محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829906175
تطور ساختاری علم کلام بحث و بررسی شد -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
تطور ساختاری علم کلام بحث و بررسی شد
شناسهٔ خبر: 2464619 چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
یکصد و هشتمین جلسه گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع تحلیلی از تطور ساختاری علم کلام با ارائه بحث حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و هشتمین جلسه گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع تحلیلی از تطور ساختاری علم کلام با ارائه بحث حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی برگزار شد که اکنون گزارشی از این جلسه از منظر شما می گذرد.
بحث ما نوعا ناظر به منابع و آثار شیعی است و سیر و تطور ساختار کلام از گذشته تاکنون و لزوم تحولات جدید در آن مورد بحث است. به عنوان مقدمه باید تعریف و موضوع و روش و وظائف و اهداف علم کلام روشن شود که این مسائل میگذریم.دو گونه ساختار وجود دارد:1. صوری (چینش و چیدمانی از مباحث کلام)؛
2. معرفتی: اینکه چه مسائلی ذیل مسائل دیگر بیایند.
موضوع ما بیشتر بحث ساختاری صوری است، البته ساختار صوری، مبتنی بر مباحث معرفتی است و معمولا حالت ترکیبی از این دو گونه، مطرح است. منظور از ساختار معرفتی آن است که در فرآیند کسب معرفت در یک موضوع، چه چینش و سیری وجود دارد.
البته گاهی 3 نوع ساختار مطرح می شود:1. حالت گزارشی که مطالب به صورت انبوه مطرح میشود و ترتیب و ترتب در آن عنوان نمیشود.
2. معرفتی که مثلا اول توحید، بعد نبوت و امامت و... مطرح میشود.
3. ساختار تلفیقی که هر دو نگاه در آن وجود دارد.
در مورد ساختار، نص صریحی در کتاب و سنت نداریم؛ البته در آیه شریفه «آمن الرسول» استفادههایی شده است [285 بقره] و نیز آیه 136 سوره نساء: یا ایها الذین آمنوا آمِنوا... در این آیات، مواردی که متعلقات ایمان است را مطرح میکند. برخی از روایات مانند روایت امام صادق «ان اساس الدین: التوحید والعدل؛ استفاده کردهاند.ـ برخی مقالات در مورد ساختار علم کلام وجود دارد. مانند مجله پژوهش (مؤسسه امام خمینی) طبقهبندی در این موضوعات ارائه کرده است.
در عصر حضور اهل بیت به گزارشی در مورد ساختار علم کلام نداریم، تنها در رساله موجود در عیون اخبار الرضا، مطلبی وجود دارد. (رساله امام رضا به مأمون).
ـ در زمان غیبت صغری، کتاب بصائر الدرجات، امامت محور است و نکات کوتاهی در مورد علم و معرفت دارد ولی مرحوم کلینی در کافی، توحید و معرفتمحور است.
شیخ صدوق هم، ساختار چندانی ندارد و در کتاب توحید او، ساختار کلامی وجود ندارد. تا آنکه شیخ مفید، اویلن ساختار را ارائه میکند؛ بیشتر در مقدمه المقنعه، ساختار ارائه میکند.(یکی از نکاتی که در اینجا عنوان میشود آن است که چه ضرورتی دارد که ما این بحث ترتب و نحوه ساختار را بحث کنیم؟ در حالی که هر متکلمی با مبانی و دلایل خاص خود، مباحث کلامی را مطرح میکند؛ اما مشکل آنجاست که تاریخ نشان میدهد که این چینش و ترتب و دلایل آن در دورههای تاریخی اولیه مورد توجه نبوده است.) در مقدمه کتاب المقنعه، مطالبی آمده است که نشاندهنده اهمیت مباحث کلامی است و چنین که مطرح میشود همین ترتیب اصول دین است که فعلا عنوان میشود.
کتاب رسائل العشر از شیخ طوسی هم همین 5 اصل را مطرح میکند. چینش 5 تایی در کلام توسط خواجه نصیر طوسی، نهادینه میشود و قبل از خواجه نصیر، چینش درستی وجود ندارد، تداخل و تکرار مباحث است، برخی مباحث ذیل محورهای غیر مربوط میآید.بعد از خواجه طوسی، برخی مثل فیض کاشانی در علم الیقین، چینش خاص خود را میآورد. در کتاب اسرة المنجود، چینش کاملا متفاوتی ارائه شده است. حاجی سبزواری در اسرار الحکم هم چینش متفاوت با خواجه میآورد، و نیز علامه طباطبایی؛ ولی اکثرا به چینش خواجه، پایبند بودهاند.تعیین موضوع علم کلام، کمک به تعیین ساختار میکند.پس از آن در مدرسه اصفهان، و بعدها در مدرسه قم، کم کم، تفکیک میشود و کلام و فلسفه در جای خود قرار میگیرد. سیدمرتضی و شیخ طوسی در مقدمات برخی مباحث خود، مسائل معرفتی را میآورند شیخ طوسی در کتاب الاقتصاد و نیز تلخیص الشافی) خود مطالبی را میآورد که در مورد شبهات جدید است.قواعد کلامی هم در کشف المراد عنوان شده است؛ پس قواعد کلامی، کلام جدید و ... هم در تاریخچه کار کلامی وجود داشته است. در مورد آموزههای اعتقادی هم چیدمان رایجی وجود دارد [توحید، عدل، نبوت، امامت، معاد] فهرست و تلخیص مباحث اعتقادی توسط آیت الله سبحانی و ربانی گلپایگانی و... هم با تفاوتهایی ارائه شده است. در مورد اینکه محوریت مباحث کلام شیعی، توحید است یا امامت، هم نظراتی وجود دارد.در کتاب گوهر مراد، از انسانشناسی شروع میکند و بعد به توحید میرسد و با سلوک و تهذیب نفس به پایان میبرد، و هدفمندی و جهتدهی در مباحث وجود دارد. ولی مرحوم فیض معرفت الله و معرفت الملائکة را میآورد و به انسانشناسی نپرداخته است پرداختن به ملائکه و جن و شیطان را کمتر کسی پرداخته است. معرفت کتابهای آسمانی هم در مباحث او یافت میشود.
مدرسه تهران، مانند صاحب لمعات الالاهیه (مرحوم زنوزی) هم روش خاص خود را دارد. رسائل توحیدی علامه طباطبایی که ابعاد کلامی، عرفانی و فلسفی دارد، و چینش خاص دارد.
(توحید، اسماء، افعال، الوسائل) این چینش است. در نهایه هم چینش خاص دیگر دارد که توحید است. در مقدمه المیزان، چینش جالبی دارد که محور قرآن است و معارف شش گانه قرآن را اشاره میکند که احکام قرآن را وامیگذارد و به موارد پنجگانه دیگر میپردازد.در کتاب شیعه در اسلام خود که هم برای نسل جوان نوشته چینش خاص خود را دارد. کتاب آیت الله سبحانی هم در این موضوع مهم است دارای 10 فصل: «راههای خداشناسی اسماء، صفات ... امامت، خلافت و معاد» و آقای ربانی گلپایگانی، 7 فصل ایجاد کرده است. آیت الله مصباح در کتاب معارف قرآن (خصوصا ویراست جدید)، چینش خاص دارد. ایشان در آن کتاب 10 بخش دارد، خداشناسی، انسان شناسی، راهنماشناسی و... را بیان میکند و با روش قدماء متفاوت است.
پیشنهاد بحث ذات و صفات جدا شود. ملاصدرا توحید و نفی شرک را در یک قسمت آورده است. نکته دیگر اینکه مبحث واسطه (تکوین و تشریع) را مرحوم فیض آورده است که لازم است به این موضوع توجه شود. بهتر است چینشی به شکل ذیل ارائه شود. شناختشناسی، انسان شناسی ، توحید واسطه و اسباب معاد و نیز لازم است بحث رئوس ثمانیه که در هر علم میآید در مورد کلام، بحث شود.نکات اساتید حاضر:1. آیا می توان از راهطبقهبندی آیات قرآن براساس نزول، ساختار و چینش مباحث کلامی را بدست آورد؟
2. ظاهرا ساختارهایی که برخی متکلمین مطرح کردهاند، ناظر به فرقههای رایج در آن زمان یا قبل از زمان آنان بوده است.
3. ظاهرا ساختارهایی که برخی متکلمین مطرح کردهاند، ناظر به فرقههای رایج در آن زمان یا قبل از زمان آنان بوده است.
3. با این ساختارگرایی میتوان، روش ارائه مباحث کلامی در مقاطع سنی مختلف را ارائه نمود. یعنی آموزش آموزههای اعتقادی را از کی و چگونه شروع کنیم؟
استاد فیضینیت و هدف متکلمین قدیم در مورد موضوعات باید توجه شود که آنها به دنبال چه بودهاند؟ لزوم توجه به رابطه ساختار و مباحث معرفتی هم نکته مهمی است و اینکه در نظام تعلیم و تربیتی، تحولی در ارائه مباحث کلامی انجام شود. خصوصا موضوع انسانشناسی و ضرورتها مد نظر قرار گیرد تا جذابیت لازم ایجاد شود.
شهید مطهری الگوی خود را در مباحث دارد و از انسانشناسی شروع کرده است.
استاد اسدیمباحث انسانشناسی و... ساختارساز نیست، هرچند برای ارائه اصول اعتقادی، لازم است مقدمات و جذابیتهای لازم مطرح باشد ولی در هر حال مباحث اعتقادی، ترتب خاص خود را دارد پس ذوق و هنر ارائه، به معنی تعویض ساختار نیست. پس ساختار رایج از قدیم، همان مورد اتفاق بوده است و تفاوتهایی که در گفتارها و.. وجود دارد بیان تأثیرات و اهمیتهای برخی موضوعات در تشیع است.ـ ما انواع ساختار داریم: آموزشی، مننطقی؛ و اینها میتوانند بر هم منطبق باشند یا نباشند. ساختار آموزشی، مبتنی بر مباحث یادگیری است و وابسته به شبکه مفهومی افراد است. ولی در ساختار منطقی، ترتیب منطقی وجود دارد که در هر علمی از اصول بدیهی شروع میشود و کم کم با واسطه مباحث دیگر چیده می شود. ساختار دیگری هم وجود دارد که ساختار شبکهای است که یک موضوع محور قرار میگیرد و بقیه هم به صورت شبکهای با آن تطبیق داده میشود. در علم کلام هم میتوان ساختار شبکهای ارائه کرد مثل اینکه امامت را محور مباحث کلامی قرار دهد. در موضوع تغییر ساختارها در تاریخچه متکلمین و ... باید سوالی مطرح شود که چه نوع تغییری و چرا اتفاق افتاده است. ضمن اینکه رشتهای به نام فراکلام لازم است که بیرون از خود کلام به تبیین موضوع و اهداف و روشهای بایستههای آن بپردازد.ـ تفاوت مخاطبان در نحوه ارائه مباحث کلامی مؤثر است. مثلا در برخی رشتههای زیستشناسی و پزشکی، گاهی مباحث داروینیسم رایج است و باید مباحث انسانشناسی و... ارائه شود.ـ محور قرار گرفتن مباحث تبلیغی و ترویجی باعث شده است که برخی از مباحث مانند توحید به حاشیه رفته است و ذیل مباحث دیگر مطرح میشود.استاد زمانیبرخی افراد مباحث را بر پایه رابطه علی معلولی چیدهاند و در واقع به شکل امری عقلی و فلسفه تقدم مباحث ارائه شده است که این نگاه هم باید توجه شود. یعنی هم مباحث قرآنی و هم فلسفه عقلی آن ارائه شود.استاد ایزدیمهم آن است که چرا ساختار قدما، و متأخرین متفاوت بوده است. براساس نظرسنجیهای ارائه شده در شیوه و محتوای مباحث کلامی لازم است توجه شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]
صفحات پیشنهادی
مشکلات فکر و عقیدتی جوانان را تنها با علم کلام می توان حل کرد -
آیت الله جوادی آملی مشکلات فکر و عقیدتی جوانان را تنها با علم کلام می توان حل کرد شناسهٔ خبر 2460642 پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی بر توجه بیشتر حوزه های علمیه به علم کلام تأکید کرد و گفت امروز جوانان و جامعه ما به مشکلات فکر و عقیحوزه علمیه باید عالمان کلام را همسنگ عالمان فقه و اصول بداند
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۱ آیتالله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه باید مسائل عقیدتی و فکری در همه سطوح تدریس شود گفت منزلت عالمان کلامی همسنگ عالمان فقه و اصول است و کلام اسلامی بسان فقه و اصول به دو صورت سطح و خارج تدریس شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرراه هاي ترويج و گسترش وقف علمي بررسي شد
۲۲ دي ۱۳۹۳ ۱۳ ۱۲ب ظ در ديدار قائم مقام ستاد خيرين وزارت علوم و رئيس سازمان اوقاف راه هاي ترويج و گسترش وقف علمي بررسي شد در ديدار محمد حسين اميد معاون اداري مالي و مديريت منابع و قائم مقام ستاد خيرين وزارت علوم و علي محمدي نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه زمنشست علمی «نظام اقتصادی از منظر امیرالمومنین(ع)» برگزار میشود -
نشست علمی نظام اقتصادی از منظر امیرالمومنین ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 2450509 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها سیامین نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی ع نظام اقتصادی از منظر امیرالمومنین ع برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر مرکز تحقیقات امام علیراه های ترویج و گسترش وقف علمی بررسی شد
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۴ در دیدار دکتر محمد حسین امید معاون اداری مالی و مدیریت منابع و قائم مقام ستاد خیّرین وزارت علوم و حجت الاسلام و المسلین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه زمینه های همکاری مشترک و راه های ترویج و گسترش وقف علمی بررسی شد به گزااعلام جزئیات همایشهای علمی مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان -
اعلام جزئیات همایشهای علمی مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان شناسهٔ خبر 2450638 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی جزئیات همایشهای بینالمللی وحدت اسلامی فرصتها و چالشها از دیدگاه قرآن و روایات و پژوهشهای میانرشتهای قرآن از سری برنامهبررسی کتاب «نخستین مقتل مکتوب امام حسین(ع)» -
بررسی کتاب نخستین مقتل مکتوب امام حسین ع شناسهٔ خبر 2450157 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها به همت بنیاد دعبل خزاعی و انتشارات خیمه جلسه بررسی کتاب مقتل الحسین ابیمخنف نخستین مقتل مکتوب امام حسین ع برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر چبررسی نخستین مقتل مکتوب درباره امام حسین(ع) با حضور محمدرضا سنگری
بررسی نخستین مقتل مکتوب درباره امام حسین ع با حضور محمدرضا سنگری فرهنگ > دین و اندیشه - جلسه بررسی کتاب مقتل الحسین ابیمخنف نخستین مقتل مکتوب امام حسین ع توسط بنیاد دعبل خزاعی و انتشارات خیمه برگزار می شود به گزارش خبرآنلاین چهارمین جلسه از سری جلسات صبح کتاجشنواره امام رضا(ع) در دو بخش علمی و هنری تقویت میشود -
جشنواره امام رضا ع در دو بخش علمی و هنری تقویت میشود شناسهٔ خبر 2463464 دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دبیر جشنواره امام رضا ع در نشست هماندیشی با نمایندگان رسانههای کشور گفت اساس جشنواره را بهدو بخش تقویت میکنیم بخش علمی و تقویت حوزجزئیات همایشهای علمی مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان
یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۴ جزئیات همایشهای بینالمللی وحدت اسلامی فرصتها و چالشها از دیدگاه قرآن و روایات و پژوهشهای میانرشتهای قرآن از سری برنامههای جانبی مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان اعلام شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا برنامبرگزاری جشن نبوی(ص)با حضور علمای شیعه و دروز در قماطیه لبنان
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۴ به مناسبت جشن ولادت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی ص و هفته وحدت مراسم با شکوهی با حضور علماء و شخصیتهای شیعه و دروز در قماطیه لبنان برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا از لبنان این منطقه از بیروت که در آن بخشهای عالیه دروزی نکتاب «تنوع مذهبی و حقوق اسلامی» منتشر شد/ بررسی حقوق اساسی اهل ذمه -
کتاب تنوع مذهبی و حقوق اسلامی منتشر شد بررسی حقوق اساسی اهل ذمه شناسهٔ خبر 2462817 دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب تنوع مذهبی و حقوق اسلامی Religious Pluralism and Islamic Law به ارائه تجزیه و تحلیلی در ارتباط با حقوق اساسی اهل ذمه در جامعه اسبرگزاری نشست «بررسی جامعه شناسی خلدونی» با حضور فرید العطاس -
۱۵ دیماه برگزاری نشست بررسی جامعه شناسی خلدونی با حضور فرید العطاس شناسهٔ خبر 2450544 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست بین المللی بررسی جامعه شناسی خلدونی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست بینوظیفه مبلغان آشنا کردن مردم با کلام اهل بیت(ع) است
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت مبلغان بخصوص در مناطق مشترک با اهل تسنن و تشیع همین مقدار که مردم را با کلام و سیره اهل بیت ع آشنا کنند وظیفه خود را انجام دادهاند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتاششمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزههای علمیه برگزار میشود
یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۲ مدیر دفتر قرآن و عترت حوزههای علمیه کشور از برگزاری ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزههای علمیه خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام علی مقنی نصرآبادی در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار کرد این مسابقاوزیرعلوم سه شنبه به مجلس می رود/ بررسی بحث دانشجویان بورسیه -
سخنگوی کمیسیون آموزش وزیرعلوم سه شنبه به مجلس می رود بررسی بحث دانشجویان بورسیه شناسهٔ خبر 2451308 دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۴ حوزه و دانشگاه > آموزش عالی سخنگوی کمیسیون آموزش گفت بحث دانشجویان بورسیه و دیگر برنامه های وزارت علوم سه شنبه هفته جاری با حضور فرهادی وزیرعلوم بررسبررسی نقش فتواهای فقها در تاریخ فقه و حقوق اسلامی در هاروارد -
بررسی نقش فتواهای فقها در تاریخ فقه و حقوق اسلامی در هاروارد شناسهٔ خبر 2450830 دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب تفسیر حقوقی اسلامی Islamic Legal Interpretation با ویرایش محمد خالد مسعود برکلی آنکانزاس و دیوید پاور توسط مرکز مطالعات حقوق اسلامی ها-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها