تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806577550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زمان؛ جامانده قافله حسين (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: زمان؛ جامانده قافله حسين (ع)
حقيقت در طول تاريخ هميشه دشمنان فراواني داشته است. «حقيقت عاشورا» نيز از اين قاعده مستثني نيست.
نویسنده : محمد‌حسن صادق‌پور 
قيام عاشورا و نهضت حسيني عبرت‌هايي براي تاريخ به جاي گذاشته است كه پندآموزي از آنها منافع بسياري را به خطر مي‌اندازد. منافع گروه‌هايي را كه از تخدير جامعه با نام پر زرق و برق «آزادي» سود مي‌برند و رهاسازي آدمي را در لجه ظلمت دستمايه استعمار بشري قرار مي‌دهند. عاشورا اما مخالف استثمار بشريت با نام «آزادي» است. انديشه عاشورايي نمي‌پذيرد جامعه را به حال خود رها سازد تا در ميدان تعدي و ظلم سرمايه‌داران دست و پا بزند. انديشه عاشورايي رهاسازي جامعه را دشمن انسانيت و تعالي مي‌داند؛ ضد «لسه فر» است و تفسير ليبرال از آزادي را معادل «يله‌گي» مي‌انگارد. فريادي كه حسين بن علي(ع) با كلام «ان لم يكن لكم دين فكونوا احرارا في دنياكم هذه» بر سر تاريخ مي‌كشد هنوز كابوس شب‌هاي استعمار است. تفكر حسيني آزادگي را غير از «لاقيدي» تفسير مي‌كند، اجازه نمي‌دهد آزادگي لباس تزوير و تدليس به تن كند و آن را چون شمشيري بر سر آزادي ليبرال فرود مي‌آورد. حسين(ع) از قضا مقابل يكي از همين «لاقيدان» قيام كرد. يزيد بن معاويه يك ليبرال مسلك تمام عيار بود؛ ليبرالي تمام قامت در پارادايم اسلام نوبنياد. فردي شبيه پدرش و از همان سنخ كه آزادي رفتار فردي را بهانه مي‌كنند تا در مساجد علي(ع) را لعن بگويند. يزيد، پروژه پدرش معاويه را - كه براي نخستين بار پروژه سكولاريزه كردن جامعه اسلامي را كليد زده بود- جامه عمل پوشاند تا چنين بنمايد كه مي‌توان دعوي خلافت اسلامي كرد و شيوه سرمايه‌داري و كاخ‌نشيني را به عنوان مدل حكومتي برگزيد. مي‌توان حاكم مسلمين بود و در عين حال شرابخوار، ميمون‌باز و فاجر. معاويه قرن‌ها پيش از حدوث عصر روشنگري، جامعه اسلامي را «ليبراليزه»كرده بود. معاويه نشان داد هرچند جمع ميان «اسلام» و «ليبراليسم» ممتنع است اما مي‌توان مسلمان بود و در عين حال مسلك «ليبراليته» را به عنوان ايدئولوژي برگزيد و حسين بن علي(ع) در قامت يك انقلابي تمام عيار مقابل اين تفكر كه يزيد از آن رونمايي كرده بود، ايستادگي كرد و «بذل مهجته ليستنقذ عبادك من الجهاله و حيره الضلاله.» قيام حسين(ع) نشان مي‌دهد براي تحول در جامعه نبايد منتظر صيرورت تاريخ نشست؛ تاريخ را بايد ‌هاديان جامعه و عالمان قوم بسازند و به تعالي برسانند. انديشه حسيني هزار سال پيش از آن كه ولتر براي نخستين بار واژه «فلسفه تاريخ» را به قلم بياورد، بر «انديشه ترقي» غرب خط بطلان مي‌كشد و حركت بشريت به سوي پيشرفت و تكامل را منوط به پيروي از كشتي نجاتي مي‌كند كه خود چراغدار هدايت آن است. عاشورا تصويري چند ثانيه‌اي از تكامل عصر موعود منتظران در بستر تاريخ است. حسين وارث يك سلسله نبرد تاريخي به قدمت انبيا ميان «مادي گرايان» و «معنويت خواهان» است. همان حسيني كه وارث آدم است. حسين بن علي(ع) فرياد عدالت خواهي و تظلم بشريت است و عين «حقيقت.» و زمان نمي‌تواند «حقيقت» را كهنه كند. از همين روست كه عاشورا يك روز نيست و «كل يوم» فرياد‌رس بشريت است. چنين انديشه‌اي هيچ‌گاه غبار كهنگي به خود نمي‌گيرد و زمان نمي‌شناسد. به واقع زمان، بزرگ‌ترين جامانده قافله حسين(ع) است. تنها كساني كه چنين انديشه‌اي منافعشان را به خطر مي‌اندازد مي‌توانند مقابل آن صف‌آرايي كنند. تنها اذهان بيمار و قلوب مريض و چشمان نابينا هستند كه ممكن است اقبال و اشتياق به انديشه حسيني در جامعه را ناديده بگيرد و چشمه هميشه جوشان انديشه حسيني را - به دروغ- پوسيده و تاريخ مصرف گذشته جلوه دهد يا قيام امام عادل و عقل مجسم را معارض عقلانيت تصور كند. صد البته كه عقل عاشورايي چيزي فراتر از «راسيوناليسم» خودمختار بشري است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن