محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826024060
شارلیابدو؛ هیزم کوره اسلامهراسی/ نگاهی به امواج اسلامستیزی در غرب -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحلیلی؛
شارلیابدو؛ هیزم کوره اسلامهراسی/ نگاهی به امواج اسلامستیزی در غرب
شناسهٔ خبر: 2463594 سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
دین و اندیشه > اسلام در جهان
باید توجه کرد که همان طور که موج اسلام هراسی در اروپای پس از ۱۱ سپتامبر فرونخوابید، پس از قدرت گیری داعش و حادثه شارلی ابدو، اسلام هراسی همچنان در اروپا باقی خواهد ماند. خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: درست یک هفته پس از حمله تروریستی به مجله فکاهی «شارلی ابدو» در پاریس، توسط دو مهاجمی که گفته می شود القاعده مسئولیت اعمال آن ها را برعهده گرفته، موج دوباره ای از حمله به اماکن و ارزشهای اسلامی در اروپا و آمریکا شدت گرفته است. مهاجمانی که وقتی در عراق و سوریه دست به جنایت می زنند پیکارجو خطاب می شوند و آن گاه که دامنه خشونت شان به اروپا می رسد تروریست های وحشی نام می گیرند! اگرچه کاملاً طبیعی بود که این حمله می تواند به مراکز رادیکال اسلام ستیزی، بهانه جدیدی برای تحرک ببخشد اما همین موضوع دلیل مناسبی است تا بار دیگر نگاهی بر آن چه که «اسلاموفوبیا» خوانده می شود، بیفکنیم.برای شروع کار، شاید روایت «ادوارد سعید» نظریه پرداز فلسطینی- آمریکایی از «شرق شناسی» نقطه آغاز مناسبی باشد. سعید اعتقاد داشت که زایش «شرق شناسی» مصادف با پیدایش «امپریالیسم» است. یعنی اصولاً غرب زمانی متوجه شرق و معرفت بر آن شد که در قالب «رشد سرمایه داری» موفق به نفوذ به بازار موجود در شرق کره زمین و برخورد با مذاهب، فرهنگ ها و جوامع حاضر در این منطقه گشت. به این ترتیب، نگاه به شرق از همان ابتدا زیر خرقه سرمایه داری قرار داشت. پس به زبان ادوارد سعید، غرب به جای آن که شرق را بشناسد، دست به اختراع و ساخت شرق مورد علاقه خود زد.[۱]به این ترتیب، نه فقط اسلام، بلکه هویت زندگی شرقی نیز دستخوش شعبده بازی برخی از موثرترین کانون های شرق شناسی بود. از این طریق بود که می شد هر روایت و تعریفی را به جای روایت و تعریف واقعی از اسلام و دیگر هویت های شرقی جا داد.
با این توضیح مشخص است که اسلام هراسی بنیه ای بس تنومند دارد و خاستگاه آن به قرن های بسیار دور می رسد. با وجود این، نوساناتی در این نوع احساسات وجود داشته که به شدت محصول گرایش های سیاسی حاکم بر دنیای غرب است. از جمله آن که در روزگار تنش میان شوروی و غرب، نه تنها گرایش های اسلام ستیزی آثار ناچیزی در غرب داشتند بلکه کانون های قدرت در غرب با تسلیح و تقویت جریان های رادیکال وهابی می کوشیدند تا جنگی نیابتی در منطقه خاورمیانه و شبه قاره علیه کمونیسم و حلقه های نزدیک به شوروی به راه اندازند. با وجود این، پس از فروپاشی شوروی، بار دیگر اسلام ستیزی جایگاه مهمی در غرب پیدا کرد.حملات ۱۱ سپتامبر، موهبتی بی سابقه برای کانون های اسلام ستیزی که گهگاه نفوذهای قابل توجهی در مراکز قدرت داشتند، فراهم کرد. این حملات باعث شده بود تا آنها توجیه کافی برای اقناع افکار عمومی برای حمله بی محابا به اسلام و عقاید اسلامی و محدود کردن اقلیت های مسلمان در کشورشان را پیدا کنند. این حملات این فرصت را به دست داده بود که خشونت گرایی را به عنوان نماد اسلام معرفی و خشونت متقابل و گسترده تر علیه مسلمانان را راه حل حقیقی برای «دفع خطر و تهدید علیه ارزش های متعالی» حاضر در غرب معرفی کنند. حادثه ۱۱ سپتامبر و کنش و واکنش های پس از آن به اندازه کافی موثر بودند؛ چرا که تحقیقات انجام شده در همان دوره نشان می داد که ۷۰ درصد از آلمانی ها، ۶۸ درصد در اسپانیا و ۶۴ درصد در بریتانیا و نزدیک به ۳۰ درصد در آمریکا اعتقاد داشتند که میان ارزش های اسلامی و زندگی در غرب تفاوت بارز وجود دارد و این تضاد، تهدیدی برای ارزش های جامعه غربی به شمار می رود.[۲]به هر تقدیر با دور شدن از آثار و تبعات حملات ۱۱ سپتامبر، بخشی از امواج اسلام هراسی نیز در غرب فروکش کرد. تقریبا یک دهه پس از حملات ۱۱ سپتامبر، پدیداری داعش در خاورمیانه، بهانه مناسب دیگری برای راه اندازی موج جدیدی از اسلاموفوبیا پدید آورد. نکته جالب آن که، در این مورد نیز به مانند پدیداری جریان های افراطی وهابی در مبارزه با شوروی، کمک های خارجی از جمله از جانب دولت های خاورمیانه ای متمایل به غرب دیده می شود. پس از شدت گرفتن تحرکات داعش، گزارش های رسانه های خبری نیز به همان نسبت خبر از گسترش امواج اسلام هراسی می دادند. برای نمونه، در یک نظرسنجی که توسط مرکز «برتلسمن» درباره اسلام در آلمان تهیه شده است، ۶۱ درصد از افراد بالای ۵۴ سال و ۳۹ درصد اشخاص ۲۵ سال و کمتر معتقدند در معرض تهدید اسلام قرار دارند. این نظرسنجی که با مشارکت حدود هزار نفر بالای ۱۶ سال تهیه شده است، نشان داد که ۶۱ درصد جوامع غیر مسلمان معتقدند اسلام با جهان غرب سنخیتی ندارد. این میزان در سال ۲۰۱۲ میلادی ۵۲ درصد بود. چهل درصد نیز چنین گفته اند که مسلمانان را غریبه ای در میان خود می پندارند. علاوه بر این ها، چند صباحی می شود که جنبشی به نام «اروپایی های ملی گرای ضد اسلامی شدن غرب» موسوم به «پگیدا» در برخی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان پدیدار شده است که عصر روزهای دوشنبه علیه مسلمانان تظاهرات برگزار می کنند. نمونه های مشابه دیگری از جمله آتش زدن به مساجد در دانمارک و سوئد نیز وجود دارند. به هر حال کاملاً مشخص است که حادثه حمله به شارلی ابدو تا مدت ها هیزم دمیدن در آتش اسلاموفوبیا را فراهم خواهد کرد.
با وجود این باید توجه کرد که همان طور که موج اسلام هراسی در اروپای پس از ۱۱ سپتامبر فرونخوابید، پس از قدرت گیری داعش و حادثه شارلی ابدو، اسلام هراسی همچنان در اروپا باقی خواهد ماند و وقوع رویدادهایی، امواج آن را گسترش می دهد. اما به راستی چه چیزی باعث می شود تا اسلام هراسی همچنان در دنیای غرب باقی بماند.۱) اسلام سیاسیبا وجود امواج گسترده سکولاریسم در خاورمیانه به ویژه در آفریقای شمالی، همچنان اسلام سیاسی در این منطقه حضور دارد و نفس می کشد. جمهوری اسلامی ایران، گرایش های اسلامی در حاکمیت ترکیه، احزاب اسلامی در خاورمیانه و... همچنان نشان دهنده آن است که اسلام، ظرفیت کافی برای تداوم قدرت سیاسی را در اختیار دارد. اگرچه برخی از این کانون های اسلام سیاسی در خط غرب حرکت می کنند اما به هر حال در یک چارچوب کلی تر، اسلام، مانع متفاوتی در برابر موج تمامیت گرا و یکسان ساز سیاست غربی و جهانی سازی است.۲) حضور نظامی در شرقپس از فروپاشی شوروی و از میان رفتن «خطر کمونیسم» غرب برای توجیه حضور نظامی در منطقه حساس و سوق الجیشی خاورمیانه نیاز به دلیل مناسبی دارد. دمیدن در موج اسلام هراسی شاید بتواند موثر باشد. آن ها مستمرا می گویند «آتش را باید در خانه اش خاموش کرد، پیش از آن که به خانه مان برسد.»۳) خشونت و تحجر به نام اسلامنباید فراموش کرد که برای آن که امواج اسلام هراسی در غرب همچنان پا برجا بماند نیاز است تا بخشی از مردم عادی را با آن همراه کرد. این بخش از مردم، به مانند هر جای دیگری اوضاع را فارغ از پیچیدگی های پشت پرده می نگرد. نباید تردید داشت، برای افکار عمومی حمله به شارلی ابدو، گروگان گیری و سر بریدن و ... که به نام اسلام انجام می شود، مردم عادی را ناخودآگاه به سوی اسلام هراسی می کشاند. به همین دلیل است که کانون های اسلامی در هر جایی وظیفه دارند این دست حملاتی که آب به آسیاب اسلام هراسان می ریزد را محکوم کنند.۴) موضوع فلسطین و اسرائیلدرست است که موضوع فلسطین- اسرائیل در وهله نخست موضوعی عربی- ملی- اسلامی بود اما رفته رفته در گذر زمان و با تغییر برخی گرایش های سیاسی، وجه عربی آن کمرنگ تر شد و جریان های اسلام گرا همچون حماس به جدی ترین دشمن اسرائیل در منطقه بدل شدند. نباید انتظار داشت تا زمانی که اسرائیل با چنین وضعیتی در منطقه وجود دارد، اسلام هراسی در غرب به پایان رسد. پروژه های اسلام هراسی می توانند در دالانی تو در تو در خدمت تضعیف کانون های اسلامی موثر در غرب در رابطه با مساله فلسطین – اسرائیل باشند. ۴) رشد مسلمانان در غربآن طور که گفته می شود میزان مهاجرت مسلمانان به کشورهای غربی از یک سو و میزان رشد جمعیتی آنها باعث شده است تا نسبت مسلمانان به افراد بومی کشورهای غربی به نسبت قابل توجهی افزایش یابد به گونه ای که برای نمونه میزان زاد و ولد در میان مسلمانان فرانسوی ۳ برابر خود فرانسوی هاست. از سوی دیگر حضور بلندمدت مسلمانان در غرب باعث شده تا آن ها رفته رفته به مراکز قدرتمند اقتصادی در این کشورها که در تصمیم گذاری های کلان سیاسی موثرند راه پیدا کنند. پروژه های اسلام ستیزی می تواند راه رشد مسلمانان و ازدیاد آن ها را ناهموار کند.
طبیعی است تا زمانی که چنین دلایل عمده ای وجود دارند نباید پنداشت که اسلام ستیزی و اسلام هراسی به پایان خواهد رسید. تا زمان حیات این دلایل، این امواج با بسامدهای مختلف جلو خواهند رفت. اما برخی اقدامات – فارغ از غرض ورزی های آشکارا موجود در غرب – در دست مسلمانان است که می توانند با انجام آنها، به کاهش اسلام هراسی کمک کنند. تلاش برای خارج کردن نمایندگی و دکوراسیون اسلام از دست جریان های افراطی همچون داعش یا کسانی که حادثه شارلی ابدو را آفریدند از جمله این موارد است. حقیقت آن است که این حملات چنان سر راست به تقویت جریان های اسلاموفوبیا کمک می کند که آدمی در می ماند آیا به راستی این جریان های اسلام ستیزی در پس این حملات حضور ندارند؟ اقدام مهم بعدی می تواند تلاش و سرمایه گذاری برای ارائه چهره و قرائتی رحمانی و البته واقعی از اسلام به دنیای غرب باشد تا تبلیغات سوء را بی اثر کند. نباید نسبت به این مهم بی تفاوت بود یا آن که قرائت های شخصی را که نسبتی با اصول اسلام ناب ندارد به جای اصول اسلامی به دیگران معرفی کرد. در این زمینه گرایش به قرائت های حقیقی و رحمانی کاملا راهگشا است. [۱] ادوارد سعید، شرق شناسی، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران: نشر فرهنگ اسلامی، صص ۴۱-۴۳.[۲] American Public Opinions about Islam and Muslims, Council On American-Islam Relations Research, Center (CAIR), ۲۰۰۶, P.۷۹. گزارش: رضا اسمخانی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]
صفحات پیشنهادی
تاریخ اندیشه سیاسی غرب(جلد اول) منتشر شد -
به همت نشر نی تاریخ اندیشه سیاسی غرب جلد اول منتشر شد شناسهٔ خبر 2450724 سهشنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۹ دین و اندیشه > سایر کتاب تاریخ اندیشه سیاسی غرب جلد اول از یونان باستان تا عصر روشنگری نوشته جان مکللند ترجمه جهانگیر معینی علمداری به همت نشر نی روانه بازار نشر شد به گزاانتقاد از غرب و الازهر به دلیل گسترش شیعه هراسی -
شیخ کریمه استاد الازهر مصر انتقاد از غرب و الازهر به دلیل گسترش شیعه هراسی شناسهٔ خبر 2462992 دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان احمد کریمه الازهر به پدیده شیعه هراسی پیوسته و برای راضی نگه داشتن سلفیها به اردوگاه تخریب شیعیان ملحق شده است چگونه اجازتقسیم ادیان به دو دسته ابراهیمی و غیرابراهیمی کار دانشمندان غربی است -
ابوالفضل خوشمنش تقسیم ادیان به دو دسته ابراهیمی و غیرابراهیمی کار دانشمندان غربی است شناسهٔ خبر 2459966 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور گفت تقسیمبندی ادیان به دو دسته ابراهیمی و غیرابراهیکارگاه زن در نگاه اندیشمندان جهان غرب اسلام برگزار میشود -
کارگاه زن در نگاه اندیشمندان جهان غرب اسلام برگزار میشود شناسهٔ خبر 2455004 شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کارگاهی با عنوان زن در نگاه اندیشمندان جهان غرب اسلام با تدریس مهدی مهریزی برپا می شود به گزارش خبرگدر میان حجره ی غربت ز پا افتادم |اخبار ایران و جهان
در میان حجره ی غربت ز پا افتادم کد خبر ۴۶۲۳۸۵ تاریخ انتشار ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۲ ۱۲ - 30 December 2014 دانلود مطالب مرتبط روضه امام حسن عسگری ع لینک را کپی کنید لینک را کپی کنید دانلودکارگاه«زن در نگاه انديشمندان جهان غرب اسلام»برگزار می شود -
کارگاه زن در نگاه انديشمندان جهان غرب اسلام برگزار می شود شناسهٔ خبر 2451407 دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها کارگاه زن در نگاه انديشمندان جهان غرب اسلام به همت گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری ممطالعات قرآن در دانشگاه های غربی مبتنی بر فرم و معناگریز است -
استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کارلتون مطالعات قرآن در دانشگاه های غربی مبتنی بر فرم و معناگریز است شناسهٔ خبر 2455519 یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی پژوهشگران در دانشگاههای غرب از جمله آمریکا فقط به فرم و شکل قرآن میپردازند و در هیچ سطحی به معنا پعلم موجود مملو از مبانی فلسفی و اجتماعی غربی است حتی ریاضیات -
غلامحسین مقدم حیدری علم موجود مملو از مبانی فلسفی و اجتماعی غربی است حتی ریاضیات شناسهٔ خبر 2452576 چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مدیر گروه فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه علوم موجود مملو از مبانی فلسفی اجتماعی و فکرینگاهي به نهادهاي فعال غرب در عرصه براندازي نرم
نگاهي به نهادهاي فعال غرب در عرصه براندازي نرم در تاريخ معاصر جهان نمونههاي مختلفي از براندازي نرم رخ داده است تلاش انگليس و عوامل وابسته آن براي ايجاد انحراف و نهضت مشروطيت ايران از جمله اين نمونههاست نویسنده سينا تكاور در تاريخ معاصر جهان نمونههاي مختلفيداعش ثمره غلبه مفاهیم اسلامی و پوشش دینی غرب برای رقابت با اسلام است -
حمید پارسانیا داعش ثمره غلبه مفاهیم اسلامی و پوشش دینی غرب برای رقابت با اسلام است شناسهٔ خبر 2456482 سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت اینکه انقلاب اسلامی غرب را مجبور کرد که در رقابت با اسلامجهان بینی الهی و جهان بینی غربی
سخنان بزرگان جهان بینی الهی و جهان بینی غربی بسياري از دانشمندان مغرب زمين فلاسفه الحادي فکرشان اين است انسان همين است لذا ميگويند وقتي انسان ميميرد مرگ عبارت از پوسيدن انسان است انسان ميپوسد امّا مردان الهي ميگويند انسان که ميميرد از پوست به در ميآيد نه بپوسدرییس حوزههای علمیه: توسعه نیافتگی از نظر غرب حرکت نکردن به سمت آنهاست
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱ ۴۱ رییس حوزههای علمیه سراسر کشور گفت ما از اول انقلاب یک مشکل اساسی داشتهایم و آن این است که روحانیت به صورت سیستماتیک در کشور کار حوزوی انجام نمیدهد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله حسینی بوشهری طی سخنانی درآیا غرب اسلامی و شرق غیر اسلامی است؟
تقابل اسلام و مدرنیته در عملکرد کشورهای پیشرفته دنیا آیا غرب اسلامی و شرق غیر اسلامی است حال با نگاهی به زندگی مسلمانان در ممالک اسلامی و کشور خودمان باید چه قضاوتی کرد به راستی ما به استقبال چه پدیده هایی از مدرنیته رفتیم اگر حسنی هم برای غرب قائل باشیم فرهنگ و سبک زندگی معلم باید براساس جهانبینی اسلامی بازسازی شود/غرب تنها لاشه علم را دارد -
آیت الله جوادی آملی علم باید براساس جهانبینی اسلامی بازسازی شود غرب تنها لاشه علم را دارد شناسهٔ خبر 2452972 چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان جوادی آملی گفت علم حقیقی انسان را با گوهر وجودی اش آشنا می سازد بر عالمان ما لازم است علوم را بر اساس جهان بینجمهوریاسلامی هستیم نه جمهوری شیعی/ تفرقه، سیاست غرب برای سیطره برجهان -
سعدالله زارعی جمهوریاسلامی هستیم نه جمهوری شیعی تفرقه سیاست غرب برای سیطره برجهان شناسهٔ خبر 2460401 شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشمندان سعدالله زارعی گفت اصلی ترین استراتژی که غرب برای جهان اسلام در پیش گرفته ایجاد تفرقه است ما خودمان را یک حکومت شیعی نمی«بخش دوم نشست علمی با موضوع عناصر هویت غربی» -
گروه غربشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند بخش دوم نشست علمی با موضوع عناصر هویت غربی شناسهٔ خبر 2454806 شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها بخش دوم نشست علمی با موضوع عناصر هویت غربی روز دوشنبه پانزدهم دی ماه ۹۳ در سالن جلسات پژوهشگاه به همتعلوم انسانی چگونه نیاز حکومتهای غربی را برطرف کرد؟ -
در گفتوگو با شهریار زرشناس بررسی شد علوم انسانی چگونه نیاز حکومتهای غربی را برطرف کرد شناسهٔ خبر 2463810 سهشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشمندان علوم انسانی مدرن در سی سال بعد از انقلاب یکی از بسترهای تهاجم فرهنگی نئولیبرالیسم علیه انقلاب بوده است تدریسِ صر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها