واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
توسط حجتالاسلام آیتی صورت گرفت؛
بررسی حوادث اخیر و شایعات مکرر مبنی بر نزدیکی ظهور
گاها این تطبیق از سوی افراد ناآگاه و سادهدلی است که با ادنی مشابهتی و بدون بررسی دیگر مشخصات تطبیق میکنند و گاهی نیز افراد شیاد برای سو استفاده دست به چنین کاری میکنند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، به منظور بررسی حوادث اخیر و شایعات مکرر مبنی بر نزدیکی ظهور، پایگاه اطلاعرسانی امت اسلامی با حجتالاسلام آیتی کارشناس مسائل مهدویت و نویسنده کتاب تأملی در نشانههای حتمی ظهور گفتگو کرد. آیتی با بررسی حوادث اخیر در منطقه و شام و مرگ ملک عبدالله در مورد تطبیق این حوادث با علائم ظهور حضرت حجت عج گفت : در روایتها صریحاً جایی برای منع تطبیق نداریم. اما مشکل این است که تطبیق کردن بیضابطه هم نیست و ضوابط خودش را دارد. از سویی تطبیق کردنها در طول تاریخ مشکلاتی را ایجاد کرده است و همین دلیل بایستی با دقت بیشتر در این حوزه گام برداشت. *تطبیق دارای مشکلاتی است این کارشناس مهدویت در ادامه بیان کرد : سه مشکل اساسی در تطبیق داریم. اولین مشکل همانطور که بیان شد ضابطهمند نبودن تطبیق است. گاها این تطبیق از سوی افراد ناآگاه و سادهدلی است که با ادنی مشابهتی و بدون بررسی دیگر مشخصات تطبیق میکنند و گاهی نیز افراد شیاد برای سو استفاده دست به چنین کاری میکنند. *هفتصد سال پیش نیز بعضیها تطبیق کردند و دچار اشتباه شدند مشکل دوم در تطبیق محتمل بودن تکرار مصداق وجود دارد. به طور مثال در ۷۰۰ سال پیش و در عصر علامه حلی همین احتمالات، وقوع پیدا نمود. خرابهی شامات وجود داشته است. حتی جالبی این تطبیق این است که در ۷۰۰ سال گذشته همان اتفاقاتی که در عصر ما اتفاق افتاد، واقع شد. حتی برادر علامه حلی کتابی نوشته است و در آن ذکر کرد،« شامات خرابشده است، اهل مصر امیرش را کشتهاند، دیوار مسجد کوفه هم خراب و عبدالله نیز مرده است لذا همه اینها نشان میدهد آقا میخواهد بیاید. » همین نشان میدهد اگر ۷۰۰ سال پیش چنین چیزی محتمل بود و مصداق نشانهها نبود امکان دارد الآن همچنین چیزی و یا ۷۰۰ سال دیگر محتمل باشد ولی مصداق نشانهها نباشد. *تطبیق توسط بعضی از جریانات برای تضعیف باور مردم به مهدویت است
مشکل سوم دستهایی است که به دنبال مصداق تراشی برای ظهور هستند. دستهایی که برای تضعیف مهدویت مصادیقی را ایجاد میکند تا باور مردم نسبت به مهدویت را تضعیف نماید. بهعبارتدیگر این جریان با ایجاد فضای برای مصداق تراشی به دنبال آن هستند که با ایجاد فضایی این باور را بین مردم تزریق کنند سفیانی و دیگر نشانهها به وجود آمد، اما با گذشت زمان امام عصر ظهور نکرد. لذا با القای شبهه مسئلهی ظهور را تخریب مینمایند. نویسنده کتاب تأملی در نشانههای حتمی ظهور گفت : نشانهها امری فرعی و جزئی هستند و منتظر باید بر اساس بینات و دستورهای دین زندگی کند. بر همین اساس نشانهها متمم و مکمل هستند. نباید این مانع از اجرای وظایف ما در عصر غیبت شود .
۲۷/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]