تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815961508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کانون اصلی مخالفت امام(ره) با حکومت پهلوی دیکتاتوری و وابستگی بود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جوادی‌یگانه در نشست جامعه‌شناسی راهپیمایی 22 بهمن:
کانون اصلی مخالفت امام(ره) با حکومت پهلوی دیکتاتوری و وابستگی بود

جوادی یگانه


شناسهٔ خبر: 2501703 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

در حالی که کانون اصلی مخالفت امام(ره) با حکومت پهلوی مسأله دیکتاتوری، عقب ماندگی و وابستگی است با این­ حال عمده رسانه های فساد اداری و جنسی حکومت پهلوی را به عنوان علت اصلی اعتراض مردم عنوان می کنند. به گزارش خبرنگار مهر، سمینار یک روزه جامعه شناسی راهپیمایی 22 بهمن به همت پژوهشکده باقر العلوم(ع) سازمان تبلیغات اسلامی در محل این پژوهشکده برگزار شد. این سمینار در قالب چهار نشست و در هر نشست با سخنرانی 3 نفر از اساتید و نخبگان پیرامون تحلیل ماهیت، کارکردها و برداشت های مختلف از راهپیمایی­های انقلابی ایرانیان خصوصا راهپیمایی 22 بهمن ادامه یافت.نشست اول این سمینار با موضوع نسبت انقلاب اسلامی و راهپمایی، با حضور دکتر جوادی یگانه، دکتر همایون و  دکتر منوچهر محمدی برگزار شد.دکتر محمدرضا جوادی یگانه استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این نشست با موضوع نقش مهم اما کمرنگ شده مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن: بازسازی نظریه مردمی انقلاب اسلامی سخنرانی کرد.وی با کابوس قلمداد کردن انقلاب اسلامی برای نظریه های انقلاب در عرصه جامعه شناسی انقلابها و اینکه این نظریه ها همچنان در تحلیل علت اصلی شکل گیری انقلاب دچار ضعفند ادامه داد که می بایست بین «علل وقوع انقلاب» و «زمینه های تشدید کننده » آن تفکیکی کرد و هر یک را بجای دیگری در نظر نگرفت.از نظر دکتر جوادی یگانه انقلاب اسلامی معلول شکل گیری «رابطه مردم و رهبری بر بستر مکتبی اسلام» است.وی در ادامه تلاش کرد تا با تحلیل پیام 5/5/57 امام خمینی ـ در موقعیتی که هنوز نشانه روشنی از انقلاب پدیدار نشده بود ـ نشان دهد که امام تلاش دارد که با تأکید بر مبدأ تاریخی کاملا خاص (15 خرداد)، مبنای صد در صد اسلامی و رهبری روحانیت چگونگی حرکت و جریان مبارزاتی خود را از حرکتها و جریانات مخالف دیگر تمایز بخشد و از همان ابتدا حساب خود را بکلی از آنها جدا نماید.جوادی یگانه گفت: این پیام امام با توجه به استراتژی انقطاعی آن نسبت به جریانات دیگر و جدا کردن خط از دیگران با گلایه جدی دکتر ابراهیم یزدی مواجه شد و امام با اینکه از او دلجویی کرد اما از اصرارش بر وجوه تمایز نهضت اصلا عقب نشینی نکرد.دانشیار دانشگاه تهران ادامه داد: امام (ره) با آن رویه شفاف و کاملا صریح نشان داد در ازای هیچ چیزی از ماهیت صددرصد اسلامی و صد درصد مردمی انقلاب و رهبری صددرصد روحانی آن نمی گذرد حتی اگر تآکید بر این اصول موجب شود انقلاب هیچ وقت به پیروزی نرسد. تأکید همه جانبه اما به ماهیت مردمی انقلاب و آمدن مردم به صحنه مبارزه موجب شد که حتی در سخت ترین شرایط امکانات و پیشنهادهای چریکی و مسلحانه گروهها را پس بزند.این نویسنده کشورمان افزود: امام هم در سبک و مشی مبارزه و هم در پیشنهادهایش برای نظام جایگزین صرفا به جمهوری اسلامی اشاره کرد و باز حتی یک کلمه به نفع مفاهیم و واژگان غیر اسلامی عقب نشینی نکرد. خواسته مردم تأمین استقلال و آزادی به یغما رفته در اثر فساد سیاسی  و دیکتاتوری وابسته بود و پیشنهاد امام: «جمهوری اسلامی».وی اشاره کرد: در حالی که کانون اصلی مخالفت امام با حکومت پهلوی مسأله دیکتاتوری، عقب ماندگی و وابستگی است با این­ حال عمده رسانه های ما فساد اداری و جنسی حکومت پهلوی را به عنوان علت اصلی اعتراض مردم عنوان می کنند.جوادی یگانه در بخش دوم سخنانش در باب نسبت انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و راهپیمایی ادامه داد: جمهوری اسلامی هماره باید در ارتباط مستقیم با ماهیت صددرصد اسلامی و صددرصد مردمی و رهبری صددرصد روحانی انقلاب اسلامی بوده و با آن مطابقه شود. این مطابقه به صورت آشکاری به مدد راهپیمایی های مردمی و خصوصا راهپیمایی 22بهمن اتفاق می­افتد و تضمین می شود.این محقق و استاد دانشگاه با دلالت به مقاله درخشان دکتر حسین کچویان در تبیین ماهیت راهپیمایی 22 بهمن گفت : از این منظر راهپیمایی 22بهمن صرفا «جشن تولد» انقلاب نیست، بلکه، تکرار سالانه خود انقلاب اسلامی است.وی ادامه داد: جسارت بالایی می طلبد که انقلابی، در موعد از پیش تعیین شده ای در هرسال، تمام دستاوردها و حیثیت خود را به آزمون حضور مردم در راهپیمایی بگذارد؛این نوع تهور و شجاعت در هیچ انقلاب دیگری شبیه ندارد.رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بخش سوم سخنان خود را به اهمیت پاسداری از اصالت راهپیمایی 22 بهمن اختصاص داد.وی گفت: در رویکردهای سیاستگذارانه سالهای اخیر به وجه مردمی و آرمانگرایانه نسبت به سال­های گذشته و خصوصا دوران صدر انقلاب اسلامی کم تر پرداخته شده است.جوادی یگانه برای تبیین این موضوع، به مقایسه قطعنامه راهپیمایی  عاشورای 57 -که یک قطعنامه عام و جامع نظر توده مردم و نیز یک قطعنامه انقلابی و آرمانی است- با قطعنامه راهپیمایی 22 بهمن امسال که حاوی بعضی نظرات جناحی و سوگیری­های سیاسی غیر ملی است پرداخت.وی توضیح داد: در حالی که در قطعنامه های متأخر رد غلیظی از سوگیری های خاص گرایانه و غیرملی دیده می شود اما در مقابل، تلویزیون از طریق برجسته سازیهای اغراق گونه تیپ های بدحجاب شرکت کننده در راهپیمایی، اصرار عجیبی بر عام گرایی دارد. ایشان وزن دهی بیش از حد و مصنوعی تلویزیون به حجم و اندازه حضور تیپ­هایی از این دست را نوعی افراط ناشی از انفعال ارزیابی کردند.جوادی یگانه هم افراط تلویزیون در عام گرایی بیش از حد و مصنوعی و هم تفریط قطعنامه ها در خاص گرایی های غیر ملی را محل انتقاد و البته واجد نوعی تعارض ذاتی دانست.وی ابراز داشت: همان طور که در بازنمایی خواسته های عموم مردم نباید گرفتار جناح گرایی شد و مواد غیرملی را وارد قطعنامه ها کرد، همان طور نیز در بازنمایی هویت بدنه انقلابی مردم نباید دچار عام گرایی منفعلانه شد و نقش محجبه و بد حجاب را برابر نشان داد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن