محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844517707
استدلال خلاف قرآن!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
استدلال خلاف قرآن!
حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره استدلال خلیفه اول در غصب فدک پاسخ دادند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره استدلال ابوبکر در غصب فدک پاسخ دادند.
متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
بر اساس منطق قرآنی استدلال ابوبکر در غصب فدک چه اعتباری دارد؟
استدلال ابوبکر در غصب فدک این بود که پیامبران چیزى از خود به ارث نمى گذارند؛ او به این حدیث استناد می کرد که « نحن معاشر الانبیاء لانورث، ماترکناه صدقة».
این حدیث طبق معناى مورد اصرار اهل سنت، در موارد متعددى با قرآن مخالف است از جمله:
1. مخالفت با قانون ارث:
ارث از قوانین حاکم بر زندگى بشر، و موضوعى طبیعى و پذیرفته شده است، قوانین شریعت اسلام که برگرفته شده از قرآن کریم است با این قانون نه تنها مخالفتى ندارد؛ بلکه با دستورات مؤکد و سفارشهاى متنوع، از آن دفاع و بر عمل به آن تاکید ورزیده است. نمونهاى از این آیات ، آیه زیر است: «و َلِکُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِیَ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ» (النساء/33).
براى هر کسى، وارثانى قرار دادیم، که از میراث پدر و مادر و نزدیکان ارث ببرند.
معناى «موالی» آنگونه که بخارى از ابن عباس نقل کرده چنین است: ... عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ - رضى الله عنهما - «وَلِکُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِىَ» قَالَ وَرَثَةً .(1) ...ابن عباس- رضى الله عنهما – (در تفسیر لفظ «موالی» در آیه «وَلِکُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِىَ» گفت : مراد از موالی ورثه است.
زمخشرى نیز کلمه «موالی» را به معناى وارثان مىداند چنانکه مینویسد: عبارت « مّمَّا تَرَکَ » توضیح عبارت کلمه « و برای همه » است یعنی: و برای همه آنچه «پدر و مادر و نزدیکان » باقی میگذارند که مال آنان باشد، ما موالی وارث قرار دادیم که پس از آنان آمده و از آن محافظت مینمایند .(2)
همانگونه که ملاحظه کردیم، ارث، قانونى کلى و دینى است که هیچگونه استثنائى در سراسر قرآن درباره پیامبراسلام(صلى الله علیه و آله) و یا پیامبران نسبت به آن دیده نمىشود و از طرفى انبیاء و رسولان الهى غیر از منصب نبوت و پیامبرى، در بُعد بشرى مانند سایر انسانها هستند و در مسائلى از قبیل ارث و غیره، با سایر انسآنها فرقى ندارند.
خداوند متعال به پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) مىفرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ...»(الکهف / 110)؛ (بگو اى پیامبر من بشرى همانند شمایم مگر آن که به من وحى مىشود...).
در نتیجه عمومیت قانون ارث، شامل پیامران نیز مىشود و هیچ استثنائى هم وجود ندارد.
2. مخالفت با ممنوعیت وصیّتِ مضّر در قرآن :
بر اساس دستور صریح خداوند و احکام قطعى ارث، هیچکس حق ندارد وارث خود را از این حق شرعى و قانونى محروم نماید.
اگر رسول خدا (ص) تمام اموالش را صدقه قرار دهد، آیا وارثانش را از ارث محروم نکرده است؟ و آیا چنین وصیتى از مصادیق وصیت مضر نیست که قرآن کریم آن را ممنوع نموده است؟
چنانکه در قرآن آمده است: «یوصیکم الله فی اولادکم... مِنْ بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ... ولکم نصف ما ترک...مِنْ بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصَى بِهَا أَوْ دَیْنٍ غَیْرَ مُضَار ٍّ وَصِیَّةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ»(النساء / 11 و 12)؛ (خداوند در باره فرزندانتان به شما سفارش مى کند... پس از انجام وصیتى که شده، و اداى دین به شرط آنکه (از طریق وصیت و اقرار به دین،) به آنها ضرر نزند. این سفارش خداست و خدا دانا و بردبار است).
و از سوى دیگر به اجماع شیعه و سنى وصیّت به بیش از ثلث باطل است؛ چرا که سبب اضرار به وارثان مىشود:
«عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِى وَقَّاصٍ - رضى الله عنه - قَالَ جَاءَ النَّبِىُّ - صلى الله علیه وسلم - یَعُودُنِى وَ أَنَا بِمَکَّةَ، وَ هْوَ یَکْرَهُ أَنْ یَمُوتَ بِالأَرْضِ الَّتِى هَاجَرَ مِنْهَا قَالَ « یَرْحَمُ اللَّهُ ابْنَ عَفْرَاءَ ». قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ، أُوصِى بِمَالِى کُلِّهِ؟ قَالَ « لاَ ». قُلْتُ فَالشَّطْرُ ؟ قَالَ « لاَ ». قُلْتُ الثُّلُثُ؟ قَالَ: فَالثُّلُثُ، وَالثُّلُثُ کَثِیرٌ».(3)
(سعد وقاص مىگوید: رسول خدا در شهر مکه به عیادت من آمد، آن حضرت دوست نداشت در سر زمینى بمیرد که از آن هجرت کرده بود، فرمود: خدا پسر عفراء را بیامرزد، گفتم: اى رسول خدا! آیا همه دارائى خودم را مىتوانم وصیت کنم؟ فرمود: نه، گفتم: پس نصف آن، فرمود: نه، گفتم: یک سوم، فرمود: آرى، یک سوّم، یک سوّم نیز زِیاد است).
3. مخالفت با آیات باب انفاق
یکى از سفارشهاى مؤکد قرآن، انفاق و کمکهاى مالى به دیگران است، ولى با همه تأکیدى که نسبت به این موضوع در لسان وحى و سخنان معصومین و زندگى عملى آنان مشاهده مىشود، محدودهاى هم براى آن تعیین شده است از جمله:
سفارش به همه افراد دست و دل باز این است که مبادا بیش از حد معمول دارائى و اموالشان را بین دیگران تقسیم کنند؛ به گونهاى که خود و یا افرد تحت تکفل دچار مشکل و گرفتارى شوند؛ از این رو، قرآن کریم دعوت به میانه روى مىکند و آن را یکى از علائم عباد الرحمن برمىشمارد، که مصداق اتم و اکمل این گروه از بندگان خوب خدا شخص نبى گرامى اسلام است، و آن حضرت به یقین این دستورات را اجرا مىکرده است.
خداوند فرموده است: «وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِین... وَالَّذِینَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَامًا»( الفرقان / 63 و 67)؛ (بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانى هستند که... چون انفاق کنند، نه ولخرجى مىکنند و نه تنگ مىگیرند، و بین این دو روش حد وسط را بر مىگزینند).
و در آیه 29 سوره مبارکه اسراء خداوند فرموده است: «وَلا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا»؛ (هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن، (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حدّ (نیز) دست خود را مگشاى، تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرومانى)
حدیث ابوبکر مىگوید: آن حضرت تمام اموالش را صدقه قرار داد، آیا این عمل رسول خدا(صلى الله علیه و آله) با این دستور و سفارش قرآن در تضاد نخواهد بود؟
سفارش دوّم نهى از زیاده روى در انفاق است؛ در حالى که تفسیر و برداشت اهل سنت از حدیث ابوبکر، انفاق تمام اموال است.
«وَآَتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا. إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُورًا»(الإسراء / 26)؛ (و حقّ نزدیکان را بپرداز، و (همچنین حق) مستمند و وامانده در راه را! و هرگز اسراف و تبذیر مکن).
ابن کثیر دمشقى در توضیح این آیات مىگوید: در این آیه: «لا تبذّر تبذیرا» چون سفارش و فرمان به انفاق داده و از اسراف در آن نهى کرده است؛ پس باید حد وسط بین این دو را بر گزیند، همانگونه که در آیه دیگر فرموده است: "و کسانى که چون انفاق کنند، نه ولخرجى مىکنند و نه تنگ مىگیرند، و بین این دو روش حد وسط را برمىگزینند ". سپس از ولخرجى و اسراف به تنهائى اینگونه یاد مىکند و مىفرماید: همانا اسرافکاران برادران شیطآنهایند؛ یعنى شبیه آنهایند.(4)
4. آیات قرآن می گوید پیامبران از خود ارث به جای می گذارند :
ابوبکر حدیثى را دستاویز قرار می دهد که قرآن آن را تکذیب مى کند؛ چگونه پیامبران از خود ارث برجا نمى گذارند، در حالى که طبق منطق قرآنی :
الف: «وَ وَرِثَ سُلیمانُ داودَ»(5)؛ (سلیمان وارث داود شد)؟!
ب: «فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا»(6)
زکریا در دعایش از حضرت بارى فرزندى مى طلبد که وارث او گردد؟!(7)
با توجّه به تقابل این حدیث با منطق قرآنی ما دو گزینه پیش رو داریم یکی اینکه - نعوذ بالله - بگوییم پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله) جاهل به منطق قرآنی ارث و انفاق بوده و یا به معارف قرآن ایمان نداشته است؟! دیگر اینکه برای گریز از توهین به پیامبر ناچاریم که حدیث را دروغی بدانیم که بر اساس انگیزه های سیاسی جعل شده است، چرا که : «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ ...»(البقرة : 285)؛ پیامبر، به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است. (او، به تمام سخنان خود، کاملاً مؤمن مى باشد.) و ... .
سؤالی هم در اینجا مطرح است که : اگر واقعاً پیامبران ارث نمى گذارند، چرا پیامبر آن حکم الهى را به دخترش زهرا (علیها السَّلام) که تنها وارث او بود نگفت تا او را برای پذیرش این امر آماده کند و به فردى گفت که اصلًا با موضوع ارتباط نداشت؟
(1). البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله متوفای256ه، صحیح البخاری، ج 4، ص 1671، ح4304، کتاب تفسیر القرآن باب و لکل جعلنا موالی مما ترک الوالدان.
(2). الزمخشری الخوارزمی، أبو القاسم محمود بن عمر جار الله، الکشاف عن حقائق التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل، ج 1، ص 536، تحقیق: عبد الرزاق المهدی، بیروت، ناشر: دار إحیاء التراث العربی.
(3). البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله متوفای256ه، صحیح البخاری، ج 3، ص 1006، ح2591، کتاب الوصایا، بَاب أَنْ یَتْرُکَ وَرَثَتَهُ أَغْنِیَاءَ خَیْرٌ من أَنْ یَتَکَفَّفُوا الناس، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407م ـ 1987م.
(4). القرشی الدمشقی، إسماعیل بن عمر بن کثیر أبو الفداء متوفای774ه، تفسیر القرآن العظیم، ج 3، ص 37، ذیل آیه 26 اسراء، ناشر: دار الفکر - بیروت – 1401هـ.
(5). سوره نمل، آیه 16.
(6). سوره مریم، آیه 5 و 6.
(7). راهنماى حقیقت، شیخ جعفر سبحانی، انتشارات مشعر، تهران، 1387، ص 419 – 428.
۱۲/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]
صفحات پیشنهادی
مجازاتی که داعش بر خلاف سنت اسلام اجرا می کند + عکس ها
ادامه جنایات داعش در سوریه مجازاتی که داعش بر خلاف سنت اسلام اجرا می کند عکس ها شیطان صفتان داعش دست این جوان را که تهمت دزدی به وی زدهاند از مچ قطع کردهاند درحالیکه قطع دست دزد باید از چهار انگشت باشد و کف دست به حال خود باقی بماند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نتجلیل از 4 هنرمند / محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی شد / اجرای پلی بک سرود ملی برخلاف وعدهها
در مراسم اختتامیه سیامین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر تجلیل از 4 هنرمند محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی شد اجرای پلی بک سرود ملی برخلاف وعدهها حسن ریاحی دبیر جشنواره سی و یکم شد مراسم اختتامیه سیامین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر دقایقی پیش باحضور علیادعای تکراری نتانیاهو برخلاف تأیید پایبندی ایران به توافق ژنو
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۲ بر خلاف تأیید پایبندی ایران به برنامه اقدام مشترک در جدیدترین گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی نخستوزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تکراری مدعی شد گزارش آژانس نشان داد ایران به پنهان کاریهایش ادامه میدهد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بهورود شهرداري شيراز به انبوه سازي خلاف و غيرمنطقي است
۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۶ ۵۴ب ظ رئيس انجمن انبوه سازان استان فارس ورود شهرداري شيراز به انبوه سازي خلاف و غيرمنطقي است رئيس انجمن انبوه سازان استان فارس گفت اين که شهرداري شيراز با استفاده از خرابي بازار ساخت و ساز خودش به عنوان انبوه ساز وارد شود غير منطقي و خلاف است به گزارش خبرگزارخودروی 206 با 44میلیون ریال خلافی درچهارمحال وبختیاری توقیف شد
خودروی 206 با 44میلیون ریال خلافی درچهارمحال وبختیاری توقیف شد خبرگزاری پانا رییس پلیس راه استان چهارمحال وبختیاری از توقیف یک دستگاه خودوری سواری پژو 206 با 44میلیون ریال تخلف رانندگی خبرداد ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند ساعت 13 31 به گزارش خبرگزاری پانا سرهنگ «حمزه رفیعی» با امومنی: ولنگاریهای دولت در واردات افراطی بر خلاف اقتصاد مقاومتی است
مومنی ولنگاریهای دولت در واردات افراطی بر خلاف اقتصاد مقاومتی است عضو هیأت علمی دانشگاه علامه نمونه این ولنگاریها را میتوان در واردات افراطی خودرو و فولاد دید در حالی که کارخانههای فولاد ما زیر ظرفیت تولید میکنند برنج و شکر هم به شکل افراطی وارد شد به گزارش پایگاه خبری ائظريف: تحريم جديداروپا نقض توافق نيست خلاف عقلانيت است!
ظريف تحريم جديداروپا نقض توافق نيست خلاف عقلانيت است معاونان وزيران خارجه ايران و امريكا از روز جمعه دور جديدي از مذاكرات هستهاي را در ژنو شروع كردند و قرار است روز يكشنبه محمد جواد ظريف و جان كري وزيران امور خارجه ايران و امريكا يك بار ديگر شانس دستيابي به يك توافق را بررسيخودرو پرايد با 38 ميليون ریال خلافي توقیف شد
شیراز خودرو پرايد با 38 ميليون ریال خلافي توقیف شد مأموران پليس راه يك دستگاه خودرو پرايد با 38 ميليون و 270 هزار ريال خلافي را توقيف و روانه پاركينگ كردند به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز جانشين پليس راه شمالي فارس گفت مأموران پليس راه شيراز- سپيدان يك دستگاه خودروچرا امام علی(ع) برخلاف پیامبر اسلام(ص) به زنان جوان سلام نمیکرد؟
پاسخ به شبهات چرا امام علی ع برخلاف پیامبر اسلام ص به زنان جوان سلام نمیکرد روایتی از امیرالمؤمنین علی ع نقل شده است پیامبر اکرم ص به تمام زنان اعمّ از پیر و جوان سلام میکردند امّا من فقط به سالخوردگان از زنان سلام میکنم به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران پرساصلاح قوانین مالیاتی در جریان بودجهنویسی خلاف قانون است
محجوب در جریان بررسی بودجه اصلاح قوانین مالیاتی در جریان بودجهنویسی خلاف قانون است 1393-12-02 10 57 با اینکه چندی پیش قانون مالیاتی تصویب کردیم٬ اما کمیسیون باز هم به همان روش هر ساله خود قصد دارد قوانین را در جریان بودجهنویسی تصحیح کند که با آن مخالف هستم نماینده مردم تهراخطارهای مکرر نمایندگان درباره مصوبه جنجالی سربازی رسایی: خرید خدمت سربازی خلاف امنیت ملی است/ لاریجانی: جریمه
اخطارهای مکرر نمایندگان درباره مصوبه جنجالی سربازیرسایی خرید خدمت سربازی خلاف امنیت ملی است لاریجانی جریمه غایبان وظیفه با هماهنگی دولت و ستادکل نیروهای مسلح استرئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده تهران که خرید خدمت سربازی را خلاف امنیت ملی میدانست گفت خرید خدمت وظیفه با هماه- خودروی تندر90 با 63 میلیون ریال خلافی روانه پارکینگ شد
خودروی تندر90 با 63 میلیون ریال خلافی روانه پارکینگ شد خرم آباد-ایرنا- رئیس پلیس راهور استان لرستان از توقیف سواری تندر90 با 63 میلیون و 500 هزار ریال خلافی خبر داد به گزارش پایگاه خبری پلیس سرهنگ منوچهرمردای با اعلام این خبر گفت مأموران پلیس راهور استان یک دستگاه تندر 90نادران: پرداخت تسهیلات ۴.۸ میلیارد دلاری با تضمین وزارت نفت خلاف قانون برنامه پنجم است
نادران پرداخت تسهیلات ۴ ۸ میلیارد دلاری با تضمین وزارت نفت خلاف قانون برنامه پنجم استیک نماینده مجلس گفت پرداخت تسهیلات ۴ ۸ میلیارد دلاری با تضمین وزارت نفت خلاف قانون برنامه پنجم است به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در نشست علنی مجلس پیشنهاد غلامرضا تاجگردون دربانادران: سپردهگذاری ۴.۸ میلیارد دلاری در بانکها خلاف مصالح ملی است/ ابوترابی: این اخطار وارد است
نادران سپردهگذاری ۴ ۸ میلیارد دلاری در بانکها خلاف مصالح ملی است ابوترابی این اخطار وارد است نماینده مردم تهران در مجلس گفت سپردهگذاری ۴ ۸ میلیارد دلاری در بانکها خلاف مصالح ملی است به گزارش نامه نیوز الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سپرپرسپوليس برخلاف ليگ ايران مي تواند در آسيا خوب شروع کند
۴ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳ ۳۵ب ظ لادروپ پرسپوليس برخلاف ليگ ايران مي تواند در آسيا خوب شروع کند سرمربي تيم فوتبال لخويا قطر گفت پرسپوليس در ليگ برتر عملکرد خوبي نداشته است اما در شروع ليگ قهرمانان آسيا ميتواند نمايش خوبي را ارائه کند به گزارش خبرنگار ورزشي خبرگزاري موج ميشل لادروپ س- موارد خلاف درباره نامزدهای انتخابات مورد توجه شورای نگهبان قرار خواهد گرفت
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 موارد خلاف درباره نامزدهای انتخابات مورد توجه شورای نگهبان قرار خواهد گرفت تهران- ایرنا- نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت موارد خلاف از جمله دریافت پول های کثیف توسط نامزدهای انتخابات که این روزها گفته می شود قطعا در انتخابات بعدی موراجرا نشدن قانون بیمه کارگران ساختمانی خلاف قانون است |اخبار ایران و جهان
اجرا نشدن قانون بیمه کارگران ساختمانی خلاف قانون است کد خبر ۴۷۷۶۸۴ تاریخ انتشار ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۳ - 22 February 2015 عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه بیش از هزار نفر ازکارگران ساختمانی به دلیل بیمه نبودن دچارمشکلات بسیاری هستند گفت مسئولان سازمان-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها