تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820988529
حدود آزادی بیان چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
نظرات مخالفین نظام در مورد آزادی بیان؛
حدود آزادی بیان چیست؟
مشخص است که اکثریت متفکرین دنیا و حتی متفکرین غربی، آزادی بیان را مطلق و بدون قید نمی دانند. وجود مفهومی به نام "هولوکاست" اگر بر فرض درست و مستند باشد، با توجه به اینکه حوادث بدتر از آن هم در تاریخ بسیار رخ داده است، و ممنوعیت انکار و یا تمسخر آن، آشکارترین دلیل بر محدودیت آزادی بیان در دنیاست.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، بحث حق آزادی بیان، از این زاویه که محدود است یا نامحدود، پس از موضوع مجله “شارلی ابدو”، که تحریریه آن مورد حمله تروریستی قرار گرفت، بیشتر مورد توجه واقع شد. پیش از این هم این بحث در رسانهها بارها بالا گرفته بود، از جمله به دنبال انتشار کاریکاتورهایی از پیغمبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) در یک مجله دانمارکی. مباحث آزادی، و آزادی بیان دومطلب جداگانه است که به هر کدام باید جداگانه و دقت زیادی پرداخت. آزادی در اعمال و رفتار و فکر کردن و مشی انسان، اگر ضرری برای افراد دیگر نداشته باشد و آنان را از راه کمال طلبی و تعالی باز ندارد، شاید با جرأت بتوان گفت که هیچ محدودیتی ندارد. اگر انسانی بخواهد بر خلاف دین حرکت کند، دین دستان او را نمی بندد. در این مورد تنها و مهمترین ضرری که متوجه فرد می شود، همان ضرری است که به خود زده و خود را از کمال و تعالی محروم کرده است. دین و مجریان دینی اعم از انبیا، معصومین و علما و مذهبیون، از اینکه یک انسان به کمال نرسد متأثرند و تلاش می کنند که او را کمک کنند و به جلو حرکت دهند، و پیام دین در راستای به تعالی رسیدن را به او برسانند، اما اگر نخواست و ابا کرد، قانون "لا اکراه فی الدین" نمی گذارد که دین در مورد فکر انسان و دل انسان و رفتار فردی انسان هم اجبار و شدت به خرج دهد. اما مشکل از جایی شروع می شود که این انسان پا را از خود و فردیت خود فراتر گذاشته و دیگران را هم با خود همراه کند. دقیقا همینجاست که مبحث آزادی بیان به میان می آید. آزادی بیان با آزادی فردی فرق می کند. وقتی مبحث "بیان" و تبلیغ و ارتباط مطرح می شود، عملکرد انسان از نفس فراتر رفته و دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد و اصولا بیان و زبان برای ارتباط با افراد دیگر است و جنبه اجتماعی دارد. نظرات دین مبین اسلام در مورد حدود آزادی بیان در قرآن و روایات معلوم و مشخص است. نظرات شرعی و قانونی نظام اسلامی و متفکرین اسلامی در ایران هم کم و بیش مورد توجه کاربران محترم بوده است. اما در این میان، نگاهی به نظرات اپوزیسیون و خارج نشینان و مدافعان آزادی بیان به این موضوع خالی از لطف نیست. "سایت رادیو زمانه /radiozamane" در مطلبی تحت عنوان "آزادی بیان، محدود یا نا محدود" به بررسی نظرات عده ای از روشنفکران ایرانی مقیم خارج از کشور پرداخته و از آنان خواستهاست که به این پرسش ترکیبی پاسخ دهند:
حق آزادی بیان، با قید و شرط است یا نامحدود و نامشروط است؟ با برداشتی که از جامعه و فرهنگ ایران و تاریخ سیاست در کشور دارید، به نظر شما بایستی به عنوان ایرانی در بحث آزادی بیان به چه نکاتی توجه ویژه داشته باشیم؟ گیسو جهانگیری
فعال حقوق بشر و مدیر بنیاد «آرمانشهر»:
به گفته او آزادی بیان در کشورهای مختلف براساس قوانین آنها تعریف میشود . با مقایسه کشورها می توان این مساله را مشاهده کرد.
داریوش آشوری
نویسنده، مترجم و زبانشناس:
داریوش آشوری معتقد است که آزادی بیان دارای حد و مرز است. به این معنی که هر چیزی را نمی توان بر مبنای آزادی بیان بر زبان بیاوریم. به گفته آشوری مساله لحن بیان و ادب اجتماعی مقوله مهمی در مشخص کردن حدود آزادی بیان است.
منصوره شجاعی
فعال حقوق زنان:
به گفته او هرچند که آزادی بیان یک شاخصه برای یک جامعه دموکراتیک و چند صدایی است ولی به هر حال مطابق یک توافق عمومی شامل چارچوب هایی است.
مهدی جامی
کارشناس رسانه:
به نظر مهدی جامی هیچ رفتار انسانی نامحدود نیست. به گفته او اصولا همه رفتارهای انسان با قید و شرط همراه است و نمی توان هیچ تصوری از آزادی مطلق داشت؛ اصولا در هر حالتی انسان در یک وضعیت مقید است. مقید به عرف، مقید به قانون و قیدهای دیگر.
شهلا شفیق
جامعه شناس و نویسنده:
او معتقد است آزادی بیان، مثل هر آزادی دیگری به طور طبیعی محدودیت هایی خاصی به همراه دارد، ولی این محدودیت ها در چهارچوب حقوق بشر تعریف می شوند. بهزاد کریمی
فعال سیاسی:
او معتقد است آزادی اگر بخواهد به چیز دیگری محدود و مشروط شود، دیگر آزادی نیست. هرگونه قائل شدن محدودیت برای آزادی فردی یا اجتماعی تبدیل به تکلیف میشود و از جنس و جوهر آزادی خارج می شود و این به معنای استبداد است. ملیحه محمدی
فعال سیاسی و روزنامهنگار:
ملیحه محمدی آزادی بیان را به عنوان یک مفهوم، یک هنجار عمومی میداند. او میگوید آزادی بیان یک ارزش است، به صورت قانون درمیآید و در هیچ کجا نیست که بدون قید و بند باشد. علی پورنقوی
فعال سیاسی:
علی پورنقوی میگوید هیچ آزادیای را نمیشناسد که بدون قید و شرط باشد. به باور او مشخصاً آزادی بیان، اعتبار ندارد اگر به معنای آزادی توهین باشد. البته این افراد، در بیان جزئیات آزادی بیان مطالب مفصلی هم بیان می کنند اما با یک نگاه کلی مشخص است که اکثریت متفکرین دنیا و حتی متفکرین غربی، آزادی بیان را مطلق و بدون قید نمی دانند. وجود مفهومی به نام "هولوکاست" اگر بر فرض درست و مستند باشد، با توجه به اینکه حوادث بدتر از آن هم در تاریخ بسیار رخ داده است، و ممنوعیت انکار و یا تمسخر آن، آشکارترین دلیل بر محدودیت آزادی بیان در دنیاست. اما اینکه متفکرین و مخالفین دین و دین گرایی چرا مابین مفاهیم مذهبی، و مفاهیم حقوق بشری که البته مصوب غربی هاست و در تصویبش از تمام جوامع بشری نظر نخواسته اند، فرق قائل می شوند، سؤال بدون جوابی است. نظر شما در این مورد چیست؟ چرا طبق مفاهیم حقوق بشری امروز دنیا توهین به هولوکاست، مضموم، اما توهین به پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) جایز است؟
۱۳/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]
صفحات پیشنهادی
آزادی بیان در اندیشه غرب هیچ گاه حیث حقوقی نداشته است - اخبار ایران و جهان |
احمد رهدار در گفتگو با مهر آزادی بیان در اندیشه غرب هیچ گاه حیث حقوقی نداشته است شناسهٔ خبر 2474062 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان آزادی بیان در اندیشه غرب هیچ گاه حیث حقوقی نداشته و الان هم ندارد و در آینده هم نخواهد داشت آزادی بیان در دنیای غرب در ساحاگرچه بر آزادی بیان صحّه می نهم اما من شارلی ابدو نیستم - اخبار ایران و جهان |
کلی جیمز کلارک اگرچه بر آزادی بیان صحّه می نهم اما من شارلی ابدو نیستم شناسهٔ خبر 2478013 جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان پروفسور جیمز کلارک استاد دانشگاه نوتردام در مقاله با عنوان اگرچه بر آزادی بیان صحّه می نهم اما من شارلی ابدو نیستم دیدگاه خود را دربآزادی بیان، بهمعنای توهین و تحقیر نیست
یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۱ حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادیآملی در یادداشتی توهین به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام در نشریه فرانسوی را محکوم کرد و خواستار تبیین و تفسیر جریان رسالت توسط جامعه اسلامی بویژه نخبگان اندیشمندان حکما و فلاسفه اسلامی شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگتوهین به مقدسات ریشه درتفکر اومانیستی دارد/ سفسطه ای به نام آزادی بیان -
یادداشت مرتضی جوادی آملی توهین به مقدسات ریشه درتفکر اومانیستی دارد سفسطه ای به نام آزادی بیان شناسهٔ خبر 2467471 یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۳ دین و اندیشه > اندیشمندان یک استاد حوزه و دانشگاه درباره اهانت های اخیر گفت اسلام دین ِآزادی است و محدودیتی در مقام بیان و قلم نداردنگاه مطلق به آزادی بیان و اندیشه، آفتی خطرناک است
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۴ معاون فرهنگی و امور روحانیون مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور با اشاره به مقبولیت دین اسلام در فرانسه گفت نشریه شارلی ابدو از رشد اسلامگرایی در اروپا و فرانسه هراس دارد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام نورعلی دیلم در همایش لبیک یاحد و حدود حجاب چیست؟
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۷ یک کارشناس مسائل مذهبی گفت آرایش در مقابل نامحرم نوعی تبرج محسوب شده و از نظر شرع جایز نیست حجتالاسلام سیدرضا موسوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه با بیان اینکه آرایش برای محارم درهر حدی قابل قبول است اظآزادی بيان ادعای غرب هيچ وجه مشترکی با آزادی بيان واقعی ندارد
آلبيرکرگانف آزادی بيان ادعای غرب هيچ وجه مشترکی با آزادی بيان واقعی ندارد متاسفانه رهبران مسيحيان در اروپا در انزوا هستند و کشور های اروپايی مسير بی دينی را در پيش گرفته اند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آلبیر کرگانوف مفتی مسکو و منطقه مرکزی روسیه اعلام کرد آزادی بیان به حربهآزادی بيان ادعايی غرب در واقع آزادی توهين است - اخبار ایران و جهان |
مفتی مسکو و منطقه مرکزی روسيه آزادی بيان ادعايی غرب در واقع آزادی توهين است شناسهٔ خبر 2473047 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان آلبيرکرگانف آزادی بيان ادعای غرب هيچ وجه مشترکی با آزادی بيان واقعی ندارد و متاسفانه رهبران مسيحيان هم در اروپا در انزوا هسآزادی بیان استدلال مناسبی برای توجیه اهانت به عقاید مذهبی نیست -
رييس مرکز اسلامی انگليس آزادی بیان استدلال مناسبی برای توجیه اهانت به عقاید مذهبی نیست شناسهٔ خبر 2466895 یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان دکترمحمدعلی شمالی گفت همانطوری که ما نمی توانیم اسرار مردم را بر مبنای آزادی بیان فاش کنیم این اقدام را نیز نمیحدود آزادي در قرآن كريم كدام است؟
از آنجا كه بحث آزادي وصفي از اوصاف نفساني انسان است با تعدد و تفاوت انسانشناسيها معنا و مفهوم آن متعدد ميگردد هستي شناسي و جهان بيني هر شخص به انسان شناسي او را تحت تأثير قرار ميدهد و هر انسان شناسي خاص مفهوم ويژهاي از آزادي به ما عرضه ميكند از اين رو آزادي از نظرآزادی بیان نباید از حدود خود تجاوز کند
نرس پتروس نوزدهم در جمع خبرنگاران آزادی بیان نباید از حدود خود تجاوز کند پاتریک ارامنه کاتولیک جهان گفت آزادی بیان خوب است به شرطی که از حدود خود تجاوز نکند به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران نرس پتروس در حاشیه نشست نفی توهین به ادیان در جمع خبرنگاران اظهار داقدام موهن هفته نامه فرانسوی مبین آزادی بیان نیست - اخبار ایران و جهان |
لاریجانی اقدام موهن هفته نامه فرانسوی مبین آزادی بیان نیست شناسهٔ خبر 2473881 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۰ استانها > مازندران آمل - دبیرکل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بيان اينكه حركت هفته نامه فرانسوی در اهانت به پیامبر ص آزادی بيان نبود گفت مردم فرانسه باید بدانند آنچه درختم صلوات چیست و اصل برگزاری آن چگونه است؟
ختم به معنی پایان دادن به هر کاری است که ابتدا و انتهایی دارد و ختم صلوات نیز به همین معنی است چنان که اگر کسی قرآن کریم را از اول تا آخر تلاوت کند گویند قرآن را دوره کرده است که تعبیر دیگر آن ختم کردن قرآن است پاسخ تفصیلییکی از مسائل اسلامی مسئله دعا است که گاهی با هدفنگاه شما: آزادی بیان یا آزادی توهین |اخبار ایران و جهان
نگاه شما آزادی بیان یا آزادی توهین بخش نگاه شما برای ارائه و معرفی نگاه مخاطبان تابناک به همه موضوعات است هر مخاطب تابناک میتواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش نگاه خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد کد خبر ۴۶۹۲۰۹ تاریخ انظریف در دیدار وزیر خارجه کرواسی :مرز بین آزادی بیان و توهین به مقدسات باید رعایت شود
ظریف در دیدار وزیر خارجه کرواسی مرز بین آزادی بیان و توهین به مقدسات باید رعایت شود وزیرامور خارجه با اشاره به مذاکرات هستهای بین گروه 1 5 و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد غرب و اروپا باید اعتماد مردم ایران را به دست بیاورند به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران خانم وبیانیه کمیته قرآن ستاد دهه فجر بهمناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۵ کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران بیانیهای صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این بیانیه به شرح زیر است بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمِتوهین به مقدسات به بهانه آزادی بیان توجیهپذیر نیست
یادداشت حقوقی توهین به مقدسات به بهانه آزادی بیان توجیهپذیر نیست یک حقوقدان گفت توهین به مقدسات اقدامی نابخشودنی و برخلاف اصول مسلم حقوق بشری است که نمیتوان آن را به بهانه آزادی بیان توجیه کرد به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران در پی هتاکیهای اخیر نشریه فرانسو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها