محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832116481
تنها راه نجات بشر کاربرد شیوه امامت است - اخبار ایران و جهان |
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: غلامرضا جمشیدیها:
تنها راه نجات بشر کاربرد شیوه امامت است
شناسهٔ خبر: 2476858 پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه به عقیده من تنها راه نجات بشر کاربرد شیوه امامت است، گفت: دولت در واقع صورت بیرونی یک نظام اجتماعی است و هر ملتی با دولت خود بازنمایی میشود. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «نظریه دولت ـ تمدن با تکیه بر آرای ابن خلدون» از سلسله پیشنشستهای همایش ملی علم اجتماعی مسلمین با سخنرانی دکتر غلامرضا جمشیدیها، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در واحد تهران جامعة المصطفی(ص) العالمیه برگزار شد.وی در این نشست به ارائه نظریهای جامعهشناختی در زمینه تمدن اسلامی و با تکیه بر مفهوم دولت پرداخت. جمشیدیها دانشآموخته جامعهشناسی است که تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و منچستر انگلیس به پایان رسانده است. وی نویسنده کتاب نظریههای جامعهشناسی و مترجم آثاری در زمینه جامعهشناسی است.این محقق و نویسنده کشورمان بیان کرد: در دوره تحصیل و همچنین تدریس من همواره با این مسئله درگیر بودهام که نظریههای موجود جامعهشناسی را چگونه میتوان با دادهها و یافتههای مذهبی خودمان و آن چه در جامعه ما اتفاق افتاده و دارد اتفاق میافتد هماهنگ و سازگار کرد. علی شریعی یکی از کسانی بود که نمیتوان نقش او را نادیده گرفت. او بسیار کمک کرد تا خیلی از مسائل جامعه ما و مسائل مذهبی ما زبانی گویا در این عرصه پیدا کنند. آنچه در طول دوره تحصیل در زمینه نظریههای جامعهشناسی و تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام خواندم مرا بیش از پیش با دو حوزه تمدنی و مفهومیای که مسئله من از مواجهه آنها با هم نشئت میگرفت، آشنا کرد و مرا در راه ارائه یک تئوری جامعهشناختی مصممتر کرد. وی افزود: اهمیت تئوری و نظریه در این است که اطلاعات و دادههای زیادی در دنیا وجود دارد اما آن چه به شما امکان میدهد که این دادهها را در ذهن خود سامانمند کنید نظریه است. این چیزی بود که نظریههای جامعهشناسی موجود، از اگوست کنت تا هابرماس، نتوانستند برای من انجام دهند. دلیل این مسئله هم معلوم است و آن این که مستندات و مشاهدات آنها فقط تاریخ غرب بوده و تاریخ ما اساساً نادیده گرفته شده و این گونه ما را به حاشیه راندهاند. رئیس سابق دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه سخنانش تصریح کرد: آنچه در ابتدای این راه جلب نظر میکرد تفاوت نظریه آنها در مورد انسان با نظریه ما در این مورد است. در حالی که عموم نظریههای جامعهشناسی غربی بر یک انسانشناسی زیستی و زیستشناختی استوار است، من نظریه فطرت را اساس قرار دادم. این اساس مسائل زیادی را در ادبیات جامعهشناسی برای من معنادار کرد. من میدیدم که در حالی که جامعهشناسی اروپایی تا قرن ۱۸ به نظریه انسانهای ناهمانند قائل است و تازه در قرن ۱۸ به نظریه انسانهای همانند رسیده است (و از اینجا تازه حقوق بشر و حتی دانش جامعهشناسی شکل میگیرد)جمشیدیها اظهار داشت: آموزههای دین ما و مبتنی بر همین آموزهها نظریه انسانشناختی فطرت، به ما میگوید که خداوند یک نوع انسان بیشتر نیافریده است و همه انسانها فهم دارند و میتوانند تولید دانش داشته باشند و این توانایی به هیچ قوم و نژاد و مذهبی هم محدود نیست؛ چرا که خدا چنین امکانی را به آنها داده است. البته این که این انسان بعداً چه میشود چیزی دیگر است؛ به قول شهید مطهری خدا انسان را به لحاظ جسمی کامل آفرید اما تکامل روحیاش را به عهده خودش گذاشت.وی با طرح این پرسش که اگر همه میتوانند دانش تولید کنند چه شده است که ما که زمانی آقای دنیا بودیم و دانش تولید میکردیم الان این وضعیت را نداریم؟، گفت: این آن دگرگونی و گوناگونی است که باید به گونهای توضیح داده شود. در این زمینه نظریههای موجود عوامل مختلف نژادی، جغرافیایی، زبانی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و ... را مطرح کردهاند، که برخی اساساً قابل پذیرش نیست و برخی هم کامل نیست و همه شواهد را توضیح نمیهد. من عامل سیاست را و به طور مشخص دولت را عامل اصلی و کلیدی میدانم و معتقدم که اقتصاد و فرهنگ در مراحل بعدی قرار میگیرند.وی بیان کرد: دولت در واقع صورت بیرونی یک نظام اجتماعی است و هر ملتی با دولت خود بازنمایی میشود. به عبارت دیگر ما در هر نظام اجتماعی یک سطح نه چندان ملموس و یک صورت بیرونی داریم و صورت بیرونی همان نهاد سیاسی است. نهاد سیاسی البته از همان سطح نه چندان ملموس متأثر میشود اما خود بر آن تأثیرگذار میشود. به عقیده من دولت که تبلور و عینیت نظام اجتماعی در حوزه سیاست است رابطه نزدیکی با تمدن دارد؛ تمدنی که عبارت است از توسعه شهر، اقتصاد و اختصاصاً صنعت و تولید علم. این تئوری با رجوع به تمدنهای مختلف از تمدن یونان و تمدن روم گرفته تا تمدن اسلامی تأیید میشود و ما شاهد این هستیم که در همه این تمدنها دولت مستقری وجود دارد که امنیت و آسایش را به وجود میآورد، شهر را توسعه میدهد، دانش در آن توسعه و شکوفایی پیدا میکند و از این طریق تمدن به وجود میآید. این چیزی است که در مورد دنیای جدید هم صدق میکند.این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای مثال همین جامعهشناسی کلاسیک وقتی شکل میگیرد که اروپا مرکز قدرت سیاسی و اقتصادی و دانش است. بعد از جنگ دوم جهانی هم که مرکز قدرت سیاسی به آمریکا منتقل میشود دانش جامعهشناسی هم از آمریکا میآید و اروپاییها هم اگر بخواهند سخنی بگویند به آن جا میروند. این نظریهای ست که مستندات زیادی آن را تأیید میکند و از سوی دیگر به نظر میرسد که بهتر از تئوریهای جامعهشناسان جواب سؤالات زمانه ما را میدهد و میتواند تحولات جامعه را توجیه کند.وی اذعان کرد: این نگاه اساس حمایت از نظام جمهوری اسلامی میتواند باشد؛ چرا که ما باید دولت اسلامی داشته باشیم تا بتوانیم تمدن اسلامی هم داشته باشیم. این نگاه است که توضیح میدهد چگونه چند موشک بیش از ۶۰ سال گفتگوی روشنفکرانه و چانهزنی با اسرائیل اثرگذار بوده است. البته این به معنای نادیده گرفتن سایر مؤلفهها و منحصر دانستن همه چیز در سیاست و امور نظامی نیست، اما میخواهم بگویم که سیاست مهم است و این آن چیزی است که جامعهشناسی آن را نادیده میگیرد. جامعهشناسان دائم میگویند که دورکیم این را گفت، وبر این را گفت و ... خب گفت که گفت شما چه چیزی میگوئید؟ شما برای این کشور چه فکری میکنید؟وی با اشاره به اینکه سیاست مناقشهآمیزترین نهاد اجتماعی است و این حاکی از اهمیتی است که دارد، گفت: سیاست واقعاً چنین اهمیتی را داراست. حضرت امام هم در انقلاب نظام سیاسی شاهنشاهی را هدف گرفت. یک راه این بود که مانند خیلیها امام هم کار جزئی انجام بدهد. میشد نظام شاهنشاهی را پذیرفت و کار اقتصادی کرد، میشد کار فرهنگی کرد و حتی میشد درس حوزوی داد، اما امام هیچ کدام را نپذیرفت و گفت که مسیر این گونه نیست و فقط باید رأس قدرت تغییر کند،جمشیدی ها بیان کرد: در واقع ما برای اصلاح اجتماعی سرنگونی میخواستیم و تا نمادهای نظام شاهنشاهی هم از بین نرفت دست بردار نبودیم؛ هر چند نمادهای سیاسی را از بین بردیم ولی نمادهای فرهنگی را از بین نبردیم یا بلد نبودیم از بین ببریم. در هر صورت انقلاب آن نظام را تغییر داد و بعد از آن هم امام گفتند که حفظ نظام از اوجب واجبات است. این حاکی از تأثیر دولت در تمدنسازی است.وی اذعان کرد: سقوط تمدن اسلامی هم از وقتی شروع شد که دولتهای ناکارآمد بر سر کار آمدند. آبراهامیان میگوید شکستهای نظامی امتیازات دیپلماتیک را منجر شد، امتیازات دیپلماتیک امتیازات تجاری را به دنبال داشت، امتیازات تجاری راه نفوذ اقتصادی را گشود، نفوذ اقتصادی صنایع سنتی را تضعیف کرد واین نیز در نتیجه آشفتگیهای اجتماعی را به بار آورد. من به این فرمول معتقدم و فکر میکنم که دنیا دارد این گونه با ما رفتار میکند.این استاد دانشگاه تهران در پایان سخنانش گفت: البته من معتقدم که صندلی سیاست خیلی صندلی خطرناکی است؛ بر این اساس که کسی که به قدرت میرسد ممکن است به دلیل پایگاه اجتماعی دچار خودکامگی و انحصارطلبی، به دلیل در اختیار داشتن منابع مالی دچار تجملگرایی و به دلیل حاشیه امن یا عوامل دیگر دچار سکون و آرامشطلبی شود. من و دانشجویانم برای یافتن مواردی خلاف این جستجو کردیم اما جز معصومین و کسانی که مانند آنها هستند و چند نفر محدود دیگر خارج از حوزه دین اسلام پیدا نکردیم که از این موارد بر کنار باشند. بر همین اساس به عقیده من تنها راه نجات بشر کاربرد شیوه امامت است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
راهکار تحقق عزتمندی در آموزههای امام حسن عسکری(ع) - اخبار ایران و جهان |
به مناسبت میلاد پیشوای یازدهم راهکار تحقق عزتمندی در آموزههای امام حسن عسکری ع شناسهٔ خبر 2477170 پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در این نگاشته چگونگی راهکارهای عزتمندی واقعی انسان با بهره گیری از آموزه های امام حسن عسکری ع برای عموم پراهیابی ۹ اثر در گروه حدیث و فقه و اصول به مرحله دوم جایزه کتاب سال - اخبار ایران و جهان |
راهیابی ۹ اثر در گروه حدیث و فقه و اصول به مرحله دوم جایزه کتاب سال شناسهٔ خبر 2474065 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دبیرخانه سی ودومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی شش اثر راه یافته به مرحله دوم داوری در گروه علوم حدیث و سه اثر راه یافته در گروه فقپيام آیت الله خامنهای نقشه راه برای شناخت اسلام حقيقی است - اخبار ایران و جهان |
مفتی اعظم مسلمانان كرواسی پيام آیت الله خامنهای نقشه راه برای شناخت اسلام حقيقی است شناسهٔ خبر 2474744 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان عزیز حسنوویچ مفتی اعظم مسلمانان كرواسی در مسجد زاگرب با اشاره به پيام اخير مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپاراهیابی 12 اثر علوم قرآنی به مرحله دوم جایزه کتاب سال - اخبار ایران و جهان |
راهیابی 12 اثر علوم قرآنی به مرحله دوم جایزه کتاب سال شناسهٔ خبر 2473340 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دبیرخانه سی و دومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی 12 اثر راه یافته به مرحله دوم جایزه کتاب سال در گروه دین از شاخه علوم قرآنی را اعلام کرد به گزامرکز جدید الهیات و اسلام شناسی در شهر مونستر آلمان راه اندازی شد - اخبار ایران و جهان |
با حضور وزیر تحقیقات آلمان مرکز جدید الهیات و اسلام شناسی در شهر مونستر آلمان راه اندازی شد شناسهٔ خبر 2472802 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان مرکز الهیات شهر مونستر با ۳۰۰ دانشجو کار خود رابه صورت رسمی آغاز کرده است و اینک در حیطه اسلام و متون اسلامیبرگزاری درسگفتار بحرانهای شهری: همراه با دیوید هاروی - اخبار ایران و جهان |
برگزاری درسگفتار بحرانهای شهری همراه با دیوید هاروی شناسهٔ خبر 2473499 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها در ادامه درسگفتارهای موسسه پرسش درسگفتارهای بحرانهای شهری همراه با دیوید هاروی و ملاحظاتی پیرامون مفهوم مشارکت مورد ایران و آرتو و تئاتر شقاوت برگزنشست «نسبیگرایی و عامگرایی در حقوق بشر» برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
نشست نسبیگرایی و عامگرایی در حقوق بشر برگزار میشود شناسهٔ خبر 2475020 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها خانه اندیشمندان علوم انسانی نشست نسبی گرایی و عام گرایی در حقوق بشر را ۹ بهمن ماه برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر به همت کارگروه حقوق خانه اامروزه غرب به کج راهه میرود و جوانان خود را هم به کج راهه میبرد - اخبار ایران و جهان |
آیت الله جوادی آملی امروزه غرب به کج راهه میرود و جوانان خود را هم به کج راهه میبرد شناسهٔ خبر 2476802 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در دیدار با برخی از جوانان آمریکای لاتین گفت امروز غرب هم خود کج راهه می رود و هم مردمان و جوادومین وبلاگ ترجمان با نام «تَرگویه» راهاندازی شد - اخبار ایران و جهان |
به منظور پرداختن به مسأله ترجمه دومین وبلاگ ترجمان با نام تَرگویه راهاندازی شد شناسهٔ خبر 2473924 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۰ دین و اندیشه > سایر وبلاگ تَرگویه جایی است برای انتشار و بازنشر مباحثی که دربارۀ مسالۀ ترجمه تألیف یا ترجمه شدهاند به گزارش خبرگزاری مهر دومینمعرفی هشت اثر راهیافته به مرحله دوم کتاب سال در گروه دین - اخبار ایران و جهان |
معرفی هشت اثر راهیافته به مرحله دوم کتاب سال در گروه دین شناسهٔ خبر 2476885 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۹ دین و اندیشه > سایر دبیرخانه سی و دومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی هشت اثر راه یافته به مرحله دوم داوری در گروههای کلیات اسلام سیره معصومین و ادیان دیگر را اعلام کردرایزنیهای فرهنگی مأمور تبیین نامه رهبر انقلاب شدند - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
در پی انتشار پيام مقام معظم رهبری به جوانان غرب رایزنیهای فرهنگی مأمور تبیین نامه رهبر انقلاب شدند شناسهٔ خبر 2472866 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان پس از انتشار پيام مقام معظم رهبری مدظله العالی خطاب به جوانان اروپا و آمريكای شمالی سازمان فرهنگ و اانتشارات سروش کتاب «اسلامهراسی» را معرفی میکند - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
در استقبال از پیام تاریخی مقام معظم رهبری به جوانان اروپا انتشارات سروش کتاب اسلامهراسی را معرفی میکند شناسهٔ خبر 2472543 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها انتشارات سروش کتاب اسلام هراسی اثرپیتر گاتشاک و گابریل گرین برگ با ترجمه حسین علیزاده را که در«معرفی طبقه چهارم از حکمای حکمت متعالیه؛ مکتب تهران» برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
معرفی طبقه چهارم از حکمای حکمت متعالیه مکتب تهران برگزار میشود شناسهٔ خبر 2473885 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها گروه حکمت اسلامی معاصر پژوهشکده حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانی معرفی طبقه چهارم از حکمای حکمت متعالیه مکتفراخوان همایش علمی - پژوهشی «نماز در آموزههای رضوی» اعلام شد - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
با همکاری و نظارت علمی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات فراخوان همایش علمی - پژوهشی نماز در آموزههای رضوی اعلام شد شناسهٔ خبر 2472844 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی فراخوان همایش علمی - پژوهشی نماز در آموزههای رضوی با همکاری و نظارت علمیعالم شدن، مقدمه عاقل شدن است - اخبار ایران و جهان |
آیت الله جوادی آملی عالم شدن مقدمه عاقل شدن است شناسهٔ خبر 2474398 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشمندان جوادی آملی گفت علم و عالم شدن به نوبه خود هدف نیست بلکه مقدمه عاقل شدن است هدف ازهمه تلاشها ومجاهدتها در راه علم و عالم شدن عاقل شدن است عالم باید عاقلروحانیت نیروی مهمی در تاریخ ماست/ جامعه شناسی تاریخی باید تأسیس شود - اخبار ایران و جهان |
داریوش رحمانیان روحانیت نیروی مهمی در تاریخ ماست جامعه شناسی تاریخی باید تأسیس شود شناسهٔ خبر 2473374 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رحمانیان در نشست بررسی کتاب نظام ارباب غایب در ایران گفت درحوزه جامعه شناسی تاریخی ضعیف عمل می کنیم یکی از کاینفوگرافی نظرات ملکیان، خسروپناه و عبدالکریمی درباره نسبت عقل و دین - اخبار ایران و جهان |
اینفوگرافی نظرات ملکیان خسروپناه و عبدالکریمی درباره نسبت عقل و دین شناسهٔ خبر 2475503 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشمندان در این اینفوگرافی نظرات این اساتید در پاسخ به سوالاتی چون آیا دین قابل اثبات است آیا عقلانی است آیا بین عقل و دین تعارض است آیا د-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها