تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815617032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اندیشه‌های ابن خلدون قابلیت طرح شدن در حوزه‌های وسیع‌تری دارد -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمد توکل در نشست جامعه شناسی خلدونی:
اندیشه‌های ابن خلدون قابلیت طرح شدن در حوزه‌های وسیع‌تری دارد

توکل


شناسهٔ خبر: 2456642 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در نشست جامعه شناسی خلدونی گفت: اندیشه های ابن خلدون قابلیت مطرح کردن در حوزه های وسیع تری دارد به ویژه در جامعه شناسی معرفت می توان آن‌را مطرح کرد. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد توکل استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در بخشی از نشست جامعه شناسی خلدونی، درباره کتاب دکتر فریدالعطاس در مورد ابن خلدون گفت: در ابتدا پیشنهاد می کنم در چاپ بعدی کتاب به این بحث که ابن خلدون نگاهی جهانی شمول به علوم اجتماعی داشته است، بپردازید. در حالی که در کشورهای مسلمان آن‌را به صورت علوم اجتماعی اسلامی و بومی بودن علوم معرفی می کنند در صورتی که ابن خلدون این گونه نبوده است.وی یادآور شد: اگر بخواهیم ابن خلدون را به صورت بومی و اسلامی بفهمیم اندیشه هایش فقط به درد تونس و بخشی از آفریقا می خورد در حالی که اگر بخواهیم ابن خلدون را به صورت جهانی بفهمیم و کاربردی برای ایران داشته باشد، باید او را به صورت بومی ندانیم و او را به عنوان یک جامعه شناس جهان شمول در نظر بگیریم تا اندیشه هایش به درد ایران و... بخورد.توکل در ادامه سخنانش تصریح کرد: من در نوشته ها و کتابهایم به این تاکید می کنم که ابن خلدون قبل از بیکن و اندیشمندان قرن هجدهم قرار می گیرد هر چند از مغرب و شمال آفریقا برخاسته است، اما یک اندیشه جهان شمول را مطرح کرده است.توکل گفت: این کتاب ابن خلدون را در چارچوب جامعه شناسی سیاسی و به طور خاص جامعه شناس دولت بررسی کرده است، در صورتی که اندیشه های ابن خلدون قابلیت مطرح کردن در حوزه های وسیع تری دارد به ویژه در جامعه شناسی معرفت می توان آنرا مطرح کرد.این استاد جامعه شناسی بیان کرد: در حوزه های مختلفی از جمله فلسفه اجتماعی، فلسفه تاریخ به طور گسترده ای مطرح شده است و می توان آنها را دنبال کرد و نباید اندیشه ابن خلدون را به جامعه شناسی سیاسی و دولت محدود کرد.این استاد دانشگاه تهران در پایان سخنانش تصریح کرد: پیشنهاد من این است که آقای فریدالعطاس تنظیم این مسأله را برعهده بگیرد که اندیشه‌هایشان در مورد جامعه شناسی فرهنگ، کار و ... که وجود دارد را جمع آوری کنند و برای هر کدام از این محورها، مقاله ای ارائه دهند که در کل یک کتاب شود که ایشان نقش جمع‌آوری‌کننده و تنظیم‌کننده آنرا داشته باشم و هر فرد قسمتی از آنرا به عهده بگیرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن