واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
آیت الله جوای آملی گفت: کسانی که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد و بیگانه بیاید، دچار مرض سیاسی هستند، اینگونه بیماری ها را آزمایشگاه های پزشکی تشخیص نمی دهد، در حالی که این بیماری ها محل ابتلای امروز جامعه ماست. به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیتالله جوادیآملی در دیدار رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئولان و معاونین این دانشگاه و اعضای برگزاری چهارمین همایش "طبیب روحانی" با وی، با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به جنبه های معنوی انسان در علومی مانند پزشکی اظهار کرد: انسان دو بعد دارد؛ بعد حیوانی و بعد آسمانی، وجه تمایز انسان و حیوان در بعد آسمانی و معنویی انسان است که انسان را به فرشتگان نزدیک می کند. اگر به این بُعد مهم وجودی انسان که وجه تمایز انسان و حیوان است توجه نشود، پزشکی با دامپزشکی تفاوتی نخواهد داشت؛ بنابراین توقف پزشکی در این بعد حیوانی انسان، تبدیل «طب» به «بیطاری» است. وی علم پزشکی در عصر حاضر را مبتلا به تفکر باطل اومانیسم دانست و گفت: در عصر حاضر بسیاری از افراد گرفتار تفکّر اومانیستی هستند؛ خدای سبحان فرمود، من انسان را جانشین خود قرار دادم در حالی که در اومانیسم، انسان به نوعی جایگزین خداست، در این تفکر انسان آنچه را که خداوند به وسیله انبیاء خود در اختیار او گذاشته است بر فکر خودش عرضه میکند اگر مطابق تشخیص او بود آن او را می پذیرد و در غیر این صورت آن را رد می کند. این مرجع تقلید ادامه داد: کسی که حرف انبیا را بر فکر خودش تطبیق کند و آن را میزان سخن انبیا و به اصطلاح میزان الوحی قرار بدهد و هر گونه قبول و ردش به این معیار، باشد، «خود» را جایگزین خدا می داند و نه جانشین خدا ؛ اومانیسم هم همین حرف را میزند، اگر ما باور کردیم که انسان دو بُعدی است هم زمینی است هم آسمانی، باید به هر دو بعد به صورت همزمان توجه کنیم. جوادی آملی با اشاره به برخی بیماری های معنوی انسان از منظر قرآن کریم اظهار کرد: بعضی از بیماریهای معنوی را قرآن کریم تشریح میکند، در فضای پزشکی امروز اینها بیماری محسوب نمی شود، در قرآن کریم فرمود اگر کسی به نامحرم طمع کرد مریض است، این را آزمایشگاههای امروزی نمیتواند جواب دهد، در جایی دیگر میفرماید برخی منتظرند که از بیگانه چه صدایی میرسد که معاذ الله نظام اسلامی را به هم بزنند. وی افزود: اینها که منتظرند نظام اسلامی فرو بپاشد و بیگانه بیاید، دچار مرض سیاسی هستند، اینگونه بیماریها را آزمایشگاههای پزشکی تشخیص نمیدهد، در حالی که این بیماری ها محلّ ابتلای امروز جامعه ماست. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ما اگر باور کنیم که نگاه به نامحرم مرض است و یا اختلاس غُدّه سرطانی است، ناگزیر به دنبال راه حل و درمان آنها خواهیم رفت که البته دین علاوه بر بیان این بیماریها، درمان آنها را نیز در اختیار بشر گذاشته است. جوادی آملی توجه به مسئله مرگ و ابدیت انسان را درمان بسیاری از بیماری های معنوی انسان برشمردند و اذعان کرد: اگر مرگ عبارت از پل است و بعد از مرگ، حیات ابد است و حیات را نمیشود با دست خالی تامین کرد، پس یک آزمایشگاه دیگر هم لازم است تا نتیجه بیماریهای بُعد دیگر انسان را به ما نشان بدهد. ما وقتی بیماری و مرض را میفهمیم که مرگ را بفهمیم چون پایان بیماری مرگ است اگر مرگ، چاله باشد آنچه آدم را به چاله میاندازد ما آن را بیماری میدانیم، اگر مرگ، عبور به سمت حیات ابد باشد چیزی که مزاحم آسایش آن طرف است را مرض میدانیم الآن تمام مشکلات ما این است که نمی دانیم حیات و ممات چیست؟! وی افزود: مرض در حقیقت بدون مرگ شناخته نمیشود اگر مرگ، گودال نیست و معبر است پس مرض هم باید با آن تفسیر شود. این اختصاصی به دانشکده پزشکی و فنّ شریف طبابت ندارد این درد مشترک همه علوم و همه ماست. به هر کجا بروی همین درد هست، ما هیچ مشکلی در جامعه نداریم مگر اینکه انسان را نشناختیم. چهارمین همایش طبیب روحانی با تجلیل از مقام علمی و معنوی حضرت آیت الله جوادی آملی در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد. پیش از این چهر هایی مانند آیت الله العظمی محمدتقی بهجت، آیت الله کشمیری و آیت الله علامه حسن زاده آملی مورد تجلیل قرار گرفته بودند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]