تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836020683
دموکراسی هر روز از سیاست فاصله میگیرد/ بحران فعلی دموکراسی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دموکراسی هر روز از سیاست فاصله میگیرد/ بحران فعلی دموکراسی
شناسهٔ خبر: 2493726 پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
دموکراسی معاصر میان اقتصاد و اخلاق (ایدئولوژی بازار و ایدئولوژی حقوق بشر) به دام افتاده است. دموکراسی هر روز بیشتر از روز قبل از سیاست فاصله میگیرد و به همین دلیل هر روز بیشتر از قبل دموکراتیک است. به گزارش خبرگزاری مهر، دموکراسی عقاید؟ دموکراسی تلویزیون؟ دموکراسی بازار؟ فرقی نمیکند که یک نفر دموکراسی را در وضعیت بحرانی بداند یا آن را در بستر روابط داینامیک با پستمدرنیسم بررسی کند، زیرا آسیبهایی که دموکراسی معاصر را تحت تاثیر منفی قرار میدهند، روزبهروز اهمیت بیشتری پیدا میکنند. تفکر عمومی نسبت به این آسیبها اعتقاد دارد که فارغ از آسیبهای درونی موجود در مفهوم دموکراسی، فساد اصول آن در وضعیت فعلی یکی از دلایل اصلی بحران حال حاضر است. مخاطبان سطحینگر دموکراسی، فساد موجود در دموکراسی را به عوامل خارجی مرتبط میدانند؛ عواملی مانند فسخ تشریفاتی بنیادگرایی، پوپولیسم، کومونیسمگرایی، جهانی شدن و... این عوامل صرفاً تغییرات رخ داده در اخلاقیات و تغییرات جوامع را زیر سوال میبرند. این تلقی باعث اشتباه گرفتن علت با معلول میشود. مخاطبان جدیتر و عمیقتر به ماورای موضوعات بدیهی نگاه میکنند و تحولات درونی مفهوم دموکراسی را نشانه میگیرند. آنها میان وضعیت فعلی دموکراسی و حالت ایدهآل آن تفکیک قائل میشوند. برخی حتی سخن از دوران پسادموکراسی میزنند، البته نه به این معنا که دموکراسی به اهداف خود رسیده است، بلکه به این معنا که دموکراسی قالبهای پسادموکراتیک پیدا کرده است که این قالبها باید تعریف و بررسی شوند. در مورد کشوری مانند فرانسه، برخی اعتقاد دارند که وضعیت فعلی چیزی شبیه به سالهای پس از انقلاب این کشور است. در مجموع همه نسبت به وضع دموکراسی نگران هستند.وضعیت فرانسه تنها بحرانی نیست که در دموکراسی اروپایی ایجاد شده است. «مارسل گوشا» در کتاب چهار جلدی خود تحلیلی کلی از سیر تطور دموکراسی ارائه داده است. او خلاصه این مطالعه را سال ۲۰۰۶ در قالب یک سخنرانی ارائه کرد که این سخنرانی بعدها تبدیل به یک کتاب کوچک شد. در کشور فرانسه، اولین بحران دموکراتیک در دهه ۱۸۸۰ ظاهر شد و در «شوک» به اوج رسید، اما پس از جنگ جهانی اول فوران کرد. گوشا معتقد است در آن دوران «رژیم پارلمانی بسیار دروغگو و ناتوان شده بود. جامعه به دلیل ظهور مفاهیم طبقاتی و متناقض دچار شکاف و دودستگی شد و به جامعهستیزی انجامید که این جریانات خارج از کنترل بود.» این دوران، زمان ایجاد تودههای مختلف میان جامعه بود و نزاعهای طبقاتی باعث تکهتکه شدن جامعه شده بود.در نتیجه این وضعیت، اولین نظریههای مدافع حکومت سیاسی «متخصصان» ایجاد شدند که به شکلگیری رژیمهای توتالیتر منتهی شد. آنها میخواستند بر آثار منفی فردگرایی و نابودی فرهنگی جوامع جهان غلبه کنند. به همین دلیل یک تفکر «کلگرا» شکل گرفت که شدیداً مصنوعی و کشنده بود و قصد داشت دو کار انجام دهد: جابهجا کردن تودههای مردم و تاسیس رژیمهای نظامی در مقیاس جهانی. این تلاشها مبتنی بر مفهوم «جامعه نژادی» بود. گوشا معتقد است در واقعیت، این نظریهها میخواستند با یک زبان سکولار، به جامعه دینی بازگردند تا بتوانند تمام احزاب و تودههای مردم را کنترل کنند. توتالیترهای قرن بیستم، همگی فرزندان نامشروع لیبرالیسم بودند.پایان جنگ دوم جهانی نقطه بازگشت دموکراسی لیبرال بود. در ابتدا، برای اینکه از گرفتاری در مشکلات موجود در جامعه پیش از جنگ جلوگیری شود، این دموکراسی لیبرال خود را در لباس «دولت رفاه» پنهان کرد. در حقیقت، این نظام سیاسی تلفیقی از مفهوم کلاسیک حکومت قانون با المانهای دموکراتیک بود، اما در آن، دموکراسی مافوق تمام مفاهیم اجتماعی بود و در قالب «دموکراسی اجتماعی» مطرح میشد. گوشا از برخی مشخصههای این «سنتز لیبرال دموکراتیک» سخن میگوید: بازنگری در قدرت قوه مجریه در قالب یک سیستم نمایندگی، طراحی گروه کاملی از اصلاحات اجتماعی که سعی داشتند مردم را از مشکلات ناشی از مریضی، بیکاری، سالمندی و فقر حفظ کنند و نهایتاً ایجاد یک دستگاه قانونگذاری برای پیشگیری از آنارشیای که ممکن بود در اثر گسترش غیرقابل کنترل بازار ایجاد شود. این سیستم تا اواسط دهه ۱۹۷۰ بهخوبی کار میکرد.از سال ۱۹۷۵، گرایشهایی جدید در جوامع ظهور کرد که مجدداً شرایطی بحرانی برای دموکرسی بهوجود آورد، اما اینبار جنس بحران متفاوت بود. دموکراسی اجتماعی که مفاهیمی مانند امنیت اجتماعی و رفاه نظاممند را در هسته خود داشت کنار زده شد و لیبرالیسم (آزادی) خالص در مرکز توجهات قرار گرفت. «جامعه مدنی» که پیش از این هرگز به این اندازه برجسته نشده بود تبدیل به قوه محرک سازماندهی خودکار زندگی اجتماعی شد. در نتیجه فرایند جهانی شدن که با فروپاشی سیستم سیاسی شوروی آغاز شده بود، لیبرالیسم اقتصادی با توانی بیشتر به عرصه بازگشت. در همین زمان، مفهوم «دولت-ملت» نیز در مقابل چالشهای مدرن بسیار ناکارآمد ظاهر شد و تقریباً تمام «ارزشهای جادویی» خود را از دست داد، در حالیکه پروسه «فردسازی» دوباره آغاز شده بود و تمام پروژههای جمعی که میتوانستند یک «ما» شکل دهند را کنار زد. این درحالی است که در گذشته فقط مساله تودهها و طبقات مطرح بود - زیرا فرد در قالب گروه شناسایی میشد- اکنون توده جامعه در اثر فردگرایی واژگون شده بود و افراد را از زمینه اجتماعی و گروهی خودشان جدا میکرد. این دوره، عصر ناپدید شدن زندگی روستایی در کشورهای غربی نیز بود. مثلاً در فرانسه هماکنون کشاورزان تنها ۶/۱ و از تمام خانوادهها را تشکیل میدهند. این روند در واقع یک انقلاب خاموش بود که عواقب آن در دوران کنونی نیز نادیده گرفته میشوند. این دوره عصر عمومی شدن جوامع چند قومیتی نیز بود که در اثر مهاجرتهای گسترده ایجاد شد.
برای درک وضعیت فعلی دموکراسی، باید میان مفهوم باستانی دموکراسی با مفهوم مدرن آن تفکیک ایجاد کنیم. دموکراسی باستانی بر اساس ایده ساختِ خودکار جوامع انسانی شکل گرفته بود. این شکل از دموکراسی در واقع یک سیستم سیاسی مبتنی بر خودمختاری بود که در آن شهروندان در امور عمومی شرکت میکردند. دموکراسی مدرن شدیداً وابسته به مفهوم مدرنیته است، اما فقط از لحاظ ارتباطی که با لیبرالیسم دارد. دلیل اساسی بحران فعلی دموکراسی، اتحاد غیرطبیعی میان دموکراسی و لیبرالیسم است. گوشا به این وضعیت «دکترین جهان مدرن» میگوید. اصطلاح «لیبرال دموکراسی» تلفیق دو واژه به ظاهر مکمل، اما در واقع متناقض است. این تناقض که اکنون کاملاً آشکار شده است، مبانی دموکراسی را در معرض خطر قرار میدهد. به قول گوشا، «لیبرالیسم، دموکراسی را در بحران قرار میدهد«.«شانتال مافی» بهخوبی توانسته است وضعیت فعلی دموکراسی را تحلیل کند. به گفته او «ما از یک طرف سنت لیبرال را داریم که شامل حاکمیت قانون، دفاع از حقوق بشر و احترام به آزادی فردی است و از طرف دیگر سنت دموکراتیک را داریم که اصول ایدهآل آن شامل برابری، هویت فرمانروایان و فرمانبران و حاکمیت عمومی است. الزاماً رابطهای میان این دو سنت متفاوت وجود ندارد، اما میان آنها پیوند تاریخی دیده میشود.» بدون در نظر گرفتن این تفکیک نمیتوان بحران فعلی موجود در دموکراسی را درک کرد. دموکراسی و لیبرالیسم هممعنی نیستند. در حقیقت، این دو با هم متضاد هستند. ممکن است در جایی دموکراسی غیرلیبرال یا نمونههایی از دولتهای لیبرالی که لزوماً دموکراتیک نیستند، وجود داشته باشد. «کارل اشمیت» در تاکید بر این تناقض تا جایی پیش میرود که میگوید هرچه یک دموکراسی لیبرالتر باشد، کمتر دموکراتیک است.در پایان دهه ۱۹۸۰ با ظهور «پستمدرنیسم»، ایجاد «دموکراسی حقوق بشر» نشاندهنده تاثیر رو به رشد لیبرالیسم بر دموکراسی بود. این پدیده بیانگر ایجاد وضعیتی است که گوشا آن را «تقابل دموکراسی با خودش» مینامد. او میگوید «در این حالت مفهوم حاکمیت قانون به معنایی برداشت میشود که بسیار فراتر از اهمیت تکنیکی آن است. این مفهوم به سمت آمیختگی ابهامبرانگیزی با ایده دموکراسی پیش میرود.» در طول زمان، معنای دموکراسی تغییر کرده است. در گذشته دموکراسی به معنی قدرت جمعی بود؛ یعنی یک ظرفیت برای حکومت بر خویشتن. امروزه دموکراسی فقط به آزادی فردی اطلاق میشود. هر چیزی که بتواند نقش یک فرد را در امور مختلف افزایش دهد، دموکراتیک شناخته میشود. نگاه لیبرال به دموکراسی جایگزین مفهوم سنتی شده است. سنگ محک ارزیابی دموکراسی دیگر حاکمیت مردم نیست، بلکه حاکمیت فرد است. حاکمیت فرد نیز به معنی امکان ایستادن در مقابل قدرت جمعی برداشت میشود. دموکراسی مستلزم وجود یک سوژه دموکراتیک است؛ یعنی شهروند. انسان اتمیک که دست پرورده تئوری لیبرال است نمیتواند یک شهروند باشد، زیرا این انسان با شوق زندگی در جامعه بیگانه است. لیبرالها ادعا میکنند که مدافع آزادی افراد هستند، در حالیکه بعد جمعی او را نادیده میگیرند. ابعادی مانند لزوم وجود اجتماع که جزء ذات دموکراسی است. علاوه بر این، منطق حقوق فردی یک منطق بیپایان است، زیرا از «میل سیریناپذیر به حقوق بیشتر» نشأت میگیرد. بنابراین تاکید ویژه بر آزادی فردی مانع ایجاد شرایطی برای آزادی جمعی میشود. «تاکویل» معتقد بود که شوق نسبت به برابری تهدیدی است برای آزادی. او اشتباه میکرد، زیرا عکس این قضیه صحت دارد. شوق نسبت به آزادی کامل تهدیدی برای دموکراسی است. دموکراسی بر مبنای آزادی بدون قدرت شکل میگیرد.بهطور خلاصه، دموکراسی معاصر میان اقتصاد و اخلاق (ایدئولوژی بازار و ایدئولوژی حقوق بشر) به دام افتاده است. دموکراسی هر روز بیشتر از روز قبل از سیاست فاصله میگیرد و به همین دلیل هر روز بیشتر از قبل دموکراتیک است. اقتصاد توانسته است قوانین خود را تحت عنوان (حقوق) به دموکراسی تحمیل کند.**نویسنده : آلـن دو بونویی، منتشر شده در شماره پنجم، مجله عصر اندیشه.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
روزهای سخت یمن تازه شروع شده است یمن در میانه بحران و دموکراسی
روزهای سخت یمن تازه شروع شده استیمن در میانه بحران و دموکراسیشورای همکاری و آمریکا شمشیر را از رو بسته اند دو مولفه مردمی بودن و قدرت نظامی اگرچه میتواند آنها را یاری رساند اما تجربه به انحراف کشاندن انقلاب مصر و سرکوب انقلاب بحرین توسط بازیگران خارجی را نمی توان نادیده گرفتشبهه جدایی دین از سیاست نیرنگ دشمنان برای ضربهزدن به اسلام است
یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ یک مدرس حوزه علمیه قم مطرح کردن شبهه جدایی دین از سیاست را نقشه دشمنان اسلام برای ضربه زدن به این دین آسمانی ذکر کرد حجتالاسلام والمسلمین علی آلآقا در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه اظهار کرد از ابتدای پیروزی ااز 11 بهمن امسال صورت میگیرد ثبتنام مبلغان در سامانه سمتا برای اعزام ویژه سالروز پیروزی انقلاب
از 11 بهمن امسال صورت میگیردثبتنام مبلغان در سامانه سمتا برای اعزام ویژه سالروز پیروزی انقلابمدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی از ثبتنام مبلغان در سامانه سمتا برای اعزام ویژه سالروز پیروزی انقلاب از 11 بهمن امسال خبر داد حجتالاسلام غلام عباس موسوی امروز در گفت&zwnjبیانیه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره پیروزی حزبالله
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۴ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت پیروزی اخیر حزبالله در برابر رژیم صهیونیستی بیانیهای صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن بیانیه مجمع تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت پیروزی اخیر حزب الله در مزارع شبعا به شرح زیر استسخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس: امروز ایران اسلامی به الگوی تمام آزادیخواهان جهان تبدیل شده است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس امروز ایران اسلامی به الگوی تمام آزادیخواهان جهان تبدیل شده استسخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گفت امروز ایران اسلامی به الگوی تمام آزادیخواهان جهان تبدیل شده است به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران سیپیروزی دشوار چلسی در خانه / سیتی با 4 گل از بحران خارج شد
پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱ ۱۹ تیمهای بالانشین چلسی و منچسترسیتی برابر حریفانشان در لیگ برتر به برتری رسیدند تا اختلاف 7 امتیازی شاگردان مورینیو با منچستر سیتی حفظ شود به گزارش ایسنا هفته بیست و پنجم لیگ برتر انگلیس با برگزاری 6 دیدار به پایان رسید که در یکی از حساس ترین بازیها چرئال مادرید، از ابرها تا بحران در 50 روز
سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۵ رئال مادرید در کمتر از 50 روز دو روی سکه موفقیت و بحران را تجربه کرده است به گزارش ایسنا رئال مادرید موفق شد در جام جهانی باشگاهها که در مراکش برگزار شد عنوان قهرمانی را کسب کند اما درست پس از آن در سراشیبی سقوط قرار گرفته است آنها با شکست چهار باخبار ایران و جهان | - تجمع دموکراسی خواهان در هنگ کنگ
تجمع دموکراسی خواهان در هنگ کنگ هزاران معترض خواهان برگزاری انتخابات آزاد برای اولین بار در سال جدید میلادی در خیابان های هنگ کنگ تظاهرات کردند Getty Reuters AP ۱۳۹۳-۱۱-۱۷ ۱۸ ۱۸مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام: مدارس ابتدایی استان ایلام امروز تعطیل است
مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام مدارس ابتدایی استان ایلام امروز تعطیل استمدیرکل مدیریت بحران استان ایلام گفت مدارس ابتدایی استان ایلام امروز تعطیل است احمد کرمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت بر اساس تصمیم کمیته نظارت و هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوبه مناسبت گرامیداشت دهه فجر صورت میگیرد برپایی ایستگاه پیروزی و امیدان انقلاب در 22 بهمن در قزوین
به مناسبت گرامیداشت دهه فجر صورت میگیردبرپایی ایستگاه پیروزی و امیدان انقلاب در 22 بهمن در قزوینبا هدف گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و آشنایی کودکان و نوجوانان با دستاوردهای انقلاب ایستگاه پیروزی و امیدان ویژه کودکان و نوجوانان در روز 22 بهمن ماه در قزوین برپا میشود ب- پوتین: آمریکا مسئول بروز بحران در اوکراین است
پوتین آمریکا مسئول بروز بحران در اوکراین است مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد آمریکا و متحدان غربی این کشور مسئول بروز بحران در اوکراین هستند به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین پوتین روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام گفت روسدر پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر صورت میگیرد اکران «چهارشنبه 19 اردیبهشت» در سینما آزادی کرمانشاه
در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر صورت میگیرداکران چهارشنبه 19 اردیبهشت در سینما آزادی کرمانشاهفیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر در سینما آزادی شهر کرمانشاه بر روی پرده میرود به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه سی و سومین جشنواره فیلم فجر در کرمانشاهحق نداریم برای توجیه سیاست از اهل بیت(ع) خرج کنیم - اخبار ایران و جهان |
رجبی دوانی در اردوی جهاد اکبر حق نداریم برای توجیه سیاست از اهل بیت ع خرج کنیم شناسهٔ خبر 2490875 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی استاد تاریخ اسلام گفت صلح امام حسن ع قابل قیاس با امروز نیست امام قصد صلح نداشت ما حق نداریم برای توجیهآیتالله جوادی آملی: تنها با علم و عقل می توان بحران های جمعی و سیاسی را حل کرد
آیتالله جوادی آملی تنها با علم و عقل می توان بحران های جمعی و سیاسی را حل کرد فرهنگ > دین و اندیشه - بیستمین جشنواره بینالمللی قرآن و حدیث جامعة المصطفی ص العالمیه ۱۵ بهمن ماه با تجلیل از شخصیت مفسر قرآن آیتالله جوادی آملی پایان یافت به گزارش خبرآنلاین به نقلامروزه غرب به کج راهه میرود و جوانان خود را هم به کج راهه میبرد - اخبار ایران و جهان |
آیت الله جوادی آملی امروزه غرب به کج راهه میرود و جوانان خود را هم به کج راهه میبرد شناسهٔ خبر 2476802 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در دیدار با برخی از جوانان آمریکای لاتین گفت امروز غرب هم خود کج راهه می رود و هم مردمان و جوا- پژوهشگر آمریکایی: انقلاب ایران نمونه بارزی از دموکراسی اسلامی در جهان است
پژوهشگر آمریکایی انقلاب ایران نمونه بارزی از دموکراسی اسلامی در جهان است تهران- ایرنا- پژوهشگر آمریکایی انقلاب اسلامی ایران را در نوع در در منطقه بی نظیر توصیف کرد و گفت انقلاب اسلامی ایران نمونه بارزی از تفکر و دموکراسی اسلامی در جهان است به گزارش خبرنگار ایرنا مارک گلینسیاستهای سازمان سینمایی در شصتوپنجمین جشنوره برلین روزهای شلوغ هیات انتخاب فجر در جشنواره برلین/ تغییر شیوه
سیاستهای سازمان سینمایی در شصتوپنجمین جشنوره برلینروزهای شلوغ هیات انتخاب فجر در جشنواره برلین تغییر شیوه تعامل با کمپانیهای خارجیسرپرست کاروان سینمای ایران در شصتوپنجمین جشنواره فیلم برلین انتخاب فیلم توسط هیاتی سه نفره مذاکره با کمپانیهای مطرح خارجی و تغییر شویه تعامل ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها