تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833666834
تفکر یعنی بین تاریکی و روشنایی بودن/ گفتگوی واقعی سختترین اتفاق ممکن - اخبار ایران و جهان |
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتاری از ابراهیمیدینانی؛
تفکر یعنی بین تاریکی و روشنایی بودن/ گفتگوی واقعی سختترین اتفاق ممکن
شناسهٔ خبر: 2472414 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
دین و اندیشه > اندیشمندان
ابراهیمی دینانی گفت: تفکر یعنی گفتوگو. گفتوگو یعنی فکر کردن برای حل مسأله و یافتن راه حلی برای آنچه نمیدانیم و قصد انجام دادن آن را داریم. فرد که در تنهایی فکر میکند، با خود گفتوگو می کند. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر گفتاری از دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که در شماره ششم ماهنامه گفتمان الگو منتشر شده است:درباره رابطه گفتوگو و فلسفه باید گفت که گفتوگو ذات فلسفه است و فلسفهای که در آن گفتوگو نباشد، فلسفه نیست. اساساً گفتوگو از فلسفه معنا میگیرد، یا قدری بالاتر برویم: از انسان. انسان را ناطق گویند. از قدیم الأیام، از ارسطو پیش از ارسطو، در تعریف انسان گفتهاند: حیوان ناطق. همچنان، بهترین تعریف انسان همین است. امروزه تعاریف بسیاری برای انسان به دست دادهاند: حیوان صنعتگر، حیوان مخترع، حیوان اقتصادی از نظر مارکسیستها، حیوان اراده کننده و دیگر تعاریف، اما هنوز هم هیچ تعریفی مانند تعریف انسان به حیوان ناطق نیست. اگر انسان ناطق نباشد، اقتصادی نیست؛ اگر انسان ناطق نباشد، خلاقیتی نیست اگر انسان نباشد چه و چه نیست.ناطق بدین معنی نیست که من فقط سخن بگویم. باید بدانیم که تا گوش نباشد، سخنی نیست. میتوان پرسید: اول سخن است یا اول گوش؟ کسی که نمیشنود، لال هم میشود. پس اول گوش است، نه زبان. خدا هم در قرآن کریم هرگاه از خود صحبت میکند، میگوید: «إن الله هو السمیع البصیر». سمیع را بر بصیر مقدم میدارد. بنابراین، از نظر بنده و کسانی که فلسفه خواندهاند، بهترین تعریف انسان همان حیوان ناطق است. نطق بهترین فصل مقدم و ممیز انسان است و هیچ تعریفی از این بهتر نیست.برخی افراد مستمع ندارند، لذا مینویسند. آیا کسی که مینویسد، مخاطبی را فرض کرده یا بدون فرض مخاطب، نوشتن را آغاز کرده است؟ نویسنده فرض کرده که روزی کسی، نوشتهاش را میخواند. اگر این فرض را داشت که تا ابد این کتاب خوانده نمیشد، آیا باز هم مینوشت؟ پس گفتن، بر اساس شنیدن است. تا کسی نشنود، نمیتواند بگوید و حالا هم که میگوید، شنونده مفروضی دارد.گفتوگو و تفکراما فرض دیگری نیز مطرح است. گاه انسان مستمع ندارد، خط هم نمینویسد، بلکه در تنهایی با خوش فکر میکند. این هم گفتوگوست. زیرا خود را مخاطب قرار میدهد و با خود سخن میگوید. او خود از یک طرف گوینده است و از طرف دیگر شنونده. به این «قید حیثیت» میگویند. از آن جهتی که میگوید، یک آدم است و از آن جهت که حرف خودش را میشنود، آدمی دیگر است. خود فرد، دو نفر میشود: میگوید و میشود.به طور کلی تفکر یعنی گفتوگو. گفتوگو یعنی فکر کردن برای حل مسأله و یافتن راه حلی برای آنچه نمیدانیم و قصد انجام دادن آن را داریم. ما فکر میکنیم تا مطلبی را که خیلی واضح نیست، روشن کنیم. وقتی موضوعی خیلی روشن نیست، در واقع، یک پرسش است. آدمی تا پرسش نداشته باشد، فکر نمیکند. بنابراین، فرد که در تنهایی فکر میکند، با خود گفتوگو میکند. ممکن است کسی بگوید که من بدون پرسش تفکر میکنم. تفکر بدون پرسش محال است. از جهل مطلق، نه سوال وجود داد و نه فکر. علم مطلق هم این گونه است. خدا فکر نمی کند، زیرا علم مطلق است. در جهل مطلق هم فکر وجود ندارد. مثلا دیوار هیچگاه فکر نمیکند. آدمی فکر میکند، زیرا چیزهایی برای او روشن است و چیزهایی روشن نیست، بین تاریکی و روشنی به سر میبرد. چیزهایی را اجمالا و بداهه میداند و چیزهایی را نمیداند. فکر میکند تا از نادانستهها به سراغ دانستهها برود یا سراغ تفصیل آنهایی برود که اجمالا میداند.انسان نه نور مطلق است و نه ظلمت مطلق. بین تاریکی و روشنایی صبحدم است. این است که بزرگان حکمت گفتهاند که مرغ حکمت هنگامی به پرواز در میآید که هوا کمی تاریک باشد؛ یعنی انسان بین تاریکی و روشنایی است: نه جهل مطلق است و نه علم مطلق. میخواهد حرکت کند و از جهل به علم برود. به همین سبب، فکر بالذات حرکت است. البته، نه حرکت مادی و نه حرکت مکانی. بنابراین، تفکر یعنی بین تاریکی و روشنایی بودن. انسان بالذات اهل گفتوگو است: چه با دیگری، چه با خود.برخی شروط گفتوگوانصاف: اگر گفتوگو به درستی صورت گیرد و طرفین از روی انصاف با هم گفتوگو کند و هر دو طرف طالب فهم باشند، هیچ مشکلی در عالم باقی نمیماند.صداقت: گفتوگو صداقت میخواهد که متأسفانه ایدئولوژیها جایی برای آن نمیگذارند. البته گفتوگو بدان معنا نیست که فرد باید از عقایدش دست بشوید. عقاید هر کس محترم است و باید آن را حفظ بکند، اما در گفتوگو باید عقاید را در پرانتز بگذاریم و بر اساس تفاهم با طرف مقابل سخن بگوییم. توجه کنیم ما چه میگوییم و طرف مقابل چه میگوید و ببینیم که آیا این دو فکر با هم ارتباط دارند یا خیر. این کار تمرین میخواهد.احترام: در گفتوگو فرد باید ادب را رعایت کند؛ یعنی احساسات طرف مقابل را جریحه دار نکند. وقتی احساسات دیگری را جریحه دار میکنید، او دیگر حال طبیعی ندارد. این مطلب را همه میدانند که باید احترام گذاشت و حرف تندی نزد توهین نکرد و احساسات طرف مقابل را جریحه دار نکرد. اینها معلوم است. شاید نصیحت گونه باشد اما این مطالب کمی فوق نصیحت است.از خود فاصله گرفتن: مشکل گفتوگو از آنجا آغاز میشود که ایدئولوژی به میان میآید. فرد ایدئولوژی زده هیچگاه حاضر نیست خلاف حرفهای خود را بشنود، اما فیلسوف بر خلاف این عمل میکند. یک لحظه از خود فاصله میگیرد، عقایدش را در پرانتز میگذارد و حرف میزند. آیا میتوانیم عقایدمان را در پرانتز بگذاریم؟ گفتوگوی واقعی سختترین اتفاق ممکن است. البته ممکن است بین دو فیلسوف رخ دهد. سقراط گفتوگو میکرد و اهل گفتوگو بود اساسا کاری جز گفتوگو نداشت.انسان باید از خود فاصله بگیرد. این خصیصه انسان است و هیچ موجود دیگری نمیتواند از خود فاصله بگیرد. بدین معنا که میگوید: این من هستم و با همین منی که اینجا هستم، سخن میگویم. مولانا همیشه از خود فاصله میگرفته است: «زین دو هزاران من و ما، از عجبا من چه منم» من از بدو تولدم تا وفاتم یک من هستم اما هر نفسی که میکشم یک من تازه است. چند من دارم؟ در هر نفس یک من دارم و از من، ماها ساخته میشود؛ در عین حال، منی وجود دارد که این منهای موضعی را میشناسد. من میفهمم این نفسی که میکشم، با نفس بعدی فرق دارم. آدم در دو نفس خود به اندازه یک نفس فرق دارد. آن منی که این نفسها را میداند، من مطلق است. پس آدمی یک من مجرد و یک من انضمامی دارد.نزاع از آنجا آغاز میشود که میخواهیم عقایدمان را به دیگران تحمیل کنیم. برخی اهل گفتوگو نیستند و نمیپذیرند که با آنها گفت و گو کنیم. من گمان میکنم که اگر دنیا را به ابن ملجم میدادیم، باز نمیپذیرفت که حضرت علی (ع) را نکشد. با این آدمها نمیشود گفتوگو کرد. با امثال بن لادن و داعشیها راه گفتوگو بسته است، اما نباید گفتوگو را کنار بگذاریم. این همه آدم هستند که بیطرفند یا حداقل موضع داعشی ندارند. با اینها گفتوگو خیلی موثر است و راهی هم جز گفتوگو نیست. اگر بشریت به این ایده میرسد که درست گفتوگو کند؛ فکر میکنم که تمام مفاسد اجتماعی از بین میرفت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس به پیامبر اکرم(ص) ادای احترام کرد - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس به پیامبر اکرم ص ادای احترام کرد شناسهٔ خبر 2472493 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان عطالله یوحنا با شرکت در تظاهرات محکومیت اهانت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر ص در قدس گفت به نظر میرسد که برخی طرفها در جامعه جهانی به دنشفاعت رسولالله(ص) در آیات انجيل/ چرا برنابا را به رسمیت نشناختند؟ - اخبار ایران و جهان |
گزارش مهر شفاعت رسولالله ص در آیات انجيل چرا برنابا را به رسمیت نشناختند شناسهٔ خبر 2470025 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی در انجيل برنابا كه متقنترين اناجيل است علاوه بر آنكه در مواضع عديده بشارت به مقدم و نبوت حضرت محمّد رسول الله ص دادهنامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی دارای نکاتی ارزشمند بود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
مولوی عبدالحمید نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی دارای نکاتی ارزشمند بود شناسهٔ خبر 2472361 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به نامه اخیر رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی گفت بنده فرازهایی از نامه ایشوقف در زمینه اشتغال و تولید از مهمترین نیازهای کشور است - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
موسی الرضا ثروتی وقف در زمینه اشتغال و تولید از مهمترین نیازهای کشور است شناسهٔ خبر 2472280 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۲ دین و اندیشه > سایر رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با اشاره به آمادگی مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانین حمایتی لازم در حوزه وقف گفت وقف در زمینه اشتغالمیزگرد «شهر همچون میراث فرهنگی» با حضور نعمت الله فاضلی برگزار میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
جامعهشناسی شهر و مطالعات منطقهای میزگرد شهر همچون میراث فرهنگی با حضور نعمت الله فاضلی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2472684 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها گروه جامعه شناسی شهر انجمن جامعه شناسی ایران میزگرد شهر همچون میراث فرهنگی را برگزار می کند به گزضرورت پرداختن به تاریخ انبیاء(ع) همانند ضرورت بعثت است - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
احمد رهدار در نشست انبیاء حلقه مفقوده تاریخ ضرورت پرداختن به تاریخ انبیاء ع همانند ضرورت بعثت است شناسهٔ خبر 2472219 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس مؤسسه فتوح اندیشه در نشست انبیاء حلقه مفقوده تاریخ از نگاه ما تاریخ بشر با یک نبی شروعبرگزاری همایش نظام بینالملل، تحولات منطقهای و سياست خارجی ایران -
با مهلت ارسال مقالات تا 25 بهمن برگزاری همایش نظام بینالملل تحولات منطقهای و سياست خارجی ایران شناسهٔ خبر 2470623 چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دانشگاه علامه طباطبائی با مشارکت انجمن علوم سیاسی ایران دومین همایش بین المللی نظام بین المللمرحله نهایی «دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران» - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
در فرهنگسرای قرآن برگزار شد مرحله نهایی دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران شناسهٔ خبر 2472378 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مرحله نهایی دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران با کشف استعدادهای درخشان قرآنی شهر جمنشست تخصصی «کارتون- خون؛ نیرنگ - نفرت» برگزار میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
با حضور فیاض نادری و بیچرانلو نشست تخصصی کارتون- خون نیرنگ - نفرت برگزار میشود شناسهٔ خبر 2472842 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها کارتون- خون نیرنگ – نفرت همراه با تحلیل فیلم مستند کاریکاتورهای خون آلود به منظور تحلیل جریان سیاسی رسانهالقب امامصادق(ع) را چهکسی بهایشان عطا کرد؟ |اخبار ایران و جهان
لقب امامصادق ع را چهکسی بهایشان عطا کرد حضرت صادق در زمینه فضایل و مکارم اخلاقی سرآمد بود و با رفتار کریمانه و خلق و خوی الهی خود بسیاری از افراد را به راه صحیح هدایت فرمود کد خبر ۴۶۴۹۸۵ تاریخ انتشار ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۶ - 09 January 2015 حضرت صادق در زمینه فضایل و مکارم اخامانت داری موقوفات مطالبه مردم از سازمان اوقاف است - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
عبدالرضا عابد امانت داری موقوفات مطالبه مردم از سازمان اوقاف است شناسهٔ خبر 2472737 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی قائم مقام اوقاف با بیان اینکه موقوفات امانت بزرگی است که در اختیار ما گذاشته شده گفت مردم امانتداری از موقوفات و نگهداری و ااولین گام برای تخلق به اخلاق الهی، شناخت رذایل است - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
پای درس اخلاق آیتالله قرهی اولین گام برای تخلق به اخلاق الهی شناخت رذایل است شناسهٔ خبر 2472224 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله قرهی در درس اخلاق اخیر خود گفت اولین گام برای تخلق به اخلاق الهی شناخت رذایل است با از بین بردن رذایل فضایل خود بهانتشارتأثیر اومانیسم بر بزرگان نهضت پروتستان و پیشگامان الهیات لیبرال - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
انتشارتأثیر اومانیسم بر بزرگان نهضت پروتستان و پیشگامان الهیات لیبرال شناسهٔ خبر 2472277 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۶ دین و اندیشه > سایر به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره کتاب تأثیر اومانیسم بر بزرگان نهضت پروتستان و پیشگامان الهیات لیبرال نوشته سیدعلی حسنیزمینههای فقهی و کلامی گفتوگوپذیری و گفتوگوگریزی بررسی میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
زمینههای فقهی و کلامی گفتوگوپذیری و گفتوگوگریزی بررسی میشود شناسهٔ خبر 2472559 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها هجدهمین نشست ماهانه اندیشه و عمل با موضوع زمینههای فقهی و کلامی گفتوگو پذیری و گفتوگو گریزی از منظر امام موسی صدر برگزار میشود بهاهتمام به ترجمه آثار با محوریت فرهنگ رضوی/ 5 کتاب رضوی ترجمه میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
معاون بینالملل مجمع جهانی اهل بیت ع تأکید کرد اهتمام به ترجمه آثار با محوریت فرهنگ رضوی 5 کتاب رضوی ترجمه میشود شناسهٔ خبر 2472235 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی معاون بینالملل مجمع جهانی اهل بیت ع در نشست شورای سیاستگذاری سیزدهمین دورپیامی برای شکستن محور تروریسم/ تأملی بر پیام رهبر انقلاب به جوانان غرب - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
یادداشت شهاب اسفندیاری پیامی برای شکستن محور تروریسم تأملی بر پیام رهبر انقلاب به جوانان غرب شناسهٔ خبر 2472942 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشمندان عضو هیات علمی دانشگاه هنر نوشت تحلیل متن وگفتمان این نامه آشکار میکند که نویسنده مخاطبان را انسانهای فهیمدکلمه «تقدیم به ساحت رسول الله(ص) |اخبار ایران و جهان
دکلمه تقدیم به ساحت رسول الله ص دکلمه گروهی از هنرمندان ورزشکاران و چهرهها در وصف حضرت محمد ص است که در آن حاج محمود کریمی محمد گلریز علیرضا دبیر عباس غزالی مهران رجبی سید حمیدرضا برقعی و … حضور دارند در این اثر زیبا زهرا صنعتگران و عطا پناهی نویسنده احمد کشاورز کارگ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها