تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834185719
دیانت و تربیت دینی باید با عقلانیت آشتی کند -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خسرو باقری:
دیانت و تربیت دینی باید با عقلانیت آشتی کند
شناسهٔ خبر: 2463975 پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
دکتر خسرو باقری با طرح این پرسش که در دنیای امروز چگونه می توان از جزمیت و تربیت جزمی رها شد گفت: دیانت و تربیت دینی باید با عقلانیت آشتی کند و هر کسی باورهایش را باید در معرض بررسی عقلانی قرار دهد. به گزارش خبرنگار مهر، خسرو باقری نوع پرست، استاد دانشگاه تهران در نشست واکاوی پدیده جوانان و راهپیمایی اربعین که روز ۱۷ دی ماه در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: مسئله دین و گرایش به آن مسئله ای است که سماجت خودش را نشان داده است و آن را نمی توان نادیده گرفت. می توان به نظرات یورگن هابرماس اشاره کنیم که معتقد است ما در جهانی هستیم که وارد یک دوره پست سکولار شده است. سکولاریسم به عنوان یک روند و تفکر بر آن بود که داستان دین را از امور عمومی و فضای جمعی جدا کند و آن را به عنوان یک امر خصوصی و شخصی تعریف کند. سکولاریسم دین را طرد نمی کند اما آن را در حوزه خصوصی قرار می دهد. مسائل اجتماعی بشر مانند اقتصاد، سیاست و ... باید به عهده خرد گذاشته شود و نه برعهده دین. این رویکردی بود که در چندین قرن قبل اتخاذ شده بود و بدون زمینه هم نبوده است. اینها با توجه به آن زمینه کاملا خردمندانه سعی کردند که این کار را انجام دهند. ما هم اگر این را از آن بافت جدا نکنیم آن موقع آن را بهتر درک می کنیم که چرا این اتفاق افتاده است.این استاد دانشگاه بیان کرد: اما به هر حال الان بعد از چند قرن هابرماس اظهار می کند که ما باید به یک بازتعریف برسیم. یعنی آن رابطه ای که میان دین و عقل تعریف شده بود مبنی بر اینکه اینها حساب و کتابشان را از هم جدا کنند، را بازتعریف کنیم.باقری تصریح کرد: دین نشان داده است که از زندگی بشر کنار نمی رود و زندگی جمعی بشر به شیوه های مختلف با آن درگیر است. حالا فرض کنید در خود کشورهای غربی پاپ می آید و می گوید سقط جنین حرام است و عده ای از مردم پایبند به این هستند یا باز هابرماس اشاره می کند که دین یکی از ویژگی هایش این است که یک زندگی جمعی را پشتیبانی کند و آدم ها را به صورت فرد نگاه نمی کند چراکه در همه ادیان آداب و مناسکی دارند که موجب می شود افراد با هم باشند. این نکته ای است که هابرماس به آن اشاره می کند و می گوید یکی از نکات جوامع مدرن فردگرایی آنهاست و یکی از نکات قوت دین، جمع گرایی آن است. این نشان می دهد که حیات جمعی انسان با دین گره خورده است. این یکی از آن چیز هایی است که هابرماس را وادار می کند به اینکه بگوید ما باید یک باز تعریف از رابطه دین و عقلانیت انجام دهیم.باقری افزود: معنی آن این است که ما در رویکرد سکولاریستی یک اشتباه کرده ایم و آن این است که نقش اجتماعی دین را خوب نتوانستیم ارزیابی کنیم. از طرفی اشاره می کند که دینداران هم البته اشتباهی کردند و آن این است که عقل را به اندازه کافی جدی نگرفته اند. چیزی که به هر حال دنیای معاصر هر روز دارد به آن بیشتر پایبند می شود. اما در جوامع دینی به خاطر اعتقاداتی که وجود دارد و تقدس هم دارد اگر امر دایر بشود در اینکه مثلا یک آدم دیندار بیاید و اعتقادش را عضو کند و منطقی باشد کدام را انتخاب می کند؟ اعتقادش را انتخاب می کند به ویژه در عالم مسیحیت این مسئله بسیار زمینه داشته است به فرض مثال درباره تثلیث اگر بیاییم و بگوییم که منطقاً جور در نمی آید می گوید درست است ولی ما آن را قبول داریم.وی در ادامه گفت: دین یک فضایی دارد که انسان را به ابدیت وصل می کند و آدم ساکت می شود و احساس می کند در مقابل پدیده عظیمی قرار دارد که آن را نمی فهمد. پس باید بپذیرد حتی اگر با عقلمان جور نیاید. این موجب شده است که یک اثر منفی پدید بیاید و آن دست کم گرفتن عقلانیت در نزد دینداران است که اثرهای سوئی هم دارد. بر این اساس اشتباهی که دینداران کردند این بود که عقل را کم بها کردند و اشتباهی هم که سکولاریست ها کردند این بود که نقش دین را در حیات اجتماعی کم بها دیدند. این است که به نظر هابرماس ما عملاً داریم یک دوره جدیدی را شروع می کنیم که اسم آن راپست سکولاریسم می گذارند.باقری گفت: باید از سکولاریسم عبور کنیم و یک تعریف جدیدی از دین، عقل و ... ارائه دهیم. این یک ضرورت بین المللی است. هم دینداران باید این مسئله را جدی بگیرند و هم کسانی که سکولار هستند باید دین را جدی بگیرند. ما باید این را بیابیم و بازبینی کنیم که رابطه ما با عقلانیت چگونه بوده و چگونه باید بازسازی شود. به هر حال ما اگر بخواهیم به خودمان انتقاداتی بکنیم در حیات دینی مان مواردی وجود دارد، به خاطر همان پشتیبانی که عالم قدسی برای دینداران به وجود می آورد اینها ممکن است خیلی راحت تر به خرافه تن بدهند و شما شاهدید که در جوامع دینی حرف های یاوه و بی ربط و بی اساس می تواند به اعتبار اینکه خدا می تواند خیلی کارها بکند گسترش پیدا کند، اما ما هر کاری را که نمی توانیم به خدا نسبت بدهیم.وی در ادامه تصریح کرد: در نتیجه می بینید که در روابط دینداران صحبت الهام شدن و خواب نما شدن و البته سو استفاده هایی که معمولاً در این زمینه ها وجود داشته همیشه برای ما مشکل ایجاد کرده است. در نتیجه می طلبد که ما از عقلانیت در رابطه با دین یک تعریف مجدد بکنیم. البته گفتم که یک مشکلی وجود دارد و آن این است که به هر حال دین انسان را به یک پدیده شگرف دعوت می کند. اولین پدیده خود خداست. انسان در رابطه با خدا چقدر می تواند فکر کند؟ پدیده های دینی پدیده هایی هستند که از دست ما فرار می کنند. اما با این حال عارضه گوش دادن به حرف های سست و خرافی وجود دارد. باید مواظب آن بود و باید روی آن دقت کرد. به فرض مثال می توانم بگویم که اگر عقل انسان را در دو رابطه تقسیم کنیم. یعنی یک رابطه احاطی و یک رابطه محاطی. یعنی یک موقع است که عقل مان با یک چیز بزرگتری محاط است و تحت احاطه آن قرار گرفته است و موقعی هم هست که ما به چیزی احاطه داریم و این دو رابطه را عقل دارد. یعنی یک موقع می خواهد چیزی را بشناسد که کاملا زیر نظرش و نفوذش است مانند کارهایی که دانشمندان الان در آزمایشگاه ها انجام می دهند.این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: این یک رابطه احاطی است و عقل در چنین رابطه ای می تواند پدیده ها را شناسایی و رابطه آن ها را بررسی کند اما در یک مواردی است که ما با پدیده هایی روبرو هستیم که تحت احاطه ما در نمی آید و بر ما محیط است اما در این رابطه هم عقل انسان تعطیل نمی شود. یعنی ما باز هم در مورد آن چیزی که خیلی وسیع است اندیشه می کنیم منتها ویژگی های این اندیشه با اندیشه حالت اول متفاوت است. ما در اینجا نمی توانیم تجزیه و تحلیل کنیم، نمی توانیم تمام اجزا را برای خودمان جدا کنیم و رابطه ها را مطالعه کنیم اما باز هم نمی توانیم بگوییم که اندیشیدن متوقف می شود.وی در توضیح این مسأله افزود: شما وقتی از یک چیزی شگفت زده می شوید خود این هم یک نوع تأمل و تفکر است. منتها خصوصیت آن این است که آن چیز، بزرگ و عظیم است و به همین خاطر ما را به تأمل شگفت آمیز می کشاند. این معنی اش این نیست که ما باید عقل را در آنجا تعطیل کنیم بلکه متناسب با محدوده های خودش باید حرکت کند و به پیش برود. راسل در کتاب عرفان و منطق اشاره می کند: «در عین حال که عرفا ادعا می کنند که به صورت شهودی با یک واقعیت های خیلی ماورایی ارتباط دارند اما باید توجه داشته باشیم که شهود جایگزین عقل نمی شود.» این مسئله را رد نمی کند و می گوید ما نمی توانیم رد کنیم که چه بسا انسان با چیزهایی ارتباط برقرار کند که الان برای ما روشن و محسوس نیست اما کاری که عقل در این رابطه می تواند انجام دهد شهود نمی تواند انجام دهد و بالعکس.باقری گفت: آن کاری که شهود می تواند انجام دهد به هر حال مواجه شدن با یک واقعیت ماورایی است و آن را با یک تجربه درونی مرتبط کردن است. من می توانم از این جهت بگویم که شهود مانند مشاهده است. همانطور که شما می توانید یک موجود تازه را ببینید و این برای شما می تواند سوال ایجاد کند اما بعد ما راجع به آن امر مشهود می توانیم تفکر کنیم. ویژگی تفکر این است که به صورت سیستماتیک عمل می کند یعنی عوامل مختلف را وارد می کند تا اینکه تکلیف آن را رسیدگی کند. عقل می آید با چینش عوامل مرتبط با پدیده فضایی را درست می کند و در نتیجه صحت و سقم یک پدیده را بررسی می کند.این استاد دانشگاه افزود: روش کار عقل هم سیستماتیک است یعنی با چندین عوامل مرتبط و چک کردن آنها به این نتیجه می رسد که آن مشاهده من درست یا غلط بوده است. شهود هم همین گونه است یعنی اگر عارفی شهودی بکند یقین دارد که شهود کرده است و اگر از او بپرسید می گوید بله اما در اینجا هم همان قاعده وجود دارد. یعنی شهود به لحاظ فلسفی حاکی از آن نیست که آن اتفاق افتاده است اما من به لحاظ روانشناسی یقین دارم که اتفاق افتاده است. حالا برای اینکه به لحاظ فلسفی آن را بررسی کنم باید آن سیستم را برقرار کنم و یکی یکی عوامل مسئله را بررسی کنم. شما شنیده اید که بعضی از عرفا مذاهب مختلفی داشتند که گاهی اوقات در عالم شهود چیزهایی را می بینند که در عالم اعتقاد خودشان است.وی افزود: یعنی شهودشان مؤیدی بر اعتقادات مذهبی خودشان است و در نتیجه نفی اعتقادات مذهب دیگری است. حالا فرض کنید یکی این گونه شهودی کرده است. عقل از اینجا به بعد کارش شروع می شود. در حالی که حقانیت یک اعتقاد، یک امر عقلانی است یعنی کسی ادعا می کند الف، ب است. ب، ج است اینها را باید رسیدگی کرد به این ترتیب است که عقل در آنجایی که حالت محاط دارد به خاطر اینکه یک خصیصه شبکه پردازی دارد و سیستم سازی دارد یک توانایی ویژه دارد که آن توانایی ویژه در غریزه و شهود وجود ندارد. البته عکس این هم صادق است. اما به هر ترتیب اینها مکمل هم می شوند.این استاد دانشگاه در ادامه گفت: الان ما مشکلی که در عالم دین و دیانت و تربیت دینی و ... داریم و باید مراقب آن باشیم این است که جزمیت در تربیت های دینی وجود دارد. یعنی بچه ای که در جایی متولد شده و با آداب و اعتقادات دینی آنجا بزرگ می شود و خو می گیرد و عادت می کند و بالا می آید و یقین دارد چون یقین آن ناشی از زندگی کردن آنهاست، اصلاً نمی تواند خلاف خود را تصرف کند و اگر به او بگویید این نباشد تنش می لرزد و می گوید مگر می شود نباشد. از بچگی ما دیدیم که بوده است. این یک یقین روانشناختی است. یکی از مشکلات ما در عالم دین و دیانت این است که افراد با یک جزمیت قطعی که حتی حاضرند جانشان را هم در آن راه بدهند بزرگ می شوند. بعد می بینیم که اختلاف وجود دارد یعنی حتی در داخل یک دین، مذاهب و مرام های مختلفی وجود دارد که حتی ممکن است همدیگر را بکشند اما باورشان هم این است که کارشان درست است و انتظار پاداش هم دارند و این یک معضل است بالاخره اینجا هم مانند همان داستان شهود است.
باقری تصریح کرد: اینجا همان جایی است که ما باید جا برای عقل باز کنیم. یعنی دیانت و تربیت دینی باید با عقلانیت آشتی بکند. چگونه می تواند آشتی بکند؟ به این صورت که ما باورهای دینی مان را در معرض بررسی عقلانی قرار دهیم و حرف همدیگر را بشنویم. انتقادات بر همدیگر را بشنویم. متأسفانه شما شاهدید که یکی از اتفاقاتی که نمی افتد گفتگوی بین ادیان است و گفتگوی واقعی رخ نمی دهد. چرا؟وی افزود: عدم شکل گیری گفتگو، به خاطر جزمیت است. هرکسی می گوید که می دانم درست هستم. پس برای چه باید گفتگو کنم؟ حداقل برای این گفتگو می کنم که تو را قانع کنم اما اینکه فکر کنم که شاید تو چیزی داشته باشی و من هم ممکن است اشتباه کنم اصلا در مخیله من وارد نمی شود. مسیحی اگر روزی با مسلمان صحبت کند هرگز به خاطر این نیست که بخواهد از اعتقادش دست بردارد فقط به خاطر این است که به او بگوید تو باید حرف من را قبول کنی و مسلمان هم همین طور. این مسئله را دینداران هنوز نمی توانند بپذیرند. در نتیجه ما در تربیت دینی وارد یک سیکل معیوب می شویم و آن این است که ما می خواهیم بچه هایمان مانند خودمان بشوند اختلاف را هم تحمل نمی کنیم و فشار و زور هم داریم و ... انتظار هم داریم که در راه دینمان وفادار و فداکار باشیم حتی ایثار جان و مال و ... باید بکنیم. البته نه اینکه بگوییم که انسان در راه اعتقادش نباید جان فشانی کند. این یک فضیلت است اما شرطش این است که اعتقاد ما درست باشد. تصور کنید اعتقاد ما درست نباشد. آن لحظه چه فاجعه ای رخ می دهد؟ این فاجعه هر روز دارد اتفاق می افتد یعنی هر روز در این جهان ما جوانانی می میرند. انسان هایی کشته می شوند. اما اعتقادشان هم غلط است. حالا اگر آنها در آن طرف داستان با خدا ملاقات کردند انتظار دارند چه اتفاقی بیفتد؟ دشواری مسئله از آن جایی شروع می شود که احتمال می دهید که شاید اشتباه بکنم. این احتمال را اگر جدی نگیرید. اینجا خدا یقه ات را رها نمی کند. تا آنجایی که نیت خوب است که خوب است اما آنجایی که احتمال دادید که فلانی هم انگار دارد درست می گوید اما به آن توجه نکردی و گفتی ما درست می گوییم اینجا ها انسان باید پاسخگو باشد.باقری در پایان افزود: خدا در حسابرسی دقیق و سختگیر است. پس بر این اساس است که تربیت دینی مان را باید از آن سیکل معیوب بازتولید جزمیت نجات دهیم. سیکل معیوب بازتولید جزمیت یعنی من جزمی ام و بچه ام جزمی می شود و ... این را چه چیزی می تواند بشکند؟ شمشیر عقل. به تعبیر حضرت امیر، «العقل حسام قاطع» عقل یک شمشیر برنده است. با این شمشیر با نفس خودت مبارزه کن. عقل ما را به قطعیت و دقت دعوت می کند اگر انسان دیندار انسان عاقل بشود و انسان عاقل انسان دیندار بشود ما از این مهلکه که گریبانگیرمان است رها خواهیم شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
تربیت دینی و فرهنگی در مدارس کهگیلویه مطلوب است
امام جمعه دهدشت تربیت دینی و فرهنگی در مدارس کهگیلویه مطلوب است خبرگزاری پانا امام جمعه شهر دهدشت گفت کار فرهنگی تربیت دینی و اسلامی در مدارس شهرستان کهگیلویه به نحو مطلوب انجام گرفته است ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۴ دي ساعت 12 48 به گزارش خبر گزاری پانا حجت الاسلام سید نصیر حسینی در جلساخلاق نبوی تازهمسلمانها را جذب میکند
یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۱ یک خادم برگزیده فرهنگ رضوی که در آمریکای لاتین افراد را به اسلام دعوت میکند میگوید اخلاق پیامبر ص رفتار و سلوک عملی ایشان مهمترین عامل در جذب افراد به اسلام محسوب میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سهیل اسعد که نام اایران همواره از همبستگی ملی در لبنان حمایت میکند -
محمدجواد ظریف ایران همواره از همبستگی ملی در لبنان حمایت میکند شناسهٔ خبر 2460677 پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۷ دین و اندیشه > اندیشمندان محمدجواد ظریف گفت ایران همواره از گفتگو تفاهم و همبستگی ملی در لبنان حمایت می کند و در کنار دولت ارتش مردم و مقاومت لبنان در برابر تجاواساس جامعه اسلامی مبتنی بر صلح و آشتی است -
آیتالله اراکی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اساس جامعه اسلامی مبتنی بر صلح و آشتی است شناسهٔ خبر 2460705 پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشمندان دبیر کل مجمع جهانی تقریب با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی واحد با صلح و آشتی زندگی می کند اظهار داشت اساساخلاق نبوی تازهمسلمانها را جذب میکند -
سهیل اسعد اخلاق نبوی تازهمسلمانها را جذب میکند شناسهٔ خبر 2455490 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان خادم برگزیده فرهنگ رضوی که در آمریکای لاتین افراد را به اسلام دعوت میکند میگوید اخلاق پیامبر ص رفتار و سلوک عملی ایشان مهمترین عامل در جذب افراآیت الله جوادی آملی: انسانی که به جهان ابدی ایمان دارد، بودجه خود را صرف جنگ نمی کند
آیت الله جوادی آملی انسانی که به جهان ابدی ایمان دارد بودجه خود را صرف جنگ نمی کند فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی گفت انسانی که به غیب و جهان ابدی پس از مرگ ایمان ندارد همان انسانی است که بیشتر بودجه خود را صرف ساخت اسلحه و آدم کشی و به راه انداختن جنگفرزام: جهاد دانشگاهی مرکز مطالعات میان رشتهای و بانک پایاننامههای قرآنی را تاسیس میکند
یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱ ۲۹ دبیر پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت یکی از ویژگیهای بارز این دوره از مسابقات گزینش متسابقین در کشور مبدا بود و این گزینش به دلیل بالابردن کیفیت مسابقات انجام شد و در نهایت از 47 کشور جهان در این دوره از مسابقات شرکت کردند بهکتاب«روشهای تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام» منتشر شد -
از سوی انتشارات سروش کتاب روشهای تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام منتشر شد شناسهٔ خبر 2458176 سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۹ دین و اندیشه > سایر کتاب روش های تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام با تاکید بر دوره نوجوانی و جوانی تالیف محسن حاجی بابائیان امیری از سوی انتشارات سروش برایاسلام، دینی که توجه ویژهای به مدیریت زمان دارد
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۳ یک کارشناس امور دینی مدیریت زمان را یکی از اصول مهم در موفقیت عنوان کرد و گفت اگر در جامعهای به مدیریت زمان توجه نشود شاهد عقبماندگی مردم خواهیم بود حجتالاسلام علی محمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان با بیان اینانجمن فرهنگی و دینی در اندونزی تاسیس میشود -
انجمن فرهنگی و دینی در اندونزی تاسیس میشود شناسهٔ خبر 2458152 سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان در دیدار رایزن فرهنگی كشورمان با رییس و اعضای سازمان بیتالمسلمین اندونزی بر تاسیس انجمن فرهنگی و دینی تاكید شد به گزارش خبرگزاری مهر این دیدار با حضور حجتدر گفتمان دینی مطرح شد تربیت دینی کودکان متاثر از رفتار والدین است
در گفتمان دینی مطرح شدتربیت دینی کودکان متاثر از رفتار والدین استاستاد گفتمان دینی با تاکید بر اهمیت تربیت دینی کودکان و نوجوانان گفت تربیت دینی کودکان متاثر از رفتار والدین در شرایط مختلف است به گزارش خبرگزاری فارس از یزد مهدیه امینی پیش از ظهر امروز در گفتمان دینی با موضوعفرهنگ وقف اقتصاد را تلطیف میکند -
مصباحی مقدم فرهنگ وقف اقتصاد را تلطیف میکند شناسهٔ خبر 2451470 دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نماینده مردم تهران در مجلس در همایش وقف و اقتصاد گفت وقف موجب تحکیم و ایجاد همبستگی در جامعه می شود و اقتصاد را تلطیف و فاصله فقیر و غنی را از بین میاخلاق و مهرورزی کانون خانواده را مستحکم و جامعه را اصلاح میکند
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۴ یک کارشناس امور دینی و خانواده گفت اخلاق و مهرورزی برگرفته از سیره نبوی کانون خانوادهها را مستحکم و جامعه را اصلاح میکند حجتالاسلام جواد اطهری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با گرامیداشت 17 ربیع الاول سالروز میلاد پیاظهارات رئیس امور دینی ترکیه در مورد مسلمانان و ترویست
طی یک سخنرانی اظهارات رئیس امور دینی ترکیه در مورد مسلمانان و ترویست محمت گورمز ضمن سخنرانی در جلسه رایزنی مفتی های استان ادیرنه ترکیه به حملات تروریستی در فرانسه اشاره کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از TRT محمت گورمز رئیس اداره امور دینی ترکیه اعلام کرد که هر مسلمانمراسم بزرگداشت آیتالله بهاءالدینی برگزار شد
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۷ مراسم بزرگداشت هجدهمین سالگرد ارتحال آیتالله بهاءالدینی در مسجد اعظم قم برگزار شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در این مراسم که آیتالله مصباح یزدی اعضای جامعه مدرسین اعضای مجلس خبرگان نمایندگان بیوت و دفاتر مراجع تقلید علمچنین نبود که خداوند تو را براى هستى خلق کند بلکه هستى به افتخار تو آمد
چنین نبود که خداوند تو را براى هستى خلق کند بلکه هستى به افتخار تو آمد فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده خبرآنلاین برای ولادت حضرت محمد که درود خدا بر اوباد پیامبر اخلاق و کرامت او که عالم از وجودش شرف یافت و آفرینش با او تمکیل شد لطفا منتظر بمانید آندولت فرانسه با مبلغان افراطی مقابله کند
مقتدی صدر رئیس جریان صدر عراق دولت فرانسه با مبلغان افراطی مقابله کند رئیس جریان صدر از دولت فرانسه خواست قوانینی را تصویب کند که رضایت مسلمانان را ایجاد کرده و همچنین با مبلغان افراطی مقابله کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مقتدی صدر در بیانیه ای با اشاره به این که دشنام-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها