تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798740048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«مفاتیح‌الحیات» به چاپ ۱۹۰ رسید - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
«مفاتیح‌الحیات» به چاپ ۱۹۰ رسید

مفاتیح الحیاه


شناسهٔ خبر: 2476834 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
دین و اندیشه > سایر

مدیر انتشارات بین‌المللی اسراء از چاپ نوبت ۱۹۰ کتاب گرانقدر «مفاتیح‌الحیات» خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر مصطفی امرائی، مدیر انتشارات بین‌المللی اسراء درباره کتاب «مفاتیح‌الحیات» اثر آیت‌ الله‌ جوادی‌آملی گفت: در حال حاضر چاپ ۱۹۰ آن در حال آماده‌سازی برای چاپ است و هفته آینده منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به ویرایش‌های انجام شده بر روی «مفایتح‌الحیات» افزود: با توجه به اینکه از چاپ ۱۷۵، ویراست دوم این کتاب منتشر شده است، از این رو آنچه از مفاتیح‌الحیات در حال چاپ است، کار دقیقی است. این ویرایش‌ها شامل اصلاحاتی در باب خانواده بوده و همچنین در بخشی از این کتاب احادیثی اضافه شده و بر غنای هر چه بیشتر کتاب افزوده است.

امرائی ادامه داد: این کتاب با هدف تکمیل کتاب «مفاتیح‌الجنان» شیخ عباس قمی تألیف شده و نویسندگان این اثر گروهی از محققان و مدرسان حوزه علمیه قم از جمله حجج‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده، یدالله مقدسی، سیدکمال‌الدین عمادی، محمود لطیفی و جعفر آریانی هستند که زیر نظر آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی‌آملی به نگارش این اثر پرداختند.

یادآور می‌شود، «مفاتیح‌الحیات» شامل پنج بخش کلی است: «تعامل انسان با خود»، «تعامل انسان با هم‌نوعان»، «تعامل مردم و نظام اسلامی»، «تعامل انسان با حیوان» و «تعامل انسان با خلقت زیست محیطی».

بخش نخست کتاب خود به ۱۲ فصل تقسیم می‌شود، از جمله «اهمیت تفکر و تدبر»، «یادگیری و دانش‌اندوزی»، «کار و تلاش»، «حفظ تن و حرمت اضرار به نفس»، «نظافت و بهداشت»، «خوردن و آشامیدن»، «لباس و پوشش»، «زینت و آراستگی».

هدف آیت‌الله جوادی آملی و محققان از این اثر، ارائه کتابی کاربردی برای عموم مردم در جهت معنابخشی به زندگی انسانی در ابعاد مختلف اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده است. محققان برای تألیف این اثر بیش از ۶ هزار روایت را بررسی کرده‌اند. از امتیازات دیگر این کتاب می‌توان به مختصر و مفید بودن آن اشاره کرد.

بخش دوم کتاب شامل ۶ فصل است: «خویشاوندان»، «هم‌کیشان (مسلمانان)»، «بیگانگان: اهل کتاب، مشرکان و پیروان فرقه‌های انحرافی»، «مستضعفان»، «مهاجمان و دشمنان» و «شهروندان». فصل شهروندان این بخش، یکی از مهم‌ترین و حجیم‌ترین فصول این کتاب است که در آن دستورالعمل‌ها و احادیث بسیاری درباره چگونگی تعامل با همسایگان و همشهری‌ها درج شده است. در این فصل همچنین نحوه تعامل و برخورد با معلمان، مدرسان، عالمان و دانشمندان، خانواده‌های مصیبت‌دیده در شهر و در نهایت شیوه‌های برخورد با جوانان و سالمندان، همراه با احادیث و روایت‌های مستند و صحیح، شرح و توضیح شده است.

«نظام سیاسی: اهمیت تشکیل نظام اسلامی و نیاز به حاکم عادل»، «نظام اجتماعی»، «شهرسازی و شهرداری» و «امور اقتصادی»، فصول چهارگانه بخش سوم کتاب است.

بخش چهارم شامل سه فصل به ترتیب با نام‌های «نگهداری از حیوان»، «بهره‌گیری از حیوان» و «حقوق حیوان» است. در فصل نخست نام حیواناتی چون گوسفند، شتر، اسب، گربه، خروس و نوعی از کبوتر، به عنوان حیواناتی که نگهداری از آن‌ها در احادیث توصیه شده، درج شده است.

«محیط زیست»، «آب و هوا و خاک حاصلخیز»، «درختکاری و جنگل‌ها»، «فضای سبز و مراتع»، «باد و باران»، «نهرها و دریاها»، «راه‌ها و جاده‌ها»، «مواد سوختی» و «گردشگری و دیدار شگفتی‌های تاریخی و طبیعی» عنوان ۹ فصل بخش پنجم کتاب «مفاتیح‌الحیات» است. بخش ضمیمه کتاب نیز شامل فصولی چون «کارها در روزهای ماه قمری»، «سنت‌ها»، «اشارات زمان» و «اشارات سنت‌ها» می‌شود.

آیت‌الله جوادی‌آملی در دیداری که سال ۱۳۹۰ با اعضای شورای پژوهشی تدوین این کتاب داشتند، فرمودند: «یک وقت رابطه انسان با خدا در حدّ مناجات، دعا و این‌هاست، آن می‌شود «مفاتیح‌ الجنان». یک وقت سفر چهارم از اسفار اربعه را شما می‌خواهید بگویید[یعنی] که سفر مِن الخلق إلی الخلق بالحق ما باید داشته باشیم، این می‌شود «مفاتیح الحیات».

عموم صاحبنظران از این کتاب به نیکی یاد کرده‌اند. به عنوان مثال آیت‌الله رضا استادی، عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم ضمن مقایسه کار فکری مرحوم شیخ عباس قمی با آیت‌الله جوادی‌آملی، «مفاتیح‌الحیات» را جلد دوم «مفاتیح‌الجنان» نامیده است.  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن