبکه خبری «رصد» گزارتبریز رکورد برگزاری محافل قرآنی را شکست
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۴ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برگزاری محافل قرآنی را از نکات برجسته سیوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ذکر کرد و گفت بیش از 200 محفل قرآنی در حاشیه مسابقات تاکنون برگزار شده است و این یک رکورد در برگزاری محافل استانی است به گزارش خبرنگارحکیمه نصیری از مازندران حافظ برتر مسابقات سراسری قرآن شد
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۹ مقامهای برتر رشته حفظ کل سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته حفظ کل بخش بانوان اعلام شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان شرقی با برگزاری مرحله نهایی رشته حفظ کل بخش خواهران در سی و هفتمین دوره مسابقات سزهرا(س) از نظر قرآن، کوثر است/ زهرا(س) حکومتش جهانی خواهد شد
آیت الله مظاهری زهرا س از نظر قرآن کوثر است زهرا س حکومتش جهانی خواهد شد شناسهٔ خبر 2515184 سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله مظاهری گفت زهرا س حکومتش جهانی خواهد شد دشمن این زهرا به طور کلی نابود خواهد شد و سوره مبارکه کوثکارکنان بانک رفاه ۱۸۰۰ جلد قرآن به نقاط محروم هدیه دادند
کارکنان بانک رفاه ۱۸۰۰ جلد قرآن به نقاط محروم هدیه دادند شناسهٔ خبر 2515384 سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی کارکنان بانک رفاه کارگران در حرکتی خودجوش با مشارکت در طرح نورباران هزینه چاپ ۱۸۰۰ جلد قرآن کریم را تأمین و آنها را به مردم نقاط محروم کحکیمه نصیری از مازندران حافظ برتر مسابقات سراسری قرآن کریم شد
حکیمه نصیری از مازندران حافظ برتر مسابقات سراسری قرآن کریم شد شناسهٔ خبر 2509261 یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مقام های برتر رشته حفظ کل سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته حفظ کل بخش بانوان اعلام شد به گزارش خبرگزاری مهر با برگزحرم بانوی کرامت، محور نشر معارف اسلام ناب به جهانیان است
سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۴ دبیر شورای عالی حوزههای علمیه گفت به برکت وجود حضرت فاطمه معصومه س در قم معارف اسلام ناب و آموزههای اهل بیت ع به دورترین نقاط جهان منتشر میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله مرتضی مقتدایی در دیدار با منفرات برتر مسابقات قرآن در رشتههای مختلف معرفی شدند
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۷ نفرات برتر رشتههای حفظ کل مفاهیم قرائت و حفظ 20 جزء سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش خواهران و برادران با برگزاری مرحله نهایی معرفی شدند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نفرات برتر رشته حفظ کل سی و هفتمین دوره مساشبکه قرآن و معارف سیما / دوشنبه
شبکه قرآن و معارف سیما دوشنبه تاریخ انتشار دوشنبه 11 اسفند 1393 ساعت 00 59 | شماره خبر 1851468756453102469 تعداد بازدید 0 پ پ تاریخ انتشار دوشنبه 11 اسفند 1393 ساعت 00 59 | شماره خبر 1851468756453102469 تعداد بازدید 0رویا دادپور نفر اول رشته مفا هیم مسابقات سراسری قرآن کریم شد
رویا دادپور نفر اول رشته مفا هیم مسابقات سراسری قرآن کریم شد شناسهٔ خبر 2509484 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶ ۳۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نفرات برتر رشته مفاهیم سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان معرفی شدند به گزارش خبرگزاری مهر مرحله نهایی رشته مفاه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها