تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803812098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا غرب اسلامی و شرق غیر اسلامی است؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


تقابل اسلام و مدرنیته در عملکرد کشورهای پیشرفته دنیا؛
آیا غرب اسلامی و شرق غیر اسلامی است؟
حال با نگاهی به زندگی مسلمانان در ممالک اسلامی و کشور خودمان، باید چه قضاوتی کرد؟ به راستی ما به استقبال چه پدیده هایی از مدرنیته رفتیم؟ اگر حسنی هم برای غرب قائل باشیم، فرهنگ و سبک زندگی ما امروزه بر مبنای همان معایب غرب است و یا محاسن غرب؟



  به گزارش سرویس دینی جام نیوز، شاید این کلام را بسیار شنیده باشید که "محمد عبده" فقیه مصری که شاگرد "سید جمال الدین اسد آبادی" و یکی از اصلاح‌گران مهم دین اسلام در قرن ۱۹ میلادی به شمار می‌آید می گوید: «به غرب رفتم و اسلام را دیدم، اما مسلمانی ندیدم. به شرق بازگشتم و مسلمان دیدم، اما اسلام را ندیدم.» یا کلماتی شبیه این را که در غرب مردم به هم دروغ نمی گویند و یا اینکه از چراغ قرمز رد نمی شوند و حقوق یکدیگر را پایمال نمی کنند.   سایت "دویچه وله/DW" در یک جدول رده‌بندی کشورها که توسط یک استاد ایرانی‌تبار علم اقتصاد تهیه شده می‌گوید که ایرلند، لوکزامبورگ، دانمارک و حتی اسرائيل به لحاظ رعایت آنچه با "عدالت اسلامی" انطباق دارد از کشورهای اسلامی پیش‌تر هستند.  

  روزنامه آلمانی "زود دویچه" در مصاحبه با پرفسور حسین عسکری، استاد دانشگاه جورج واشنگتن، گزارشی درباره جدول رده‌بندی کشورهایی تهیه کرده است که "ارزش‌های اسلامی را رعایت می‌کنند".   در صدر جدول رده‌بندی مزبور، ایرلند، لوکزامبورگ و دانمارک واقع شده‌اند. هیچ کشوری که اکثریت جمعیت آن مسلمان باشد در میان ۲۵ کشور اول این رده‌بندی نیست. اسرائیل در مکان ۲۷ و بدین ترتیب بسیار بالاتر از عربستان سعودی است که در مکان ۹۱ قرار گرفته است. آلمان در رده ۲۶ این جدول واقع شده است.   پرفسور حسین عسکری که ایرانی است اما در انگلیس بزرگ شده، سال‌هاست در این باره تحقیق می‌کند که تا چه حد سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کشورهای جهان همخوان با اصول قرآن هستند.   عسکری با اتکا بر وجود یک ایده "جامعه اسلامی عادل" تحقیق می‌کند که در یک کشور درآمد ملی چگونه تقسیم می‌شود، چگونه با فقر مبارزه می‌کنند، آیا به قراردادها عمل می‌شود و به قوانین احترام می‌گذارند؟ تا چه حد رشوه رد و بدل می‌شود، تا چه حد مدارس و بیمارستان‌ها از تجهیزات لازم برخوردار هستند.   اما قضاوت در مورد اینکه آیا عملکرد غرب، اسلامی است و شرق غیر اسلامی، احتیاج به بررسی مفصلی دارد که هدف این سیاهه نیست. در این مطلب بر آنیم که موضوع دیگری را بررسی کنیم و قبل از پرداختن به موضوع مورد نظر مقدمه ای لازم به ذکر است:   مقدمه: در میان علمای اسلامی، خصوصا در دوران حاضر و در علوم اجتماعی اسلامی، درنگرش به دنیای غرب و نوع تعامل با غرب دو مشرب دیده می شود. آراء این دو گروه در نگرش یه غرب و به صورت بسیار خلاصه به این صورت است:   1- یک گروه قائل به این هستند که فرهنگ و زندگی غربی از صفر تا صد اشتباه است و بر پایه "اصل لذت" بنا شده است. در فرهنگ غرب، انسان با حیوان فرق خاصی ندارد و روح و آخرت و غیب و دین و آن چیزهایی که در نگرش دینی حقائق عالم نامیده می شوند، یا وجود ندارند و یا اگر هم وجود داشته باشند، در راهبردهای اجتماعی و زندگی غربی لحاظ نمی شوند که در اینصورت وجود یا عدم آنها تفاوت خاصی نمی کند.  در نگرش غربی، انسان محور همه چیز است و بدون اتصال به وحی و عدم آگاهی از پشت پرده های این عالم تصمیم می گیرد و برنامه ریزی می کند. در نگرش مادی اینچنینی، هنر، ادبیات، اقتصاد، استفاده از منابع، اختراعات، سیاست، دیانت، زندگی فردی، زندگی اجتماعی، و تمامی تعاملات و برنامه ریزی ها بر مبنای رسیدن به لذت و بهره مندی بیشتر از همین دنیای نقد چند ساله ایست که برای هر انسانی فراهم می شود و بعد از آن هم تمام می شود.     2- گروهی دیگر، غرب را به طور کامل پس نمی زنند و قائل به این هستند که دنیای مدرنیته ای غرب، محاسن و معایبی دارد. یعنی درست است که این انسان با اتکاء به عقل خود و بدون در نظر گرفتن وحی و تعالیم انبیا، به پیش رفته است، اما در این میان، برخی از آن مواردی که به آن رسیده است، اگر هم معایبی داشته باشند، محاسنی هم دارند. بنا بر نظریه دوم، ما باید در دریافت های خود از غرب، گزینشی عمل کنیم و آنچه را که خوب است و منافاتی با دیانت ما ندارد را گرفته و استفاده کنیم و آنچه را هم که بر خلاف مبانی زندگی دینی است، کنار بگذاریم. حال اگر در این میان بعضی از دستاورد های غرب، در راستای مادیت و انحراف بشر بنا شده بود، ما آن را در راستای اهداف خود به کار ببریم. مثل سینما که از ابتدا در راستای سرگرمی و لهو و لعب و چپاول ملت ها بنا شد، اما ما امروزه می توانیم از این پدیده در راستای انسان سازی و تبلیغ دین استفاده کنیم.   لازم به ذکر است که این دو تعریف، در راستای بیان این دو مبنا، بسیار خلاصه و کوتاه و در حد گنجایش این مطلب بیان شد که کاربران برای آشنایی بیشتر با این دو تفکر، می توانند به مطالب مربوط به " تقابل سنت و مدرنیته" در فضای مجازی و غیر آن رجوع کنند.   اما سؤال اصلی در اینجا این است: ما کدام یک از مبانی زندگی فردی و اجتماعی را از غرب دریافت کردیم و کدام را پس زدیم؟   اگر بخواهیم در مورد این دو تفکر قضاوت کنیم، شاید تفکر نوع اول، مقداری تند و افراطی به نظر برسد و تفکر دوم معتدل و آرام تر. البته اینطور نیست اما فرض می کنیم که همین طور باشد. یعنی فرض می کنیم که ما از میان این دو نگرش به غرب، نگرش دوم را انتخاب می کنیم و بنا را بر این می گذاریم که ما نمی توانیم مبانی غرب را به طور کامل از جهان امروز حذف کنیم و باید حداقل با بعضی از مطالب آن کنار بیاییم و یا گزینشی عمل کرده و محاسن غرب را دریافت کنیم و آنچه که با دیانت و تکامل روحی و دینی ما مغایر است را دریافت نکنیم.   حال با نگاهی به زندگی مسلمانان در ممالک اسلامی و کشور خودمان، باید چه قضاوتی کرد؟ به راستی ما به استقبال چه پدیده هایی از مدرنیته رفتیم؟ اگر حسنی هم برای غرب قائل باشیم، فرهنگ و سبک زندگی ما امروزه بر مبنای همان معایب غرب است و یا محاسن غرب؟    البته آن ملاکی که برای اندازه گیری عدالت در کشورهای دنیا در نظر گرفته شده است، برخی درست است و برخی هم غلط است. علاوه براین، عدالت مورد نظر در این تحقیقات فقط به بخش حاکمیت بر میگردد،  لذا نمی توان گفت، مطلب دکتر عسگری، یک تحقیق میدانی و استقراء تام است.   ما مقاصد سایت هایی مثل "دویچه وله" و "بی بی سی" و شبکه های ماهواره ای را از بیان این مطالب می دانیم و دشمنی آنها آشکار است.اما مقداری اگر با خودمان خلوت کنیم می بینیم که خیلی از این موارد، مشکلات اصلی و مهم جامعه امروز ماست که بعضی از آنها به ارگانها و نهادهای حکومتی و دولتی برمی گردد و بعضی هم به خود مردم.   در مبانی دینی ما، اصلاح نفس و اصلاح فردی بر اصلاح بیرونی و مقاومت در مقابل دشمن بیرونی اولویت دارد. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) در حدیث معروف جهاد اکبر، جهاد با نفس و اصلاح درونی را، از مبارزه با دشمن قداره تا دندان مسلح سخت تر دانستند.   حال اگر ما، جامعه خودمان را یک فرد حساب کنیم که از بیرون و خارج، مورد هجوم نیروهای مختلف و دشمنان قسم خورده اسلام است واین مبارزه تا به امروز کمر این جامعه را خم کرده و بسیاری از منابع انسانی و طبیعی ما را از ما گرفته است، با این حال، مبارزه با مشکلات درونی و اصلاح نفس این جامعه از مبارزه با آن دشمنان هم مهم تر و هم سخت تر است.   در اینجا برای یک قضاوت خودمانی و وجدانی، نگاهی به برخی از عناوین فرهنگی، شاید به ما کمک کند که ببینیم، آیا ما در این موارد، بر اساس فرهنگ اعلا و پیشرفته اسلامی ایرانی خودمان زندگی می کنیم، ویا مبهوت و خودباخته فرهنگ غرب شده ایم.   عناوین: رعایت قانون و التزام به آن رعایت حقوق دیگران مسئولیت پذیری امر به معروف و نهی از منکر (آیا اگر کسی به جامعه ضرری بزند و یا حقوق دیگران را پایمال کند، ما عکس العمل نشان می دهیم و یا ساکتیم؟) اعتماد متقابل رعایت نظم عمومی رعایت نظافت عمومی رعایت آرامش عمومی ( پرهیز از ایجاد سرو صدا و آلودگی صوتی) عفت عمومی زن و مرد در جامعه (عفت ظاهری و عفت رفتاری) تلفن همراه ( به دنبال مدل جدید موبایل بودن و تعویض هر روزه موبایل و اینکه واردات موبایل چقدر از منابع ما را هدر داده و چه هزینه ای از کشور را به هدر می دهد و چه جیب هایی را پر می کند.) استفاده صحیح از رسانه ( آیا ما از تلویزیون، تبلت، رایانه، موبایل، و کلیه رسانه های جمعی به اندازه و درست استفاده می کنیم؟) تعاون وکار جمعی آینده نگری ساده زیستی بهره وری مناسب (آیا منابع و نیروها را به جا و به بهترین نوع بهره وری استفاده می کنیم؟) استفاده صحیح از ابزار و وسایل شخصی و عمومی ( وسایل حمل ونقل، مکان های عمومی، وسایل عمومی) استفاده صحیح از فرصتها صبر و گذشت عمومی صداقت ( راست گویی در جامعه چقدر است و دروغ چقدر در جامعه رواج دارد؟) فرهنگ کتاب و مطالعه ( میانگین مطالعه هر فرد در هر روز چقدر است؟) رعایت حلال و حرام ( در خوراک و پوشش و حقوق دیگران) فرهنگ مصرف ( آیا ما منابع و وسایل زندگی را درست مصرف می کنیم؟ آب، گاز، نفت، برق، چوب، خاک) پلاستیک ( مصرف پلاستیک که از نفتی چند میلیون ساله تهیه می شود و آثارش تا چند صد سال در طبیعت می ماند، تا چه حد در زندگی ما لازم و مهم است؟) کیفیت در تولید (توليد کنندگان ما چقدر به کیفيت محصولات اهمیت می دهند؟ وضعیت خدمات پس از فروش و گارانتی چگونه است؟) مصرف تولیدات داخلی تلاش برای کارآفرینی قناعت ( طرف دیگر مصرف درست همین قناعت است) کار و وجدان کاری و سخت کوشی (میانگین کار مفید نسبت به افراد در ایران چقدر است؟ آیا اگر مردم تلاش نکنند و کار را درست و با وجدان انجام ندهند، کشور پیشرفت خواهد کرد؟) تلاش برای سلامت جسمانی ( آیا ما ترجیح می دهیم ورزش کنیم و یا صرفا طرفدار یک تیم ورزشی باشیم؟) گذشت و صبر و تحمل یکدیگر در جامعه و در خانواده ( در خانواده نقش والدین در این مورد بسیار در تربیت فرزندان مؤثر است.) تربیت کودکان ( در تمام مواردی که ذکر شد، مهمترین مرحله، تربیت کودکان در راستای زندگی فردی و اجتماعی است.) احترام متقابل اعضاء خانواده به یکدیگر مسائل خانواده و گرمی کانون خانواده حضور مؤثر زن در کانون خانواده سلامت خانواده (در خوراک و پوشاک که این مورد همکاری و برنامه ریزی والدین وخصوصا مادر را می طلبد) گپ و گفت خانوادگی (والدین برای گعده و گفت و شنود خانوادگی چقدر وقت می گذارند؟) یادگیری مهارتها وسلیقه در کارها (خود و فرزندان) رعایت نکات پزشکی و سلامت (خود و فرزندان) فراگیری اصول و فروع مذهب ( قرآن، زندگی و کلمات اهل بیت، تاریخ اسلام و پیامبران و البته آموزش این موارد به فرزندان) رعایت حیا و ادب اجتماعی (خود و فرزندان) صله رحم و روابط فامیلی فرزند آوری ( چقدر به این مورد که ضامن پیشرفت آینده جامعه ماست، اهمیت می دهیم؟) ازدواج (اهمیت ازدواج چقدر است؟) ازدواج (زود، ارزان و ساده) طلاق ( آمار طلاق در جامعه ما در شأن یک جامعه شعی است؟) انتخاب درست  در ازدواج ( شریک زندگی خود را چگونه و از چه راهی انتخاب می کنیم؟) اعتماد به نفس و غرور ملی در اقدام و عمل و سازندگی غیرت دینی و ملی ( در رابطه با تعرض غیر به مرزهای فرهنگی، جغرافیایی و منابع طبیعی و انسانی) معماری وشهر سازی ( آیا بانک ها و یا مکان های حکومتی ما مثل مجلس شورای اسلامی، بر طبق معماری اسلامی است و یا غربی؟) لباس و ظاهر ( لباس و پوشش ما چقدر، اسلامی، ایرانی و عقلانی است؟)  حفاظت از میراث فرهنگی ( آثار باستانی و اسلامی) حمایت و حفظ آداب و رسوم ممدوح اسلامی و ملی غیبت ( توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی چقدر در جامعه رواج دارد) تهمت ( تهمت های فردی و اجتماعی) شایعه پراکنی.   البته عناوین فرهنگی بسیار بیشتر از این موارد است، اما بد نیست یک مقدار در این موارد به خود نگاه کنیم و در صدد اصلاح بر آییم. اگر جامعه ما از درون اصلاح شد، چیزی به عنوان دشمن بیرونی معنا نخواهد داشت و این دشمن با تمام قوا و انواع تحریم ها هم نخواهد توانست این فرد اصلاح شده را شکست دهد.                         



۲۰/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن