تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833067132
گریزان از شهر/درباره ریشههای کلامی گروههای تکفیری
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دکتر ابراهیم فیاض؛
گریزان از شهر/درباره ریشههای کلامی گروههای تکفیری
شناسهٔ خبر: 2502522 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
دین و اندیشه > اندیشمندان
آنچه در مرکز نگاه گروههای تکفیری وجود دارد، نفی کل اسماء و نشانههاست. در واقع اینها شرط مواجهه با حق را نفی همه نشانههای دینی میدانند. به همین جهت با فرهنگ مخالفند و البته موافق با طبیعت. به گزارش خبرگزاری مهر، تکفیریگری را باید ذیل مسئله توحید و شرک دنبال کرد. بحث توحید و شرک به ماجرای حضرت ابراهیمعلیهالسلام برمیگردد. حضرت ابراهیمعلیهالسلام بهعنوان بزرگترین بنیانگذار توحید از پرستش طبیعت به پرستش خدای مطلق آسمانها و زمین میرسد. خداوند در قرآن کریم در رابطه با حضرت ابراهیمعلیهالسلام میفرماید: «و كَذلِكَ نُرى إبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ لِیكُونَ مِنَ الْمُوقِنینَ»[i] خداوند متعال ملکوت آسمان و زمین را به حضرت ابراهیمعلیهالسلام نشان میدهد و حضرت ابراهیمعلیهالسلام آن را میبیند. قصه حضرت ابراهیمعلیهالسلام به لحاظ جغرافیایی در خاورمیانه اتفاق میافتد. آن حضرتاهل بابل بودهاند و بابل نیز در آن زمان جزئی از ایران محسوب میشده است. آزر که نام پدر یا عموی حضرت ابراهیمعلیهالسلام است، نیز نامی فارسی است. بهطور کلی ایران یک کشور توحیدی بوده است که ریشهی این توحیدگرایی را باید به زرتشت و قبل از آن مهرپرستی نسبت داد.آنچه از این بحث باید مورد تأکید قرار بگیرد، اهمیت و جایگاه تاریخی خاورمیانه در تحولات سیاسی مذهبی است. در ماجرای اخیر تکفیریهای نوظهور در عراق و سوریه، آنچه اتفاق افتاده، این است که خاورمیانه شمالی در حال تعیین تکلیف برای خاورمیانه جنوبی است. اگر قبلا القاعده در عربستان شکل میگرفت و پس از ورود به افغانستان، به خاورمیانه شمالی وارد میشد، امروز داعش از ابتدا در خاورمیانه شمالی شکل میگیرد و بهعنوان مرکز خلافت، برای مکه و مدینه و بهطور کلی خاورمیانه جنوبی تعیین تکلیف مینماید. القاعده در خاورمیانه جنوبی شکل گرفت و داعش در خاورمیانه شمالی ظهور کرده است. اهمیت این منطقه برای گذشتگان هم روشن بوده است. برای مثال ابن خلدون این منطقه را «ربع مسکون» مینامد؛ یعنی اگر همه جهان به چهار بخش تقسیم شود، ربع مسکون، این منطقه است. از نظر اروپاییها ـ که به این منطقه خاور نزدیک یعنی شرقِ نزدیک به اروپا میگویند ـ این منطقه یک منطقه راهبُردی است و تسلط بر این منطقه میتواند تسلط بر جهان را تضمین کند. این منطقه همچنین محل زندگی بسیاری از پیامبران الهی بوده است. خودِ حضرت ابراهیمعلیهالسلام نیز دعوتش را از بالای این منطقه شروع میکند؛ اول به کردستان و ترکیه میآید و بعد به فلسطین میرود و از فلسطین راهی حجاز میشود. فرزندان حضرت ابراهیمعلیهالسلام و ادیان ابراهیمی نیز در این منطقه بودهاند.قرآن کریم اشاره دارد به اینکه حضرت ابراهیمعلیهالسلام مکرر با کلمات الهی امتحان میشود. همین کلمات به صورت اسماء در حضرت آدمعلیهالسلام هست. حضرت ابراهیمعلیهالسلام با یک حکمت امام میشود. بهعبارتی حضرت با یک سری کلمات امتحان میشود و پس از اینکه در امتحان پیروز میشود، امام میشود و حکمت را بنیان میگذارد. شرکی که در یهودیت و مسیحیت رخ داد، این بود که بعضی از اسماء را اخذ کردند و برخی را رها کردند: نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ[ii] شدند. آن اسمائی را اخذ کردند که آنها را در مسیر اومانیسم حفظ میکرد و به آنها اجازه میداد در جهان خلقت دخالت کنند. فراماسونری نیز یکی از نتایج این نگاه است که تلاش دارد بتواند با انرژیهای کیهانی در جهان دخالت کند و بر آن مسلط شود. بهائیت در ایران و نیز وهابیت مشمول همین سهلانگاری معرفتی هستند. بنیان این نگاهها «الأَسْمَاء كُلَّهَا»[iii] نیست؛ بلکه اخذ فقط برخی از اسماء است. این پدیده یک پدیده جدید است که سیرش از خاورمیانه شروع شده است.اساس تفکیکناپذیری اسماء الهی از صفات الهی در نهجالبلاغه امام علیعلیهالسلاماست. آنجا حضرت اشاره به این دارند که این دو را نمیتوان از یکدیگر جدا کرد. اتفاقی که در غرب افتاد، این بود که حق از حقیقت جدا انگاشته شد؛ برای مثال در فلسفه هگل خدا بهصورت حقیقت، و نه حق، مطرح است. در حالیکه در اسلام حقیقت وصف است و حق اسم است؛ خداوند حق است. در خطبه حضرت علیعلیهالسلام هیچگونه وصفی زائد بر اسم نیست؛ بلکه حق و حقیقت یکی است. آنچه در فلسفه غرب اتفاق افتاد، شدت یافتن این تفکیک بود. اوج این تفکیک جایی بود که گفته شد همین لفظ، همین فنومن و همین آیه حق است؛ و نه معنایی که قرار بود این الفاظ و آیهها حاکی از آن باشند. ادامه این سیر در پستمدرنها و خصوصا نشانهشناسان پستمدرن است. بنیاد این فرایند تاریخی در فلسفه غرب همانا جدا افتادن وصف از اسم است. این البته سیر ماجرا در ساحت فلسفه بود.همین ماجرا بهنحوی دیگر در ساحت دین و خصوصا دین اسلام اتفاق افتاد. عرفانهایی ظهور کردند که برخی اسماء را بر بعضی دیگر ترجیح دادند. ابن تیمیه ـ که بهدلیل مواضع سیاسی و فقهی تلاشی جدی در فهم او و آراءش نکردهایم ـ معتقد است که تمام این عرفانها شرک است و باید ضد عرفان حرکت کرد. او اعتقاد دارد که باید همه صفات را نفی کرد؛ و نیز اسماء را هم نباید دید. بهعبارتی ابن تیمیه معتقد است که فقط به سراغ خود حق برویم و صفات و آیاتش را کلا نفی کنیم. این مبنای کلامی ابن تیمیه است. ابن تیمیه مربوط به اواخر دوره مغول است که در شام زندگی میکند؛ یعنی در مرکز عرفان ابن عربی. حتی شیخ اشراق هم نوعی وقفگرایی شدید در اشراق دارد و روی آیه تأکید میکند؛ به همین دلیل شیخ اشراق نیز سمبولیسم است و بنا به همین دلیل هم در حلب کشته میشود.آنچه در مرکز نگاه گروههای تکفیری وجود دارد، نفی کل اسماء و نشانههاست. در واقع اینها شرط مواجهه با حق را نفی همه نشانههای دینی میدانند. به همین جهت با فرهنگ مخالفند؛ و البته موافق با طبیعت؛ گریزان از شهر و علاقهمند به بیابان. زمانی بن لادن در مصاحبهای گفته بود که من زندگیام را با آن همه پول و ثروت رها کردهام تا در روستا زیر درختان زندگی کنم. غالب مناطق و محلهای زندگی داعشیها بیابان است. برای مثال دیرالزور و رقّه شکل روستایی دارند و قبیلهنشین هستند. آرکی تایپ[iv] ( شهر باستانی تاریخی) و ایدهآل تایپ(شهر آرمانی) این گروهها، مدینه دوران صدر اسلام است. گروههای تکفیری با هرگونه نشانهای مخالفت میکنند؛ به همین جهت معتقدند باید در قرآن دست برد و برخی آیات آن را تغییر داد و باید خانه کعبه را خراب کرد؛ بههمین منظور هم به طرف کعبه میروند. مخالفت اینها گروهها با ائمه بهمثابه نمادهای توحید و حکمت شیعی و تلاش جهت تخریب قبور آنها نیز از این منظر است.با نفی اسماء هر آنچه ساخته و زائیدهی عقل است، از شهر گرفته تا تمدن، نفی میشود. چرا که اینها همه براساس عقل و زبان است. در واقع این نگاه، از طرفی اوج ضدنشانهگرایی است و از طرف دیگر ضد عقل و ضد زبان و ضد مفهوم است و بهعبارتی تماما معنا است. داعش ضد فرهنگ است و به دلیل نفی عقل و زبان فرهنگ را برنمیتابد. در واقع داعش یک مکتب فقهی نیست؛ بلکه یک مکتب عرفانی است. در ایران هم نمونه این نگاه وجود دارد. کسانی که معتقدند باید کاری کنیم تا امام زمانعجلالله تعالی فرجه شریف تشریف بیاورند و ما باید زمینهساز ظهور بشویم. اینها ذیل همان عرفان شرکی است. چراکه در باب زمان ظهور حتی برای امام زمانعجلالله تعالی فرجه شریف بداء حاصل میشود. کل یوم هو فی شأن؛ ما هیچ تعیّنی نداریم که خواسته باشیم با اومانیسم عرفانی آن را به اجرا بگذاریم. البته پیش از «کل یوم هو فی شأن»، «یسئله من فیالسموات و الارض» آمده است. در واقع صرف درخواست و دعا خواندن است؛ باید دعا بخوانیم و ازخدا مسئلت بخواهیم تا تجلی پیدا کند.داعش نیز وضعیتی مشابه دارد. در صحیح مسلم آمده است که «خراسانی باید بیاید» و اینها در حال حاضر بهشدت در حال نفوذ در افغانستان هستند تا نشانههای ظهور را محقق کنند. لباس مشکی و پرچم مشکی اینها نشان از رسمالخط صدر اسلام دارد. نوشتههای روی پرچم اینها رسمالخط باستانی است. هم در دعای ندبه و هم در زیارت جامعه داریم که اگر توحیدتان بدون امامت و ولایت باشد، حتما دچار خشونت خواهید شد. چنین تفکری در ایران نیز تحت عنوان اسلام رحمانی در حال مطرح شدن است. اسلام رحمانی یعنی اسلام بدون ولایت. اسلام رحمانی، اسلام بدون امامت و ولایت است که منتهی به شرک خواهد شد؛ چراکه در این نگاه نشانهشناسیاش را خودمان مهیا خواهیم کرد و آیات الهی به دست خودمان تعریف خواهند شد. در واقع صحیح آن است که گفته شود اسلام رحمانی و رحیمی هردو را با هم میخواهیم. ما حتی در اسماء توقیفی هستیم؛ یعنی وقف میکنیم؛ مگر آن اسمائی که خود خدا و یا ائمه گفته باشند. ما نمیتوانیم برای خدا، اسم درست کنیم. بنابراین هم اسلام رحمانی شرک است و هم اسلام داعشی. در واقع در این هر دو، دین بدون نشانه میماند و از آنجایی که انسان نمیتواند بدون نشانه معنا را منتقل کند، خلق نشانه برای دین به دست خود آنها میافتد که از دل چنین فرایندی جز اومانیسم بیرون نخواهد آمد. شاید کل فرایند را بتوان اینگونه گفت: تخریب یا حذف همه نشانهها و تأسیس یا تعیین نشانههایی به دست خودشان. آنکه اسماء را نفی میکند، دستش خالی است و دیگر قادر به فکر کردن نیست؛ و صرفا میتواند عبادت کند. چراکه ما براساس اسماء و کلمات و نشانههاست که فکر میکنیم.*دکتر ابراهیم فیاض، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانپی نوشتها:[i]انعام: 75؛ و بدينسان ملكوت آسمانها و زمين را به ابراهيم مينمايانيم تا از اصحاب يقين گردد.[ii]نساء: 150؛ إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللّهِ وَرُسُلِهِ وَيقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاًکسانی هستند که به خدا و پيامبرانش کافر می شوند و می خواهند ميان خداو، پيامبرانش جدايی افکنند و می گويند که بعضی را می پذيريم و بعضی را نمی پذيريم و می خواهند در اين ميانه راهی برگزينند[iii]بقره: 31؛ وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَوَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ[iv]Arche type
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]
صفحات پیشنهادی
شهریار زرشناس به پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی پیوست - اخبار ایران و جهان |
شهریار زرشناس به پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی پیوست شناسهٔ خبر 2491789 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها با حكم رئیس پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی شهریار زرشناس به عنوان مشاور رئیس پژوهشكده و مدیر گروه مطالعاتی بازخوانی اندیشه معاصر منصوب شد به گزارش خبرمعرفی کتاب سال توسعه در مرکز فرهنگی شهر کتاب
معرفی کتاب سال توسعه در مرکز فرهنگی شهر کتاب شناسهٔ خبر 2500614 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی کتاب سال توسعه با حضور بایزید مردوخی محسن رنانی علی میرزایی و مهدی فیروزان در مرکز فرهنگی شهر کتاب معرفی می شود به گزارش خبرگزاری مهر چگونچرا آب تکفیریها با انقلاب ایران در یک جوی نمیرود؟
کارشناس فرق و مذاهب تشریح کرد چرا آب تکفیریها با انقلاب ایران در یک جوی نمیرود آنها تلاش کردند انقلاب را پدیده ای همراه با دردسر و زحمت برای مردم بنامند که موجب ریخته شدن خون افراد شد و خسارت هایی وارد کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام و المسلمین "دشمن با ایجاد گروههای تکفیری درصدد دامن زدن به جریان اسلامهراسی است
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۴ امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دشمنان قدرت مسلمانان را از تقابل با اسراییل به سوی جنگ با یکدیگر منحرف کردند گفت دشمن با ایجاد گروههای تکفیری درصدد دامن زدن به جریان اسلام هراسی است به گزارش خبرنگار خبرگزارش دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیترئیس شورای افتا اهل سنت استان بوشهر: گروهکهای تکفیری هیچ جایگاهی در بین اهل سنت و تشیع ندارند
رئیس شورای افتا اهل سنت استان بوشهر گروهکهای تکفیری هیچ جایگاهی در بین اهل سنت و تشیع ندارندرئیس شورای افتا اهل سنت استان بوشهر گفت گروهکهای تکفیری هیچ جایگاهی در بین اهل سنت و تشیع ندارند و آنها مزدور دشمن و خارج شده از دین هستند به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه شیخ خلیل افزندانهای فرانسه دانشگاه تروریسم است/ بزهکارانی که تکفیری میشوند
الحیات زندانهای فرانسه دانشگاه تروریسم است بزهکارانی که تکفیری میشوند شناسهٔ خبر 2495063 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۶ دین و اندیشه > سایر مدیریت زندانهای فرانسه توانایی مقابله با پدیده افراط گراسازی را ندارند زندان یک زمین حاصلخیز برای افراط گرا شدن جوانان بزهکاری استتاریخچۀ گروههای تکفیری در سینا/ آیا مردم سینا حامی سلفیها هستند
بررسی درگیری ارتش مصر با داعش در سینا 2 تاریخچۀ گروههای تکفیری در سینا آیا مردم سینا حامی سلفیها هستند شناسهٔ خبر 2495559 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی در پاییز سال 2009 هستههای اولیۀ مجلس شورای مجاهدین در اکناف بیتالمقدس و هستههایآیتالله حسینی بوشهری: وقف در برنامههای تبلیغی مبلغان گنجانده شود
پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۴ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان اینکه باید فرهنگ وقف و نهادینه کردن این سنت زیبای الهی برای اقشار مختلف جامعه به درستی تبیین شود گفت باید وقف در برنامه های تبلیغی مبلغان گنجانده شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتاللگروههای تکفیری در زمان صدام پایه گذاری شدند - اخبار ایران و جهان |
حجت الاسلام ابوترابی فرد گروههای تکفیری در زمان صدام پایه گذاری شدند شناسهٔ خبر 2492685 سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۷ استانها > خراسان رضوی مشهد- نایبرئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت گروه های تروریستی و تکفیری همچون طالبان و داعش حاصل اتاق فکر سرویس های جاسوسی آمریکا و اسرائبرگزاری آزمون مربیان قرآن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
برگزاری آزمون مربیان قرآن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شناسهٔ خبر 2501795 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی فرهنگسرای قرآن آزمون مربیان قرآن شاغل در مراکز فرهنگی و فرهنگسراهای شهر تهران را روزهای ۴ و ۶ اسفندماه برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهرمدیر شبکه بهداشت صحنه: گروههای جهادی ولی امر راهی شهرستان صحنه میشوند
مدیر شبکه بهداشت صحنه گروههای جهادی ولی امر راهی شهرستان صحنه میشوندمدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان صحنه گفت گروههای جهادی ولی امر راهی مناطق محروم شهرستان صحنه میشوند پیمان پاکزاد امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در صحنه اظهار کرد در حال ارتباط با گروههای جهادشکست چشمگیر هواداران پگيدا در شهر كلن - اخبار ایران و جهان |
شکست چشمگیر هواداران پگيدا در شهر كلن شناسهٔ خبر 2491060 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان در زماني كه اعضای محلی گروه ضد خارجی پگیدا Pegida در شهر کلن تحت عنوان كوگيدا Kögida قصد برگزاري راهپيمايي داشتند هزاران نفر در مخالفت با ايشان و در دفاع ازصدور انقلاب از طریق هنر، جریان تکفیری و اسلام ستیز را خنثی میکند - اخبار ایران و جهان |
نشست تاریخ سینما و تمدن نوین اسلامی صدور انقلاب از طریق هنر جریان تکفیری و اسلام ستیز را خنثی میکند شناسهٔ خبر 2492792 سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رجبی دوانی صدور انقلاب از طریق هنر جریان های تکفیری و اسلام ستیز را خنثی می کند اگر«منظر ذهنی شهر»
معرفی کتاب منظر ذهنی شهر شناسهٔ خبر 2494727 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۸ دین و اندیشه > سایر کتاب منظر ذهنی شهر با عنوان فرعی مفاهیم بازنمایی های فرهنگی و کاربست سیاست گذارانه نوشته فرانکو بیانچی و ترجمه جمعی از مترجمان به کوشش محمد علی زکریایی از سوی انتشارات تیسا روانهفعالیت ۲۹۸ خانه قرآن شهری و روستایی در کردستان
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۵ مسئول دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به صدور مجوز این اداره برای خانههای قرآن گفت در حال حاضر ۲۹۸ خانه قرآن شهری و روستایی با مجوز دارالقرآن کریم در سطح استان کردستان فعالیت دارند ناصر علیپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری۸۰ کشور دنیا درگیر گروههای تکفیری هستند/ آمریکا قابل اعتماد نیست - اخبار ایران و جهان |
سردار حاجیزاده ۸۰ کشور دنیا درگیر گروههای تکفیری هستند آمریکا قابل اعتماد نیست شناسهٔ خبر 2493429 سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۴۶ سیاست > امنیتی و دفاعی فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت تجربه چندین ساله ثابت کرده که آمریکا و دولت های غربی به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و آنهاامام جمعه شهرستان البرز: حسد یکی از ریشههای غیبت است
امام جمعه شهرستان البرز حسد یکی از ریشههای غیبت استامام جمعه شهرستان البرز گفت یکی از ریشههای غیبت حسد است که خداوند در سوره فلق به حسد اشاره کرده است به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین حجتالاسلام علی طهماسبی ظهر امروز در جمع کارکنان سپاه صاحبالامر عج استان قزوین ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها