تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834243262
چنین نبود که خداوند تو را براى هستى خلق کند بلکه هستى به افتخار تو آمد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: چنین نبود که خداوند تو را براى هستى خلق کند بلکه هستى به افتخار تو آمد فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده خبرآنلاین برای ولادت حضرت محمد (که درود خدا بر اوباد) پیامبر اخلاق و کرامت، او که عالم از وجودش شرف یافت و آفرینش با او تمکیل شد.
لطفا منتظر بمانید...
آنچه در فایل ابتدای مطلب می شنوید، گلچینی از سخنرانی دکتر شهید بهشتی درباره «خاتمیت پیامبر(ص)» به همراه آهنگی از سامی یوسف به نام «معلم» است. در ادامه نیز چند نثر زیبا و روایت درباره سالروز ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) می خوانید. رویای آمنه و خبر از آمدن کودکی بزرگ روایتی از ولادت حضرت محمد (ص) به قلم دکتر عایشه بنت الشاطی، نویسنده و تاریخ نگار برجسته مصری سپیده صبح که دمید، آمنه از خواب بیدار شد و خوابی را که دیده بود، برای عبدالله این گونه تعریف کرد: «در کنار خود نوری را می دیدم که بسیار می درخشید و سراسر جهان را روشن می ساخت و این گونه بود که من در پرتو درخشان آن نور کاخ های بزرگ شام را می دیدم و سروشی هم مژده داد که تو سید و سالار این امت را در شکم خود می پرورانی.» عبدالله به سفر رفت و آمنه تنها مانده بود. یک ماه بدین منوال گذشت. آمنه می گوید در حالتی بین خواب و بیداری بودم که صدای سروشی را شنیدم که می گفت: «آیا نمی دانی که باردار شده ای؟ گفتم: چیزی را درست نمی دانم! سروش ادامه داد: تو به سید و سالار این امت باردار شده ای و از دامان تو پیامبر تولد خواهد یافت. این واقعه در روز دوشنبه ای اتفاق افتاد و از آن تاریخ من به آبستنی خود پی بردم.» آمنه خیلی دوست می داشت همسرش عبدالله، هرچه زودتر از سفر برگردد تا این مژده را به او بدهد و از درد فراق او نیز کاسته شود. ولی هرچه روزها می گذشت و درد اشتیاق و انتظار آمنه بیشتر می شد از بازگشت عبدالله خبری به دست نمی آمد. مسافرت عبدالله خیلی طولانی شد. عبدالله که همراه کاروان تجارتی به یثرب برای دیدار با دایی های خود از قبیله «بنی مخزوم» رفته بود در همان جا نیز چشم از جهان فرو بسته بود. عبدالمطلب، برادران و خواهران عبدالله همه سوگوار شدند، و اهالی مکه نیز از مرگ ناگهانی و غریبانه او در جوانی اشک ماتم می ریختند... روزهای غم و اندوه سپری شد و به دنیا آمدن نوزاد آمنه بار دیگر شادی و سرور را به این خانه آورد. خبر شادی بخشی در خانه های مکه پخش شد، بزرگان قبیله قریش به خانه عبدالله آمدند تا به آمنه به خاطر ولادت فرزندش به او تبریک بگویند. در این باره در سراسر جزیره العرب مطالب و داستان های زیادی گفته شده بود حتی عالمان یهود و کشیشان مسیحی و کاهنان و پیش گویان هم از ولادت پیامبری به مردم مطالب و خبرهایی داده بودند که گویا عرب ها هم درست این مطالب را درک نمی کردند و این تنها خود آمنه بود که اطمینان داشت که فرزندش عنصر بزرگ و بلند مقامی خواهد شد چه این که همسر او عبدالله نیز با سایر جوانان قریش تفاوت ها و امتیازات زیادی داشت. درباره زمان ولادت این نوزاد گفته شده که مدت زیادی از داستان حمله «فیل سواران» به مکه نگذشته بود که مژده ولادت پیامبر در سراسر شهر پخش گردید و برخی از نویسندگان تاریخ این مدت را حدود پنجاه روز دانسته اند. ابن عباس گفته است ولادت پیامبر در همان روز حمله «ابرهه» صورت گرفته و افراد دیگر فقط به این معنای کلی بسنده کرده اند که ولادت آن حضرت در سال «حمله فیل ها» به مکه واقع شده است.
به هر حال آمنه در یکی از شب های مهتابی ماه ربیع بود که به خواب رفت و سروشی به او الهام کرد که به زودی نوزادی را که سید و پیشوای این امت است به دنیا خواهی آورد، اما به هنگام ولادت باید بگویی این فرزند را از شر حسودان و فاسدان به خدای یگانه می سپارم و نام او را نیز محمد می گذارم. هیچ دایه ای کودک یتیم را نمی پذیرفت ... آمنه، مدت هفت روز به کودک خود شیر داد. آن روزها زنانی از چادرها و بیابان های اطراف مکه به شهر می آمدند و به منظور احترام و پیوند با «قبیله قریش» کودکان آنان را از فضای مکه بیرون می بردند و در بیابان در هوای آزاد و کنار چادرهای خویش شیر می دادند. اما کسی محمد را به دلیل این که یتیم بود و پدر نداشت نمی پذیرفت. حلیمه سعدیه، زنی که در نهایت دایگی کودک آمنه را پذیرفت ماجرا را این گونه تعریف می کند: «محمد را وقتی پیش هر یک ما زنان می بردند، آن گاه که گفته می شد او یتیم است، از پذیرفتن وی خودداری می کردند و می گفتند: ما دوست می داریم که کودک پدر داشته باشد، تا از ناحیه او به ما پولی برسد! خانواده او می گفتند اگر او یتیم است، پس مادر و جد او باید چه کنند؟ اما زنانی که همراه ما بودند، رفتند و هیچ کس حاضر نشد محمد را برای شیر دادن بپذیرد. هنگام بازگشت، من به شوهرم گفتم: به خدا سوگند من از این که در میان همراهان با دست خالی نزد خانواده ام بازگردم نگرانم، به خدا سوگند باید همین کودک یتیم را بگیرم و شیر بدهم! شوهرم گفت: ایرادی ندارد، امید است خداوند او را مایه برکت برای ما قرار دهد.» بازگشت محمد از صحرا و تربیت در دامان مادر ... آمنه تا آنجایی که توانایی داشت، در تربیت فرزند عزیز یتیم خویش می کوشید، پس از آن که مدت اقامت محمد در بادیه به پایان رسید، حلیمه سعدیه او را به مکه نزد مادر بازگردانید تا در پرتو اصالت خانوادگی با عظمت خویش و در وطن خود رشد و نما کند. وقتی محمد به مکه بازگشت، با نور جمال او غم و اندوه و تنهایی سختی که زندگی آمنه را فرا گرفته بود تا حد زیادی کاهش یافت و مادر مهربان دنبال فرصتی می گشت که فرزند خود را از سرگذشت پدر گم شده و نیز امید و آرزوهای خویش را درباره فرزند دلبند بیان کند ... بالاخره زحمت های آمنه نتیجه داد، محمد رشد و نمای خوبی پیدا کرد و آثار بزرگی در سیمای او نمودار شد تا این که به شش سالگی رسید. و این زمانی بود که جدایی او از مادرش نیز آغاز شد. تو براى عالم نيامدى، عالم براى تو آمد
دل نوشته ای از سید مهدی شجاعی برای روز میلاد پیامبر گرامی (ص) مانده اند عالميان و آدميان كه كدامين لحظه را، لحظه ولادت تو بشمارند؟ كدامين روز را، روز تولد تو نام بگذارند؟ تو كى در وجود آمدى كه ورودت را و زمان آمدنت را جشن بگيرند؟ خورشيد و ماه و ستارگان تا بدانجا كه حافظه شان يارى مى كند به تو سلام مى گفته اند. نرگسها اولين ركوع حيات را بر آستان تو كرده اند. موجها از ازل سر بر ساحل رسالت تو مى ساييده اند. سرسختترين و بى محاباترين لاله ها و آلاله ها در بى انتهاترين دشتها، نام تو را هر پگاه فرياد مى كرده اند. پيغمبران و رسولان همه در كلاس تو درس رسالت مى خوانده اند. سرو و صنوبران مدام راستاى قامت تو را تداعى مى كرده اند. بلبلان و قناريان هر چه ياد دارند، هميشه مدح تو مى گفته اند. گلهاى محمدى همه با نام تو پر مى گشوده اند. قطرات باران، انديشه حيات را وام از تو مى گرفته اند ... پيش از تو را، كسى به ياد ندارد. بارى، مانده اند عالميان و آدميان كه كدامين لحظه را لحظه ولادت تو بشمارند. موجودات هر چه به گذشته ها مى نگرند، هر چه در خورجين سوابق خويش جستجو مى كنند، هر چه زمين ماضى را مى كاوند، هر چه نگاه در زواياى حافظه مى گردانند، جز تو هيچ نمى بينند. راهى بايد جست براى سخن گفتن از ولادت تو. آن سان كه عرشيان لب به شكوه نگشايند و مقربان گره گلايه بر ابرو نيفكنند. بدانگونه از تولد تو سخن بايد گفت كه هستى برنياشوبد و حيات بىقرارى نكند. چه، هيچ رشحه اى از حيات، تو را پيش از خويش نيافته است. و چگونه بيابد كه حيات از نور تو در وجود آمده است. هستى، طفيل آمدن توست. چنين نبود كه خداوند تو را براى هستى خلق كند. هستى به افتخار تو آمد. تو براى عالم نيامدى، عالم براى تو آمد. مگر نه خداوند، تو را پيش از همه، از نور خويش آفريد و جهان از كرشمه چشم تو موجود شد؟ ... مگر تو برترين شناساى پروردگار خويش نبودى؟ چه كسى مى توانست بيايد كه او را بهتر از تو دريابد؟ آرى، تو همه بودى و با آمدن تو انگيزه اى براى خلقت ديگران نبود. آرى، ولى، تو «رحمة للعالمين» بودى. و در «رحمة للعالمين» بودن تو همين بس كه عالم و آدم از نور تو آفريده شد و وام حيات از تو گرفت با آن كه تو خلق كامل و كاملترين خلق بودى ... میلاد او نوید بخش پایان رنجهای جانکاه بشر بود
نثر نوشته ای از محسن اسماعیلی برای سالروز هفدهم ربیع الاول در آن سال ابرهه و لشگر پیل سوارش متکبرانه و جاهلانه به کعبه حمله ورشدند و البته سزای خود را از طریق پرندگان کوچک، ابابیل، دیده بودند. حالا وقت آن رسیده بود که بزرگ ترین بنده خدا بیاید و با نور وجودش ظلمت جهل و تکبر را برای همیشه از بین ببرد. مهربانیِ بی اندازه پروردگار موجب شده بود که در مقابل همه خیره سری ها رحمت گسترده اش نازل شود. میلاد پرشکوه آخرین پیامبر خدا، محمدبن عبدالله، بود که از شیرینترین روزهای تاریخ بشریت است. برکتهای بیپایان مولود این روز برای رهایی و وارستگی انسان چنان بود که نشانههای آشکار، اما پررمز و راز آن، همزمان با طلوع خورشید وجودش نمایان شد. فروریختن چهارده کنگره از کاخی که نماد گردنکشی و به بردگی گرفتن بندگان خدا بود، خاموشی آتشکدهای که قرنهای متمادی فروزان بود و دهها حادثه مشابه دیگر، نوید بخش پایان رنجهای جانکاه بشر بود. او آمد تا در ادامه و برای اتمام رسالت پیامبران پیشین، آدمیان را با گوهر وجود خویش و نیز حقیقت جهان هستی آشنا کند، به آنان بباوراند که تنها راه خوشبختی رهانیدن خود از اسارت همه قدرتهای غیرخدایی و دل دادن به خواست پروردگار است. او بندگی غیرخدا را توهین به کرامت انسانی و فروکاستن شأن موجودی میدانست که خلیفه محبوب پروردگار و مسجود فرشتگان مقرب است و میخواست تا با پرورش استعدادهای عقلانی و عاطفی بشر، او را به جایگاه مطلوب و موعود برساند و در یک کلام، به تعبیر قرآن، بارهای گران را از دوش وی بردارد و زنجیر از پای او بگشاید. این آموزهها و پیامها چنان راهگشا و نجات بخش بوده و هست که با وجود آن، دیگر نیازی به تکرار وحی نیست و همین است رمز ختم نبوت. پایان یافتن ارسال رسل و انزال کتب نه به آن معنا بود که بشریت آن دوران به آنچه شایسته است، دست یافته بود و نه به این معنا که لطف و رحمت بیانتهای خالق بر بندگانش پایان گرفته است؛ حقیقت این بود که «اگر در خانه کس است یک حرف بس است». اگر قرار است کسانی در هر زمان و در هر جای این دنیای پنهاور هدایت یابند، آنچه از محمد مصطفی (ص) دیده یا شنیدهاند، کافی است. آن «سراج منیر» هیچ نکتهای را ناگفته باقی ننهاده است تا جویندگان سعادت نیازمند «دیگران» شوند و از همین روست که همه تلاش بدخواهان انسان این بوده و هست که نگدارند آوای دلنشین فرزند مکه به گوش جان انسانها برسد. هلهله و فریاد ابوسفیانهای روزگار هر روز به شکلی نو درصدد شبههآفرینی است؛ آن روز با نسبتهای ناروا و البته امروز به نوعی دیگر. پیامبر برای نکارم اخلاق و عملی کردن آن در میان مردم آمد. نه اینکه باورهای اعتقادی و یا بایدها و نبایدهای فقهی مهم نیست، بلکه از نگاه کارکردی چنان است که چارهای جز قبول اخلاق به عنوان هدف بعثت نداریم؛ مگر نه آن که شخص پیامبر خدا(ص) به صراحت فرمود: «اِنَّما بِعُثتُ لِأُتَمِّم مَکِارمَ الأَخلاق» برای تتمیم مکارم اخلاق برگزیده شدم. /6262
دانلود
کلید واژه ها: حضرت محمد (ص) - اخلاق -
لینک را کپی کنید دانلود
پنجشنبه 18 دی 1393 - 19:55:25
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]
صفحات پیشنهادی
امام دوم، خداوند را چگونه می دید !
پیشوایان پاک دین به دلیل بهرهمندی از ویژگی عصمت و دوری از عصیان و اشتباه برترین مربیان اخلاق و زندگی برای انسان به ویژه برای دوستداران و پیروان خود به شمار میروند ایشان بهترین الگوی اخلاقی به دور از هر گونه کژی برای انسان اند نوشتار حاضر رهاوردی است از بررسی ویژگیآیت الله مکارم: هیچ زمانی مانند امروز وسیله فساد فراهم نبوده است/ بهترین روش تبلیغ، عمل انسان ها است
آیت الله مکارم هیچ زمانی مانند امروز وسیله فساد فراهم نبوده است بهترین روش تبلیغ عمل انسان ها است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری حوزه نوشت آیت الله مکارم شیرازی روز گذشته در دیدار با ائمه جماعات سازمان تامین اجتماعی کشور با اشاره به نصیحت های حضرت علی ع به کمدایی سعید معروف جای خالی او را پر می کند/ سعید همه تیم ما نبود!
دایی سعید معروف جای خالی او را پر می کند سعید همه تیم ما نبود ورزش > والیبال - دایی سعید معروف که باید در نبود این ملی پوش جایش را در ترکیت تیم ارومیه ای پر کند می گوید سعید یکی از ستاره های این تیم بوده اما تمام توان تیم ارومیه ای نبوده است انسیه ورزندهچرا ربیعالاول بهار ماههای خداوند است؟
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۲ یک کارشناس ارشد الهیات با بیان اینکه ماه ربیعالاول بهار ماههای خداوند است گفت در این ماه آثار رحمت خداوند هویداست و برکات خدا و نورهای زیبای او بر زمین فرود آمده چراکه میلاد با سعادت رسول خدا ص و امام صادق ع در این ماه است ایرج یارمحمدی درمحبوب ترین مکان ها در نظر خداوند کدام است؟
محبوب ترین مکان ها در نظر خداوند کدام است این حدیث امیرالمومنین را با هم بخوانیم می خواهی محبوب ترین مکان ها در نظر خدا را بشناسی می خواهی آداب ورودش را یاد بگیری این حدیث امیرالمومنین را با هم بخوانیم قال علیّ ـ علیه السلام ـ مَنْ اَرَادَ دُخُولَ الْمَسْجِدِ فَلْیَدَخُلْ عَلیرحلی که قرآن را به 23 زبان زنده دنیا ترجمه می کند
گزارش رحلی که قرآن را به 23 زبان زنده دنیا ترجمه می کند رحل ترکیبی قرآن مجید اختراع جوان 20 ساله ای است که کلام خدا را به 23 زبان زنده دنیا ترجمه می کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز رامیار دیبانژاد مخترع جوان از اختراع رحل ترکیبی قرآن مجید خبر داد و گفت این رحل کلام خسازمان همكاریهای اسلامی در پيشاور كنفرانس صلح برگزار میكند -
سازمان همكاریهای اسلامی در پيشاور كنفرانس صلح برگزار میكند شناسهٔ خبر 2447543 سهشنبه ۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان سازمان همكاري هاي اسلامي در حال برنامه ريزي براي برگزاري يك كنفرانس صلح در پيشاور پاكستان است هدف از برگزاري اين كنفرانس اتخاذ استراتژي اي ماخلاق نبوی تازهمسلمانها را جذب میکند -
سهیل اسعد اخلاق نبوی تازهمسلمانها را جذب میکند شناسهٔ خبر 2455490 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان خادم برگزیده فرهنگ رضوی که در آمریکای لاتین افراد را به اسلام دعوت میکند میگوید اخلاق پیامبر ص رفتار و سلوک عملی ایشان مهمترین عامل در جذب افرافرمانده سپاه بدر عراق: داعش به کل جهان ضربه وارد میکند
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۶ یک فرمانده سپاه بدر عراق گفت اگر کسی فکر کند داعش از اهل سنت است در اشتباه است امروز بیشترین ضرر را داعش به دین وارد میکند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هادی العامری در بیستوهشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی بفرزاد موتمن: بود و نبود بنیاد فارابی فرقی نمیکند
نظر سینماگران در خصوص کوچک سازی بنیاد فارابی فرزاد موتمن بود و نبود بنیاد فارابی فرقی نمیکند یک کارگردان سینما گفت بود و نبود بنیاد فارابی فرقی نمیکند به طور مثال بخشی به نام سینمای کودک به وجود آمده که در آن 60 و چندی فیلم تولید شده که هیچ کدام قابل اکران نیست فرزاد موتمنوقف میتواند نیازهای محرومان را برطرف کند -
وقف میتواند نیازهای محرومان را برطرف کند شناسهٔ خبر 2450689 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت باید با ترویج سنت حسنه وقف در جامعه به نیازهای محرومان رسیدگی و از این طریق مشکلات آنان برداشته شود به گزافیلسوف واقعی کسی است که کشف وشهود می کند -
همایش فلسفه دین فیلسوف واقعی کسی است که کشف وشهود می کند شناسهٔ خبر 2459664 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها امیرعباس علیزمانی استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت تاریخ تفکر فلسفه غرب از کشف شروع شد اوجش در افلاطون است در اینجا فیلسوف واقعی کسی اسایران همواره از همبستگی ملی در لبنان حمایت میکند -
محمدجواد ظریف ایران همواره از همبستگی ملی در لبنان حمایت میکند شناسهٔ خبر 2460677 پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۷ دین و اندیشه > اندیشمندان محمدجواد ظریف گفت ایران همواره از گفتگو تفاهم و همبستگی ملی در لبنان حمایت می کند و در کنار دولت ارتش مردم و مقاومت لبنان در برابر تجاودولت عربستان قاچاقچیان انجیل به این کشور را اعدام میکند -
دولت عربستان قاچاقچیان انجیل به این کشور را اعدام میکند شناسهٔ خبر 2447213 یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان دولت عربستان قانونی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن افرادی که انجیل به داخل این کشور قاچاق کنند به مجازات اعدام محکوم خواهند شد به گزارشپیغام علی دایی به بازیکنی که قرار است رکورد او را بشکند/ منتظر افتخارآفرینی تو و هم بازیانت هستم
پیغام علی دایی به بازیکنی که قرار است رکورد او را بشکند منتظر افتخارآفرینی تو و هم بازیانت هستم ورزش > فوتبال ملی - علی دایی در اقدامی جالب نزدیک شدن نکونام به شکستن رکوردهای تعداد بازی ملی را تبریک گفت و برای تیم ملی آرزوی موفقیت کرد به گزارش خبرآنلاین در حالی کچرا خداوند برخى از انسان ها را ناقص آفرید؟
پرسمان چرا خداوند برخى از انسان ها را ناقص آفرید به هرحال این حقیقتى است که هر موجودى از موجودات و هر جزئى از اجزاى جهان حظّ و حق خود را ـ که امکان داشته دریافت دارد ـ دریافت کرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در علم کلام در خصوص عدل الهی اینکهمنادی اصلی وحدت، خداوند است
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۴ مدیر حوزه علمیه استان گلستان گفت نقاط مشترک مذاهب اسلامی زیاد است که در رأس آنها توحید خداوند و سپس نبوت پیامبر اکرم ص قرار دارد لذا این ایام با توجه به ولادت نبی مکرم اسلام بهترین فرصت برای وحدت مسلمین است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها