محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828875348
آراء ابنخلدون با اندیشههای کلاسیک اجتماعی قابل مقایسه است -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رئیس انجمن جامعهشناسیایران در گفتگو با مهر:
آراء ابنخلدون با اندیشههای کلاسیک اجتماعی قابل مقایسه است
شناسهٔ خبر: 2459835 یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
محمدامین قانعیراد گفت: فرید العطاس معتقد است نظریه ورزی خلاقانه ابن خلدون با بهترین دستاوردهای فکری اندیشمندان کلاسیک علوم اجتماعی قابل مقایسه و رقابت است. به گزارش خبرنگار مهر، فرید العطاس جامعه شناس مالزیایی الاصل که چندین بار است به ایران سفر کرده است و در این سفرها هر بار به گفتگو و سخنرانی در زمینه های مختلف پرداخته است. اخیراً نیز کتابی از او با عنوان گفتمان های دگرواره در علوم اجتماعی آسیا توسط دکتر محمد امین قانعی راد ترجمه شده است که به این بهانه گفتگویی با دکتر قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران ترتیب داده ایم.*چگونه شد که این چند بار فرید العطاس را به ایران دعوت کردید؟ارتباط فرید العطاس با انجمن جامعه شناسی ایران از زمان فوت پدرشان شروع شد. چند سال پیش که پدر ایشان یعنی پروفسور سید حسین العطاس، فوت کرد ما همایش یادمان و معرفی برایش برگزار کردیم و متعاقب آن نیز همایشی با عنوان علم بومی، علم جهانی: امکان یا امتناع؟ برگزار کردیم که طی آن بحث مسائل معرفت شناسی و شکل گیری علوم اجتماعی در کشورهای در حال توسعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بعد از آن همایش برای اولین بار که سید فرید العطاس به ایران آمد خودش با انجمن ارتباط برقرار کرد و ابراز علاقمندی نمود که با اعضای انجمن دیدار داشته باشد.نکته دیگری که در مراسمی که توسط دکتر توسلی برای یادمان حسین العطاس برگزار شده بود، متوجه شدیم، این بود که همسر فرید العطاس ایرانی است. در آن همایش کلیپی از سید حسین العطاس پخش کردیم و اشاره ای به پسر ایشان هم داشتیم و اشاره کردیم که ایشان استاد جامعه شناسی در دانشگاه ملی سنگاپور است. بعد از این دو مراسم و آشنایی با ایشان هر دفعه ای که عطاس به ایران می آمد، ما سعی کردیم هر بار جلسه سخنرانی در انجمن ترتیب بدهیم. از طرفی فرید العطاس، عضو کمیته اجرایی انجمن بین المللی جامعه شناسی(ISA) هم هست و امکانات و ارتباطات بیشتر انجمن جامعه شناسی ایران با این انجمن را فراهم کرد. لذا ارتباطات بعدی ما با ایشان منجر به تعریف یک همایش منطقه ای با عنوان تفکر اجتماعی و جامعه شناسی در خاورمیانه و شمال افریقا شد که منجر به تشکیل این همایش شد. از اسم آن il پیداست که از کشورهای شمال افریقا نمایندگانی را دعوت می کردیم و تا به حال دو بار در ایران برگزار شده است. اولین دوره در ایران، دومین دوره در ترکیه، سومین دوره در ایران تشکیل شد و چهارمین دوره آن نیز در بهار ۹۴ در بیروت تشکیل می شود. هدف این همایش پیوند زدن بین آرا و اندیشه های اندیشمندان متفکران اجتماعی و جامعه شناسی است.العطاس، معتقد است ما می توانیم از تفکر اجتماعی در جوامع خودمان به عنوان یک منبع برای مفهوم پردازی و نظریه سازی استفاده کنیم. اندیشمندان اجتماعی در کشورهای ما به طور مستقیم یا غیر مستقیم درباره مسائل اجتماعی و چالش های تحول فرهنگی این کشورها اندیشیده اند و پیوند بین آرای آنها و نظریات جامعه شناختی می تواند به شکل گیری یک علوم اجتماعیِ مبتنی بر زمینه های فرهنگی قابل درک برای مردم و اندیشمندان این جوامع کمک کند.*شما کتابی از ایشان به فارسی ترجمه کرده اید با عنوان گفتمان های دگرواره در علوم اجتماعی آسیا. لطفاً درباره این کتاب توضیح هید.بله یکی دیگر از اتفاقاتی که افتاد ترجمه کتاب علوم اجتماعی دگرواره در کشورهای آسیا بود که این کتاب مسئله الزامات شکل گیری یک علوم اجتماعی مستقل و متفاوت با سنت اروپا محورانه علوم
اجتماعی را مطرح می کند و تجربیات کشورهای مختلف از جمله ترکیه، مصر، اندونزی، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی و... برای کمک به شکل گیری یک علوم اجتماعی مستقل را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. من شخصاً این کتاب را به عنوان یک راه سوم بین اروپا محوری و بومی گرایی خام برای تکوین علوم اجتماعی مستقل تلقی می کنم. کمبود این کتاب فقدان فصلی در مورد تجربه ایران است که از فرید العطاس درخواست کردم فصل جدیدی را در این مورد نگاشته و در ترجمه فارسی به متن اصلی اضافه کند. العطاس در این کتاب، می خواهد نشان بدهد که در برابر سنت اندیشه غربی در علوم اجتماعی سنت های دیگری نیز وجود داشته است.*العطاس دیدگاه هایی در مورد ابن خلدون دارد. نظر شما درباره این دیدگاه ها چیست؟یکی از این سنتها، سنت ابن خلدونی در علوم اجتماعی است او در این زمینه دو کتاب، تألیف کرده است و آنها را در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به چاپ رسانده است. در اولین کتاب، اندیشه های مفهومی و نظریه های ابن خلدون را مطرح می کند و در دومی، این اندیشه ها را برای تبیین تحولات اجتماعی در کشورهای مختلف و در دوره های تاریخی مختلف به کار می بندند. روش العطاس در این میان استفاده مستقل از اندیشه های ابن خلدون و یا ترکیب آنها با نظریات و آرای سایر نظریه پردازان جامعه شناسی می باشد. از جمله او معتقد است که ابن خلدون به پدیده های اقتصاد سیاسی و نقش طبقات اجتماعی در دگرگونی جوامع کمتر توجه کرده است و به این دلیل تلفیق اندیشه های ابن خلدون و مارکس را برای پوشاندن خلاهای ناشی از عدم توجه ابن خلدون به پدیده تعارض اقتصادی توصیه می کند.العطاس یک مدل نظریه پردازی و مفهوم سازی ارائه می دهد که در آن امکان تلفیق بینش های نظری اندیشمندان کشورهای شرق و غرب یا اندیشمندان مسلمان و مسیحی و ... وجود دارد. برای مثال هندی ها می توانند برای توسعه جامعه شناسی مستقل خود از ظرفیت های مفهومی هندویی در کنار نظریات کلاسیک و معاصر جامعه شناسان غربی از قبیل مارکس، وبر دورکیم و ... استفاده کنند. مدل ایشان در مفهوم پردازی، امکان گفتگوی علمی بین شمال و جنوب را فراهم می کند. او شدیداً با تقسیم کار رایج در جهان علوم اجتماعی مبنی بر تولید نظریه توسط کشورهای شمال و کاربست تجربی آنها توسط کشورهای جنوب مخالف است و بر این باور است که کشورهای در حال توسعه می بایست مشارکت بیشتری در تولید مفهوم، نظریه و مدل های تحلیلی داشته باشند.
العطاس کارهای ابن خلدون را به عنوان آثار کلاسیک جامعه شناسی جهانی به رسمیت می شناسد و معتقد است که او با نقد سنت تاریخ نگاری در کشورهای اسلامی و با تسلط به سنت های فرهنگی ادبی دینی درکشورهای مزبور توانست ترکیب نظری خلاقانه ای را برای درک پدیده های اجتماعی معاصر خود فراهم سازد. این نظریه ورزی خلاقانه با بهترین دستاوردهای فکری اندیشمندان کلاسیک علوم اجتماعی قابل مقایسه و رقابت است.*در ترجمه کتابی که شما از ایشان کرده اید از واژه دگرواره به جای جانشین استفاده کرده اید آیا دلیل خاصی داشت؟از نظر العطاس، بین بومی گرایی خام (NATIVISM) و علوم اجتماعی مستقل باید تفاوت گذاشت. بومی گرایی خام معیارهای فرهنگ خودی را به عنوان معیارهای نهایی برای ارزیابی نظام های معرفتی می پذیرد و مبتنی بر پیش داوری، تعصب فرهنگی و شرق شناسی معکوس است. بومی گرایی در این معنی، همانند شرق شناسی به دنبال ارائه تعاریف ذاتگرایانه از دیگری است. علوم اجتماعی مستقل، لزوماً خواهان نفع یا کنار گذاشتن دستاوردهای علوم اجتماعی جهانی نیست. به این دلیل من در ترجمه فارسی از واژه علوم اجتماعی دگرواره به جای علوم اجتماعی جایگزین استفاده کردم که منظور از آن تأکید بر تفاوت این دو نوع علوم اجتماعی و نه لزوماً رابطه انکارگرایانه بین آنهاست.علوم اجتماعی دگرواره به دنبال تناسب دانش اجتماعی و مسائل، موضوعات و زمینه های معرفتی کشورهای جهان سوم است و بنابراین از نظر العطاس از مشروعیت اثربخشی بیشتری در نزد اهالی فرهنگ و سیاست در این کشورها برخوردار خواهد بود. علوم اجتماعی دگرواره در یک سطح ملموس با مسائل و نیازهای اجتماعی ارتباط برقرار می کند به جای اینکه از یک نظرگاه انتزاعی این پدیده ها را مورد ارزیابی قرار دهد. گفتگو از خداداد خادم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
اندیشههای ابن خلدون قابلیت طرح شدن در حوزههای وسیعتری دارد -
محمد توکل در نشست جامعه شناسی خلدونی اندیشههای ابن خلدون قابلیت طرح شدن در حوزههای وسیعتری دارد شناسهٔ خبر 2456642 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در نشست جامعه شناسی خلدونی گفت اندیشه های ابن خلدون قابلیت مطرحتبیین اندیشههای مولوی در شبکه تلویزیونی سارایوو (TVSA) -
تبیین اندیشههای مولوی در شبکه تلویزیونی سارایوو TVSA شناسهٔ خبر 2447439 دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان رایزن فرهنگی كشورمان با حضور در شبکه تلویزیونی سارایوو TVSA و رادیو فدراسیون بوسنی به تبیین اندیشههای مولوی پرداخت وگفت توجه مولانا به مباحث انسشاید 5 سال دیگر در تیم ملی بازی کنم/ ولاسکو و کواچ قابل مقایسه نیستند -
سعید معروف شاید 5 سال دیگر در تیم ملی بازی کنم ولاسکو و کواچ قابل مقایسه نیستند شناسهٔ خبر 2454678 شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۴ ورزش > فوتبال ایران کاپیتان تیم ملی والیبال ایران انتقالش به تیم زنیت کازان روسیه را برای آینده والیبال خود و کشور فرصتی مناسب و حرفهای دانست و گفت شکنفرانس خبری رییس مرکز اسلامی انگلیس در آستانه هفته وحدت/ راه های مقابله با تفکرات افراطی و تکفیری
کنفرانس خبری رییس مرکز اسلامی انگلیس در آستانه هفته وحدت راه های مقابله با تفکرات افراطی و تکفیری فرهنگ > دین و اندیشه - مرکز اسلامی انگلیس در آستانه هفته وحدت کنفرانس خبری با حضور 30 رسانه بین المللی برگزار کرد به گزارش خبرآنلاین در آستانه هفته وحدت و به مناسبتآب و هوای آفریقای جنوبی شبیه استرالیاست نوری: از نظر امکانات با حریفانمان قابل مقایسه نیستیم/ غیرت ایرانی میت
آب و هوای آفریقای جنوبی شبیه استرالیاستنوری از نظر امکانات با حریفانمان قابل مقایسه نیستیم غیرت ایرانی میتواند گرهگشا باشدبازیکن تیم ملی فوتبال کشورمان گفت به لحاظ امکانات فوتبال ایران با حریفان آسیایی اش قابل مقایسه نیست اما غیرت و هوش ایرانی به همراه یک مربی خوب می تواند بسرمربی تیم والیبال شهرداری ارومیه: والریو قابل مقایسه با پاسورهای خارجی نیست
سرمربی تیم والیبال شهرداری ارومیه والریو قابل مقایسه با پاسورهای خارجی نیستسرمربی تیم والیبال شهرداری ارومیه گفت والریو قابل مقایسه با پاسورهای خارجی که به ایران آمده نیست جهانگیر سیدعباسی قبل از بازی با نوین کشاورز امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه با بیان اینکهمعاون استاندار کرمان: روحانیان کرمان برای مقابله با آسیبهای اجتماعی نقشآفرینی کنند
معاون استاندار کرمان روحانیان کرمان برای مقابله با آسیبهای اجتماعی نقشآفرینی کنندمعاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان گفت روحانیان مستقر در کرمان میتوانند در حوزه مقابله با آسیبهای اجتماعی مانند گرایش به مواد مخدر طلاق و گرایش به ماهواره نقشآفرینی کنند به گزارش خبرگزاری فاپرداختن به ابنخلدون ما را از هژمونی مستشرقین رها میکند -
فرید العطاس در نشست جامعه شناسی خلدونی پرداختن به ابنخلدون ما را از هژمونی مستشرقین رها میکند شناسهٔ خبر 2456653 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۵ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد دانشگاه سنگاپور گفت اگر بخواهیم از هژمونی مستشرقین بیرون بیاییم و محدود به اندیشه های جامعه شناسان غرماجرای پاشایی، نشاندهنده ورود ما به دهه تحولات اجتماعی- فرهنگی است -
رئیس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات ماجرای پاشایی نشاندهنده ورود ما به دهه تحولات اجتماعی- فرهنگی است شناسهٔ خبر 2451430 دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها جوادی یگانه گفت یک پدیده ساده که تشیع جنازه یک هنرمند است به شدت تعجب برانگیز بوده و تفسیرهای اینولاسکو و کواچ اصلاً با هم قابل مقایسه نیستند معروف: برای رفتن به کازان با ولاسکو مشورت کردم/ تصمیمم کارشناسی ب
ولاسکو و کواچ اصلاً با هم قابل مقایسه نیستندمعروف برای رفتن به کازان با ولاسکو مشورت کردم تصمیمم کارشناسی بودکاپیتان تیم ملی والیبال ایران گفت برای رفتن به لیگ روسیه و حضور در زنیت کازان تصمیم کارشناسی گرفتم و با ولاسکو مشورت کردم به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس سعید معامام جمعه یزد: دشمنان ما میدانند ایران با عربستان و اروپا قابل مقایسه نیست
امام جمعه یزد دشمنان ما میدانند ایران با عربستان و اروپا قابل مقایسه نیستامام جمعه یزد گفت دشمنان ما خودشان اذعان کردهاند که ایران را نمیتوان با عربستان و برخی کشورهای اروپایی مقایسه کرد زیرا آنها میدانند ایران کشوری مستقل و پیرو امیرالمومنین حضرت علی ع است به گزارش خبرگزفرماندار بم تأکید کرد لزوم چارهاندیشی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی زلزله بم
فرماندار بم تأکید کردلزوم چارهاندیشی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی زلزله بمفرماندار بم گفت یکی از مشکلاتی که امروز مردم بم با آن مواجه هستند آسیبهای اجتماعی زلزله است که باید برای مقابله با آن باید چارهاندیشی کرد به گزارش خبرگزاری فارس از بم رضا اشک بعد از ظهر امروز در جهادی بیگ: وضعیت فنی نیم فصل دونم با دور رفت قابل مقایسه نیست/ دیدارهای نفسگیر بدون حاشیه دنبال شد
هادی بیگ وضعیت فنی نیم فصل دونم با دور رفت قابل مقایسه نیست دیدارهای نفسگیر بدون حاشیه دنبال شد محمد هادی بیگ مسئول کمیته فنی واترپلو گفت خوشبختانه وضعیت فنی و سطح کار تیمها در دور برگشت نسبت به نیم فصل نخست ارتقاء پیدا کرده است محمد هادی بیگ مسئول سازمان لیگ واترپلو در گفتگهزينه هاي نجات بخشي زريوار در برابر تبعات نابودي آن قابل مقايسه نيست
۱۷ دي ۱۳۹۳ ۱۱ ۱۳ق ظ هزينه هاي نجات بخشي زريوار در برابر تبعات نابودي آن قابل مقايسه نيست مديرکل اداره حفاظت از محيط زيست کردستان گفت هزينه هايي که براي نجات بخشي زريوار صورت مي گيرد در مقابل تبعات و پيامدهاي نابودي آن و حتي هزينه هايي که براي احياء آن صورت گيرد بسيار ناچيز انهم ربیع آغاز زیستی نو در مقابله با تفرقه افکنی دشمنان
حجت الاسلام نصوری نهم ربیع آغاز زیستی نو در مقابله با تفرقه افکنی دشمنان آغاز امامت امام زمان ع را در مقابل تفرقه افکنی و تحریف برآمده از جهالت دشمنان میان مسلمانان پررنگ کنیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام محمدرضا نصوری در گفت و گو با شبستان بااشاره به حوادثمعاون فرهنگیـاجتماعیـگردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی: منطقه آزاد انزلی خاستگاه اندیشههای نو در عرصه فرهنگ
معاون فرهنگیـاجتماعیـگردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی منطقه آزاد انزلی خاستگاه اندیشههای نو در عرصه فرهنگ استمعاون فرهنگی اجتماعی گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت منطقه آزاد انزلی خاستگاه اندیشههای نو و بدیع در عرصه فرهنگ از جمله عکاسی است به گزارش خبرگزاری فارس ازعضو کمیسیون فرهنگی و امور اجتماعی شورای شهر تبریز: نقش شهرداری در حوزههای فرهنگی و اجتماعی غیرقابل انکار است
عضو کمیسیون فرهنگی و امور اجتماعی شورای شهر تبریز نقش شهرداری در حوزههای فرهنگی و اجتماعی غیرقابل انکار استعضو کمیسیون فرهنگی و امور اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز گفت نقش کارساز شهرداری در حوزههای فرهنگی و اجتماعی غیرقابل انکار است به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها