تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834017118
وظایف منتظران مهدی موعود از منظر آیت الله جوادی آملی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
برای آمدنش کاری باید کرد؛
وظایف منتظران مهدی موعود از منظر آیت الله جوادی آملی
هیچ تردیدی در ظهور موفور السرور امام عصر(عج) نیست و عالم همه در انتظار ظهور ایشان به سر میبرند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، این یادداشت نیم نگاهی است به وظایف شخصی منتظران در قبال امام زمان(ع) در بیان حکیم متأله آیت الله جوادی آملی از کتاب گرانسنگ "امام مهدی موجود موعود”. مفسر بزرگ قرآن مرقوم داشتند: هیچ تردیدی در ظهور موفور السرور امام عصر(عج) نیست و عالم همه در انتظار ظهور ایشان به سر میبرند؛ امّا یکی از معانی ظهور یا لازمِ معنای آن، پیروزی است چنانکه یکی از بارزترین مصادیق «امر الله» همان دین الهی است. انگیزه نهایی بعثت پیامبران، پیروزی دین خدا بر تمام مکتبهای باطل یا منسوخ است: ﴿لِیظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ ولَو کَرِهَ المُشرِکون﴾ و مهمترین عامل تحقق چنین هدفی، رهبری انسانهای کامل معصوم به ویژه وجود مبارک حضرت مهدی(عج) است، زیرا آن حضرت با تأیید خاص خدا و در ظلّ زمینهسازی معصومان پیشین که همه آنان المستقرین فی أمر الله هستند و شکوفایی خردورزی و عقلگرایی مردم از یکسو و بالندگی عدالتپروری جامعه از دیگر سو موفق می شود امر خدا و دین او را اظهار و بر سایر آراء و مکاتب برتری بخشد و در پرتو غلبه فکری و فرهنگی سایر پیروزیها را به دست آورد و همانطور که در مقطعی محدود و در سایه عنایت ویژه خدای سبحان، پیروان راستین حضرت مسیح(ع) بر کافران، پیروز شدند: ﴿… فَاَیدنَا الَّذینَ ءامَنوا عَلی عَدُوِّهِم فَاَصبَحوا ظهِرین﴾برای تمام جهان نیز صلح و عدل مبسوط الهی پیشبینی شده است که وجود مبارک حضرت بقیة الله(عج) که خاتم اوصیا و عصاره همه ذوات مقدس قبلی است، عهدهدار تأمین و اظهار آن است. وظایف شخصی منتظران ۱. هر منتظری باید اهل پیوند با خداوند بزرگ باشد و ضمن درخواست روزی در ابعاد ذیل، برای درونی کردن و استقرار این صفات در خویش تلاش کند: أ. توفیق طاعت: منتظر راستین هم اهل اطاعت خدا، پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) است و هم توفیق چنین فرمانبری را همواره از خدای سبحان میخواهد: اللّهمّ ارزقنا توفیق الطاعة. ب. دوری از معصیت: گناهان، موانع مسیر حرکت به سوی خدا و مهمترین عامل سقوط انسان اند، از همین رو منتظر حقیقی امام عصر(عج) باید ضمن درخواست توفیق الهی در ترک گناهان، سعی بلیغ خویش را در تحقق چنین صفتی به کار گیرد. گفتنی است گناهان، هرچند به کوچک و بزرگ (صغیره و کبیره) قسمت شدهاند، هر نافرمانی خدای متعالی گناهی بزرگ است: وبُعد المَعصیة. ج. نیت خالصانه: اصلاح انگیزه اعمال (نیت) و خلوص هرچه بیشتر از هر شائبه شرک و ریا در جمیع مراتبش، به گونهای که چیزی جز اطاعت امر الهی و انجام دادن آنچه موجب رضای حق است در نیت انسان سهم نداشته باشد، ازوظایف اهل انتظار است: وصدْق النیة. د. شناخت محرّمات الهی: ترک معاصی، شدنی نیست مگر با شناخت چیزهایی که خداوند سبحان با حکمت بالغهاش بر بندگانش حرام کرده است. و چون حرام یعنی آنچه دریدن پرده آن روا نیست خواه آن چیز، حق باشد یا دین و یا قانون و یا… منتظری که محرمات الهی را نشناسد و حریم آن را پاس ندارد، چه بسا به شکستن حریم آنها گرفتار آید، از اینرو شناختن محرمات الهی ضروری است: وعرفان الحُرمة. ۲. انسانی که در انتظار کریمترین انسانهای عصرش به سر میبرد، بایسته است که از خداوند کریم اعطا و ازدیاد و حفظ کرامت خود را در اسباب کرامت طلب کند و خویش هم در تحقق آن خواسته از پای ننشیند. أ. درخواست هدایت تکوینی خاص: آنچه مایه کرامت جان آدمی است، هدایت یافتن به نور دین الهی و حفظ تقوا است. آنان که به مسیر اطاعت او هدایت نشوند، در سیاهی جهالتها و انحرافها سرگردان و از کرامت الهی انسان محروم خواهند شد. بر انسان منتظر است که با تلاش علمی و جهد عملی، زمینه افاضه هدایت تکوین را در خویش هر لحظه پرورش دهد: واکرمنا بالهُدی. ب. درخواست استقامت در مسیر هدایت: بسا کسانی که از هدایت الهی بهرهمندند؛ امّا پس از اندک زمانی با غفلت از حق و روی آوردن به اهوا و امیال خویش از جاده هدایت به بیراهه ضلالت افتادند و نور هدایتشان را در شب دیجور گمراهی خاموش کردند، پس بر منتظران راستین بایسته است که در مسیر هدایتی که خدای سبحان آنها را به آن رهنمون شده است استقامت ورزند و با تمسّک به علم و ایمان از هر اعوجاجی دوری جویند تا مشمول هدایتهای برتر که محصول استقامت در مسیر هدایت است باشند: والاستقامة. ۳. زبان، ترجمان عقل و اندیشه انسان است، از اینرو توفیق نیک گفتاری زبان صیانت از آن برای اهل انتظار ضروری است. طبق آموزههای این دعای شریف، منتظران راستین میباید با توجّه به آنچه در پی میآید در صیانت زبان خویش کوشا باشند: أ. سخن صائب گفتن: منتظر راستین آن حضرت میباید جز از سر راستی سخن نگوید و گفتار غیر صائب را (به جدّ یا به هزل) وا نهد: وسدّد ألسنتنابالصواب. ب. حکیمانه سخن گفتن: گفتن سخنان بیمحتوا و بیفایده که نه در امر دین سودی میبخشند و نه در کار دنیا، کاری حکیمانه نیست. آنچه حکیمانه نیست لغو است و اهل ایمان از لغو اعراض میکنند. بر همین اساس بر اهل انتظار شایسته است که حکیمانه سخن بگویند و زبان را از سخنان لغو صیانت کنند: والحکمة. ۴. قلب انسان منتظر، ظرف مبارکی است که هر مظروفی شایسته آن نیست. در این دعای شریف هم مظروف شایسته قلب مؤمن معرفی و هم وظیفه منتظران راستین در این موضوع بازگو شده است: أ. کسب نور علم: اکتساب علم و خروج از سیاهی نادانی، وظیفه منتظران ظهور امام عصر(عج) است و چون علوم اکتسابی بیتعلیم و تعلّم به دست نمیآیند، از اینرو تعلیم و تعلم و تلاش در جهت کسب علم حصولی و نیز تهذیب دل برای ادراک حقایق با علم حضوری، وظیفه هر مسلمان منتظری شمرده شده است. ب. کسب نور معرفت: معرفت اخصّ از علم است و به علمی اطلاق میشود که با تمییز کامل معروف از غیر خود و ادراک خصوصیات آن همراه است. بر منتظران راستین است که به اکتساب علم بسنده نکنند و با عمق بخشیدن به گستره علوم به کسب معرفت نایل آیند، که هر معرفتی علم هست؛ اما هر علمی معرفت نیست. نویسنده: حجت الاسلام سید محسن روحانی باشگاه خبرنگاران
۱۷/۱۱/۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]
صفحات پیشنهادی
رفتار شناسی غرب در اسلام ستیزی؛ از منظر آیت الله جوادی آملی - اخبار ایران و جهان |
یادداشت رفتار شناسی غرب در اسلام ستیزی از منظر آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 2473883 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۵ دین و اندیشه > اندیشمندان مقولۀ توهین و بی احترامی به ادیان توحیدی به ویژه دین مبین اسلام و پیامبر اکرم ص از دیرباز از سوی خداستیزان و دشمنان و مخالفان انبیاء اتجلیل از آیت الله جوادی آملی در اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث
تجلیل از آیت الله جوادی آملی در اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ص گفت در جشنواره قرآن و حدیث به دنبال معرفی الگو برای هستیم و امسال با معرفی آیت الله جوادی آملی چهارمین سال است که این الگو را به طلآیتالله جوادیآملی حکیمی انقلابی و بهروز است
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۱ رییس جامعهالمصطفی العالمیه ص از آیتالله جوادی آملی به عنوان یکی از چهرههای ناب فلسفی و کلامی یاد کرد و گفت که وی حکیمی انقلابی نکتهسنج و مظهر اخلاق و ادب است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین اعروحدت عملی با مذاهب اسلامی؛ راهبرد کلیدی در اندیشه آیت الله جوادی آملی
وحدت عملی با مذاهب اسلامی راهبرد کلیدی در اندیشه آیت الله جوادی آملی فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت وحدت میان مذاهب اسلامی از جمله مهمترین دغدغه های علمای اسلامی بوده است لذا واکاوی آموزه های وحدت بخش در تعاملات میان دینی علمای امت اسلامی می تواند در تقوآیتالله جوادی آملی: تنها با علم و عقل می توان بحران های جمعی و سیاسی را حل کرد
آیتالله جوادی آملی تنها با علم و عقل می توان بحران های جمعی و سیاسی را حل کرد فرهنگ > دین و اندیشه - بیستمین جشنواره بینالمللی قرآن و حدیث جامعة المصطفی ص العالمیه ۱۵ بهمن ماه با تجلیل از شخصیت مفسر قرآن آیتالله جوادی آملی پایان یافت به گزارش خبرآنلاین به نقلآیت الله جوادی آملی در اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث تجلیل میشود - اخبار ایران و جهان |
آیت الله فاکر میبدی آیت الله جوادی آملی در اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث تجلیل میشود شناسهٔ خبر 2487579 چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ص گفت در جشنواره قرآن و حدیث به دنبال معرفی الگو برای هستیم و امسال با معرفی آپاداش بهشت در ازای زیارت حضرت معصومه(س) به چه معناست؟ / پاسخ آیت الله جوادی آملی
پاداش بهشت در ازای زیارت حضرت معصومه س به چه معناست پاسخ آیت الله جوادی آملی فرهنگ > دین و اندیشه - شاخصه های وجودی مقام و منزلت حضرت معصومه س از منظر آیت الله جوادی آملی به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسراء نیوز در سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه س برخی از مهمتروحدت عملی با مذاهب اسلامی؛ راهبرد کلیدی در اندیشۀ آیت الله جوادی آملی -
وحدت عملی با مذاهب اسلامی راهبرد کلیدی در اندیشۀ آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 2470842 چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان در این یادداشت به برخی از مهمترین رویکردهای وحدت بخش مفسر بزرگ قرآن کریم آیت الله جوادی آملی اشاره شده است به گزارش خبرگزاری مهرنظر آیت الله جوادی آملی در مورد اختلاس
در دیدار با رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نظر آیت الله جوادی آملی در مورد اختلاس کسی که حرف انبیا را بر فکر خودش تطبیق کند و آن را میزان سخن انبیا و به اصطلاح میزان الوحی قرار بدهد و هر گونه قبول و ردش به این معیار باشد خود را جایگزین خدا میداند به گزارش سرویس دینی جآیین تجلیل از مقام قرآنی آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد - اخبار ایران و جهان |
در اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث جامعه المصطفی ص آیین تجلیل از مقام قرآنی آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد شناسهٔ خبر 2487975 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشمندان آیین نکوداشت تجلیل از مقام قرآنی حضرت آیت الله جوادی آملی و اختتامیه بیستمین جشنواره بینتوصیه آیتاللهجوادیآملی به گروههایسیاسی |اخبار ایران و جهان
توصیه آیتاللهجوادیآملی به گروههایسیاسی آیتالله عبدالله جوادیآملی از مراجع تقلید همه جریان ها و گروه های سیاسی کشور را به تعامل و تلاش برای تعالی هرچه بیشتر کشور دعوت کرد کد خبر ۴۶۹۰۰۱ تاریخ انتشار ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۳۰ - 22 January 2015 آیتالله عبدالله جوادیآملیآیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: چرا مقام علما از شهدا بالاتر است؟
آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد چرا مقام علما از شهدا بالاتر است فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که عالم دینی با قلم فکر دشمن را درهم می کوبد و یا او را هدایت می کند گفتند امروز در حساسترین شرایتحلیل آیتالله جوادیآملی از نامه رهبری به جوانان غربی
تحلیل آیتالله جوادیآملی از نامه رهبری به جوانان غربیتاریخ انتشار پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱ ۱۹ یکی از مراجع تقلید گفت جامعهالمصطفی حوزه و جامعه اسلامی برای گسترش پیروزی انقلاب وظیفه دارد که قرآن و عترت را به جایگاه اصلی برساند زیرا این امت وارثان انبیا هستند به گزاکرامت آیتالله بهجت(ره) در بازسازی گنبد حرم قم
3ق کرامت آیتالله بهجت ره در بازسازی گنبد حرم قم آيت اللّه مسعودي خميني تولیت حرم حضرت معصومه س در سال 1389 در گفتگو با ویژهنامه افق حوزه از ماجرای کرامت آیتالله بهجت در بازسازی گنبد حرم حضرت پرده برداشت آيت اللّه مسعودي خميني تولیت حرم حضرت معصومه س در سال 1389 در گفآیتالله جوادی آملی حکیمی انقلابی و بهروز است/ مظهر اخلاق و ادب - اخبار ایران و جهان |
حجتالاسلام اعرافی آیتالله جوادی آملی حکیمی انقلابی و بهروز است مظهر اخلاق و ادب شناسهٔ خبر 2487918 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۲ استانها > قم قم - رئیس جامعه المصطفی العالمیه از آیتالله جوادی آملی به عنوان یکی از چهرههای ناب فلسفی و کلامی یاد کرد که حکیمی انقلابی و نکتهآیتالله جوادی آملی: پیامبر اکرم(ص) الگوی تفسیر عملی قرآن بود
آیتالله جوادی آملی پیامبر اکرم ص الگوی تفسیر عملی قرآن بودمفسر قرآن کریم گفت پیامبر اکرم ص در تمام لحظات در حال تفسیر قرآن بودند ولی تفسیر آنها مانند ما نیست بلکه تفسیر ایشان عملی بود به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسدرخواست آیتالله صافی از شورای مدیریت حوزه علمیه قم
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۰ آیتالله صافیگلپایگانی گفت از شورای محترم مدیریت حوزه درخواست دارم که کتابهای شرح باب حادی عشر و شرح تجرید را دوباره کتابهای درسی حوزه قرار دهند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار با اساتید علم کلام-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها