تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812804286




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خواب و رؤيا ـ نظر اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: خواب و رؤيا ـ نظر اسلام
برقرار كردن ارتباط بين آنچه در خواب مي‏بيني و آنچه تعبير خواب محسوب مي‏شود، كار معبّر است و بستگي به جنسيت كسي كه خواب مي‏بيند، ندارد.
پرسش. نظر اسلام در مورد خواب‏ هايي كه انسان مي‏بيند، چيست؟
 
پاسخ: اصل رؤيا و خواب ديدن از نظر اسلام، مورد تأييد است؛ چنان‏كه در سوره يوسف و نيز در داستان ذبح اسماعيل آمده است: إِنّي أَري فِي المَنّامِ أَنّي أَذْبَحُكَ. (صافات: 102)   
 همانا من در خواب مي‏بينم كه تو را ذبح مي‏كنم. اينها رؤياهاي صادقانه‏اند كه چون پيامبران در خواب مي‏بينند استثناءاً تكليف‏آور است. البتّه رؤياهاي صادقه، به‏طور كلي و چگونگي تشخيص آنها بحث مفصلي مي‏طلبد؛ چرا كه بايد تحليل و بررسي شود تا مشخص گردد كدام يك از انواع رؤياها به حقيقت نزديك‏تر است. در مورد اقسام رؤيا روايتي از امام صادق عليه‏السلام است:
 رؤيا به سه قسم است: مژده از سوي خداوند به مؤمن، ترساندني از سوي شيطان و خواب‏هاي پريشان.   ( الكافي، ج 8، ص 90.)  
اگر انساني با شكم سير بخوابد يك سوم از ساعت خوابش تحت تأثير فعاليت‏ هاي معده است و دچار خواب پريشان (اضغاث احلام) مي‏شود. يك سوم ديگر از مدت خواب به رؤياهايي مي‏گذرد كه ترجمان و بازگو كننده حوادثي است كه انسان در روز مي‏بيند. تنها در يك سوم باقي مانده است كه روح از تأثير معده و از تأثير خاطره‏هاي حوادث روز آزاد مي‏شود. البته هر چه روح انسان مصفاتر و تزكيه شده ‏تر باشد، به همان نسبت به واقعيت نزديك‏تر است امّا به هر حال نوع خواب‏ها در يك سوم پاياني صحيح‏تر است. نكته ديگر آنكه چون شيطان در هنگام اذان و بعد از آن، فعاليت‏هاي خود را نسبت به انسان بيشتر مي‏كند كه انسان را به خواب بياندازد تا براي نماز خواندن بلند نشود، بعيد نيست رؤياهايي كه شخص در آن زمان مي‏بيند، تحت تأثير شيطان باشد. از اين رو شهرت يافته است كه رؤيا بعد از اذان صبح صحت ندارد. امّا اين مطلب كليت ندارد و در همه موارد صادق نيست. امر ديگري كه شهرت يافته، اين است كه خواب زن تعبيري برعكس دارد؛ بعضي‏ها نظرشان بر اين تعلق گرفته است كه با توجه به روحيه احساسي و عاطفي بانوان كه در عالم رؤيا هم تأثير مي‏گذارد و خواب‏ها نيز احساسي مي‏شوند و از عالم واقع فاصله مي‏گيرند پس خواب آنها تعبيري برعكس را مي‏ طلبند، به خلاف مردها كه منطقي‏تر و معقول‏ترند اما اين مطلب نيز كليّت ندارد؛ براي نمونه در تاريخ آمده است قبل از فتح خيبر، صفيّه از قوم يهود خواب ديد كه ماه وارد حجره او شد. معبّر براي او تعبير كرد كه تو همسر حاكم حجاز (حضرت محمد صلي‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله) خواهي شد. بعد از فتح خبير ـ چنين شد.    (بحارالانوار، ج 21، ص 5 ـ 6.)   امّا برقرار كردن ارتباط بين آنچه در خواب مي‏بيني و آنچه تعبير خواب محسوب مي‏شود، كار معبّر است و بستگي به جنسيت كسي كه خواب مي‏بيند، ندارد. چند توصيه در خواب و تعبير آن گفته شود: 1ـ اگر خواب بدي ديدي نه خودتان تعبير كن و نه براي ديگران نقل كن بلكه تفأل به خير بزن و صدقه بده.
 2ـ اگر خواب خوشايندي ديدي، تنها براي مؤمني تعريف كن كه حسادت نداشته باشد و بهره‏اي از حكمت داشته باشد.
 3ـ تعبير خواب در آنچه كه اتفاق خواهد افتاد، نقش آفريني مي‏كند و آنچه تعبير شد به همان شكلي كه تعبير شده است، واقع خواهد شد.
4ـ اينكه برخي كم خواب مي‏بينند دليل بر اين است كه او از خواب‏ هاي پريشان شيطاني به‏سبب ذكر خدا فاصله گرفته است. در اين صورت اگر رؤيايي ببينند احتمال اينكه از رؤياي صادقه باشد بيشتر است. كسي كه بر علم او افزوده شود و فهم و بصيرتش بيشتر گردد، خواب‏هاي پريشان كمتري مي‏بيند؛ چنان‏كه افزايش ايمان موجب مي‏شود كه بعد از بيداري بسياري از خواب‏ هاي پريشان را فراموش گردد.سایت شمیم

سه شنبه 19 اسفند 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن