محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829847616
امام(ره) معنای ضیق امامت که بر تفکر شیعی تحمیل شد را برنمیتابید
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: داوود مهدویزادگان در گفتگو با مهر:
امام(ره) معنای ضیق امامت که بر تفکر شیعی تحمیل شد را برنمیتابید
شناسهٔ خبر: 2493050 شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
امام خمینی(ره) معنای ضیقی که از امامت و ولایت بر تفکر شیعی تحمیل شده را بر نمیتابد. به صورت طبیعی به شکل حداکثری و مطلق، سیاست را ملاحظه می کند و درک ایشان از ولایت مطلقه فقیه از اینجا ناشی می شود. حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود مهدویزادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ویژگیهای فلسفه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) گفت: در این مجال فقط به دو مورد از مهمترین ویژگیهای فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) اشاره می کنم که وجه تبیینی آن در هر دو مورد مشترک است. ویژگی اول این است که امام خمینی(ره) به معنای واقعی موحد تام و کامل بودند. انسان کامل، انسانی است که در تمام شئونات ایمانی اهل توحید باشد، یعنی موحد به تمام معنا باشد. جامعیت توحیدی حضرت امام(ره) به این معناست که توحید حضرت امام(ره) در همه عرصه ها حضور داشته است، مثلا ایشان این گونه نبودند که تنها در بعد شخصی تحت توحید باشد اما در سایر امورات مثلا امور سیاسی، اجتماعی، دربرخورد با دیگران توحیدش ضعیفتر از بعد شخصی اش باشد.وی افزود: توحید امام(ره) در همه ابعاد زندگی و در همه شئون شخصیتی ایشان ریشه دوانده بود. چنین انسان موحدی در هر عرصه ای که پا می گذارد، نگاه موحدانه دارد یعنی همه جا فقط خدا را می بیند و هیچ جایی نیست که وارد شود و خدا را نبیند. مهمترین بخش این ویژگی که مورد سؤال شما هم هست، نمود در عرصه سیاست است. امام(ره) در فلسفه سیاسی هم موحد بودند، یعنی با نگاه توحیدی وارد سیاست شدند. وقتی با نگاه توحیدی وارد سیاست شدند علی القاعده فعال ما یشاء ای جز خداوند حاکم مطلق، مالک مطلق را نمی دیدند، فقط خدا را می دیدند. انسان موحد در سیاست هم فقط خدا را می بیند. به طور طبیعی وقتی که خدا را در سیاست ببیند، با اولین چیزی که مخالفت می کند مسئله جدایی دین از سیاست است یعنی انسان موحد کامل نمی تواند علی القاعده قائل به جدایی دین از سیاست باشد، چون که در سیاست هم فقط خدا را می بیند. در سیاست نمی تواند مشیت الهی را نبیند. در سیاست هم قدرت لایزال الهی را می بیند. بنابراین موحد کامل در سیاست به شدت با اصل جدایی دین از سیاست، مخالفت می ورزد.این محقق و نویسنده کشورمان با اشاره به اینکه ویژگی دوم فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) در بعد امامت است، اظهارداشت: امام(ره) معنای ضیقی که از امامت و ولایت بر تفکر شیعی تحمیل شده را بر نمی تابد. یکی از دلایلی که می بینید که فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) تا این حد برجسته می شود دقیقا به همین عامل بر می گردد، آن درک و مفهومی که حضرت امام(ره) از مفهوم امامت دارند آن چیزی نیست که بین مسلمین رایج شده است. ولایت و امامتی که ایشان درک می کردند و طرح می کردند این است که در عرصه سیاست به شکل برجسته خودش را نشان می دهد یعنی آن نگاهی که امام از ولایت و امامت دارند بر نمی تابد که مثلا بگوئیم ولایت فقیه صرفا در حد نظارت است، یعنی صرفا در حد نظارت استصوابی قدرت دارد. نه! این هم به همین خاطر است، به خاطر این است که امام(ره) با ولایت وارد سیاست می شود، وقتی که با ولایت وارد سیاست شد به صورت طبیعی به شکل حداکثری و مطلق، سیاست را ملاحظه می کند و درک ایشان از ولایت مطلقه فقیه از اینجا ناشی می شود. آن نگاهی که امام(ره) از ولایت و امامت دارند نگاه کاملا وسیعی است که با همان نگاه وارد سیاست می شود و ولایت مطلقه از آن حاصل می شود.مهدویزادگان در ادامه سخنانش تأکید کرد: خلاصه اینکه امام در دو مقوله توحید و امامت، مشرب و نگاه و درک وسیع و وثیقی داشته اند که به خاطر آن فلسفه سیاسی ای ظهور و بروز می کند که می توان گفت شاید این فلسفه سیاسی با بسیاری از بزرگان قابل قیاس نباشد، آنها دیده نشود. مثلا شاید در فلسفه سیاسی دیگران بتوان قدری از باب تقیه یا ناتوانی در انجام کار با طاغوت و حاکمان جور به شکلی کوتاه آمد، اما فلسفه سیاسی امام(ره) با این دو مفهوم نگاه وسیع به توحید و نگاه وسیع به امامت، این فلسفه سیاسی اصلا با انواع حکومتها و سلطنتهای ظالمانه و غیرعادلانه و قابل جمع شدن نیست.عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر اینکه وسعت فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) تا آنجایی است که درنگاه جهانی خود را عرضه می کند، گفت: فلسفه سیاسی برخی از اندیشممندان در حد شهر، کشور و منطقه است اما فلسفه سیاسی برخی از فلاسفه بعد جهانی دارد یعنی در عرصه جهانی پنجه در پنجه قدرتها و حکومتها می گذارد. فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) هم همین ویژگی را داشته یعنی بعد جهانی داشته است. در عرصه بین المللی وارد صحنه شده است و از همان ابتدا خود را هیچ گاه محدود به منطقه و کشور و شهر نکرد، لذا می خواهم بگویم اینکه امام(ره) می فرمایند: آمریکا شیطان بزرگ است.وی افزود: این منبعث از فلسفه سیاسی است که ویژگی جهانی را داشته است، بسیاری از بزرگان فلسفه سیاسی دارند اما در این حد نبوده که یک حرف جهانی بزنند و مثلا بگویند: آمریکا شیطان بزرگ است، یعنی بخواهند در نظام بین الملل وارد شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند. این ویژگی خاصه فلسفه سیاسی امام(ره) است که ویژگی جهانی دارد که همان طور که عرض کردم به وسعت مشرب و نگاهی که ایشان در دو مقوله توحید و امامت داشتند برمیگردد یعنی توحید و امامت را در همه عرصه ها می دیدند؛ به صورت بسیار وسیع و گسترده. وقتی این گونه می دیدند طبیعی است که به تدریج فلسفه سیاسی در نظام بین الملل عرضه می شود، البته در همین جهت به نظر می رسد که این ویژگی جهانی بودن فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) شاید حتی در فیلسوفان سیاسی غربی نبوده است یعنی فیلسوفان سیاسی غربی وقتی که می خواستند فلسفه سیاسی خود را طراحی کنند در حد همان شهر، کشور و جامعه خودشان مسائل را می دیدند، مثلا وقتی فلسفه سیاسی هابز، لاک یا روسو را می خواهید بررسی کنید به همه اینها عرصه بین المللل را خالی می گذارند و در این عرصه طرحی ندارند چون فقط جامعه خود را مورد تحلیل قرار دادند اما فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) این گونه نبود و در عرصه بین الملل وارد می شود و بحث می کند.مهدویزادگان با اشاره به اینکه معمولا گفته می شود سیاست آلوده است اما افراد متقی و وارسته وارد مباحث سیاسی نمی شوند، گفت: چون می ترسند که آلوده شوند اما امام(ره) به سیاست پرداخت و به ما فهماند که می توان سیاسی زندگی کرد یا سیاسی بود و پاک هم بود، این رفتار از رویکرد موحدانه ناشی می شود؟ بله! مثلا گفته می شود قدرت فساد می آورد اما امام(ره) این طوری استدلال می آورد چرا ما باید از قدرت پرهیز کنیم؟ دلیلی در این زمینه وجود ندارد که یک مسلمان و موحد از قدرت دوری کند؟ استدلالشان این است که در قرآن کریم مکرر در مکرر خداوند به قادر بودن توصیف شده است. وقتی گفتم با نگاه توحیدی وارد شوند یعنی باید در همه عرصه ها قادریت خدا را ببینیم؛ هم در سیاست، هم در اجتماع و ... . اینکه خداوند به قادر شدن توصیف شده است دلیل بر این است که قدرت فی نفسه فساد نمی آورد.وی بیان کرد: امام(ره) می فرمودند اگر قدرت چیز بدی بود، خداوند به قدرت توصیف نمی شد. بنابراین استدلالهایی که گفته می شود قدرت فساد می آورد درست نیست. در واقع امام(ره) می خواهند بگویند اینها مربوط به افراد فاسد است که این گونه حرف می زنند. اینها این گونه استدلال می کنند تا پاکان را از ورود در سیاست دور کنند پرهیز دهند که وارد سیاست نشوند. مفسدین باید از سیاست دوری کنند. افرادی که فساد در آنها نفوذ نمی کند باید وارد سیاست شوند. چرا پاکان را حذف می کنند و می خواهند مفسدین را بیاورند. وقتی با توحید وارد سیستم می شوند یعنی جز خداوند کسی را نمی بینند. طاغوت را نمی بینند، قدرت فاسد را نمی بینند. اصلا سیاست را به بحث برای مؤمنین می بینید کسی جز مؤمنین شایسته اداره و تدبیر سیاست را ندارد. اینها همه منبعث از دو ویژگی یاد شده است؛ منتها با وسعیت دیدی که توحید و امامت در اندیشه امام(ره) دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
صفحات پیشنهادی
امام حسن عسکری(ع) روشنگر حقایق و معارف الهی برای شیعیان بود
پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۵ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت امام حسن عسکری ع روشنگر حقایق و تبیین کننده معارف الهی برای شیعیان بود حجتالاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با گرامیداشت میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری گفتنها راه نجات بشر کاربرد شیوه امامت است - اخبار ایران و جهان |
غلامرضا جمشیدیها تنها راه نجات بشر کاربرد شیوه امامت است شناسهٔ خبر 2476858 پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه به عقیده من تنها راه نجات بشر کاربرد شیوه امامت است گفت دولت در واقع صورت بیرونی یک نظام اجتماعی استآیا واقعه کربلا باعث تغیر در سلسله امامت شد؟
پرسمان آیا واقعه کربلا باعث تغیر در سلسله امامت شد امامت پس از امام هادی علیه السلام قرار بود به محمد بن علی پسر بزرگتر ایشان برسد اما او در جوانی و در روزگار پدر از دنیا می رود و این منصب بر عهده امام حسن عسکری علیه الاسلام قرار می گیرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت ادر ترکیه هیچ کس به اندازه شیعیان از حقوق خود محروم نیست
صلاح الدین اوزگوندوز در ترکیه هیچ کس به اندازه شیعیان از حقوق خود محروم نیست امروز در ترکیه هیچ کس به اندازه شیعیان از حقوق خود محروم نشده است و نام شیعه هر روز با بهانه ای بر سر زبانها می آید و نسبت به آزار آنها اقدام می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از ابنا &حوزویان، اندیشههای امام(ره) را با توجه به دین اسلام اجرا کنند
یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۳ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت حوزویان دانشگاهیان و عالمان دینی باید بدانند که رسالت اصلی آنها تبیین و ترویج اندیشههای امام راحل است و باید تلاش کنند آموزههای امام را با توجه به دین اسلام اجرا کنند حجتالاسلام والمسلمین احمد شجاعی در گفتوگو با خبرنگنصب کتیبه قتلگاه امامحسین(ع) +تصاویر
توسط هنرمندان ایرانی صورت گرفت نصب کتیبه قتلگاه امامحسین ع تصاویر کتیبه قتلگاه حرم حضرت سیدالشهداء ع که توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده در حرم مطهر نصب شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز «کریم الانباری» مسئول بخش فنی مهندسی حرم مطهر اظهار داشت این کتیبه کهامام جمعه آیسک: از بینبردن روحیه تفکر از مهمترین اهداف دشمن است
امام جمعه آیسک از بینبردن روحیه تفکر از مهمترین اهداف دشمن استامام جمعه شهر آیسک گفت از بین بردن روحیه تفکر یکی از مهمترین اهداف دشمن در جنگ نرم است به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس حجتالاسلام و المسلمین حسین عرب ظهر امروز در یادواره شهید غلامحسین محبراد از شهدایبرگزاری درسگفتارهای معنای زندگی و هنرزیستن اخلاق در کتابخانه ملی - اخبار ایران و جهان |
برگزاری درسگفتارهای معنای زندگی و هنرزیستن اخلاق در کتابخانه ملی شناسهٔ خبر 2490818 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها انديشگاه فرهنگ سازمان اسناد و كتابخانه ملی ايران درسگفتارهای معنای زندگی هنر زیستن اخلاقی و ترجمه متون علوم اسلامی را برگزار می کند بهتقدیر آیتالله نوریهمدانی از رهبر شیعیان نیجریه
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۱ آیتالله نوریهمدانی با تقدیر از رهبر شیعیان نیجریه گفت بیدارکردن مردم و اتحاد بین مسلمانان دو عمل بسیار مهم رهبران دینی برای احیاء ارزشهای اسلامی است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار با رهبر شیعیان نیجریه اظهار کردانتشار کتاب «امام خمینی رهبر انقلاب ایران» به زبان ژاپنی در توکیو - اخبار ایران و جهان |
انتشار کتاب امام خمینی رهبر انقلاب ایران به زبان ژاپنی در توکیو شناسهٔ خبر 2491831 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب امام خمینی رهبر انقلاب ایران تألیف کنجی تومیتا بهعنوان یکصدمین کتاب تاریخ جهان از سوی انتشارات یاماکاوا منتشر و روانه باز«تفکر» درآمدی جذاب به فلسفه - اخبار ایران و جهان |
معرفی کتاب تفکر درآمدی جذاب به فلسفه شناسهٔ خبر 2491943 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۸ دین و اندیشه > سایر کتاب تفکر با عنوان فرعی درآمدی جذاب به فلسفه نوشته سایمون بلک برن و با ترجمه مریم مقدسی از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شده است به گزارش خبرنگار مهر موضوع ایناکرمی: دشمن شناسی و استکبارستیزی یکی از اندیشههای بارز امام (ره)بود
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۹ یک نماینده سابق مجلس گفت امام ره در اندیشهها و زندگی خود همواره بر روی ترویج اسلام ناب محمدی ص قرآن و اهل بیت ع توجه ویژهای داشت و تمام مومنین باید نسبت به این موضوع که جزء اندیشههای امام است معتقد باشند حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمیوجود بقاع متبرکه و امامزادگان عامل نزدیکی به خداست - اخبار ایران و جهان |
آیتالله سبحانی وجود بقاع متبرکه و امامزادگان عامل نزدیکی به خداست شناسهٔ خبر 2491021 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی یکی از مراجع عظام تقلید گفت هر جا بقعه ای وجود دارد و امامزاده ای مدفون شده ترس از خدا بیشتر است بنابراین حفظ این آثارمقام معظم رهبری تنها متفکر بینالمللی جهان تشیع است
یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۷ یک مبلغ آفریقایی گفت جوانان ایرانی باید با همه توان از آرمانهای اسلام و انقلاب اسلامی دفاع کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان رستمی در مراسم تبیین نقش انقلاب اسلامی در قاره آفریقا ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجراعتراض امام جمعه مکه به رفتار داعش
درپی اقدامات داعش اعتراض امام جمعه مکه به رفتار داعش شدیدترین دشمن اسلام مسلمان جاهلی است كه از روی جهل تعصب میورزد و با كارها و رفتارهایش وجهه اسلام را مخدوش میكند به گزارش سرویس دینی جام نیوز اقدام اخیر داعش در به قتل رساندن «معاذ الكساسبه» خلبان اردنی واكنشدر گفتوگو با فارس ناگفته خبرنگار لبنانی از مصاحبه با امام در پاریس/ امام: انقلاب ما اسلامیست نه شیعی-سنی
در گفتوگو با فارسناگفته خبرنگار لبنانی از مصاحبه با امام در پاریس امام انقلاب ما اسلامیست نه شیعی-سنییک روزنامهنگار لبنانی ناگفتههایی از مصاحبه خود در پاریس با امام خمینی بیان کرد و گفت امام درباره گفتوگو با آمریکا گفت وقتی مردم شاه را ساقط کردند و استقلالشان تضمین شد آامید زینب کبری چرا نمیآیی/ شعر زیبا برای امام زمان(ع)
دیده به راه آمدنت امید زینب کبری چرا نمیآیی شعر زیبا برای امام زمان ع یک شعر زیبا ودلسوز در مورد امام زمان ع را تقدیم منتظران حضرت میکنیم و از همه عزیزان التماس دعا داریم سرویس دینی جام نیوز شعر زیبا ودلسوز در مورد امام زمان ع تقدیم به منتظران حضرت ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها