محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842653353
حسد سررشته همه بدیهاست/ به واسطه تکبر دین از بین میرود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله العظمی آقامجتبی تهرانی:
حسد سررشته همه بدیهاست/ به واسطه تکبر دین از بین میرود
شناسهٔ خبر: 2508939 یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. تکبر که به سبب آن دین از بین می رود. حرص که دشمن جان آدمی است و حسد هم سر رشته بدیهاست. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر چکیده چهارمین جلسه از بحث حسد از سلسله مباحث اخلاق مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی است که فایل صوتی آن در سایت دفتر حفظ و نشر آثار ایشان موجود است.بسم الله الرحمن الرحیمقال امام المجتبی علیه السلام: "هلاک الناس فی ثلاث: الکبر، الحرص، الحسد. الکبر به هلاک الدین و به لعن ابلیس. الحرص عدو النفس و به اخرجآدم من الجنة. الحسد رائدالسوء و به قتل قابیل هابیل." امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. تکبر که به سبب آن دین از بین می رود. به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت. حرص که دشمن جان آدمی است و بi واسطه آن آدم از بهشت خارج شد. حسد که سر رشته بدیهاست و به واسطه آن هابیل، قابیل را کشت.در سه هفته قبل به تعریف رذیله حسد و تمایز آن با مفاهیم نصیحت و غیرت و غبطه پرداختیم. مراتب و پنج اثر شوم حسد را برشمردیم. گفتیم شخص حسود هیچ گاه در جامعه شرافت پیدا نمی کند. دو عامل تعالی جامعه را با هم خواندیم و تأثیر حسد بر این مسأله را دیدیم. همچنین محک هایی بیان کردیم و نشانه هایی را گفتیم که به کمک آنها می توانستیم بفهمیم آیا خودمان و جامعه مان مبتلا به این رذیله هستیم یا خیر.نشانه های حسد:·چاپلوسی و تملق محسود توسط حسود در پیش روی او و غیبت و بدگویی از وی در غیابش؛ این نشانه حسد مرتبه ضعیفی از ابتلا به این رذیله است و اگر شخص، گرفتار مرتبه شدید تری از حسد بود رودرروی محسود نیز از او بد می گفت و وی را نکوهشش می کرد.· بددهنی؛ گفتیم اگر حسد از مراتب ضعیف خود گذشته باشد و ریشه دار شده باشد، فرد مبتلا نه تنها در پشت سر محسود بدگویی می کند، که از بددهنی و نکوهش فرد متنعم به نعمت در حضور خودش نیز ابایی ندارد.·شماتت کردن محسود توسط حاسد؛ شماتت به معنای خوشحال شدن از ابتلای دیگری به غمی ست. اگر انسان از مبتلا شدن کسی به غمی خوشحال شد این نشانه ای از حسد است.امام صادق(ع) به نقل از لقمان می فرمایند: لقمان به فرزندش گفت شخص حسود سه نشانه دارد:اول) پشت سر محسودش غیبت می کنددوم) پیش روی او چاپلوسی می کند.سوم) به مصیبت او شماتت می کند (از ابتلای او به غم یا مصیبت، شاد می شود و زباناًبه محسود زخم زبان می زند و گاهی حرف هایی می زند که شادمانی درونی اش را مکشوف می کند)پس نشانه ی بارز حسود این است که اگر نعمتی از محسود گرفته شد یا به غمی مبتلا شد، حسود خوشحال می شود و اگر نعمتی از محسود زایل شد یا غم و مصیبتی از او رفع شد او ناراحت و غمگین می شود. "إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا"·فرد مبتلا به رذیله حسد دیگر اهل عفو نیست و متخلص به خشم و انتقام جویی خواهد شد؛ نه انتقامی که در قبال حقی که از او ضایع شده است، بلکه اهل شدت و نهایت طلبی در انتقام جویی می شود.·نمامی و سخن چینی فرد حسود؛ گفتیم وقتی حالت درونی حسد به بیرون بروز پیدا کند و به مرحله زبان برسد، ظهور این رذیله در این مرحله بصورت غیبت، تهمت و سخن چینی خواهد بود که برای کوباندن شخص محسود است.حسود با کسی که هیچ بدی در حق وی نکرده است دشمنی و بددهنی می کند.·بخل؛ بخل هم مانند برخی دیگر از نشانه های حسد می تواند خود، یکی از ریشه های این رذیله هم باشد.تمام این نشانه هایی که مطرح کردیم می توانند در ربط با سایر رذایل هم باشند. یعنی می توانیم این نشانه ها را در وجود خودمان یا کسی ببینیم و دلیل اینها، حسد و یا رذیله های دیگری نیز باشند و در این مواقع باز تکیه می کنیم روی همان نشانه ی اصلی ابتلا به حسد که شادمانی بر فقدان نعمت و رسیدن مصیبت به غیر، و ناراحتی بر متنعم شدنشان به نعمتی و رفع غمی باشد. منشأ حسد:· اول) خبث طینت: پیشتر در رابطه با تفاوت های "حالت" گذرا و "ملکه" حرف زدیم و گفتیم اگر حالت حسادت به ما عارض شد باید نگذاریم که تبدیل به ملکه و عادت و خوی ثابت ما بشود. یکی از ریشه های رذایل و در عین حال، یکی از موانع رفع آنها "خبث طینت" است. یعنی کثیفی و آلودگی ای که ماندگار شده. کسی را تصور کنید که همین که متوجه بشود فردی متنعم به نعمتی شده است، با وجود اینکه این نعمت به او آسیبی نمی رساند و آن فرد هم دشمنی با وی ندارد و فاقد شدن محسود از آن نعمت برای حسود سودی ندارد و اصلاً شاید محسود را هم نشناسد، اما با همه این اوصاف، همین که مطلع می شود که موجودی متنعم به نعمتی شده تمنی زوال آن را دارد و از این برخورداری دیگران از نعمت ناراحت و در عذاب است.این شخص اسیر خبث طینت و نفس پست و رذل است. انسانی که فطرتش سلامت باشد حتی از آسیب دیدن یک گربه که هم نوع او هم نیست ناراحت می شود، چه برسد به انسان که نه تنها هم جنس اوست، که هم نوع او نیز هست. علمای اخلاق، این نوع خبث طینت را ناشی از یکی از شدیدترین مراتب بخل می دانند که نه تنها خودش بخشنده نیست، اگر شخص ثالثی هم بخششی کرد و به کسی خیری رسید، حسود از بخشندگی شخص ثالت هم ناراحت می شود.یک وقت هست فردی از زایل شدن نعمتی از شخصِ کافرِ ملحدِ مرتدِ ... خوشحال می شود و می گویند چرا خوشحال شدی؟ وی جنبه الهی می دهد به این خوشحالی اش؛ یک وقت کسی هست که اصلاً کاری به خدا و پیغمبر و مسلمان و کافر ندارد! حتی اگر شخص پیامبر هم متنعم به لطف و نعمتی شود او ناراحت می شود. اینجا دیگر ریشه این خبث درونی او صرفاً از حسد ناشی نشده است، بلکه جمعی از رذایل اعم از حرص و کبر و حسد و... باعث تیرگی درون او و گرفتاری اش در این دره هولناک شده است.خبث باطن ذاتی نیست بلکه بازده و نتیجه عملکرد شخص است. فطرت اولیه انسانها پاک و الهی بوده و این تیرگی ها در آن راهی نداشته. ارتکاب به گناهان روی روح تأثیر دارند و هر چه گناهان زیاد تر، تیرگی آنها روی باطن و فطرت پاک اولیه انسان بیشتر می شود. پس تداوم در گناه کردن انسان را به بدترین مراتب خبث باطن می کشاند و به گفته علمای اخلاق، اگر ریشه حسد خبث نفس باشد درمانش، اگر نگوییم محال است، از سخت ترین کارهاست.دوم) دشمنی و خصومت "شخصی"؛ یک وقت هست که عداوت شخصی نیست و الهی است که نه تنها این حالت بد نیست بلکه فضیلت هم هست. حب بالله و بغض فی الله؛ دوستی برای خدا و به خاطر خدا و دشمنی برای خدا و با دشمنان خدا. اینجا حتی به تمنی زوال نعمت از او نیز حسد نمی گویند چون دشمنی الهی ست و نه انسانی. اما در بحث حسد، دشمنی و خصومت شخصی ست و نه الهی. اگر شخص ببیند دشمنش به مصیبتی گرفتار آمده خوشحال می شود و این قطعاً گویای حالت حسد است چرا که مطلوب او بوده که حالا از محقق شدنش خوشحال شده و الا که خوشحالی معنایی نداشت!مطلوبات انسان اینگونه است:گاهی قدرت رسیدن به مطلوب را ندارد.گاهی قدرت دارد و اقدام هم می کند.گاهی قدرت دارد و اقدام نمی کند.در باب حسد هم این تقسیم بندی معتبر است. آن دسته از حسودهایی که قدرت ندارند که نعمتی را از محسود زایل کنند می گویند واگذارش می کنم به روزگار و اگر آن نعمت از بین رفت می گویند "خدا خوب انتقامی از او گرفت!" در صورتی که خود او قدرت نداشته و حالا می گوید خدا انتقامش را گرفت.دسته دوم قدرت دارند که نعمتی را از کسی بگیرند و همین کار را هم می کنند.دسته سوم حسودهایی هستند که قدرت دارند، ولی بنا به ملاحظاتی که دارند نمی خواهند خودشان را خراب کنند و اقدامی نمی کنند اما اگر آن نعمت روزی از وی زایل شود در درونشان عمیقا خوشحال می شوند."من عرف نفسه فقد عرف ربه" انسان باید برود خودش را بشناسد که مبادا خودش کلاه سر خودش بگذارد و خطاهای خود را توجیه کند و خودش دام خودش باشد. حسادتش باعث می شود در برابر از دست رفتن نعمت شخصی خوشحالی کند و بعد می گوید خدا انتقام از او گرفت؛ خواست خدا بوده که او دچار فلان مصیبتی شود؛ .... انحصار طلبی. این خصلت در انسان وجود دارد که بعد، بیشتر توضیح خواهیم داد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
در جهان بینی دینی علم در یک چارچوب خداباورانه قرار دارد
مهدی گلشنی در جهان بینی دینی علم در یک چارچوب خداباورانه قرار دارد شناسهٔ خبر 2505687 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها استاد فلسفه علم دانشگاه شریف گفت علم دینی ضمن به کارگیری علم تجربی مبتنی بر جهان بینی جامع است که همه ابعاد هستی را در نظر مدر ششمین روزجشنواره بینالمللی موسیقی فجر سیفالدین آشتیانی با گروه موسیقی زاگرس در خرمآباد به روی صحنه میرو
در ششمین روزجشنواره بینالمللی موسیقی فجرسیفالدین آشتیانی با گروه موسیقی زاگرس در خرمآباد به روی صحنه میروددر ششمین روزجشنواره بینالمللی موسیقی فجر لرستان سیفالدین آشتیانی با گروه موسیقی زاگرس در خرمآباد به روی صحنه میرود به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد ششمین روزجهانگیری به فارس خبر داد «گیل» اواخر فروردین جلوی دوربین میرود/فیلمبرداری اولین فیلم فرزند مرحوم جه
جهانگیری به فارس خبر دادگیل اواخر فروردین جلوی دوربین میرود فیلمبرداری اولین فیلم فرزند مرحوم جهانگیری در گیلانغربکارگردان فیلم سینمایی گیل از آغاز فیلمبرداری این فیلم در اواخر فروردین 94 در گیلانغرب خبر داد داریوش جهانگیری کارگردان فیلم سینمایی «گیل» در گفتثبت تخلفات محدوده زوج و فرد با دوربين از 22 فروردين 94
۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳ ۵۳ب ظ ثبت تخلفات محدوده زوج و فرد با دوربين از 22 فروردين 94 رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از اعمال ثبت تخلفات محدوده زوج و فرد توسط دوربين از 22 فروردين ماه 94 خبرداد و گفت از زمان اجراي طرح در اسفندماه تا 22 فروردين ماه دوربين هاي اين محدوده به صورانریکه: در زمین گرانادا نمی شود پاس داد/دیگر همه سوارز را می بینند
انریکه در زمین گرانادا نمی شود پاس داد دیگر همه سوارز را می بینند خبرگزاری پانا لوئیس انریکه از پیروزی بارسا برابر گرانادا خوشحال است او به ستایش از لوئیس سوآرس پرداخت و او را بازیکنی بزرگ برای بارسلونا دانست ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند ساعت 08 27 به گزارش خبرگزاری پانا بارسلونا درظرفیت حوزه دین برای انقلاب اسلامی باید پاس داشته شود
سیدمهدی خاموشی ظرفیت حوزه دین برای انقلاب اسلامی باید پاس داشته شود شناسهٔ خبر 2504869 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی رییس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست معاونان فرهنگی پژوهشی و آموزشی ادارات کل تبلیغات اسلامی تاکید کرد ظرفیت حوزه دین براهمه مدل های پورشه ۹۱۱ را ببینید / رکورد گران قیمت ترین ها شکست می شود؟ + تصاویر
همه مدل های پورشه ۹۱۱ را ببینید رکورد گران قیمت ترین ها شکست می شود تصاویر طی بیش از پنج دهه بیست و یک مدل مختلف از خودروی پورشه ۹۱۱ عرضه شده است خودروی پورشه ۹۱۱ یکی از مشهورترین مدل هایی است که شرکت خودروسازی پورشه تاکنون روانه بازار کرده است شاید در نگاه اول همه مدل هایرونالدینیو به آنگولا میرود
رونالدینیو به آنگولا میرود ستاره سابق بارسلونا به آنگولا خواهد رفت به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران رونالدینیو ستاره سابق تیم ملی برزیل و باشگاههای پاریسنژرمن بارسلونا و آث میلان قرار است به لیگ آنگولا بپیوندند این ستاره 34ساله که دوبار به عنوان بازیکن سال فیفا لقبدرخواست سلفی های مصر برای تشکیل «انقلاب بین المللی اهل تسنن علیه شیعیان»
درخواست سلفی های مصر برای تشکیل انقلاب بین المللی اهل تسنن علیه شیعیان فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت حزب «الدعوه السلفیه» مصر با اشاره به گسترش تشیع از تمام اهل تسنن در کشورهای عربی و غربی خواست تا اتحادیه ای برایدین اسلام، مفهوم انسان را در مقابل تفکرات پوچ غربی مصون داشته است
سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۵ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه س گفت اسلام زندگی را برای انسان با معنا و مفهوم کرده است و این معنا و مفهوم انسان را در مقابل همه تفکرات منفی و پوچ غربی و شرقی مصون داشته است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام وال- کمک های مالی اعراب به مدارس دینی پاکستان زیر ذره بین رسانه ها و افکار عمومی
کمک های مالی اعراب به مدارس دینی پاکستان زیر ذره بین رسانه ها و افکار عمومی اسلام آباد - ایرنا - منابع رسمی پاکستان اعلام کرده اند که صدها مدرسه دینی در ایالت بلوچستان این کشور از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس کمک های مالی دریافت می کنند روزنامه انگلیسی زبان نیشن روز گذشته به نمطالعات فرهنگی امروزه در میدان مین راه میرود
یک استاد دانشگاه مطالعات فرهنگی امروزه در میدان مین راه میرود شناسهٔ خبر 2500108 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست میراث فکری استوارت هال با بیان اینکه نهادینه شدن مطالعات فرهنگی به معنای سیاست زدایی نیسنشست ادبیات بینافرهنگی برگزار میشود
نشست ادبیات بینافرهنگی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2506776 پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست ادبیات بینافرهنگی با سخنرانی نرجس خدایی یکشنبه ۱۰ اسفند در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران نتقی علیقلیزاده عنوان کرد «رستاخیز» یک اتفاق خاص و ویژه در سینمای ایران است/سینما باید بینالحرمینی
تقی علیقلیزاده عنوان کردرستاخیز یک اتفاق خاص و ویژه در سینمای ایران است سینما باید بینالحرمینی پر جمعیت در مسیر ساخت آثار دینی باشدتهیهکننده فیلم سینمایی رستاخیز گفت رستاخیز با توجه به انبوه ابزارآلاتی که در آن استفاده شد و حجم کار در زمان خودش یک اتفاق خاص و ویژه در سینمای ااجرای طرح ثبت تخلفات محدوده زوج و فرد با دوربین به 22 فروردین موکول شد
اجرای طرح ثبت تخلفات محدوده زوج و فرد با دوربین به 22 فروردین موکول شد رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تعویق اجرای طرح ثبت تخلفات ورود به محدوده زوج و فرد توسط دوربینهای راهنمایی و رانندگی خبر داد به گزارش نامه نیوز سردار تیمور حسینی در این باره گفت برابر اطلاعپول مردم در پرونده پدیده شاندیز از بین نمیرود
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای 6 پول مردم در پرونده پدیده شاندیز از بین نمیرود حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده شرکت پدیده شاندیز گفت همه ابعاد این پرونده قضایی نیست و مسئولین استانی و قضایی در تلاشند تا پول مردم از بین نرود به گزارش خبرنمتخصص حوزه بهداشت روان در گفتوگو با فارس: رابطه صمیمی بین والدین و فرزندان موجب اعتمادسازی میشود
متخصص حوزه بهداشت روان در گفتوگو با فارس رابطه صمیمی بین والدین و فرزندان موجب اعتمادسازی میشودیک متخصص حوزه بهداشت روان گفت ارتباطات صمیمی در انسان به دلایل نیاز به پیوندجویی و دلبستگی ایجاد میشود که مهمترین آن توسط والدین و فرزندان شکل میگیرد و موجب رشد مغز اجتماعی و اعتم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها