محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831522894
وقتی غمگینی به مرگ فکر کن!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: وقتی غمگینی به مرگ فکر کن!
آرامش به معنای طمأنینه و راحتی فکر در زندگی، حقیقت مطلوبی است که اسلام آن را ستوده است و راه هایی برای رسیدن به آن را تعیین کرده است
امروزه روشهای گوناگونی برای ایجاد شادی و نشاط و کاهش غم و اندوه پیشنهاد میشود که بسیاری از آنها یا تاثیر کمی بر شادی دارند، یا تاثیر آنها بر شادی کوتاهمدت است، و یا در کوتاهمدت یا درازمدت بر روح و جسم انسان اثرات نامطلوبی باقی میگذارند. از طرف دیگر، پیروان ادیان الهی معتقدند که تنها این ادیان توانستهاند برنامه کاملی برای زندگی انسان ارائه دهند که ضمن پاسخگویی به نیازهای مختلف بشر با فطرت او نیز کاملا سازگار بوده و ضامن سعادت واقعی او در دنیا و آخرت باشد؛ به ویژه مسلمانان بنابر گفته کتاب آسمانی خود، قرآن، چنین باوری را در مورد اسلام دارند.آرامش به معنای طمأنینه و راحتی فکر در زندگی، حقیقت مطلوبی است که اسلام آن را ستوده است و راه هایی برای رسیدن به آن را تعیین کرده است. از نظر اسلام آرامش و طمأنینه امری واقعی، حقیقتی و دست یافتنی است. در متون دینی ما راه های به دست آوردن آرامش بیان شده است و همین امر بهترین دلیل بر امکان دست رسی به آن است.بزرگانی که به دستورات دین عمل کرده اند و به آرامش درونی رسیده اند، میتوانند ما را به این واقعیت رهنمون سازند که کسب آرامش در زندگی یک شعار نیست و این چیزی است که ما خود می توانیم با به کار بستن دستورات دینی آن را در خود احساس و تجربه نماییم. در این مجال برآنیم راههای متفاوتی برای رسیدن به این نعمت را بیان کنیم:1- توشه آخرت را مبنای خوشحالی و اندوه خود قرار دادن:حضرت علی در نامه خود به ابن عباس می فرماید:
«...خوشحالی تو از چیزی باشد که در آخرت برای تو مفید است و اندوه تو برای از دست دادن چیزی از آخرت باشد.... بر آنچه از دنیا از دست می دهی زاری کنان تأسف مخور.... و همت خویش را به دنیای پس از مرگ واگذار.» (نامه 22)ایشان در نامه 66 نیز بر این موضوع تأکید کرده اند.فردی که چنین نگرشی دارد برای انجام دادن یا خودداری از انجام آنچه در اختیار وکنترل اوست و سرنوشت جاودانه او را تعیین می کند، تلاش می نماید و به خاطر آن شاد یا اندوهگین می شود و مسائل زودگذر و کم اهمیت و یا مسائلی که در اراده او نیست او را آشفته نمی سازد. چنین فردی زندگی دنیا را پوچ و بی ارزش تلقی نمی کند، بلکه آن را دارای هدفی والا می داند و می کوشد از لحظه لحظه های زندگی خود برای کسب رضای الهی استفاده کند. به گفته حضرت علی کسی که از مرگ عبرت می گیرد کارهای نیک انجام می دهد و توبه کرده و به سوی خدا برمی گردد (خطبه 82). طبیعی است که چنین فردی در مقایسه با سایر افراد شادتر خواهد بود.2- توجه به فناپذیری و دگرگونی حالات دنیا:
حضرت علی در نامه خود به سلمان فارسی می فرماید:
«... و اندوه دنیا را از سر بیرون کن، زیرا یقین به جدایی و دگرگونی حالات آن داری. » [نهج البلاغه، ن: فیض، ن 68]حضرت علی ثبات و مقابله کار آمد با مسائل را مستلزم شناخت و درک بی ثباتی دنیا که دوراندیشانه و بیانگر ایمان به آزمایشهای الهی است می داند. توجه به فناپذیری و دگرگونی حالات دنیا باعث می شود که فرد به دنیا وآن چه مربوط به آن است دلبستگی پیدا نکند و بنابراین، به خاطر چیزی از دنیا که بدست نمی آورد یا آنچه از آن که از دست می دهد، چندان ناراحت نشود؛ در عین حال چنین فردی می داند که دنیا فراز و نشیبهای بسیاری دارد و بعد از هر شدتی، فرجی است و بنابراین از سختی ها و ناکامیهای زندگی دینا بر آشفته نمی شود.حضرت علی در جایی دیگر از نهج البلاغه می فرماید:
«چون سختیها به نهایت رسد، گشایش پدید آید و آنگاه که حلقه های بلا تنگ گردد آسایش فرا رسد.» [همان، ق343].طبعا چنین فردی در مقایسه با کسی که چنین نگرشی نسبت به دنیا و مسائل آن ندارد، نگرانی کمتری دارد و شادتر است.3- توجه به پاداش های اخرویِ تلخ کامی های دنیا:
حضرت علی درباره تلخ کامی های دنیا می فرماید:
«تلخ کامی های دنیا شیرینی آخرت و شیرینی دنیای حرام تلخ کامی آخرت است.»
[همان، ق243].
کسی که ایمان دارد پاداش صبر و شکیبایی در برابر تلخکامی های دنیا سعادت اخروی است و در مقابل، غرق شدن در لذت های حرام دنیا عذاب الهی در پی دارد، به خاطر دشواری ها و ناملایمات زندگی، غمگین نمی شود و حسرت لذت های نامشروع را نمی خورد. یکی از عواملی که باعث افزایش سلامت روانی افراد مذهبی می شود این است که آنها وقایع منفی را به صورت مثبت تفسیر می کنند. آرجایل معتقد است مردم وقتی می توانند شادتر باشند که افکار متفاوت و بدون دردسری در مورد تغییر شرایط زندگی خود داشته باشند؛ به اعتقاد او افراد شاد نظر مثبتی درباره مسائل دارند و می توانند بخش جذاب مسئله را مورد توجه قرار دهند. از جمله مولفه های شناختی «برنامه افزایش شادی فردی» فوردایس نیز رشد افکار مثبت و خوش بینانه و کاهش احساسات منفی است.4- اندوه روز نیامده را نخوردن و از روزی مقرر خداوندی خشنود بودن:
حضرت علی می فرماید: «ای فرزند آدم ! اندوه روز نیامده را بر امروزت میفزا، زیرا اگر روز نرسیده از عمر تو باشد، خداوند روزی تو را خواهد رساند.» (همان، ق 259]در حکمت 349 نهج البلاغه نیز به چنین موضوعی اشاره شده است.حضرت علی همچنین می فرماید:
«...کسی که به روزی خدا خشنود باشد بر آنچه از دست رود اندوهگین نباشد.... » [همان، ق 341].کسی که باور دارد خداوند روزی رسان است و بنده خود را به حال خود وا نمی گذارد از هر آنچه از جانب خداوند به او می رسد، هر چند کم باشد، خشنود است و دغدغه خاطر معاش را ندارد؛ طبیعتا چنین فردی شادتر از کسی است که چنین باوری ندارد. از جمله مولفه های شناختی «برنامه افزایش شادی فردی» تأکید بر زمان حال و انتظارات و آرزوهای پایین است.5- عشق نورزیدن به دنیای حرام و دل کندن از آن:
حضرت علی در مورد تأثیر دنیاپرستی بر آدمی می فرماید:
«...هر کس به دنیای حرام عشق ورزید، درونش پر از اندوه شد...دل کندن از دنیا لذت بخش تر از اطمینان داشتن به آن است.» [همان، ق 359].نهج البلاغه فرد دنیا پرست را در برابر افسردگی و غم و اندوه آسیب پذیر دانسته و دنیا پرستی را عامل زمینه ساز افسردگی می داند . دلبستگی به دنیا و آنچه مربوط به آن است باعث می شود که فرد دائما حسرت چیزی از دنیا را بخورد که ندارد و یا نگران از دست دادن چیزی از دنیا باشد که از آن بهره مند است؛ روشن است که چنین فردی نمی تواند شاد باشد. در عوض، کسی که محبت دنیا را از دل بیرون کرده و از آن دل کنده است، چنین نگرانی هایی ندارد و می تواند از آنچه دارد لذت ببرد و در عین حال، به آن دل نبندد.
================================
نهج البلاغه
پرسمان
راسخون
پنجشنبه 23 بهمن 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
سنت وقف یک سوم اموال پس از مرگ احیا شود - اخبار ایران و جهان |
امام جمعه یزد سنت وقف یک سوم اموال پس از مرگ احیا شود شناسهٔ خبر 2487604 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه یزد گفت در گذشته مردم یک سوم از اموال خود را بعد از مرگ وقف میکردند که اکنون این سنت منسوخ شد«تفکر» درآمدی جذاب به فلسفه - اخبار ایران و جهان |
معرفی کتاب تفکر درآمدی جذاب به فلسفه شناسهٔ خبر 2491943 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۸ دین و اندیشه > سایر کتاب تفکر با عنوان فرعی درآمدی جذاب به فلسفه نوشته سایمون بلک برن و با ترجمه مریم مقدسی از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شده است به گزارش خبرنگار مهر موضوع اینرونمایی کتاب «پژوهشنامه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»/2 زنوزی: گلشیری فکر میکرد پدرخوانده ادبیات داستانی
رونمایی کتاب پژوهشنامه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 2زنوزی گلشیری فکر میکرد پدرخوانده ادبیات داستانی است وقتی احمد محمود دستغیب را تهدید کردفیروز زنوزی جلالی در مراسم رونمایی از تازهترین کتاب غلامرضا کافی به روایت جوابیهای خود به هوشنگ گلشیری و پدیدآورندهای که وزنهفاضل میبدی: در مورد موسیقی بین حوزه و روشنفکری دینی شکافی وجود دارد که باید حل شود
فاضل میبدی در مورد موسیقی بین حوزه و روشنفکری دینی شکافی وجود دارد که باید حل شود فرهنگ > دین و اندیشه - عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم می گوید برخی مانند امام خمینی ره و آیت الله سیستانی معتقدند اگر تک خوانی زن در یک بستر مناسبی باشد و اشعار آن درست و مناسبِ مجاقم، پاسخگوی نیازهای فکری مداحان و شاعران آئینی کشور باشد
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۷ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت هیئت مدیره کانون مداحان و شاعران قم باید از نظر برگزاری دورههای آموزشی و تولید محتوای فکری پاسخگوی نیازهای فعالان این عرصه در کشور باشد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین عبتفکرات افراطی بین مسلمانان، توطئه استکبار جهانی است
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۶ رئیس پژوهشگاه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت تفکرات افراطی که در گروه تشیع و اهل تسنن به چشم میخورد یکی از توطئههای استکبار جهانی به ویژه انگلیس است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان جنوبی حجتالاسلام والمسلمین مانسان باید به فکر اندوختن دارایی ماندگار و ابدی باشد - اخبار ایران و جهان |
آیت الله جوادی آملی انسان باید به فکر اندوختن دارایی ماندگار و ابدی باشد شناسهٔ خبر 2484169 سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جوادی آملی گفت انسان باید به فکر اندوختن دارایی ماندگار و ابدی باشد اگر علمی اندوختیم که تنها این جهانیمادرصبوردر مرگ فرزند
حکایت مادرصبوردر مرگ فرزند جزع و گريه چه فايده دارد آن چه را پدرت چشيد تو هم چشيدی به گزارش سرویس دینی جام نیوز از ابان بن تغلب روایت شده که گويد زنی را ديدم که پسرش مرد برخاست چشمش را بست و او را پوشاند و گفت جزع و گريه چه فايده دارد آن چه را پدرت چشيد تو هم چشيدیمرد جوان نقشه تجاوز به نامزد سابقش را طراحی کرد/ شکنجه تا سر حد مرگ، وقتی کودکان تماشاچی هستند + تصاویر
مرد جوان نقشه تجاوز به نامزد سابقش را طراحی کرد شکنجه تا سر حد مرگ وقتی کودکان تماشاچی هستند تصاویر زن 31 ساله انگلیسی چند ماه بعد از جدایی توسط نامزد سابقش با چکش از ناحیه سر و صورت مورد ضرب و شتم قرار می گیرد ودر حالی که مرد روانی اورا در بیهوشی به تخت بسته بود به این زویژه نامه انقلاب اسلامی/ بشارتی در گفتوگوی تفصیلی با فارس: منتظری امام را دقمرگ کرد/ هیچکس جز امام بهدنبا
ویژه نامه انقلاب اسلامی بشارتی در گفتوگوی تفصیلی با فارس منتظری امام را دقمرگ کرد هیچکس جز امام بهدنبال انقلاب اسلامی نبود ماجرای تلاش برای ترور امام در جماران امام تا آخر انقلابی و عقلانی عمل کردند تفکر اسلامی نهضت آزادی خروجی نداشتبشارتی با بیان اینکه منتظری تنها راهیهیچ قدرتی نمیتواند از مرگ فرار کند
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۳ آیتالله وحیدخراسانی با تأکید بر اینکه هیچ قدرتی نمیتواند از مرگ فرار کند تنها عمل صالح را برای انسان ماندگار دانست و گفت مستکبران به بمب اتم عالم به علم عابد به زهد و حکیم به حکمتش مینازد اما پس از مرگ همه چیز را باخته و تنها جیفهای از آنهامرگ ملک عبدالله نوید پیروزی است
حجة الإسلام و المسلمين شيخ علي کوراني مرگ ملک عبدالله نوید پیروزی است ملت مظلوم و انقلابي بحرين بعد از مرگ پادشاه سعودي نبايد ساکت بنشينند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجة الإسلام و المسلمين شيخ «علي کوراني» از روحانيون سرشناس لبناني مقيم شهر مقدس قم که در زمقام معظم رهبری تنها متفکر بینالمللی جهان تشیع است
یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۷ یک مبلغ آفریقایی گفت جوانان ایرانی باید با همه توان از آرمانهای اسلام و انقلاب اسلامی دفاع کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان رستمی در مراسم تبیین نقش انقلاب اسلامی در قاره آفریقا ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجردعاى خفى اللُّطف و نجات از مرگ
حکایت دعاى خفى اللُّطف و نجات از مرگ اى آن كه لطف پنهان دارى مرا در اين گاه يارى رسان و با لطف پنهان خويش مورد نوازشم قرار ده به گزارش سرویس دینی جام نیوز در حالات «هارون الرشيد وارد است که روزى به يكى از خدمتكاران خود گفت كه چون شب درآيد به فلان حجره رو و در بگوقتی امام زمان(عج) را ببینی و متوجه نشوی!
داستانهای تشرف یافتگان وقتی امام زمان عج را ببینی و متوجه نشوی با نگرانى شديد و اضطرار روحى رو به سوى قبر امام حسين عليه السلام سلامى دادم و از او نجات خويش را خواستم به گزارش سرویس دینی جام نیوز در کتاب "تشرف یافتگان" به نقل از عابد متعبد و متقى صالح جناب حاج سيدمرگ یک کودک به خاطر عقائد عجیب والدینش
در کشور آلبانی مرگ یک کودک به خاطر عقائد عجیب والدینش مسئولین کلیسا همواره به پیروان خود توصیه می کنند که روش های نوین را بر دعا کردن ترجیح ندهند و به وسیله دعا کردن شفای بیمار خود را بگیرند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از رلیجیون نیوز religionnewsblog یک دختربرخی اسلامی حرف می زنند ولی قارونی فکر می کنند
آیت الله جوادی آملی برخی اسلامی حرف می زنند ولی قارونی فکر می کنند ذات اقدس الله هیچ کاری را بدون سبب انجام نمیدهد و جزء قواعد عقلی است که ائمه معصومین همانطور که قواعد اعتقادی فقهی و اخلاقی را بیان کردند قواعد عقلی را بر مبنای فلسفه و کلام بیان کردند بنابراین آنها علم فلسف-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها