تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827445280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه های مبارزه پيامبر اعظم با كج‏روی های اجتماعی (1)


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


الگوی جامع؛
راه های مبارزه پيامبر اعظم با كج‏روی های اجتماعی (1)
رسول اکرم با ديدن انحرافات و کجرويهاي مردم آزرده خاطر مي گشت، و براي اصلاح و هدايت آنان رنج و عذاب مي کشيد.



  به گزارش سرویس دینی جام نیوز، رسول اکرم با ديدن انحرافات و کجرويهاي مردم آزرده خاطر مي گشت، و براي اصلاح و هدايت آنان رنج و عذاب مي کشيد، تا آنجا که خداوند متعال از اين حالات حضرت در قرآن کريم چنين ياد مي کند: «فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى‏ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَديثِ أَسَفًا؛ شايد اگر به اين سخن ايمان نياورند تو جان خود را از اندوه در پيگيرى [كار]شان تباه كنى». (کهف، 6) با ملاحظه رفتار نبي اکرم و انديشيدن در مورد آنها مي توان آموخت که چگونه با انحرافات و کجرويهاي اجتماعي مواجهه شد و آنها را به حد مطلوب اصلاح کرد، و اين نه تنها الگويي براي مسئولان ممکلتي و فرهنگي است بلکه راهنماي عملي تمام کساني است که در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي به فعاليت مشغول مي باشند.   امروز برخورد با پديده انحرافات اجتماعي و کجروي، تحت عنوان کنترل اجتماعي کجروي مفهومي مهم در جامعه شناسي است از آن به عنوان ابزار و مکانيسم مناسب و کارآمد، براي مقابله با وقوع اين پديده در جوامع انساني ياد مي شود، در ادامه نمايي اجمالي از مقابله پيامبر اعظم با انحرافات اجتماعي در جامعه نبوي به تصوير کشيده مي شود، که مي تواند تعيين کننده محتواي سياست هاي اجتماعي برخورد با انحرافات و کجروي در سطوح مختلف سياست گذاري و راه حل هايي اجرايي باشد.     کنترل انحرافات اجتماعي کنترل اجتماعي به معناي کنترل توان اعمال قدرت، هدايت يا بازداشتن اعمال ديگران است که داراي کاربرد در موارد مختلف اجتماعي و سياسي اقتصادي، قضايي و آموزشي مي باشد و انحراف عبارت است از: هر گونه رفتاري که با انتظارات جامعه يا يکي از گروههاي مشخص درون جامعه، منطبق و سازگار نباشد، و هنگامي رخ مي دهد که فرد يا گروهي معيارهاي جامعه را رعايت نمي کند.(کوهن، بورس، مباني جامعه شناسي، ترجمه دکتر غلامعباس توسلي، و رضا فاضل، چاپ 12، تهران، انتشارات سمت، 1280، ص 215)   در طول تاريخ، انحرافات اجتماعي از جمله معضلات اجتماعي جوامع بوده است، بدين سبب، جامعه شناسان و انديشمندان اجتماعي، نظريات و راهکارهايي براي مقايسه و پيشگيري و درمان انحرافات، ارائه داده اند، نظير:   -         ايجاد تعلق خاطر و تعبد -         مشارکت دادن افراد در رفتارهاي سالم و صحيح -         تقويت باور (سليمي، همان، ص 579) -         تقويت پاي بندي افراد به الزام هاي اخلاقي يا ضرورت هاي اجتماعي (سليمي، همان، ص 615) -         تمرکز کنترل بر منصرف ساختن فرد يازيدن به ابزارهاي نامشروع (سليمي، همان، ص ) -         تلاش براي کاهش فشار اجتماعي و دوباره اجتماعي کردن فرد کجرو و با افزايش فرصت ها و ترويج فعاليت هاي سالم. (سليمي، همان ) -         تامين نيازهاي اقتصادي و تشويق -         استفاده از تهديد  (به کار بردن قوه قهريه) -         استفاده از تشويق (يا اعمال نفوذ) -         توسل به وجدان افراد از طريق مطرح ساختن معيارهاي درستي و نادرستي در يک نظام اخلاقي (سليمي، همان)   روش هاي مقابله پيامبر اعظم با انحرافات اجتماعي   بعد از مرور نظريات مطرح، در باب کنترل اجتماعي، انحرافات، اكنون به بررسي چند شيوه اصلي پيامبر در مواجهه با انحرافات اجتماعي و کنترل آن مي پردازيم:   1-   تقويت باور ديني افراد، در موقعيتي که پيامبر احساس مي کرد که فردي از لحاظ  بنبيه ديني ضعيف مي باشد. حضرت يا توسل به وجدان افراد و مطرح ساختن رفتارهاي صحيح و ناصحيح در نظام ديني فرد را از ارتكاب افعال نادرست منصرف مي کرد   2-   منصرف ساختن افراد، با ايجاد تعلق خاطر و ترويج فعاليت هاي سالم، از شيوه هاي پيامبر بوده است در آنجا که احساس مي نمود فرد به خاطر قرار گرفتن در يک فشار اقتصادي کوچک اقدام به هنجار شکني و رفتن به سوي انحرافات و کجروي ها مي کند.   3-   استفاده از تهديد و به کاربردن قوه قهريه که حاصل آن تقويت پاي بندي افراد منحرف به الزامات اخلاقي و ضرورت هاي اجتماعي است و اين نحوه مقابله خود يک محور اصلي در کنترل کجرويهاي اجتماعي است.   در ادامه به بيان نمونه ها که پيامبر اعظم از اين مکانيزم ها و شيوه هاي در جهت مقابله با انحرافات اجتماعي استفاده کرده اند، پرداخته مي شود: اول: نمونه اي براي استفاده از شيوه تقويت باور ديني با مطرح ساختن رفتارهاي صحيح و ناصحيح از انحرافات اجتماعي موجود در جوامع انساني، داشتن روابط جنسي نامشروع است که پيامبر اکرم بارها به عقوبت اين عمل نامشروع متذکر شده اند: «اشد غضب الله علي الزنا؛ خشم خدا نسيت به زناکارن بسيار سخت است». (پاينده، پيشين، ص 211)   المقيم علي الزنا کعابد وثن؛ آنکه بر زنا اصرار ورزد چون بت پرست است». (پاينده، پيشين، ص 784) «هر که زنا کند با کسان وي زنا کنند». (پاينده، پيشين، ص 766) جواني به خدمت پيامبر آمد عرض کرد اي پيامبر آيا به من اجازه مي دهي زنا کنم؟ باگفتن اين سخن فرياد مردم بلند تر، و از گوشه و کنار به او اعتراض کردند، ولي پيامبر با خونسردي و ملايمت فرمود: آيا دوست داري با مادر تو چنين کنند، نه فدايت شوم. فرمود: همين طور مردم راضي نيستند با مادرشان چنين شود.   آيا دوست داري با دختر تو چنين کنند؟ گفت نه فدايت شوم. فرمود: همين طور مردم درباره دخترانشان راضي نيستند، آيا براي خواهرت مي پسندي؟ جوان مجددا انکار کرد.   از آن به بعد منفورترين کار در نزد اين جوان زنا (عمل نامشروع جنسي ) بود. (آيه الله مکارم، تفسير نمونه، ج 3، ص 43)   برتري جويي و تفاخر نيز از جمله انحرافات و کجروي ها به شمار مي رود که برخي افراد به خاطر متنعم بودن از ماديات بر اين ايده اند که اساسا يک نوع امتيازاتي از ديگران دارند و اين طرز انديشه و تفکر موجب تبعيض اجتماعي و به وجود امدن شکاف طبقاتي در جامعه مي شود. که پيامبر اکرم با آن شديدا مخالف بود و به پيشگيري از آن مي پرداختند.   مردي ثروتمند با لباسهاي پاکيزه و تميز خدمت پيامبر آمد و نشست بعد از او  مرد فقيري با لباس هاي کهنه و مندرس وارد شد و پهلوي همان ثروتمند نشست. ثروتمند لباس آراسته خود را از کنار مستمند تازه وارد جمع کرد پيامبر فرمود: «ترسيدي لباست را کثيف کند عرض کرد خير، پرسيد چرا چنين عمل را انجام دادي» (صداقت، سيد علي اکبر، يکصد موضوع ، پانصد داستان، ج 1، چاپ 3، انتشارات تهذيب، 1385، ص 172)   و نمونه ديگر آنکه روزي عده اي از اصحاب در مسجد پيغمبر نشسته بودند، هر کسي درباره اصل و نسب خود چيزي مي گفت و آن را بالا مي برد، نوبت به سلمان رسيد، به او گفتند، تو از اصل و نسب خودت بگو، او به جاي اين که از اصل و نسب، افتخارات سخن به ميان آورد، گفت: «انا سلمان بن عبدالله» من نامم سلمان است و فرزند يکي از بندگان خدا هستم، گمراه بودم و خداوند به وسيله محمد (ص) مرا راهنمايي کرد فقير بودم مرا بي نياز کرد، برده بودم، به وسيله محمد (ص) آزاد کرد. اين جريان به پيامبر گزارش شد.   رسول اکرم فرمود: اي گروه قريش خون يعني چه، نژاد يعني چه، نسبت افتخارآميز هر کس دين اوست، مردانگي هر کس عبارت است از خلق و خوي و شخصيت او، اصل و ريشه هر کس عبارت است از عقل و فهم او و ادارک او، چه ريشه و اصل و نژادي بالاتر از عقل؟. (صاحبي، محمد جواد، حکايت ها و هدايت ها در آثار شهيد مطهري، مرکز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، 1360، ص 20)   شماره بعدی را هم ملاحظه بفرمایید.     پرسمان    



۲۷/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن