محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830058425
اصول فقه برای اثبات منبع معرفتشناسی دین است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیتالله جوادیآملی در دیدار اعضای انجمن اصول فقه:
اصول فقه برای اثبات منبع معرفتشناسی دین است
شناسهٔ خبر: 2520666 چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
دین و اندیشه > اندیشمندان
منبع اصول، کتاب، سنت، عقل و اجماع نیست و این سخن پایگاه علمی ندارد؛ ما باید معرفت شناسی را از هستی شناسی تفکیک کنیم تا مشخص شود چه چیزی از منبع معرفت شناسی و چه چیزی از منبع هستی شناسی است. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در مراسم چهارمین نشست مجمع عمومی انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم که با موضوع «جایگاه عقل در اصول فقه» در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، گزارش ارائه شده از عملکرد این انجمن را امیدبخش توصیف و اظهار داشت: اساتید، حافظان معارف اهل بیت(ع) و چراغ حوزه هستند و شعاع حوزه به برکت اساتید گسترش یافته است.وی با بیان اینکه فقه، مرهون اصول قوی است، تصریح کردند: اصول جامع است، می تواند فقه جامع الاطراف را یاری کند؛ اگر اصول قوی و غنی نداشته باشیم فقه نیز آن توانایی را ندارد. اصول یک سلسله منابع را معرفی می کند که بخشی از آنها نظام مند و برخی نیز فاقد نظام علمی هستند و بخشی از این اصول، ظاهرا از اهل سنت آمده است.
این مفسر برجسته قرآن کریم تاکید کرد: منبع اصول، کتاب، سنت، عقل و اجماع نیست و این سخن پایگاه علمی ندارد؛ ما باید معرفت شناسی را از هستی شناسی تفکیک کنیم تا مشخص شود چه چیزی از منبع معرفت شناسی و چه چیزی از منبع هستی شناسی است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه ذات اقدس الهی که خالق کل است برای تربیت انسان، قانون وضع کرده است، تصریح کرد: قانونی که برای پرورش انسان تدوین شده همان دین است؛ دین به عنوان مجموعه عقاید اخلاقی، حقوقی و فقهی از طرف ذات اقدس الهی برای پرورش انسان نایل شده است.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه تنها کسی که قانون را وضع می کند خدای سبحان است، افزود: قبول این دین که تدین و ایمان است، وظیفه بشر است و این مجموعه، دستگاه شریعت نام دارد؛ نمی توان گفت این مطلب شرعی یا عقلی است، چراکه شرع مقابل برنمی دارد؛ شرع سلسله احکام عقایدی، اخلاقی، فقهی و حقوقی است که مقنن آن خداوند است.
وی تصریح کرد: هنگامی که گفته می شود مطلب، عقلی یا شرعی است، این مسئله خلط بین هستی شناسی و معرفت شناسی می باشد؛ چرا که جایگاه عقل در قبال شرع نیست؛ شرع به معنای دین است که مقابل ندارد و مدون این دین که خداوند است نیز مقابل ندارد. ما به هیچ وجه دسترسی به دین الهی نداریم و فقط انبیا و معصومین(ع) هستند که متوجه می شوند خدای سبحان چه فرموده است.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه تنها راهی که بشر دارد تا متوجه شود ذات اقدس الهی چه گفته است از طریق وحی است، گفت: تنها راه کشف منبع معرفتی وحی است، چراکه کسی ارتباط مستقیم با ذات اقدس الهی غیر از انبیا و معصومین ندارند. همان گونه که شریعت مقابل ندارند، وحی نیز که شریعت شناسی است مقابل ندارد.
وی با اشاره به اینکه عقل و نقل کمک می کنند تا درک کنیم انبیا چه فرموده اند، گفت: بین ما و ذات اقدس الهی رابطه ای نیست که بگوییم خدا این چنین گفت؛ بعد از اینکه خداوند پیام ها را از طریق فرشته ها ابلاغ کردند، در این هنگام با شواهد عقلی و نقلی می توان متوجه شد انبیا و معصومین(ع) چه چیزی را از سوی خداوند بیان کرده اند.
آیت الله جوادی آملی افزود: کشف از شریعت و آن چه که معصوم(ع) فرموده است گاهی با عقل و گاهی با نقل است؛ عقل در معرفت شناسی دخیل است؛ اما مقنن و قانون گذار نیست؛ پیش از اینکه عقل و عاقل بیاید و از دنیا برود، هستی بوده است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه عقل سراج و شرع صراط است، تصریح کرد: هرجایی که چراغ مشاهده کرد، به حساب شرع است و هرجایی که مشاهده نکرد، غافل است؛ صراطی که معصومین(ع) تبیین کرده اند، یک مهندس دارد که خداوند می باشد و اولین کسی که صراط را کشف می کند وحی معصومانه است و بعد عقل و نقل می فهمند دین چیست و انبیا چه فرموده اند.
آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه اصول برای این است که ثابت کند منبع معرفت شناسی دین چیست، ابراز داشت: کلام نیز برای آن است که ثابت کند منبع هستی شناسی دین چیست؛ اصول می گوید ما چه راهی داریم که بفهمیم وحی برای ما چه آورده است.وی با بیان اینکه نقل و عقل قانون گذار و مهندس راه نیستند و صرفا چراغی برای شناسایی صراط مستقیم می باشند، گفت: منبع هستی شناسی کتاب و سنت؛ و منبع معرفت شناسی عقل و نقل است.
وی با تاکید بر اینکه راه را ذات اقدس الهی ترسیم کرده است و معصومین صراط را با قول و فعل و تقریر به ما نشان می دهند، تصریح کرد: آنچه را که معصوم(ع) می گوید راه است؛ اما چه و کجا فرموده را باید با عقل و نقل متوجه شویم؛ عقل و نقل صراط ساز نیستند و فقط چراغ هستند و از چراغ هیچ کاری ساخته نیست.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: برای بعضی ها، اصول قهرا کتاب و برخی از روایات است و به همین دلیل ناچار شدند به جستجوی منبع هستی شناسی بپردازند که منبع هستی شناسی آن ها مسئله اجماع شده است و آن را در ردیف کتاب و سنت قرار می دهند در حالی که اجماع را باید زیرمجموعه سنت قرار داد.
وی با تاکید بر اینکه اجماع؛ وحی و حجت نیست، گفت: در یک ردیف قرار دادن اجماع و سنت، افول قول معصوم را به همراه دارد. اصل دین که پذیرفته شد، منبع هستی شناسی اصول کتاب و سنت است و کاشف از آن عقل یا نقل است؛ نقل بر اساس شهرت و خبر و اجماع است؛ در اصول نمی توان گفت منبع ما در اصول فقه؛ کتاب و سنت و اجماع و عقل است؛ چرا که عقل صرفا چراغ است؛ اجماع نیز بر فرض حجیت چراغی بیش نیست و زیرمجموعه سنت است؛ آن ها از آنجا که دست خالی بودند به اجماع تاکید کردند.
وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آن ها چگونه اجماع را منبع دین دانستند و در ردیف سنت قرار دادند، گفتند: عقل، مبادی عقلی، حجیت عقلی و شعاع عقل باید مشخص شود؛ گوش اجماع را باید کشید و به پایین آورد و عقل را باید جایگزینش کرد؛ اگر اجماع پایین بیاید و عقل جایگزین اجماع شود، چون در اصول از عقل تعبیر به قطع می شود، اصول جایگاه اصلی خود را پیدا می کند. فقه جهانی، اصول توانمند جهانی می طلبد که بدون عقل و وحی شناسی نخواهد بود.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه فقه ما زمانی پیشرفت می کند که فقه مقارن داشته باشد، اظهار داشت: نباید فقه معصوم و غیرمعصوم با یکدیگر قیاس شوند. قدرتی که در اصول امامیه است، عقل را بالا می برد و اجماع را پایین می کشد. پیشنهاد می کنم چندتن از اعضای انجمن اصول فقه، کتاب «مختصر المستصقی» را بررسی و نقص و عیبش را با اصول اهل بیتی(ع) نقد کنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]
صفحات پیشنهادی
وابستگی تعاریف فقه حکومتی به تلقی از حکومت دینی
ریشهکاوی اختلاف تعاریف از فقه حکومتی وابستگی تعاریف فقه حکومتی به تلقی از حکومت دینی شناسهٔ خبر 2516215 پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشمندان فقه حکومتی نظام کارشناسی حکومت دینی است و می بایست پاسخگوی نیازمندی های حکومت دینی از منابع وحیانی باشد و لذا اختدین بخشهای متعدد دارد نباید فقط بر روی فقه تمرکز کنیم
احمد مبلغی دین بخشهای متعدد دارد نباید فقط بر روی فقه تمرکز کنیم شناسهٔ خبر 2514011 سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشمندان جزو مسلمات است که دین دارای اجزایی است اما سطح اینها متفاوت است یعنی بعضی زیربناییتر است و برخی از این بخشهای از بخشهای دیگر تغذیکارگاه علمی کارآمدی دین در عرصه اقتصاد برگزار میشود
کارگاه علمی کارآمدی دین در عرصه اقتصاد برگزار میشود شناسهٔ خبر 2511223 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری بانک ملی کارگاه علمی کارآمدی دین در عرصه اقتصاد با تاکید بر بانکداری اسلامی را برگزارابراهیمیترکمان: ترویج اعتدالگرایی از عوامل مقابله با افراطگرایی دینی است
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۴ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمین دور از گفتوگوهای دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی گفت ترویج اعتدالگرایی از عوامل مقابله با افراطگرایی دینی و خشونت است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ششمین دور گفتوگترويج اعتدالگرايی از عوامل مقابله با افراطگرايی دينی است
ششمين دور گفتگوی دينی اسلام و مسيحيت ارمنی در بيروت ۱ ترويج اعتدالگرايی از عوامل مقابله با افراطگرايی دينی است شناسهٔ خبر 2511171 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمين دور از گفتگوهای ديني اسلام و مسيحيت ارمهمکاري دو کشور براي تحقق اصول فقهي اسلامي
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ۱۵ ۱۳ب ظ وزير فرهنگ در ديدار با وزير امور ديني بنگلادش تاکيد کرد همکاري دو کشور براي تحقق اصول فقهي اسلامي موج - دو کشور ايران و بنگلادش از آغاز استقلال روابط خوبي داشتهاند و اين روابط همواره رو به گسترش بوده است و ضروري است جمهوري اسلامي ايران و بنگلادش در زميننجمالدين كبری دارای اعتقادات شيعی دوازده امامی بود
یک پژوهشگر عرفان نجمالدين كبری دارای اعتقادات شيعی دوازده امامی بود شناسهٔ خبر 2511149 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها غير از نجمالدين كبری مريدان شاگردان و حلقه مرتبط با وی كمتر سلسلهای از اهل عرفان را می شناسيم كه اعتقاد به امامت داشپروسه دينهراسی غرب با اسلامهراسی آغاز شده است
تركمان در ديدار با رهبر مسيحيان مارونی لبنان پروسه دينهراسی غرب با اسلامهراسی آغاز شده است شناسهٔ خبر 2511170 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با كاردينال بشاره راعی رهبر مسيحيان مارونی لبنان ديدار و با تشريحمنبع انوار(5)
معرفی کتب شیعه منبع انوار 5 الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد اثر شیخ مفید ۳۳۶-۴۱۳ هجری قمری از چهرههای برجسته علماء و فقهاى شیعه در قرن چهارم هجری میباشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز «الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد» اثر شیخ مفید ۳۳۶-۴۱۳ هجری قمریانتشار کتاب «فقه و فقها در هند» در دهلی نو
انتشار کتاب فقه و فقها در هند در دهلی نو شناسهٔ خبر 2517833 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران کتاب فقه و فقها در هند اثر سید علی محمد نقوی رئیس دانشکده الهیات شیعه دانشگاه علیگر هند در دهلی نو منتشر شد به گزارشیارانه با فرهنگ دینی ما سازگار نیست
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۹ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ع گفت یارانه با فرهنگ دینی ما سازگار نیست و زمانی که اسلام میگوید مال باید منشاء قوام جامعه باشد مساله یارانه از نظر علمی با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایسنا منطقه قم حجتالاسلامرئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع): یارانه با فرهنگ دینی و اقتصاد مقاومتی سازگار نیست
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ع یارانه با فرهنگ دینی و اقتصاد مقاومتی سازگار نیست اقتصاد > اقتصاد سیاسی - ایسنا نوشت رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ع گفت یارانه با فرهنگ دینی ما سازگار نیست و زمانی که اسلام میگوید مال باید منشاء قوام جامعه باشد مساله یارانه از نظرتفقه در دین از نظر عقلانی و دینی واجب است
تفقه در دین از نظر عقلانی و دینی واجب است رئیس قوه قضاییه گفت در شرایط کنونی که نگاه به اسلام به ویژه جمهوری اسلامی در جهان وجود دارد تفقه در دین از نظر عقلانی و دینی به منظور ارائه مفاهیم اسلامی ضروری است به گزارش فرهنگ نیوز آیتالله صادق آملیلاریجانی پیش از ظهر احضور وزیر امور دینی بنگلادش در حرم بانوی کرامت
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۱ مطیع رحمان وزیر امور دینی بنگلادش به همراه معاونان در سفر خود به ایران و شهر مقدس قم در حرم حضرت فاطمه معصومه س حضور یافت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم وزیر امور دینی بنگلادش در حرم مطهر ضمن ادای احترام به مقام حضرت فاطمه معصرئیس قوه قضاییه: تفقه در دین از نظر عقلانی و دینی واجب است
رئیس قوه قضاییه تفقه در دین از نظر عقلانی و دینی واجب استرئیس قوه قضاییه گفت در شرایط کنونی که نگاه به اسلام به ویژه جمهوری اسلامی در جهان وجود دارد تفقه در دین از نظر عقلانی و دینی به منظور ارائه مفاهیم اسلامی ضروری است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت الله صادق آملی لاریجانیجشن نمادین «دستهای مهربانی» در سراسر کشور برگزار شد
جشن نمادین دستهای مهربانی در سراسر کشور برگزار شد شناسهٔ خبر 2512189 پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۹ دین و اندیشه > سایر مدیرکل سازمان اوقاف با بیان اینکه طرح دستهای مهربانی از 7 اسفندماه آغاز شده گفت امروز پنج شنبه 14 اسفندماه همزمان با روز نیکوکاری جشن نمادین دستهای مهضرورت حضور مردم در صحنههای دینی و مذهبی
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۷ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه س گفت تلاش همه ما این باشد که مردم را در صحنه حفظ کنیم و آنها خود را در ترویج آموزههای دینی مسئول و نقشآفرین بدانند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی در نشست اعضا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها