محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852607188
رحیمپورازغدی:نظریهپردازان برجسته کلاسیک علوم انسانی مونتاژکارند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست نقد آثار استاد رحیمپور ازغدی/۱
رحیمپورازغدی:نظریهپردازان برجسته کلاسیک علوم انسانی مونتاژکارند
شناسهٔ خبر: 2511497 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
رحیم پور ازغدی در نشست «گفتوگو با اصحاب علوم اجتماعی» گفت: کسانی که به عنوان نظریهپردازان برجسته کلاسیک در علوم انسانی به طور عام و در علوم اجتماعی به طور خاص شناختهشده هستند، غالبا مونتاژ کاراند! به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «گفتوگو با اصحاب علوم اجتماعی» صبح دیروز با حضور استاد حسن رحیمپور ازغدی و دانشجویان و نخبگان علوم اجتماعی در سالن جلسات موسسه اشراق برگزار شد. «گفتوگو با اصحاب علوم اجتماعی» عنوان سلسله نشستهای تخصصی است که کارگروه علوم اجتماعی موسسه اشراق در آن به بررسی پروژه فکری و پژوهشی نخبگان علوم اجتماعی در ایران می پردازد.در این نشست، سه کتاب «عقلانیت؛ بحثی در مبانی جامعهشناسی توسعه»، «گفتوگوی انتقادی در علوم اجتماعی» و «علوم اجتماعی و رودربایستی عقلانیت» که توسط استاد ازغدی به رشته تحریر درآمده بود، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.ابتدای این نشست، با صحبتهای سیدحسین شهرستانی «دبیر علمی نشست» آغاز شد. وی ضمن عرض خیرمقدم، به بیان توضیحاتی پیرامون عملکرد فکری موسسه اشراق در حوزه علومانسانی پرداخت. وی هدف از این نشستها را ایجاد گفتوگوهای انتقادی در حوزه علوم اجتماعی عنوان کرد.در ادامه استاد ازغدی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین جلساتی جهت نقد کتب عنوان کرد: امیدوارم شبیه این جلسات ادامه پیدا کند و تبدیل به یک محفلی شود که در کل فضای علوم انسانی، وقتی کتاب یا مقالهایی نوشته میشود، افراد دانشگاهی و حوزوی، با دغدغه به نقد علمی مطالب کتب بپردازند.وی در ادامه به تاریخچه ۳ کتاب مورد نقد اشاره نمود و افزود: اولا اینها هیچ کدام به معنی دقیق کلمه کتاب نبوده و نیست. من در دهه ۷۰ یکسری جلساتی با دانشجویان و اساتید علوم اجتماعی داشتم. بعضی از آن جمعها دوستان همفکر بودند و برخی جمعهای مخالف بودند و اصلا دعوت میکردند برای رد کردن و حتی برای نشنیدن! در دهه ۷۰ جنبه علمی کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی و نقد خیلی مطرح نبود و بیشتر جنبههای سیاسی مطرح بود و گفتمانی غالب، گفتمان سکولاریزم با لعاب مذهب که از طرف دولت هم تقویت میشد، بود.وی بیان کرد: در آن گفتمان سکولاریستی اصل مفهوم علومانسانی با رویکرد اسلامی را مسخره میکردند. این اصل که علوم انسانی با یک مبنا و با یک جهتگیری فقط معنا دارد، از الان خیلی پذیرفتهتر بود. و اصلا جلساتی شبیه جلسات ما در آن زمان، خیلی مخاطب و مشتری نداشت و اگر کسانی چنین حرفهایی میزدند، مورد تمسخر و توهین قرار میگرفتند. به خصوص اگر کسی رشته تحصیلی رسمیاش جامعهشناسی و علوم سیاسی و اینها نبود. البته الان هم اینکارها را میکنند ولی در آن زمان خیلی علنیتر بود.
استاد ازغدی افزود: خود این الان یک بحثی است که حلقههای بحث در علومانسانی باید جنبههای آکادمیک داشته باشد ولی در متون کلاسیک نباید خلاصه شود. این اصلی است که اگر بپذیرید، استارت خیلی از گفتوگوهای جدی زده میشود و اگر نپذیرید در همان کلیشهها میمانید. من راجع به خودم بحث نمیکنم. بنده ادعایی نداشته و ندارم. اما ادعا دارم که زیاد میخوانم و سعی میکنم که درست بخوانم و همچنین کتابی را نمیخوانم الا اینکه قلمی در دست داشته باشم و به آن کتاب حاشیه بزنم. این ادعا من دارم.ایشان بیان کرد: یکی از دوستان به من گفت که شما رشتهات چیست و دکترای چه رشتهای داری؟! گفتم که من فوق دکتری کتابخوانی دارم!! بعضیها به امثال ما میگویند که چرا شما در هر زمینهای از قبیل علوم اجتماعی، علوم سیاسی، فلسفه، اقصاد، فقه،اصول، معرفتشناسی و … حرف میزنید؟! من راجع به خود حرف نمیزنم بلکه راجع به پدیده غیرکلاسیک و غیرکلیشهای صحبت میکنم که در طول تاریخ اتفاق افتاده و اتفاقا این مسیر درستتر و راحتتر برای تغییر پارادایمها در رشتههای مختلف علومانسانی است.وی افزود: به این خیلی توجه کنید که رشتههای آکادمیک رسمی تقریبا گرفتار جذمیات کلاسیکی شدهاند که غالبا اثبات نشده است و به عنوان اصول موضوعه و پیشفرضها پذیرفته میشود. معمولا نمیگذارند که کسی سوال کند که اصل و مبنای این جذمیات از کجا آمد! یکی از کارهایی که من توصیه میکنم انجام بدهید و کمی این کار را خودم انجام دادهام این است که اگر ریشهیابی کنید، کسانی که به عنوان نظریهپردازان برجسته کلاسیک در علوم انسانی به طور عام و در علوم اجتماعی به طور خاص شناختهشده هستند، غالبا مونتاژ کاراند! یعنی همین چهرههای درجه اولی که میشناسیم. یعنی کسانی که پدران پارادایمهای مختلف در عرصههای گوناگون علومانسانیاند.استاد ازغدی بیان داشت: یکی از کارهایی که نقطه شروع تئوریزه شدن هرچه دقیقتر علوم انسانی با رویکرد اسلامی است، شالودهشکنی نظریهپردازان کلاسیک علوم اجتماعی است! این شالودهشکنی به دو شکل قابل انجام است. اول بررسی اضلاع و سلولهای اولیه نظریههای مطرح شده توسط این افراد است. این سلولهای چه چیزهایی بودند و چگونه این افراد اینها را مونتاژ کردند. مثلا مارکسیسم کدام بخشش به اقتصاد سیاسی انکلیس مربوط است، و کدام قسمتش به سوسیالیسم فرانسوی مربوط است، و کدام بخشش را از هگل میگیرد و در نهایت اینها را چگونه ترکیب میکند که اسمش میشود مارکسیسم؟! یا مثلا فروید، معرفتشناسیاش را از کجا گرفته است؟ بذرهای اولیه روانکاوی را از کجا گرفته است؟ یعنی پیشفرضهایش چیست؟ یا مثلا نگاه کانتی در کدام نظریات به چه میزان موثر بوده است؟ و از این قبیل مطالعات برای شالودهشکنی باید انجام شود. نکته مهم این است که مراد ما از این کار شناسنامهسازی برای افراد نبود. ما باید هم چه کسی گفته، هم چی گفته، هم از کجا آورده و در کجا اثبات کرده را بررسی کنیم. شما وقتی یک نظریه را تجزیه میکنی، ابهت خیلی از چیزها پیش پایتان میریزد. دقیقا چیزی که خود غربیها ادعا دارند و میگویند برق قداست هیچ فرد و چیزی ما را نمیگیرد. این حرف ادعای قشنگی است ولی عمل نشد!وی افزود: بعد دوم شالودهشکنی، تعبدشکنی است. اینها به اسم عقلانیت مدرن، مقدسات دینی را قداستزدایی کردند و مقدسات جدیدی برای ما خلق کردند به طوری که همه آنها را به عنوان محکمات و پیشفرضهای قطعی پذیرفتهاند. اصلا در ریشهها کسی سوال نمیکند. آنقدر علامت سوال و یا لااقل جای طرح سوال وجود دارد که شما وقتی کسی نظریهای را میچیند و جلو میآورد، متوجه میشوید که بر همان اولین قطعات نظریه باید علامت سوال میگذاشتید و نباید اجازه پیشروی به او میدادید. وقتی مفروضات غلط مطرح باشد، سوالات غلط نیز مطرح میشود. اصلا بعضی پرسشهایی که به عنوان پرسشهای اساسی مطرح میشوند، اصلا پرسشهای درستی نیست! ممکن است که شما بگویید که درست وغلط در مورد جواب صدق میکند نه درباره سوال. من در پاسخ میگویم که هر سوالی بر چندین پیشفرض بنا شده است. پرسش غلط پرسشی است که پیشفرض غلط و یا لااقل اثبات نشده دارد. مانند اینکه من بپرسم چه کسی از این جمع، خودکار من را دزدیده است؟! در پشت این پرسش حداقل دو پیشفرض وجود دارد. اول اینکه خودکار من دزدیده شده و دوم اینکه یکی از افراد این جمع آن را دزدیده است. خوب این پیشفرضها در ابتدا باید اثبات شوند.
استاد ازغدی در ادامه گفت: نکته دیگری که من در دهه ۷۰ مطرح میکردم، تناقضهای نظریات شخص واحد، به عنوان بنیانگذار مکتب واحد وجود دارد. بسیاری از اینها شاعرانه و با ادبیات رمانتیک حرف زدهاند. فردی در معرفتشناسی نظریهای میدهد و بعد در موضع روانشناسی که حرف میزند خلاف آن مطلبی که در باب معرفتشناسی گفته، سخنوری میکند! و اصلا به حرفش در معرفتشناسی کاری ندارد! خوب با آن مبنای اپیستمولوژی که نمیتوان در روانشناسی چنین نظریهای را داد. بعد همین آدم میرود در حوزه اقتصاد صحبت میکند و حرفهای دیگری میزند که با مطالب قبلیاش متناقض است. چرا وقتی در فلسفه سیاسی از جامعه تعریفی ارائه میدهی، در حوزه اقتصاد و به هنگام نظریهپردازی به آن تعریف پایبند نیستی؟وی افزود: اغلب رشتههای علوم اجتماعی در رابطه با فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی کشور خاصی به وجود آمده است. مثلا در جامعهای در یک زمانی مساله خودکشی مطرح میشود. نه فقط در بعد اجتماعی بلکه حساسیتهای شخصی نیز در نظریات موثر است. دو صاحب مکتب در علوم اجتماعی وجود دارند که به عنوان پدران این جریان معرفی میشوند. برای یکی مسائلی مثل خودکشی، تغییر مذهب و این طور مسائل، خیلی مطرح بوده و مینشسته سالها در این کار کردن. آن نظریهپرداز دیگر اصلا یکبار هم اینها در نظریات خودش نیاورده است.استاد ازغدی بیان داشت: کل علوم اجتماعی روی شانه سی، چهل نفر جلو آمده و بقیه به اینها حاشیه و تعلیقات میزنند و سر سفره اینها مدرک میگیرند و زندگی میکنند. خود این سی چهل نفر باید شالودهشکنی شوند. حرفهای اثبات نشده، سوالات غلط، حرفهای متناقض و مبانی همه باید بررسی و شالودهشکنی شوند. یک تعریف غلط از دین ارائه میدهند و سپس شروع به بررسی رابطه دین با خانواده و غیره را توصیف میکنند. خوب قبل از توصیف، این تعریف از دین باید ثابت شود. این شالودهشکنی از دغدغههای من در طول چندین دهه اخیر بوده است.وی افزود: نکته دیگری که به نظرم مهم میآید این است که تمام جامعهشناسان بزرگی که مکتب ساختهاند، در یک رشته خاص منحصر نبودهاند. کسانی که جریانساز بودند در هفت هشت رشته کار کردند و زحمت کشیدند. بزرگترین فیلسوفان سیاسی چه در غرب و چه در شرق، مانند ابن سینا، فارابی، هگل و … در معرفتشناسی کتاب دارند و حرف میزنند، در فلسفه دین و علوم دیگر سخن گفتهاند. ابوریحان از فلسفه و جامعهشناسی دین تا جغرافیای سیاسی سخن گفته است! خوب اینها چه ربطی به هم دارد؟ به نظرم اینها به هم ربط دارد! کسانی هستند که کل علوم را یک علم میدانند! و به یک معنا هم درست است و به خصوص در علوم انسانی چون که یک موضوع دارند. اصلا من معتقدم هیچکس در هیچ رشتهای از علوم انسانی واقعا متخصص نیست الا اینکه در همه این رشتهها نیمچه متخصص باشد! من قبول ندارم کسی جامعهشناس باشد در حالی که علوم سیاسی نمیداند. قبول ندارم کسی این دو علم را داشته باشد و فلسفه و معرفتشناسی هیچ نداند. البته پژوهشگر و فیشبردار میشود و مدرک دکتری هم میگیرد ولی عالم نیست. اصلا محال شما معرفتشناسی نفهمی و بخواهی متوجه شوی که مارکس در حوزه فلسفه تاریخ چه میگوید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
«مبانی علوم انسانی اسلامی» یک ابرنظریه است/ آماده مناظره هستیم
رضا غلامی در رونمایی کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی مبانی علوم انسانی اسلامی یک ابرنظریه است آماده مناظره هستیم شناسهٔ خبر 2504790 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا گفت کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی یک تبیینفیرحی: اگر علوم انسانی رونق پیدا کند فقه نیز رونق پیدا خواهد کرد
گزارش از نشریات فیرحی اگر علوم انسانی رونق پیدا کند فقه نیز رونق پیدا خواهد کرد شناسهٔ خبر 2504484 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان داود فیرحی گفت عقب افتادگی علوم انسانی باعث تأخیر فقهی شده است اگر علوم انسانی رونق پیدا کند فقه نیز رونق پیدا خواهد کرجایگاه مطالعات قرآنی در تحول علوم انسانی بررسی میشود
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جایگاه مطالعات قرآنی در تحول علوم انسانی بررسی میشود شناسهٔ خبر 2511291 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست هم اندیشی جایگاه مطالعات قرآنی در تحول علوم انسانی از طرف گروه مطالعات قرآنی و حديث پژوهشگاه علومصرف نقد کردن علوم انسانی غربی کافی نیست/ نحوه مواجهه با علوم غربی
آموزشوپرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی ۵ صرف نقد کردن علوم انسانی غربی کافی نیست نحوه مواجهه با علوم غربی شناسهٔ خبر 2494162 پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۸ دین و اندیشه > سایر یک کارشناس فلسفه تعلیم و تربیت گفت صرف نقدکردن علوم انسانی غربی کافی نیست باید به موازات کاکتاب مبانی علوم انسانی اسلامی رونمایی میشود
کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی رونمایی میشود شناسهٔ خبر 2502866 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها مراسم رونمایی از کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی نوشته احمدحسین شریفی دوشنبه ۴ اسفندماه در محل خبرگزاری فارس برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر مراسم رونماینشست تطبیق تحقیقات علوم انسانی با نیازهای جامعه برگزار میشود
نشست تطبیق تحقیقات علوم انسانی با نیازهای جامعه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2503975 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها اولین نشست تطبیق تحقیقات علوم انسانی با نیازهای جامعه به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر معنشست توسعه وعلوم انسانی؛ درنگی بر سیر اندیشههای رضاداوریاردکانی
پژوهشگاه علوم انسانی برگزار میکند نشست توسعه وعلوم انسانی درنگی بر سیر اندیشههای رضاداوریاردکانی شناسهٔ خبر 2504659 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها سخنرانی توسعه و علوم انسانی درنگی بر سیر اندیشه های دکتر رضا داوری به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطافردا در «مبانی علوم انسانی اسلامی» رونمایی میشود
فردا در خبرگزاری فارسمبانی علوم انسانی اسلامی رونمایی میشودکتاب مبانی علوم انسانی اسلامی به قلم احمدحسین شریفی صبح فردا در خبرگزاری فارس رونمایی میشود به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس مراسم رونمایی از این کتاب که توسط انتشارات آفتاب توسعه ناشر آثار مرکز پژوانعقاد تفاهمنامه همکاری فرهنگستان علوم و معاونت علمی رئیس جمهور
انعقاد تفاهمنامه همکاری فرهنگستان علوم و معاونت علمی رئیس جمهور شناسهٔ خبر 2508896 یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها تفاهمنامه همکاری میان فرهنگستان علوم و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست گرامیداشت روز جهانی آینده در فرهنگستان علوم امضاء شئ بعضویت نماینده شورای تحول علوم انسانی در شورای عالی برنامه ریزی
با حکم وزیرعلوم صورت گرفت عضویت نماینده شورای تحول علوم انسانی در شورای عالی برنامه ریزی شناسهٔ خبر 2504094 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۱ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی دبیر شورای تحول علوم انسانی گفت با حکم وزیر علوم تحقیقات و فناوری نماینده شورای تحول و ارتقا علوم انسانی دربرنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی تصویب شد
برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی تصویب شد شناسهٔ خبر 2502863 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۴ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی نشست هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر دومین نشست عادی از دوره سوم هیأت امنای پژوهشگاه به دعوت دکترهنر و علوم انسانی کمترین طرحهای پژوهشی را ارایه کردهاند
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران هنر و علوم انسانی کمترین طرحهای پژوهشی را ارایه کردهاند شناسهٔ خبر 2508276 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۷ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت متاسفانه حوزه های هنر و علوم انسانی کمترین حمایت های مالمقالهای برجسته است که پرسش ایجاد کند
یک محقق مقالهای برجسته است که پرسش ایجاد کند شناسهٔ خبر 2501779 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها معیار برجستگی یک مقاله در ایجاد تردید ابهام و پرسش در ذهن خواننده است مقاله ای که ذهن خواننده خود را مملو از پرسش نماید و بر مسلمات او تلنگر بزند می تواندحدادعادل در گفتوگو با فارس: ساماندهی پردیس دانشگاه تهران اولویت این دانشگاه است/حضور فعال دانشگاه تهران در شو
حدادعادل در گفتوگو با فارس ساماندهی پردیس دانشگاه تهران اولویت این دانشگاه است حضور فعال دانشگاه تهران در شورای تحول علوم انسانیعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویت دانشگاه تهران را ساماندهی پردیس دانشگاه تهران عنوان کرد و گفت عدم این ساماندهی در شأن دانشگاه تهران و کشور نیسترئيس کارگروه ويژه فلسفه دين و کلام شوراي تخصصي تحول و ارتقاي علوم انساني مشخص شد
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰ ۲۱ق ظ رئيس کارگروه ويژه فلسفه دين و کلام شوراي تخصصي تحول و ارتقاي علوم انساني مشخص شد طي حکمي که به امضاي دکتر حداد عادل رئيس شوراي تخصصي تحول و ارتقاي علوم انساني دکتر فرهادي وزير علوم تحقيقات و فناوري رسيده است دکتر محمد محمدرضايي به سمت رئيس کارگروه ويآرای حسن رحیم پورازغدی در علوم اجتماعی بررسی میشود
در موسسه اشراق آرای حسن رحیم پورازغدی در علوم اجتماعی بررسی میشود شناسهٔ خبر 2510009 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها آرای حسن رحیم پورازغدی در علوم اجتماعی فردا با حضور کارشناسان بررسی می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست تخصصی بررسی آرای حسن رحیم پوراعلام ۲۰ برنامه شورای تحول علوم انسانی به وزارت علوم
طالب زاده در گفتگو با مهر خبر داد اعلام ۲۰ برنامه شورای تحول علوم انسانی به وزارت علوم شناسهٔ خبر 2501985 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۰ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی دبیر شورای تحول علوم انسانی گفت شورای تحول ۲۰ برنامه به وزارت علوم اعلام کرده که در حوزه رشته های مدیریت روانشنا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها