تبلیغات
تبلیغات متنی
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852057444
شاخصههای صیانت از محیط زیست در بیان آیتالله جوادیآملی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
آیتالله جوادیآملی در یادداشتی به مهمترین شاخصههای آثار حفاظت از محیط زیست در اسلام و واکاوی اهمیت درختکاری در آموزههای دینی پرداخته است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن یادداشت این مرجع تقلید به شرح زیر است: «زیبایی جهان آفرینش در نظاممند بودن آن است؛ به طوری که هر مخلوقی با هماهنگی اجزای درونی و با هدف معیّن و راه و راهنمای مشخص آفریده شد. از اینرو، هم نظام فاعلی آن منسجم و عالمانه و هم نظام غایی آن مرتبط و حکیمانه است و هم نظام داخلی آن هماهنگ و خردمندانه تعبیه شده است. پیام قرآن حکیم در این زمینه چنین است: ﴿ربنا الذی أعطی کلّ شیءٍ خلقه ثم هدی﴾؛1 یعنی پروردگار ما ساختار هر مخلوق را برابر استعداد، استحقاق، ظرفیّت و هدفمندی او تأمین کرد؛ آنگاه او را در بستر مستقیم به مقصدی که مقصود در آنجاست، رهبری نمود. این مثلّث میمون، زیبایی هر چیزی را در رعایت اصول علمی و تجربی نظامهای سه گانهٴ مزبور میداند و اگر آسیبی به ساختار چیزی برسد، هم او را از نیل به هدف اصیل او باز میدارد و هم دیگران را از فیض او محروم میکند. آن هجران و این حرمان زشت، چهرهٴ زیبای صحنهٴ آفرینش را مشوّه میکنند و هرگونه تشویه خلقت که به سلامت جامعه و امنیّت امّت آسیب رساند، وسوسهٴ ابلیس است؛ زیرا شیطان، مکر ابلیسانهٴ خود را در مطاوی امور، تدلیس و تلبیس میکند که یکی از آنها تغییر ساختار هدفمند انسان یا هر موجود دیگر است: ﴿فلیغیرنّ خلق الله﴾.2 گروهی در اثر اغوای شیطان که با ارائه کژراههها و اغرا و تمویه و تسفیه، بشر فریب خورده را وادار به عصیان میکند، به بهانه حفظ صنعتْ سنّتِ زیبای خلقت را به بدعت تبدیل و نظام با شکوه آفرینش را به هرج و مرجِ آلایش و آلودگی دگرگون مینمایند. پیام قرآن کریم دربارهٴ ناسپاسان زیست محیطی و فاقدان فرهنگ صیانت محیط زیست، این است: ﴿ظهر الفساد فی البرّ و البحر بما کسبت أیدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلّهم یرجعون﴾.3 آنچه از دستور سپهری و فرمان آسمانی برمیآید، این است که تابلوی زیبای آفرینش، امانت الهی به دست بشر است. صنایع تجربی موظفند که در راستای تأمین سعادت و سلامت تمام بشر جهتگیری کنند؛ چنانکه مکلّفند که حقوق طبیعی هر موجود دیگر را، اعمّ از دریا و آبزیان و هوا و پرندگان هوا و استنشاق کنندگان از آن و نیز هر پدیده طبیعی دیگر، رعایت نمایند و هرگز به هلاکت نسل و حرث رضایت. صیانت از محیط زیستی، شاخصهای کلیدی در عنصر خلیفةاللهی مهمترین عنصر خلافت الهی بعد از فراگیری معارف دینی، آباد ساختن زمین و نجات آن از هر گونه تباهی و تیرگی است. مقصود از زمین، گسترهٴ زیست بشر است که از عمق دریا تا اوج سپهر و قلّهٴ آسمان را در برمیگیرد. بنابراین، فرهنگ زیست محیطی با مقام برین جانشینی خدا آمیخته است. آن کس که به جای پالایش هوا، آن را میآلاید و عوض مرمّت زمین، آن را ویران میکند و به جای غرس نهال، به قطع درخت میپردازد و به جای سالم سازی دریا و صحرا، از آلوده نمودن آنها اِبایی ندارد، چنین فارغ بیفروغی، بیدریغ دروغ میگوید که خویشتن را خلیفهٴ خدا میشمرد. منظور از عمارت زمین، تأمین اصول زیست محیطی برای حیات انسانی است؛ نه خصوص زندگی گیاهی که برخی دارند و نه مخصوص حیات حیوانی که عدّهای به آن بسنده نمودند، بلکه زندگی انسانی که جامع تمام مراحل نباتی و حیوانی هم خواهد بود؛ یعنی هم زمین از خطر تباهی برهد و هم زمینه از ضرر اخلاقی مصون بماند تا هم بدن از مزایای طبّ طبیعی طرفی بندد و هم روح از مواهب ویژهٴ نَفَس رحمانی، به رَوْح و ریحان نایل شود. حفاظت از محیط زیست؛ صدقه جاریه پیامبر بزرگ و گرامی اسلام چنین فرمود: «ثلاث یجلین البصر، النظر الی الخضرة وإلی الماء الجاری وإلی الوجه الحسن»؛4 سه چیز است که پایهٴ روشنی دیدهاند: نگاه به سبزه و به آب روان و به روی نیکو. اگر جلوهٴ چشم در دیدن فضای سبز و آب روان است، معلوم میشود که ایجاد و حفظ بوستان و گلستان و پارک سبز و روان ساختن جوی صاف، مطلوب اسلام است؛ نه در تحصیل آن کوتاهی رواست و نه در حراست آن، قصور سزاست و نه در نگهداری منابع طبیعی و مراتع و مزارع گل و گیاه، فتور به جاست. اگر فضای سبز با زرع یا غرس خوشه یا شاخهٴ ثمر بخش همراه است، خیر مضاعف محسوب میشود. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) غرس درخت میوه را صدقهٴ ثواب آور دانست و در تشویق آن، چنین فرمود: «من غرس غرساً لم یأکل منه آدمیٌ و لاخلقٌ من خلق الله إلاّ کان له صدقةً».5 گسترهٴ فیض خدا باعث شد که ثواب صدقه دادن از راه زرع یا غرس درخت بارآور، اختصاصی به بهره برداری بشر نداشته باشد؛ بلکه اگر هر مخلوقی اعم از حیوان یا انسان از آن استفاده کند، عنوان صدقه بر آن منطبق خواهد شد؛ چنانکه از آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین مأثور است: «من زرع زرعاً فأکل منه طیرٌ کان له صدقةً».6 لازم است به این نکتهٴ فاخر عنایت شود که ارزش فضای سبز و تأمین آن با زرع یا غرس، اختصاصی به مورد امیدواری زارع یا غارس از بهرهوری شخصی ندارد؛ بلکه در موردی هم که کشاورز یا باغدار، امیدی به حیات خود ندارد و از بهرهمندی شخصی ناامید است، دستور اسلام به تحصیل فضای سبز محفوظ است. لذا، دو نمونه از احادیث مربوط به ترغیب به زرع و غرس ارائه میشود که در یکی امید، حاکم است و در دیگری امیدْ محکوم؛ آنکه مورد امید است: از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده است: «إنّما الأمل رحمةٌ من الله لأُمتّی، لولا الأمل ما أرضعت أمٌ ولداً و لا غرس غارسٌ شجراً»؛7 یعنی آرزوی معقول، رحمت خداست که نصیب امّت اسلامی شده است و اگر آرزوی صحیح نمیبود، هیچ مادری فرزند را شیر نمیداد (زیرا علم به بقا و دوام او نداشت و ندارد) و هیچ نهالْ کاری درخت نمیکاشت (چون علم به نموّ و بهرهبرداری از آن را ندارد)؛ آنکه مورد ناامیدی نیست: از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده است: «إن قامت الساعة و فی ید أحدکم فسیلةٌ فإن استطاع أن لایقوم حتی یغرسها فلیغرسها»؛8 اگر نشایی در دست یکی از شماست و قیامت در آستانهٴ قیام است و مرگ شما قطعی است، اگر کمترین مهلت برای غرس نهال و کاشتن آن در اختیار دارید، از آن فرصت کوتاه کمک بگیرید و آن را کشت کنید. اهتمام اسلام به فضای سبز، به ویژه خوشه یا شاخه مثمر، کاملاً از مطاوی رهنمودهای رهبران الهی در متون دینی مشهود است؛ به طوری که گاهی کاشتن درخت، در ردیف بهترین و مقدسترین کارهای خیر قرار میگیرد؛ چنانکه از رسول اکرم مأثور است: «سبعٌ یجری للعبد أجرهنّ و هو فی قبره بعد موته: من علّم علماً أو أجری نهراً او حفر بئرًا أو غرس نخلاً أو بنی مسجداً أو ورّث مصحفاً أو ترک ولداً یستغفر له بعدموته».9 در این حدیث شریف، درخت کاری در کنار تعلیم دانش، ساختن مسجد، توریث قرآن یا کتاب علمی سودمند دیگر و… واقع شد که این مقارنه، کاشف از درجهٴ بالای اهتمام اسلام به درخت کاری است. لذا، هم درباره نگهداری درخت و آبیاری آن دستور رسیده است و هم درباره پرهیز از قطع آن. از حضرت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) مأثور است: «من سقی طلحةً أو سدرةً فکأنّما سقی مؤمناً من ظمأ»؛10 یعنی هر کس درخت محتاج به آبیاری را (درخت سدر و مانند آن خصوصیتی ندارد) سیراب نماید، گویا انسانِ مؤمنِ تشنه را سیراب نمود. همچنین از امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب (علیهالسلام) نقل شده است: از بریدن درخت تر و سبز پرهیز شود؛ مگر برای ضرورت؛11 چنانکه از امام رضا (علیهالسلام) و امام صادق (علیهالسلام) در این باره حدیثهای سودمندی نقل شده است و حفظ آن را برای مناطق کویری و کم درخت و بیابان، نافعتر معرفی کردند و قطع درخت را با تبدیل و تعویض، بدون مانع اعلام فرمودند.12 درخت؛ تجلی پروردگار عالم درخت یکی از مظاهر زیبای خلقت و جلوهای از تجلیات پروردگار عالم است که بخش مهمی از نیازهای بشر را بر آورده میسازد، بهرههای زیادی که درختان عاید بشر میکنند مانند آبادانی، خرمی، لطافت، آسایش، صفا و پاکی و موارد فراوان دیگر، باعث شده تا پیشوایان و بزرگان دینی خصوصا اهل بیت علیهم السلام، همواره نسبت به غرس نهال توصیههای ویژه داشته باشند. از این رو شایسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهی نکنند چراکه درختان از ابزار و عواملی هستند که در ایجاد هوای پاک و سالم سازی آن تأثیر ویژه دارند. اهتمام ویژه اسلام به درخت کاری «اهتمام اسلام به درخت کاری، به ویژه کاشتن دانه یا شاخه ثمربخش، کاملاً در متون دینی مشاهده میشود؛ به طوری که گاهی کاشتن درخت، در ردیف بهترین و مقدسترین کارهای خیر قرار میگیرد؛ چنانکه از رسول اکرم در ضمن حدیثی آمده است که آن بزرگوار درختکاری را در کنار تعلیم دانش، ساختن مسجد، به ارث گذاشتن قرآن یا کتاب علمی سودمند دیگر و ...قرار داده است13 و این کنار هم قرار دادن، کاشف از درجه بالای اهتمام اسلام به درختکاری است. اهمیت درختکاری به حدی است که رسول خدا در خصوص آن میفرماید: اگر نهالی در دست یکی از شماست و اعلان بر پایی قیامت شده است و مرگ شما هم قطعی باشد، ولی تا بر پایی آن به اندازه کاشتن یک نهال، فرصت دارید، آن را بکارید.14 درختکاری و آثار بی بدیل آن در سبک زندگی اسلامی از منظر آیت الله جوادی آملی و با بهره گیری از اثر گرانسنگ ایشان یعنی کتاب مفاتیح الحیات، آثار بی بدیل درختکاری در زندگی جوامع انسانی اینگونه تبیین شده است: 1. کسب حلال بودن آن؛ امام صادق میفرماید: «زراعت و درختکاری کنید به خدا قسم عملی حلالتر و پاکیزهتر از آن نباشد».15 2. صدقه بودن محصول آن؛ رسول خدا میفرماید: «اگر مسلمانی درختی بکارد و از میوه آن پرنده، انسان یا حیوانی بخورد برایش صدقه محسوب میگردد».16 چنانکه در حدیث دیگر از آن حضرت چنین آمده است: هر کسی زراعتی کشت کند و پرنده ای ازآن بهره بگیرد، برای او صدقه شمرده میشود.17 3. پاداش به اندازه محصول آن؛ رسول خدا میفرماید: «هرکس درختی بکارد، خدا به اندازه محصول آن، برایش پاداش مینویسد».18 4. ادامه بهرهمندی از آن پس از مرگ؛ رسول خدا در ضمن حدیثی میفرماید: «یکی از کسانی که از دنیا رفته و در قبرش به سر میبرد ولی بهرهمندی او از دنیا ادامه دارد و در نامه اعمالش برایش ثواب نوشته میشود، کسی است که درخت خرمایی بکارد».19 امام صادق (ع) هم در ضمن حدیثی میفرماید: یکی از چیزهایی که مومن پس از مرگش از آن بهرهمند میشود درختی است که آن را کاشته است.20 فضایل و پاداشها در این روایات برای امور فردی نیست؛ تاخود فرد بهره ببرد بلکه ترغیب و تشویق به امور اجتماعی است؛ تا دیگران از حاصل این کار ها سود ببرند؛ در حالی که خود شخص نیز سود می برد. در خاتمه لازم به ذکر است علاقمندان به موضوعاتی از قبیل چیستی شاخصههای صیانت از محیط زیست در آموزههای اسلامی، میتوانند به آثارآیت الله جوادی آملی به ویژه کتاب گرانسنگ «مفاتیح الحیات» و کتاب ارزشمند«اسلام و محیط زیست» مراجعه نمایند. 1 سورهٴ طه، آیهٴ ۵۰/ 2 سورهٴ نساء، آیهٴ ۱۱۹/ 3 سورهٴ روم، آیهٴ ۴۱/ 4 نهجالفصاحه، ج ۱، ص ۲۹۲/ 5 نهج الفصاحة، ج ۲، ص ۵۶۳/ 6 همان، ج ۱، ص ۴۳۵/ 7 همان، ج ۲، ص ۷۱۳/ 8 نهج الفصاحة، ج ۲، ص ۷۱۳/ 9 همان، ج ۱، ص ۴۹۷/ 10 وسایل الشیعة، ج ۱۷، کتاب التجارة، باب ۱۰، من أبواب مقدماتها. 11 بحار الأنوار، ج ۷۶، ص ۳۱۹/ 12 وسایل الشیعه، کتاب الزراعة، باب ۷/ 13 . سَبْعَةٌ یَجْرِی لِلْعَبْدِ أَجْرُهُنَّ وَهُوَ فِی قَبْرِهِ بَعْدَ مَوْتِهِ: مَنْ عَلَّمَ عِلْمًا أَوْ أَجْرَی نَهَرًا أَوْ حَفَرَ بِئْرًا أَوْ غَرَسَ نَخْلاً أَوْ بَنَی مَسْجِدًا أَوْ وَرَّثَ مُصْحَفًا أَوْ تَرَکَ وَلَدًا یَسْتَغْفِرُ لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ کنزالعمال، ج15، ص 954 14 . ... إِنْ قَامَتِ السَّاعَةُ وَ فِی یَدِ أَحَدِکُمُ الْفَسِیلَةُ، فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ لا تَقُومَ السَّاعَةُ حَتَّی یَغْرِسَهَا فَلْیَغْرِسْهَا(مستدرک الوسائل، ج13، ص 460.) 15 . ... ازْرَعُوا وَ اغْرِسُوا، فَلا وَ اللَّهِ مَا عَمِلَ النَّاسُ عَمَلاً أَحَلَّ وَ لا أَطْیَبَ مِنْهُ... (عوالی اللئالی، ج3، ص 203.) 16 مَا مِنْ مُسْلِمٍ... یَغْرِسُ غَرْساً فیَأْکُلُ مِنْهُ طَیْرٌ او إِنْسَانٌ أَوْ بَهیِمَة إلاّ کَانَ لَهُ بِهِ صَدَقَة (مستدرک الوسائل، ج13، ص 26.) 17 . مَنْ زَرَعَ زَرْعًا، فَأَکَلَ مِنْهُ طَیْرٌ ... کَانَ لَهُ صَدَقَةٌ (کنز العمال، ج3، ص 892.) 18 . ما مِن رَجُلٍ یَغرِسُ غَرساً إلاّ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الأجرِ قَدرَ ما یَخرُجُ مِن ثَمَرِ ذلِکَ الغَرسِ (الجامع الصغیر، ج1، ص 514.) 19 . خَمْسَةٌ فِی قُبُورِهِمْ وَ ثَوَابُهُمْ یَجْرِی إِلَی دِیوَانِهِمْ: مَنْ غَرَسَ نَخْلا... (بحار الانوار، ج101، ص 97.) 20 سِتُّ خِصَالٍ یَنْتَفِعُ بِهَا الْمُؤْمِنُ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِ: ... غَرْسٌ یَغْرِسُه... (بحار الانوار، ج6، ص 293). انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]
صفحات پیشنهادی
کلامی از آیتالله جوادیآملی بهمناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۵ آیتالله جوادیآملی در نوشتاری به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا س گفت در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س بهرهگیری از آموزههای فاطمی و ذکر مصائب آن حضرت میتواند بخشی از عمق انحرافات موجود در جامعۀ آن زمان در ولایتستیزی را پس از رحلت پیامبر ص بازپیام آیتالله جوادیآملی به سیوهفتمین دوره مسابقات قرآن کریم
چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۶ آیتالله جوادیآملی در پیامی به سیوهفتمین دوره مسابقات قرآن کریم خواستار توجه به معانی شریف عرفانی و ترجمه قرآن کریم در کنار حفظ و قرائت این کتاب شریف شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله جوادیآملی در این پیام که به صورت تصویری درآیتالله سبحانی: جهاد در راه صیانت از وطنِ اسلامی، وظیفه الهی است
سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۹ آیتالله سبحانی در پیامی به کنگره بینالمللی جهاد عشایری خوزستان گفت جهاد در راه صیانت وطنِ اسلامی از دستبرد بیگانگان یک وظیفه دینی و الهی است و از نظر روایات یکی از درهای بهشت به شمار میرود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناعضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان: زایندهرود یکی از شاخصههای جذب گردشگر در اصفهان است
عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان زایندهرود یکی از شاخصههای جذب گردشگر در اصفهان استعضو کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت زایندهرود یکی از شاخصههای اصلی جذب گردشگر در اصفهان تلقی میشود و اگر در ایام نوروز آب در این رودخانه جاری نباشد خسارات جبرانناپذیریآیتالله اعرافی: سند فرهنگی اخلاقی محیط زیست و منابع طبیعی تدوین شود
آیتالله اعرافی سند فرهنگی اخلاقی محیط زیست و منابع طبیعی تدوین شودامام جمعه قم به تدوین سندهای مهمی نظیر سند آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور از سوی این شورا اشاره کرد و گفت در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی نیز سند فرهنگی اخلاقی با همکاری دبیرخانه این شورای عالی تدوین شود بهکارشناس محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان عنوان کرد بیتوجهی به شاخصههای زیست محیطی در انجام پروژهه
کارشناس محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان عنوان کردبیتوجهی به شاخصههای زیست محیطی در انجام پروژههای جادهسازیکارشناس محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت جادهسازیها یکی از موارد تهدیدکننده حیات وحش است چرا که در راستای انجام پروژههای جادهسازی بهآیتالله اعرافی خواستار شد تدوین سند فرهنگی اخلاق محیط زیست و منابع طبیعی
آیتالله اعرافی خواستار شدتدوین سند فرهنگی اخلاق محیط زیست و منابع طبیعیعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تدوین سندهای مهمی نظیر سند آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور از سوی این شورا اشاره کرد و گفت در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی نیز سند فرهنگی اخلاقی با همکاری دبیرخانه این شورسرپرست نمایندگی سازمان ملل متحد در ایران: ایران تمام تلاش خود را برای حفاظت از محیط زیست بهکار گرفته است
سرپرست نمایندگی سازمان ملل متحد در ایران ایران تمام تلاش خود را برای حفاظت از محیط زیست بهکار گرفته استسرپرست نمایندگی سازمان ملل متحد در ایران گفت ایران تمام تلاش خود را برای حفاظت از محیط زیست بهکار گرفته است به گزارش خبرگزاری فارس رامسر بالاسوبر امانیاممورالی ظهر ام-سازمان محیط زیست قانون را در اختیار دارد
نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس سازمان محیط زیست قانون را در اختیار دارد مقابله با آلاینده های هوای شهر تهران تخریب جنگل ها و عملکرد سازمان محیط زیست موضوعی بود که در برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفتگو مورد بررسی قرار گرفت به گزارش جام جم آنلاین در آغاز این گفت و گونمایشگاه محیط زیست عاملی برای فرهنگ سازی در میان مردم است
نمایشگاه محیط زیست عاملی برای فرهنگ سازی در میان مردم است شناسهٔ خبر 2504774 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۹ جامعه > محیط زیست معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد نمایشگاه محیط زیست نقش پررنگ و قابل توجهی در فرهنگ سازی برای احیا و حفظ محیط زیست در میان مردم دارد- دوچرخه سوار دوستدار محیط زیست وارد شهرستان گناوه شد
دوچرخه سوار دوستدار محیط زیست وارد شهرستان گناوه شد گناوه - ایرنا- قهرمان دوچرخه سواری کشور که به عنوان سفیر دوستدار محیط زیست رکاب زنی خود را در کشور آغاز کرده روز دوشنبه در میان استقبال مردم و مسوولان حفاظت محیط زیست گناوه وارد این شهرستان شد ایرج روغنچی در بدو ورود به بندر گنشکارچیان حیات وحش در دامغان همیار محیط زیست میشوند
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۸ رییس اداره محیط زیست دامغان از تلاش این اداره برای تبدیل شکارچیان حیات وحش به همیار محیط زیست خبر داد و گفت تاکنون برای تعدادی از این شکارچیان نیز کارت همیار صادر شده است فرامرز اسفندیاری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهسفیر محیط زیست وارد دشتی شد/ ۲۰۰۰ کیلومتر رکابزنی تا بوشهر
سفیر محیط زیست وارد دشتی شد ۲۰۰۰ کیلومتر رکابزنی تا بوشهر شناسهٔ خبر 2509609 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۳ استانها > بوشهر دشتی- سفیر حفاظت از محیط زیست که در قالب دوچرخه سواری از اروند تا تنگه هرمز رکاب می زند وارد شهرستان دشتی شد به گزارش خبرنگار مهر ایرج روغنچی پیش ا- ابتکار : دولت ایران برای موضوع محیط زیست اهمیت ویژه قائل است
ابتکار دولت ایران برای موضوع محیط زیست اهمیت ویژه قائل است نوشهر - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رییس جمهوری اهمیت ویژه ای برای موضوع محیط زیست و مسایل مربوط با آن قائل است معصومه ابتکار روز دوشنبه در آیین باجمالی/ ابتکار: دولت یازدهم به صورت ویژه پیگیر حفاظت از محیط زیست است
اجمالی ابتکار دولت یازدهم به صورت ویژه پیگیر حفاظت از محیط زیست استرئیس سازمان محیط زیست گفت دولت یازدهم به صورت ویژه پیگیر حفاظت از محیط زیست است به گزارش خبرگزاری فارس رامسر معصومه ابتکار ظهر امروز در نشست افتتاح ساختمان دفتر منطقهای کنوانسیون تالابهای رامسدر حال بروز رسانی/ابتکار: دولت برای برای رفع حصرها و ایجاد فضای بازسیاسی تلاش میکند/دلواپسان میخواهند محیط ز
در حال بروز رسانی ابتکار دولت برای برای رفع حصرها و ایجاد فضای بازسیاسی تلاش میکند دلواپسان میخواهند محیط زیست را منحل کنندرئیس سازمان محیط زیست گفت دولت تلاش خود را برای رفع تمام حصرها و ایجاد فضای بازسیاسی میکند ولی این در اختیار روحانی نیست و قوای مختلف باید همکاری کنند ب- صلح و محیط زیست دو نیاز اصلی منطقه و جهان محسوب می شوند
معاون سازمان حفاظت محیط زیست صلح و محیط زیست دو نیاز اصلی منطقه و جهان محسوب می شوند نوشهر - ایرنا - معاون سازمان حفاظت محیط زیست صلح و محیط زیست را دو نیاز اصلی امروز منطقه و جهان دانست و گفت شهر رامسر تجربیات گرانقدری در هر دو این نیازها در اختیار دارد احمدعلی کیخا روز دوشن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها