محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826469487
در ملا هادی سبزواری وجود به موجود تبدیل می شود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: غلامرضا اعوانی؛
در ملا هادی سبزواری وجود به موجود تبدیل می شود
شناسهٔ خبر: 2515397 سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
اعوانی: باید بگویم که ادراک شرط وجود نیست، اما وجود شرط ادراک است. بحث دقیق وجود و موجود که در چه زمان اینها به هم تبدیل شدهاند، در ملاهادی سبزواری، موجود به وجود تبدیل شده است. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر غلامرضا اعوانی در همایش بزرگداشت حکیم ملا هادی سبزواری و یادبود دهمین سال درگذشت جلال الدین آشتیانی که در موسسه پژوهشی حمت و فلسفه ایران برگزار شد، در ابتدای سخنان خود گفت: آشتیانی حق بزرگی بر گردن فلسفه ما دارد. در دورانی که کسی به فلسفه نمیپرداخت، وی به احیای این علم و احیای متون پرداخت و نسخههای خطی زیادی را تهیه و تصحیح کرد. درواقع کاری که او کرده است، مانند کار کشیش فرانسوی است که در قرن گذشته احیای فلسفه مسیحی کرده است. آشتیانی کتابی با عنوان «منتخباتی از حکمای الهی» دارد که قرار بود ۱۰ جلد باشد و چهار جلد آن چاپ شد را به تحریر درآورد که این چهار جلد به همت انجمن حکمت و فلسفه به چاپ رسید. این ۴ جلد نزدیک به ۷۰ رساله چاپ نشده را معرفی کرد که بسیار مفید است. متأسفانه بعد از انقلاب کار او را ادامه ندادند.وی گفت: بحث من درباره مقدمه ایزوتسو بر مقدمه مابعد الطبیعه است. این مقدمه کار ملاهادی سبزواری را جهانی کرده است و موجب شده است که به زبانهای دیگر ترجمه شود. ابتدا باید به بحث درباره ایزوتسو پرداخت. امروزه روز به روز بر اهمیت ایزوتسو افزوده میشود. کتابی درباره فلسفه در ژاپن چاپ شده است که در قرن بیستم دو نفر را در آن کتاب معرفی کردند؛ یکی از آنها ایزوتسو است که به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان مطرح میشود. در فلسفه تطبیقی، ایزوتسو را نفر شماره یک باید بدانیم. وی اشراف تامی بر فرهنگهای مختلف دنیا دارد و به همین دلیل است که در این حوزه موفق است. به فرض مثال بر فرهنگ چین بسیار مسلط است و چینی را فوق العاده خوب می دانسته است. در برگشت به ژاپن، کتاب «آگاهی و وجود» را نوشته است که ترکیبی از فلسفههای مختلف و یک متن از بودایی است.اعوانی افزود: اهمیت این کتاب به دو دلیل است؛ یکی به دلیل نفی اندیشهها و نظریه های غربیان و دوم به دلیل مسیر فلسفه در غرب و عالم اسلامی است که آنها را نشان میدهد و نشان میدهد که فلسفه اسلامی به سمت حکمت الهی رفته است اما فلسفه غرب به نفی حکمت الهی میپردازد. مسأله دیگری که مورد اعتنا است، جمع بین حکمت ذوقی و بحثی است که یکی از دستاوردهای فلسفه اسلامی است که غرب از آن فاصله گرفته است که بحث بدون ذوق حتی در غرب دوامی ندارد. این مسئله از سبزواری شروع شده و باید بگویم که حکت مشرقی او در واقع گرایشی به حکمت بحثی به طرف ذوقی است که در سهروردی تکمیل میشود که اصلاً فلسفه را تهی میداند و فلسفه به معنای واقعی حرکت به سمت ذوقی است.وی تصریح کرد: بحث برای حکیم لازم است اما اگر ذوق هم داشته باشد، بسیار کارآمد میشود. به هر ترتیب جمع بین این دو بسیار بااهمیت است که شاید به بهترین نحو آن در عالم اسلام بوده است. بحثی راجع به وجود و نور دارد و مقایسهای با هایدگر میکند که در او هم شباهتی بین وجود و نور به چشم میآید. فلاسفه ما قائل به وجود مطلق هستند و به عدم فوق وجود، قائل نیستند. سئوال اینجاست که چرا بعضی از نظامهای فلسفی، مبدا را عدم می گیرند وبعضی ها وجود محض می گویند؟ او می گوید اینها عینا یکی است و فرق ندارد. آن چیزی که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، وجود و تعین وجود است که تقریبا شبیه بین ذات و وجود منبسط، نفس رحمانی است. در دکارت این دو یکی میشوند و اگزیستانس را در مورد خدا هیچ وقت به کار نمیبرد.اعوانی ادامه داد: بحثی بین ملاصدرا و هایدگر دوم دارد. درباره فرق بین موجود و وجود و بین این دو تمایز اساسی وجود دارد. توجه به حقیقت وجود و غفلت از حیققت وجود میگوید فلاسفه اسلامی قبل از هایدگر به این مساله رسیدهاند در تمایز بین این دو. بحث این است که آیا هایدگر از ملاصدرا ممکن است گرفته باشد یا نه؟وی افزود: ما در برکلی، وجدان وجود را داریم، آیا این درست است؟ آیا وجود همان وجدان است؟ عبدالرزاق کاشانی وجود را اینگونه تعریف می کند می گوید؛ «وجدان الحقه النفسه فی الخارج» یعنی فوق وجدان است. آیا درست است که موجود را به مٌدرک تعبیر کنیم؟ در زبان عربی این دو ریشهشان یکی است. باید بگویم که ادراک شرط وجود نیست، اما وجود شرط ادراک است. بحث دقیق وجود و موجود که در چه زمان اینها به هم تبدیل شدهاند، در ملاهادی سبزواری، موجود به وجود تبدیل شده است. ایزوتسو بسیار توانا بوده است که مفاهیم وجود، موجود و ... را به زبان انگلیسی تبیین کرده است و آنها را قابل فهم کرده و توانسته است مفاهیم فلسفی را قابل فهم کند و این یکی از هنرهای وی است که در کشور خودمان هم دکتر رضا داوری اردکانی این توانایی را از خود نشان داده است. یعنی چیزی که هم برای خواص قابل استفاده باشد و هم برای عوام و افراد غیر اهل فلسفه.وی تأکید کرد: مقایسه دیگر این است که بین فارابی و کانت انجام میگیرد که آرای وجود و محمول، حقیقی است یا نه؟ کانت میگوید که یک محمول حقیقی نیست اما فارابی این را به گونهای بیان میکند که این بستگی دارد که این را حکیم ماوراء الطبیعه آن را بیان کند یا عالم منطقی؟ درواقع در اینجا مقایسه میکند و این مهم است که حکمای ما به این مسائل توجه داشتهاند. برچسبی که به فلاسفه اسلامی میزنند، برچسب نوافلاطونی است و این زایده عدم مطالعه متون گذشته است.اعوانی افزود: کٌربن و ایزوتسو از بین مستشرقین با دیگران تفاوتی که دارند، این است که این دو قبل از اینکه به شرق بپردازند، خودشان فیلسوف بودهاند. در صورتی که دیگران این گونه نبودهاند. تمایز وجود و ماهیت که ابتدا در فارابی شروع میشود و اساس آن به مابعد الطبیعه ابنسینا قرار میگیرد، امروز وجود و ماهیت یک کلمه روزمره در فلسفه شده است. در ارسطو مسائل وجود بسیار پراکنده است.وی با اشاره به نقش ابن رشد در فلسفه اسلامی گفت: ابن رشد منشا کجفهمیهای بسیار بوده است که یکی از آنها مساله عٌروض است؛ عروض را به معنای عرض فهمیده است، در صورتی که این گونه نیست. به طور کلی ابنرشد با تمام نوآوریهای ابنسینا مخالف بوده است. من اگر بخواهم از ابنسینا دفاع کنم، درواقع ابنسینا خودش در حکمت مشرقیه جواب او را داده است و میگوید: کسانی هستند که خیال میکنند ارسطو حرف اول و آخر را زده است و فکر میکنند که در هیچ جایی نباید با او مخالف باشند.اعوانی در پایان افزود: کسانی که میخواهند فلسفه تطبیقی را بخواهند، نیازمند هستند که مقدمه ایزوتسو را به دقت مطالعه کنند و آن را مبنای کار خود قرار دهند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]
صفحات پیشنهادی
بزرگداشت ملاهادی سبزواری و سیدجلالالدین آشتیانی برگزار میشود
بزرگداشت ملاهادی سبزواری و سیدجلالالدین آشتیانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2514519 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها بزرگداشت حکیم ملاهادی سبزواری و یادبود دهمین سال درگذشت سیدجلالالدین آشتیانی فردا در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود به گفلسفه علم موجود غرب از دین گرفته شده است
نشست بررسی جایگاه علم در تمدن اسلامی فلسفه علم موجود غرب از دین گرفته شده است شناسهٔ خبر 2502511 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها در بحثهای معرفتشناسی و فلسفه علم غرب علم بر اساس پیشفرضها گرایشها و شرایط تاریخی شکل میگیرد بنابراین علاوه بر ایشهین اعوانی در گفتوگو با فارس: همایش بزرگداشت ملاهادی سبزواری و استاد آشتیانی برگزار میشود
شهین اعوانی در گفتوگو با فارس همایش بزرگداشت ملاهادی سبزواری و استاد آشتیانی برگزار میشودبزرگداشت دهمین سالمرگ استاد سیدجلالالدین آشتیانی و حاج ملاهادی سبزواری در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود شهین اعوانی عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن بیان این خبرکاهش 700تن میزان گوگرد موجود در بنزین و گازوئیل/ تبدیل مشکلات زیست محیطی به تجارت و اشتغال
ستاری در چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست عنوان کرد کاهش 700تن میزان گوگرد موجود در بنزین و گازوئیل تبدیل مشکلات زیست محیطی به تجارت و اشتغال معاون علمی وفناوری رئیس جمهور گفت میزان گوگرد موجود در بنزین و گازوئیل تا به امروز 700تن کاهش یافته است به گزارش خبرنگار اجتماعظهر امروز بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری برگزار شد
ظهر امروزبزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری برگزار شدمراسم بزرگداشت و نکوداشت حاج ملاهادی سبزواری عارف فیلسوف و دانشمند قرن 13 هجری در سبزوار برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار غلامحسین خدری ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری عارف فیلسوف وعضو شورای شهر سبزوار خبر داد برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری
عضو شورای شهر سبزوار خبر دادبرگزاری مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواریعضو شورای اسلامی شهر سبزوار از برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری در این شهرستان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار مهدی مقصودی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مراسم بزرگجهان فلسفه مدیون ملاهادی سبزواری است
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۷ یک استاد دانشگاه معتقد است جهان فلسفه مدیون افکار و آثار ملا هادی سبزواری است حسن جمشیدی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ ایسنا منطقه خراسان گفت کسانی هستند که قلم خوب دارند و خوب مینویسند و به همین علت باعث جلب مخاطب میشوند عدهای نیز هستند که بیهمایش بزرگداشت ملاهادی سبزواری و جلالالدین آشتیانی اعوانی: ایزوتسو اندیشه ملاهادی سبزواری را احیاء و جهانی کر
همایش بزرگداشت ملاهادی سبزواری و جلالالدین آشتیانیاعوانی ایزوتسو اندیشه ملاهادی سبزواری را احیاء و جهانی کردغلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه ایران گفت مقدمهای که ایزوتسو بر شرح منظومه ملاهادی سبزواری نوشته باعث احیاء کار او شده و اندیشه سبزواری را جهانی کرده است به گزارش خهمایش بزرگداشت ملاهادی سبزواری و جلالالدین آشتیانی داوریاردکانی: تفکر آشتیانی عین فلسفه بود/ برخی سخنان ملا
همایش بزرگداشت ملاهادی سبزواری و جلالالدین آشتیانیداوریاردکانی تفکر آشتیانی عین فلسفه بود برخی سخنان ملا قابل بیان نیسترئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت نکته اساسی در زندگی جلالالدین آشتیانی زندهبودن فلسفه در اوست او با فلسفه زندگی میکرد و دنبال درس و شغل و کتاروحِ برای دیگران خواستن، در سراسر دستورات اسلامی وجود دارد
آقامجتبی تهرانی روحِ برای دیگران خواستن در سراسر دستورات اسلامی وجود دارد شناسهٔ خبر 2513560 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حضرت زهرا س می فرمودند الجار ثم الدار به این میگویند ضد حس انحصارطلبی برای دیگران خواستن این روح در سکوچک ترين موجود جهان
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۶ ۳۸ب ظ کوچک ترين موجود جهان دانشمندان موفق به کشف و تصويربرداري از کوچک ترين موجود جهان شدند به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج دانشمندان آزمايشگاهي در برکلي توانستند تصاوير کوچکترين موجود زنده را تا به امروز ثبت کنند در تصاوير ويديويي و عکسهايي که ازپیام دبیرکل یونسکو به پایتخت کتاب ایران: «کتاب» قلب موجود زندهای به نام فرهنگ است
پیام دبیرکل یونسکو به پایتخت کتاب ایران کتاب قلب موجود زندهای به نام فرهنگ استدبیرکل کمیسیون ملی یونسکو طی پیامی به مناسبت انتخاب ۵ شهر برگزیده نامزد پایتخت کتاب ایران نوشت اگر موهبت رحمانیِ فرهنگ را بهسان موجود زندهای در نظر آوریم کتاب و کتابخوانی قلب این موهبت را تشکیلسرپرست خوزستان: رویکرد جدی فارس انعکاس صادقانه اخبار برای رفع مشکلات موجود در اقصی نقاط استان است
سرپرست خبرگزاری فارس خوزستان رویکرد جدی فارس انعکاس صادقانه اخبار برای رفع مشکلات موجود در اقصی نقاط استان استسرپرست خبرگزاری فارس در استان خوزستان گفت رویکرد جدی رسانه فارس دفاع از مطالبات به حق مردم استان و انعکاس صادقانه اخبار برای رفع مشکلات و موانع موجود در اقصی نقاط استاننتایج هوگوپوشان اتفاقی نیست سجادی: تکواندو با امکانات موجود موفق عمل کرده است/ رشتههای دیگر یاد بگیرند!
نتایج هوگوپوشان اتفاقی نیستسجادی تکواندو با امکانات موجود موفق عمل کرده است رشتههای دیگر یاد بگیرند معاون ورزش قهرمانی و حرفهای گفت تکواندو با همه امکاناتی که در ورزش حاکم است رو به جلو رفته و توانسته موفق باشد به گزارش خبرگزاری فارس چهاردهمین مجمع سالیانه فدراسیون تکواندوبررسی نامهای کاربری موجود در سرویسهای اینترنتی
شاید چند سال پیش برای عضویت در سرویسهای مختلف اینترنتی با مشکل انتخاب نام کاربری مواجه نبودید زیرا کاربران اینترنت نسبت به زمان حاضر کمتر بودند و کمتر کاربری نیز در سرویسهای ارائه شده از سوی سایتهای اینترنتی عضو میشد اما اکنون شاید بتوان سختترین بختوطئه هایی برای تبدیل مصر به سوریه، لیبی و یمن وجود دارد
نخست وزیر مصر توطئه هایی برای تبدیل مصر به سوریه لیبی و یمن وجود دارد شناسهٔ خبر 2513641 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۸ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی نخست وزیر مصر در سخنانی اعلام کرد توطئه هایی وجود دارد که این کشور به سوریه لیبی و یمن تبدیل شود به گزارش خبرگزاری م- چای های هندی موجود در بازار مشکلی برای مصرف ندارند
رییس سازمان ملی استاندارد ایران چای های هندی موجود در بازار مشکلی برای مصرف ندارند تهران - ایرنا - رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان آنکه چای هندی موجود در بازار تحت نظارت این سازمان وارد کشور شده است گفت تمام کالاهای وارداتی از جمله چای که از مبادی رسمی وارد می شوند ه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها