تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860523862
![نمایش مجدد: برخی اسلامی حرف می زنند ولی قارونی فکر می کنند refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
برخی اسلامی حرف می زنند ولی قارونی فکر می کنند
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
![](http://media.jamnews.ir/medium1/1393/11/12/IMG09562274.jpg)
آیت الله جوادی آملی؛
برخی اسلامی حرف می زنند ولی "قارونی" فکر می کنند
ذات اقدس الله هیچ کاری را بدون سبب انجام نمیدهد و جزء قواعد عقلی است که ائمه معصومین همانطور که قواعد اعتقادی، فقهی و اخلاقی را بیان کردند قواعد عقلی را بر مبنای فلسفه و کلام بیان کردند بنابراین آنها علم فلسفه و کلام را نیز راه اندازی کردند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر خود بیان کرد: بسیاری از افراد اسلامی حرف میزنند ولی قارونی فکر میکنند آنها با وجود این همه نعمت خداوند میگویند که ما خودمان زحمت کشیدیم و درس خواندیم و عالم شدیم مگر قارون غیر از این را میگفت. این خطر قارونی دامنگیر بسیاری از ماهاست. این که گفته شده است هر کاری میخواهید انجام دهید «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید به همین واسطه است که انسان در همه جا خداوند را ببیند، این یک قرنطینه و مراقبت است. البته ثوابش را دارد اما اثر وضعی هم دارد. انسان اگر هر کاری که میخواهد انجام دهد یک لحظه فکر کند و بسم الله الرحمن الرحیم بگوید از خطر قارونی دور خواهد شد.
به گزارش شفقنا، حضرت آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 10 تا 14 سوره «غافر» روز شنبه، 11 بهمن ماه، بیان کرد: بر اساس آنچه نقل شده «أبيَ اللّه أن يُجريَ الأشياء الاّ بأسبابها؛ خداوند امتناع دارد كه چيزها را جز به وسيله اسباب آنها به اجرا درآورد» در جریان اعمال انسان و فرشتهها قانون علیت حاکم است یعنی ذات اقدس الله هیچ کاری را بدون سبب انجام نمیدهد و جزء قواعد عقلی است که ائمه معصومین همانطور که قواعد اعتقادی، فقهی و اخلاقی را بیان کردند قواعد عقلی را بر مبنای فلسفه و کلام بیان کردند بنابراین آنها علم فلسفه و کلام را نیز راه اندازی کردند. یکی از این قواعد این است که «کل قائم فی سواه معلول» یعنی هر چیزی که هستی او عین ذات او نیست سبب دارد. این مضمون هم در بیانات حضرت امیر (ع) و هم در توحید مرحوم صدوق که از بیانات امام رضا (ع) است بیان شده است. همه اینها و روایات دیگری که در این باب آمده است این مساله را تأیید میکند. اما باید توجه داشت که معنای اینکه خداوند هیچ چیزی را به جز با علت و سبب آن بیان نمیکند این نیست که «أبيَ اللّه أن يُجريَ الأشياء الاّ بواسطته» بنابراین زمانی که خداوند در جریان مرگ انبیاء و زنده کردن همه برای روز محشر خودش انجام میدهد معنایش این است که خودش سبب آن است همانطور که برای اولین بار خودش علت خلق و احیای اولیه آنها بوده است. از آنجا که او به طور کلی سب الاسباب است گاهی خودش علت و سبب مستقیم است و گاهی با واسطه سبب است و زمانی که خودش کاری را انجام میدهد معنایش این است که سببش خودش است.
وی در خصوص آیه 7 «الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ» افزود: این که بیان شده است برخی حامل عرش هستند و برخی اطراف عرش هستند مادی بودن عرش را اثبات نمیکنند اگر چه هر شئی مادی علاوه بر اینکه لزوما محدود است باید حتماً طرف و اطراف داشته باشد اما طرف داشتن و محدودیت لازمه مادی بودن نیست، یعنی یک موجود مجرد نامحدود نیست و هر چه نامحدود نباشد طرف دارد اما این به منزله این نیست که حتماً مادی باشد. پس عرش الهی چون محدود است طرف دارد اما مادی نیست.
این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: از آنجا که خصوصیت دنیا این است که انسان هر آنچه از معارف غیبی که قبل از به دنیا آمدن داشته است از یادش برود چرا که همه انسانها در عالم الست به توحید خداوند بلی گفتهاند اما هیچ کس آن را به خاطر نمیآورد. از همین رو در جریان رجعت هم این گونه است یعنی قرار نیست کسی که رجعت میکند همه معارف غیبی را به یاد بیاورد این خصوصیت دنیا است از همین رو در سوره انعام در پاسخ به کافران و تبهکارانی که درخواست رجعت به دنیا میکنند گفته میشود که اینها اگر دوباره به دنیا باز گردند باز هم کافر و تبهکار میشوند چرا که دیگر معارف غیبی یادشان نیست و چون یادشان نیست همان رفتار و عملکرد را دنبال میکنند. در روایات آمده است که هیچ عالمی پستتر از دنیا نیست «من هوان الدنيا علي الله، انه لا يعصي الافيها، ولا ينال ما عنده الا بتركها؛ از پستي دنياست كه خداوند جز در آن نافرماني نشود و بدانچه در مائده لطف اوست نتوان رسيد مگر بر ترك آن» خداوند این همه عالم خلق کرده است اما در هیچ کدام از این عوالم گناه نمیشود مگر دنیا.
وی ادامه داد: خداوند در این عالم نعمتهای فراوانی قرار داده است خداوند به انسان نعمت حیات، برکات و چیزهای دیگر داده است اما بسیاری از افراد اسلامی حرف میزنند ولی قارونی فکر میکنند آنها با وجود این همه نعمت خداوند میگویند که ما خودمان زحمت کشیدیم و درس خواندیم و عالم شدیم مگر قارون غیر از این را میگفت او هم میگفت خودم زحمت کشیدم و کار کردم و ثروت به دست آوردم. این خطر قارونی دامنگیر بسیاری از ماهاست. این که گفته شده است هر کاری میخواهید انجام دهید «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید به همین واسطه است که انسان در همه جا خداوند را ببیند، این یک قرنطینه و مراقبت است. البته ثوابش را دارد اما اثر وضعی هم دارد. انسان اگر هر کاری که میخواهد انجام دهد یک لحظه فکر کند و بسم الله الرحمن الرحیم بگوید از خطر قارونی دور خواهد شد. کسی که کارهای خودش را با بسم الله الرحمن الرحیم بگوید همیشه مراقب است و مواظب گفتار و رفتارش است کسی که اینطور زندگی کرد حیات او برزخی میشود حیاتی میشود که شهود و حضور را به همراه دارد و این حیات، حیات معادی است.
آیتالله جوادی بیان کرد: بر اساس آیه 11 و بسیاری از آیات دیگر مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است بیان مبارک امام حسین (ع) در آن بحبوحه عاشورا بسیار مهم است زمانی که عمر بن سعد ملعون تیراندازی را شروع کرد فرمود که تیرها همچون باران میآمدند در آن بحبوحه ایشان آنچان مرگ را معنی میکند که انگار آنجا صحنه جنگ نیست ایشان میفرماید: «صَبْرًا بَنِي الْكِرَامِ! فَمَا الْمَوْتُ إلَّا قَنْطَرَةٌ يَعْبُرُ بِكُمْ» مرگ چاله نیست بلکه از چاله بیرون آمدن، از غل و زنجیر رها شدن است زودتر عبور کنید. اما به هر حال کافران در آیه 35 سوره دخان میگویند «إِنْ هِيَ إِلَّا مَوْتَتُنَا الْأُولَى وَمَا نَحْنُ بِمُنْشَرِينَ فَأْتُوا بِآبَائِنَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» اینها مرگ را نابود شدن و فاسد شدن میدانند و دلیلشان هم این است که تا به حال هیچ کدام از پدران آنها بر نگشتند. آنها خیال میکنند که اگر بعد از مرگ حیاتی باشد باید در این دنیا باشد که پدرانشان برگردند. در سوره مبارکه صافات به حرف باطل کافرین از طرف مؤمنین اینگونه پاسخ داده شده است که «أَفَمَا نَحْنُ بِمَيِّتِين إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولَى وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ؛ آن گاه آن مرد بهشتى روى به ياران خود میکند و با شادى بسيار میگوید: اى ياران، آيا ما ديگر نخواهيم مُرد؟ آيا جز همان مرگ نخستينمان، مردنِ ديگرى نخواهيم داشت؟ آيا ما گرفتار عذاب نمیشویم؟».
وی بیان کرد: در همان سوره دخان در آیه 51 به بعد در مورد متقین میفرماید: «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ َلْبَسُونَ مِنْ سُنْدُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُتَقَابِلِينَ؛ به يقين تقواپيشگان در جايگاهى امن قرار دارند؛51 در بوستانها و در كنار چشمه سارانى.52 آنان جامههایی از حريرِ نازك و ديباى ضخيم بر تن میکنند و با اُنس و اُلفت رو به روى هم مینشینند.» سپس راجع مرگ اینها میفرماید: «لَا يَذُوقُونَ فیها الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ؛ در آن جا [تلخى] مرگ را نمیچشند و براى هميشه زنده و جاويدند. مرگشان همان مرگِ نخستين بود كه حيات دنيا را بدان سپرى كردند، و خدا آنان را از عذاب دوزخ مصون داشته است.» اینها یک مرتبه در دنیا مردند و زنده مستقیماً وارد بهشت شدند و این آیه معلوم میکند که در نفخه صور اینها زنده بودند و زنده وارد برزخ شدند زنده وارد قیامت میشوند و زنده وارد بهشت میشوند آنها فقط یک مرگ را تجربه میکنند.
۱۲/۱۱/۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]
صفحات پیشنهادی
بیدقتی در تولیدات از مصادیق دوری از سبک زندگی اسلامی است
پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۵ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت ع گفت کم کاری ضعف و بی دقتی در تولیدات از مصادیق دوری از سبک زندگی اسلامی است و اگر این شیوه حاکم باشد نمیتوانیم مبلغ سبک زندگی اهل بیت ع باشیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والممبنای سنت گرایی تصوف است/ سنت گرایان در قلعه تجدد از سنت حرف میزنند - اخبار ایران و جهان |
حجة الاسلام مهدوی مبنای سنت گرایی تصوف است سنت گرایان در قلعه تجدد از سنت حرف میزنند شناسهٔ خبر 2474140 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشمندان مدیر مسئول موسسه اشراق حکمت اسلامی گفت بنیاد فکری سنت گرایی را تصوف تشکیل میدهد سنت گرایان برای عقل مقام و موقعیپایداری نظام اسلامی در گرو تولید علوم انسانی اسلامی است -
گفتوگو با علیاکبر رشاد پایداری نظام اسلامی در گرو تولید علوم انسانی اسلامی است شناسهٔ خبر 2465394 پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها بهطور طبیعی فرهنگ هر جامعهای برایند نظریههای علمی علوم انسانی حاکم بر آن جامعه است بنابراین هویت حیات و دوام انقلمصباح یزدی: دشمنی غرب با ایران به خاطر نظام و نفت نیست/ دولت اسلامی باید به فکر دین مردم هم باشد
مصباح یزدی دشمنی غرب با ایران به خاطر نظام و نفت نیست دولت اسلامی باید به فکر دین مردم هم باشد فرهنگ > دین و اندیشه - ایرنا نوشت رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت از فناوری روز برای پاسخ به نیازهای دینی مردم استفاده کنیم آیت الله محمد تقی مصباح یزدیبرخی بانکها به جای اینکه به فکر مردم باشند به فکر پولدار شدن هستند
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۴ آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه چهار خطر نظامی سیاسی اقتصادی و فرهنگی در کمین جامعه ماست گفت امروز با تدبیر مسوولان خطرات سیاسی و نظامی کمرنگ شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلیداسفنانی در گفتوگو با فارس: مسئولیت در جمهوری اسلامی شکارگاهی برای صید نیست/ تلاش بیهوده برخی رسانهها برای مو
اسفنانی در گفتوگو با فارس مسئولیت در جمهوری اسلامی شکارگاهی برای صید نیست تلاش بیهوده برخی رسانهها برای موجسواری بر محکومیت رحیمیسخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به تلاش گروهی از رسانهها برای موجسواری بر محکومیت معاون اول رئیسجمهور سابق گفت مسئولیت برای هیچ مسئولی از هیمطهری:برخی معتقدند هاشمی،خاتمی،ناطق،کروبی و موسوی ازقطارانقلاب پیاده شوند و رسایی و کوچکزاده باقی بمانند/فکر
مطهری برخی معتقدند هاشمی خاتمی ناطق کروبی و موسوی ازقطارانقلاب پیاده شوند و رسایی و کوچکزاده باقی بمانند فکر میکنند من دلبسته موسوی وکروبیام اما این حرفها مطرح نیست مطبوعات امروز خیلی بیشتر از دولت گذشته از توقیف شدن و لغو امتیازشان میترسند نباید برخی رفتارها و تصمیمات دورتیم ملی به ژاپن میخورد شرایط بهتر بود/ برخی آقایان احساسی حرف میزنند -
خداداد عزیزی تیم ملی به ژاپن میخورد شرایط بهتر بود برخی آقایان احساسی حرف میزنند شناسهٔ خبر 2471201 چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۵۷ ورزش > فوتبال ایران سرمربی تیم فوتبال شهرداری تبریز با اشاره به دیدار تیم ملی فوتبال ایران برابر عراق گفت به نظر من انگیزه بازیکنان برای بازیچرا همه از سن و سال من حرف می زنند؟ / برخی مشکلات در استقلال خطرناک است
عنایتی چرا همه از سن و سال من حرف می زنند برخی مشکلات در استقلال خطرناک است مهاجم تیم فوتبال استقلال اعتقاد دارد برخی از مشکلاتی که در این باشگاه وجود دارد خطرناک بوده و باید فکری برای آنها شود به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز رضا عنایتی درباره اردوی تیم استقلال در کیش شرایطروح رئیسجمهور هم از پاداشهایی که به ما میدهند بیخبر است فضلاولی: مسئولان پول نگیرند کار میکنند؟/حقخوری
روح رئیسجمهور هم از پاداشهایی که به ما میدهند بیخبر استفضلاولی مسئولان پول نگیرند کار میکنند حقخوری میکنند و از حقخوری عبدولی حرف میزنندملیپوش کایاک ایران با انتقاد از پاداشی که به مدالآوران بازیهای آسیایی دادهاند گفت همیشه میگویند ورزشکار نباید به فکر پول باشدرزق حلال لازمه قبولی عمل صالح است
سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۷ تولیت مسجد مقدس جمکران گفت موضوع غذای طیب بسیار مهم است که اگر نباشد عمل صالح هم شاید فایدهای نداشته باشد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان در جلسه شورای معاونین این مکان مقدس پیرامون آیات شریفباید با وجود منابع طبیعی گسترده، نیازهای کشور در داخل تولید شود -
آیت الله جوادی آملی در دیدار با وزیر اقتصاد باید با وجود منابع طبیعی گسترده نیازهای کشور در داخل تولید شود شناسهٔ خبر 2466688 شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی گفت ایران یک صدم مردم جهان جمعیت دارد ولی یک دهم سرمایه های طبیعی جهانی را دردر سخنرانی پیش از پیش از نماز جمعه مطرح شد انتقادات صریح رحیمپورازغدی از رویکردهای اقتصادی مسئولان/ برخی می
در سخنرانی پیش از پیش از نماز جمعه مطرح شدانتقادات صریح رحیمپورازغدی از رویکردهای اقتصادی مسئولان برخی میگویند روایاتاسلامی بازار مردم را پررو میکندعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شان نماز جمعه امر به معروف و نهی از منکر از مسئولان و اصحاب ثروت و قدرت و کسانی استنماینده ولی فقیه در استان کردستان: دشمنان به دنبال بزرگکردن اختلافات بین مذاهب اسلامی هستند
نماینده ولی فقیه در استان کردستان دشمنان به دنبال بزرگکردن اختلافات بین مذاهب اسلامی هستندنماینده ولی فقیه در استان کردستان نسبت به توطئههای گسترده دشمنان در بزرگنمایی اختلافات بین مذاهب اسلامی هشدار داد و خوستار روشنگری و نقشآفرینی نخبگان و علمای جهان اسلام در این خصوص شد ببررسی دلالتهای فکری طرح همهپرسی در وب سایت سوره اندیشه -
بررسی دلالتهای فکری طرح همهپرسی در وب سایت سوره اندیشه شناسهٔ خبر 2465627 پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها وبسایت سوره اندیشه به تازگی پرونده ای با عنوان بازی همهپرسی منتشرکرده و در آن به بررسی دلالتهای فکری طرح همهپرسی به مثابه راهحل مسائل امرمبانی دین شناختی الگوی اسلامی پیشرفت برگزار می شود -
مبانی دین شناختی الگوی اسلامی پیشرفت برگزار می شود شناسهٔ خبر 2467968 دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها گروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت نشست تخصصی مبانی دین شناختی الگوی اسلامی پیشرفت را برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر نشستنشست «انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی» برگزار میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
نشست انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2471921 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها اولین نشست از سلسله نشستهای علمی انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی امروز 4 بهمن ماه در مؤسسه امام خمینی ره برگزار میشود به-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها