محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830738379
وظیفه محققان و نظریهپردازان جهانبینی، جهان داری وجهان آرایی است - اخبار ایران و جهان |
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پیام آیت الله جوادی آملی به همایش کرسیهای نظریه پردازی؛
وظیفه محققان و نظریهپردازان جهانبینی، جهان داری وجهان آرایی است
شناسهٔ خبر: 2488156 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
آیت الله جوادی آملی در پیامی به «همایش ملی نظریه پردازی، نقد و مناظره»گفت: وظیفه محققان و نظریهپردازان، جهانبینی است اولا؛ و جهان داری است ثانیا و جهانآرایی است ثالثا. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله جوادی آملی پیامی تصویری را به مناسبت برگزاری «همایش ملی نظریه پردازی، نقد و مناظره» به این همایش ارائه کردند که متن آن را از نظرتان می گذرانیم:اعوذ بالله من الشیطان الرجیمبسمالله الرحمن الرحیمالحمدلله رب العالمین و صلی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمه الهداة المهدویین سیّما خاتم الأنبیاء و خاتم الأوصیاء (علیهما آلاف التحیّة و الثناء) بهم نتولّی و من أعدائهم نتبرّءُ الی الله.مقدم شما اندیشوران و فرهیختگان علمی و نظری را گرامی میداریم. از برگزارکنندگان این همایش وزین، حقشناسی میکنیم. از ذات اقدس اله مسئلت میکنیم همه نظریهپردازان و فرهیختگان را مشمول عنایت ویژه خود قرار بدهد تا توفیق علم صائب و عمل صالح به دست آید و نظام اسلامی تا ظهور صاحب اصلیاش از هر گزندی محفوظ بماند.اصل علم و نظریهپردازی، به چند عنصر محوری مرتبط است:اول آن، نظریهپرداز و عالم، خود را باید خلیفه آفریدگار جهان بداند که جانشین او باشد نه جایگزین او که تفکر اومانیستی است. اگر کسی خود را جایگزین بداند و تفکر اومانیستی داشته باشد از عالم هیچ طرفی نمیبندد؛ زیرا این عالم، مخلوق خداست و معلوم خداست و خلیفه خدا فقط میتواند از عالم اطلاع پیدا کند. علم آن است که مطابق با جهان هستی باشد و جهان هستی فعل خداست و تنها کسی از جهان هستی با خبر میشود که جانشین او باشد نه جایگزین او. این وظیفه عالمی است که نظریهپرداز است یا میخواهد نقد کند.عنصر محوری دیگر آن است که هم انسان محدود است و هم معلومهایی که به سراغ آن میرود، محدود است و هم دانش بیپایان نیست. گرچه دانشها در جهان، غیرمتناهی و لایقفیاند، اما هر دانشی محدود است و قلمروی خاص دارد. چون هر معلومی محدود است و هر دانشی قلمرو خاص دارد. چه اینکه هر عالم و دانشمندی محدود است.هیچ چارهای نیست، مگر اینکه عالم در عین حالی که آزادی سیاسی، اجتماعی و مانند آن دارد، فقط در محدوده برهان حرکت کند. از این جهت رها نیست، آزاد نیست، رهین است و نه رها، رهین برهان است. این دو عنصر محوری که روشن شد، یعنی انسان فهمید که خلیفه معلوم آفرین است، خلیفه علم آفرین است، خلیفه عالم آفرین است میتواند در راه علم، نظریهپردازی یا نقد علم و نظر، نظر دهد. دوم آن است که هر شئیای محدود به حدود خاص خودش است. معرفتشناسی این چنین است هر معلومی را با معرفتشناسی ویژه میشود شناخت. چه کسی بخواهد نظریهای ارائه کند چه بخواهد نظریه ارائه شده را نقد کند، هیچ چارهای ندارد مگر اینکه در رهن برهان باشد، از آن محدود نگذرد. با تبیین این دو نکته وارد اصل بحث خواهیم شد و آن این است که جهان معلوم است. نه تنها معلوم خدای سبحان است، خدای سبحان جهان را با علم آرایش داد. این یک علم مدون است. یک وقت انسان کتاب میخواند و یک وقت کتاب را پیاده میکند. علم الهی که کتاب و کتیبه ازلی است به صورت جهان درآمده است که اگر شما صدر و ساقی ملک و ملکوت را جمع کنید یعنی طبیعت و مثال و عقل و بالاتر از عقل را بررسی کنید. این موجودات عینی به صورت حرف دربیاید، میشود کتاب علمی و علم الهی وقتی ظهور کرد شده جهان. پس جهان علم مکتوب است، یک علم مدون است، یک علم مخلوق است. هر گوشه جهان را انسان بخواهد بشناسد به علمی از علوم الهی بازیافته است و خدای سبحان عالمانه جهان را آفرید. ألا یَعلمُ من خَلق.وظیفه محققان و نظریهپردازان، جهانبینی است اولا؛ و جهان داری است ثانیا و جهانآرایی است ثالثا. آن کسی که جهانبینی به طور کلی درباره عالم، بحث میکند باید بداند ابزار او حس و تجربه حسی نیست. ابزار او یک نیم تجربی مثل ریاضی نیست. ابزار او تجریدی کلامی هم نیست. ابزار او معرفتشناسی با تجریدیِ فلسفی است و اگر خواست بالاتر از این و برتر از این پرواز کند ابزار او معرفتشناسی تجریدیِ فلسفی هم نیست. باید از معرفتشناسی تجریدی عرفان نظری طرفی ببندد تا از عرفان سهمی پیدا کند و گزارش بدهد. راهها مشخص است اما اگر کسی خواست سخنی نگوید و خودش شهودی داشته باشد آن دیگر از بحث نظریهپردازی و نقد و امثال ذلک بیرون است. پس چه کسی بخواهد نظریهپرداز باشد، باید بداند به اینکه معلوم او چیست و طی راهی که او را به علوم میرساند چیست. اگر در نشئه طبیعت میخواهد نظریهپردازی کند مهمترین وسیله و رسیله نقلیه او همین حس و تجربه حسی است. ولی باید مستحضر باشد که فرضیه، علم نیست. فرضیه به تعبیر علامه طباطبایی که در اصول فلسفه به آن اشاره کردهاند، آن پای ثابت پرگار است تا پای دیگر فشار را بر روی آن پای ثابت بگذارد و بگردد. فرضیه آن پای ثابت است. از فرضیه کاری ساخته نیست، آن که میگردد دایره رسم میکند. آن که رشد علمی دارد علم شد، برهان شد، او حرف میزند. مادامی که فرضیه است از حد احتمال نمیگذرد. احتمال، علم نیست، احتمال را با احتمال دیگر میشود نقد کرد و آن کسی که احتمال را ارائه کرده است یعنی فرضیه را، با نقد فرضیه به فرضیه دیگر مرتفع خواهد شد. نقد فرضیه به فرضیه است. نقد فرضیه جایی که با علم هم ثابت میشود با فرضیه هم ثابت میشود؛ ولی فرضیه علم نیست. از دو راه میشود آن را نقد کرد، هم با فرضیه دیگر و هم با علم و اگر به صورت تجربه درآمد، مستحضرید که قالب این تجربهها یک استقراء ناقص است. تجربهای که به صورت استقراء ناقص است خروجی او و فتوای او بیش از مظنه نخواهد بود. علم قطعی نیست، بنابراین هم آن نظریهپرداز، فتوای قطعی ندهد و هم آن کسی که نقد میکند، اگر نقد او هم همسان اصلی مطلب با فرضیه باشد یا با تجربه ناتمام باشد، او هم در حد مظنه نقد کند. چه اینکه صاحب نظریه دارای تجربه صد درصد بود میتواند یقین پیدا کند و اگر درباره علوم انسانی تلاش و کوشش کرده است باید بداند علوم انسانی هم بخش بدلی را به همراه دارد هم قسمت مهم، بخشهای ناشناخته ملکوت او. اگر خدا درباره نظام سپهری فرمود: فلا أقسم بما تبصرون و ما لا تبصرون. در نظام علوم انسانی هم فرمود: ما اُوتیتُم مِنَ العِلمِ اِلّا قَلیلاً علم شما درباره روح اندک است و اصولا علم اندک توان آن را ندارد با علم بیکران، با معلوم بیکران هماهنگ بشود. بنابراین برهان در هر مسالهای مناسب با آن معلوم است و اگر معلوم با یک امر ملکوتی بود هرگز به حس درنمیآید. مطلب دیگر ما اگر خواستیم انسان را بشناسیم، طب انسانی داشته باشیم از دو منظر باید جواب بگیریم. سایر رشتهها هم همینطور است. اگر مرکب از ملک و ملکوت باشند، بخشی از مشکلات بدن انسان را از آزمایشگاه موش جواب میگیریم. برخی از مشکلات جان انسان و روح انسان را از آزمایشگاه فرشتهها باید مدد گرفت. هم آن نظریهپرداز در علوم انسانی باید عنایت کند که انسان هم ملک دارد که تَبارکَ الّذی بِیَدِهِ المُلکُ، هم ملکوت دارد که به سبحان الذی به یده ملکوت کل شیء. آنجا که جای تبارک است حس و تجربه حسی میتواند راه یابد، آنجا که جای سبحان است تجرید عقلی فقط میتواند باریابد. حس و تجربه حسی را به آن بارگاه رفیع راه نیست. اهل کارگاه، اهل کارگاه است و اهل بارگاه، اهل بارگاه است. جان انسان را، ملکوت انسان را، که برای همیشه زنده است باید از تجرید شناخت نه از تجربه حسی. بنابراین اصراری نباشد که ما چیزی را نقد کنیم. اصرار این باشد که چیزی را بفهمیم. اگر فهمیدیم مطابق با آن نظریه بود، تایید میکنیم، تبیین میکنیم و اگر نبود نقد میکنیم و اگر چنانچه دو طرف نظریه دو طرف تناقض بود حتما یکی حق است و دیگری باطل. اما اگر دو طرف نظریه، دو طرف نقیضه هم نبود، ممکن است همه این نظرها صحیح باشد با حفظ مراتب یا همه اینها باطل باشد با درکات متفاوت، بنابراین هم نظریهپرداز، هم ناقد، این دو عنصر اولی را که عرض شد باید کاملا در نظر داشته باشند. انسان مکتب اومانیسم را نباید بپذیرد. جایگزین خدا باشد، و گرنه هیچ سهمی از معرفت ندارد. چرا که معلوم، آیت خدا است، عالم، آیت خدا است، علم، آیت خدا است. هر سه از خدایند و خدا را نشان میدهند. آن وقت اگر کسی برخلاف این مسیر حرکت کند و خود را جایگزین الله بداند و علم خود را جایگزین علم الله بداند؛ درباره معلوم که نمیتواند معلوم را هم فعل خود بداند، مخلوق را فعل خود بداند، هرگز توان آن را ندارد که شیء موجود خارجی را بشناسد. زیرا موجود خارجی فعل خدای سبحان است. مجددا مقدم شما فرهیختگان را گرامی میداریم. از این گونه همایشها حقشناسی میکنیم، باید استقبال کرد و از بزرگانی که نظریهپردازی کردند و میکنند سپاسگذاریم و از فرهیختگانی که اهل نقد و ارزیابی و شبهه و مانند آن هستند سپاسگذاریم. نقد، اشکال یا سئوال علمی از بهترین راههای پیشرفت علم است که انشاءالله خدا نظام ما، رهبر ما، دولت و ملت و مملکت ما را در سایه رشد علمی که به جامعه ما عطاء میکند حفظ میکند، روح مطهر امام راحل و شهدا را مشمول عنایت ویژه خود قرار بدهد، دهه پربرکت فجر را که افتخار دینی، ملی و اسلامی ما است، همچنان پاینده و پرفروغ نگه بدارد. خطر بیگانهها را هم به خود آنها برگرداند.غفرالله لنا و لکموالسلام علیکم و رحمه الله برکاته
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]
صفحات پیشنهادی
نشست نقد و بررسی کتاب اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری برگزار میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
نشست نقد و بررسی کتاب اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری برگزار میشود شناسهٔ خبر 2472618 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی در نظر دارد نقد کتاب اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری اثر ماکسناصرخسرو برای سخن وظیفه و رسالت قائل بود/ ناصرخسرو، منتقدی اجتماعی - اخبار ایران و جهان |
گام به گام با ناصرخسرو ۵ ناصرخسرو برای سخن وظیفه و رسالت قائل بود ناصرخسرو منتقدی اجتماعی شناسهٔ خبر 2478591 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشمندان ناصرخسرو به روایت غلامحسین یوسفی منتقدی اجتماعی است وی می نویسد ناصرخسرو برای سخن وظیفه و رسالتی قائل بودنامه رهبر انقلاب دیپلماسی فرهنگی است/ اندیشمندان وظیفه خود را ایفاکنند - اخبار ایران و جهان |
علیرضا پیروزمند در گفتگو با مهر نامه رهبر انقلاب دیپلماسی فرهنگی است اندیشمندان وظیفه خود را ایفاکنند شناسهٔ خبر 2473711 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشمندان علیرضا پیروزمند گفت مقام معظم رهبری با دیپلماسی فرهنگی مسئولیت خود را با نوشتن نامه به جوانان غرب ااینکه علم دینی و غیردینی نداریم مغالطه است - اخبار ایران و جهان |
آیت الله رشاد در همایش جهان انسانی حکمت اسلامی اینکه علم دینی و غیردینی نداریم مغالطه است شناسهٔ خبر 2487100 چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت مغالطهای وجود دارد که ما علم دینی و غیر دینی نداریم اینحق نداریم مذاهب را در برابر یکدیگر قرار دهیم - اخبار ایران و جهان |
مبلغی حق نداریم مذاهب را در برابر یکدیگر قرار دهیم شناسهٔ خبر 2475069 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد نشر تقریب و روش مدیریت تقریبی ظرافتهای خاصی دارد و اندکی بی دقتی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد به گزارش خبرگامانت داری موقوفات مطالبه مردم از سازمان اوقاف است - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
عبدالرضا عابد امانت داری موقوفات مطالبه مردم از سازمان اوقاف است شناسهٔ خبر 2472737 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی قائم مقام اوقاف با بیان اینکه موقوفات امانت بزرگی است که در اختیار ما گذاشته شده گفت مردم امانتداری از موقوفات و نگهداری و اکتاب «میشل فوکو؛ زهد زیباشناسانه به مثابه گفتمان ضددیداری» منتشر شد - اخبار ایران و جهان |
به همت انتشارات تیسا کتاب میشل فوکو زهد زیباشناسانه به مثابه گفتمان ضددیداری منتشر شد شناسهٔ خبر 2471692 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۱ دین و اندیشه > سایر کتاب میشل فوکو زهد زیباشناسانه به مثابه گفتمان ضددیداری به همت عارف دانیالی و توسط انتشارات تیسا منتشر و روانه بازارسخنرانی «تجربه پدیداری (phenomenal) و بیان ناپذیری» برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
سخنرانی تجربه پدیداری phenomenal و بیان ناپذیری برگزار میشود شناسهٔ خبر 2474699 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها سخنرانی تجربه پدیداری phenomenal و بیان ناپذیری به همت پژوهشکده غربشناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار مناشر آلمانی کتاب «همسر صالح» را به چاپ رساند - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
ناشر آلمانی کتاب همسر صالح را به چاپ رساند شناسهٔ خبر 2472793 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان ناشر کتب اسلامی در آلمان کتاب همسر صالح را به چاپ رساند به گزارش خبرگزاری مهر ناشر آلمانی کتب اسلامی در شهر مونیخ آلمان کتاب همسر صالح را به چاپ رسموزیک ویدئو «خط قرمز»در محکومیت توهین به پیامبر اعظم(ص) |اخبار ایران و جهان
موزیک ویدئو خط قرمز در محکومیت توهین به پیامبر اعظم ص گروه موسیقی ارزشی نبض یک موزیک ویدئو با عنوان خط قرمز در محکومیت توهین به پیامبر اعظم ص در نشریه فرانسوی شارلی ابدو تولید و منتشر کرد کد خبر ۴۷۰۳۷۶ تاریخ انتشار ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۷ - 27 January 2015 دانلود فایل تصویرینشست «نظریه دولت - تمدن با تأکید بر آراء ابنخلدون» برگزار میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
با همکاری جامعه المصطفی ص واحد تهران نشست نظریه دولت - تمدن با تأکید بر آراء ابنخلدون برگزار میشود شناسهٔ خبر 2472751 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نخستین نشست از سلسه نشست های تخصصی همایش ملی علم اجتماعی مسلمین با موضوع نظریه دولت ـ تمدنهمایش شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
همایش شیراز سومین حرم اهل بیت ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 2487373 چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی به همت بنیاد فارس شناسی همایش شیراز سومین حرم اهل بیت ع در این شهر برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر شیراز شهر حرم حضرت احمد بن موسی عتمدن پیشین اسلامی از پیرامون خودش غافل بود/ تمدن، مدیریت پذیر است - اخبار ایران و جهان |
محسن الویری تمدن پیشین اسلامی از پیرامون خودش غافل بود تمدن مدیریت پذیر است شناسهٔ خبر 2487530 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشمندان عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم ع گفت تمدن پیشین اسلامی از محیط پیرامونی خودش غافل بود و مطلع نبود که در کنار او تمدن دپیشینه اهانت به پیامبران در غرب به ۷۰۰ سال قبل باز میگردد - اخبار ایران و جهان |
نشست کارتون خون -نیرنگ-نفرت ۱ پیشینه اهانت به پیامبران در غرب به ۷۰۰ سال قبل باز میگردد شناسهٔ خبر 2474819 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک استاد دانشگاه گفت اهانت به پیامبران موضوع تازه ای نیست ریشه آن به ۷۰۰ سال قبل می گردد که در هنرهایاگرچه بر آزادی بیان صحّه می نهم اما من شارلی ابدو نیستم - اخبار ایران و جهان |
کلی جیمز کلارک اگرچه بر آزادی بیان صحّه می نهم اما من شارلی ابدو نیستم شناسهٔ خبر 2478013 جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان پروفسور جیمز کلارک استاد دانشگاه نوتردام در مقاله با عنوان اگرچه بر آزادی بیان صحّه می نهم اما من شارلی ابدو نیستم دیدگاه خود را دربتفاوت رویکردهای صحابه نسبت به سیره ائمه(ع) بررسی میشود - اخبار ایران و جهان |
با حضور احمد پاکتچی تفاوت رویکردهای صحابه نسبت به سیره ائمه ع بررسی میشود شناسهٔ خبر 2474848 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها دهمین و دهمین نشست از سلسله مباحث تخصصی سیرهنگاری با تدریس احمد پاکتچی در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می شود به گزارش خبرگزگفتمان اسلام ستیزی با سخنرانی رحیم پور ازغدی درارمنستان - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
گفتمان اسلام ستیزی با سخنرانی رحیم پور ازغدی درارمنستان شناسهٔ خبر 2472783 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان نشست گفتمان اسلام ستیزی و ایران هراسی در جهان معاصر با محوریت هتک حرمت پیامبر اسلام ص با حضور و سخنرانی رحیم پور ازغدی در مسجد جامع کبود ایروان-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها