محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827345469
امیرکبیر، قهرمان مبارزه با تشیع انگلیسی -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش از نشریات؛
امیرکبیر، قهرمان مبارزه با تشیع انگلیسی
شناسهٔ خبر: 2461706 شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
دین و اندیشه > سایر
فضلی نژاد می نویسد: ظاهراً امیرکبیر جامعهشناسیِ فرقههای تشیع انگلیسی را به خوبی میشناخت. کار او از چند جهت زیرکانه بود و توانست در بدنه هواداران بابیت شکاف عظیمی بیاندازد. به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت ۲۰ دی، سالروز قتل امیرکبیر، سردبير مجله عصر اندیشه در سرمقاله شماره جدید این مجله با عنوان قهرمان پيكار با تشيع انگليسي (امیرکبیر؛ مردی که تمام نمیشود)، نوشته است: امیرکبیر را میتوان اولین دولتمردِ شهید مبارزه با «تشیع انگلیسی» و قهرمان پیکار با انحراف دینی دانست، اما پراگماتیستهای اسلامیِ مصلحتگرا در ماههای گذشته بیش از همیشه کوشیدهاند امیرکبیر را تا حد یک رجل تکنوکرات تقلیل دهند که اولین کارگزار از سنخ «کارگزاران سازندگی ایران» و مدافع سرمایهداری ملی بود. با این حال، هر تئوری تاریخی و تبیین سیاسی که امیرکبیر را به دام لیبرالیسم و پراگماتیسم میاندازد، لاجرم از حیث نظری با بابیت و بهائیت و اقسام کهنه و جدید «تجدیدنظرطلبی دینی» نیز درمیآمیزد و میسازد. در حالی که امیرکبیر به هیچ سازشی تن نداد و در عصر نوسازی شیعه برای دفاع از حقیقت شریعت، ۳ تن از پیشروان این جریان (باب، بهاءالله و قرهالعین) را پس از شورش و فتنهگری، اعدام و تبعید کرد.وی تأکید می کند: سیاست مذهبی امیرکبیر به عنوان رئیس دولت، برای شناخت تاریخ مبارزه علیه «تشیع انگلیسی» آن هم در برهه نوزاییِ گفتمان شیعه ناب حائز اهمیت است. در کنار فقهای متعهد شیعه، آن زمان هم مانند امروز، روحانیت وابسته به استعمار (به روایت امام خمینی از دو نوع ملاهای بیشعور و آخوندهای فاسد) در سیاست و حکومت فعال بود. امیرکبیر اساساً با آخوندهای انگلیسی سر جنگ داشت و نمونه آن، مناسباتش با میرزا محمدمهدی امام جمعه تهران بود؛ امام جمعهای که یکبار مردم میخواستند او را برای حقستانی و تظلمخواهی نزد دربار بفرستند، اما به حرمسرایش در رفت و همیشه یک پایش در سفارت انگلیس بود. امیرکبیر اجازه نمیداد چنین شخصی در کار دولت تصرف کند و البته این به معنای مخالفت با دخالت روحانیت در امر سیاست نبود. او با خرافات دینی، از «قمهزنی» و «جنگیری» تا «مارنویسی» و دعوی «معجزه» امام جمعه تبریز مبارزه میکرد و به تحرکات کنسول و سفارت انگلیس که در گسترش این خرافهها پیشقدم بودند، سخت حساس بود. کار به جایی رسید که امیرکبیر عملاً امام جمعه مورد توجه انگلیسیها را حصر کرد و در دستوری به حمزه میرزا حکمران آذربایجان نوشت: «قدغن صریح بفرمایند که از جای خود حرکت نکرده و در همانجا مشغول دعاگویی باشد!» همین سیاست بود که وزیر مختار انگلیس در ایران را به دشمن درجه یک او و عارفان مبارزهجو را به دوستدارانش بدل ساخت و برخلاف امیرکبیرهای جعلی معاصر، پادشاهی بریتانیا نمیتوانست چشم طمع به او بدوزد.فضلی نژاد با اشاره به اینکه امیرکبیر را از یک سو دولتمردی اهل مدارا میشناسیم که برای اقلیتهای مذهبی «حقوق برابر اجتماعی» قائل شد و از سوی دیگر سیاستمداری دلیر میدانیم که به عشوه و رشوه کسی فریفته نمیشد، آورده است: در کنترل فتنه بابیه نیز همین شخصیت مستحکم به یاریاش آمد و صبر و حوصلهای قهرمانانه داشت. یک سال پیش از سلطنت ناصرالدین شاه، باب در جلسه مناظره با روحانیون در تبریز همه ادعاهای خود را پس گرفت و در حضور ولیعهد توبهنامه نوشت، اما مدت کوتاهی بعد، در سال ۱۸۴۹.م حواریون باب مدعی «فتح کره ارض» شدند و ۳ جنگ خونین را آغاز کردند. امیرکبیر در مواجهه با «تشیع انگلیسی» تدبیری چندلایه داشت که کنت دوگبینو در کتابش شرح داده است. او مینویسد صدراعظم فهمید که «بهترین راه برای برانداختن باب آن است که او را از معنا نابود کند. بنابراین، او را از زندان چهریق ارومیه بیرون آورد و تصمیم گرفت باب را آنطور که هست به مردم نشان دهد، چون وقتی در زندان بود، به واسطه تبلیغات، هالهای از رنج و پارسایی و دانش و سخندانی او را فراگرفته بود... در واقع، میرزا تقی خان باب را عامی شارلاتان و آشفته خیال کمدلی میدانست که اول باید رسوا میشد.» این محقق و نویسنده کشورمان تصریح کرده است: ظاهراً امیرکبیر جامعهشناسیِ فرقههای تشیع انگلیسی را به خوبی میشناخت. کار او از چند جهت زیرکانه بود و توانست در بدنه هواداران بابیت شکاف عظیمی بیاندازد. همانطور که شیخ حسین لنکرانی نیز در خاطرات خود روایت کرده، مومنین سادهدلی که به سراغ آوازه باب رفتند، به زعم خود به سراغ کسی رفتهاند که صرفاً داعیه ارتباط مستقیم با حضرت ولیعصر(عج) را داشت و ادعای دیگری اعم از مهدویت و نبوت نمیکرد. این مومنین سادهدل که اکنون نیز بخشهای مرده جامعه دینی و انرژی «تشیع انگلیسی» را میسازند، آن هنگام به عنوان توده اولیه هواداران باب، تنها هالهای قدسی از «سیدعلیمحمد شیرازی» را میدیدند و ماهیت او را نمیشناختند. از این رو و به اعتقاد لنکرانی، سرمایه اولیه غائله بابیه «همین سنخ مردم متقی و متنسک، اما سادهلوح و بیخبر» بودند که باب را مفسر باطن و روح قرآن و تحققبخش پیشگوییهای اخبار و احادیث میدانستند. پس از رسوایی معنوی شیرازی، امیرکبیر تصمیم آخر را گرفت و در ۲۶ شعبان ۱۲۶۶ ه.ق دستور اعدام او را داد. کمتر از یک سال بعد، حسینعلی نوذری (بهاءالله و جانشین بعدی باب) را نیز به کربلا تبعید کرد، اما اقدام مهم دیگر امیرکبیر که در روایات تاریخی از آن کمتر سخن به میان آمده، اعدام «طاهره قرهالعین» شاعر مشهور و از پیشگامان «تشیع انگلیسی» توسط صدراعظم مقتول ماست. او را که به همخوابی با سران بابی شهرت داشت، نخستین زن بابی دانستهاند که روبنده از صورت برگرفت، کشف حجاب کرد و گفت با آمدن آیین بیانی (کتاب باب) احکام اسلام ملغی شده است. امیرکبیر طاهره را یک سال در حصر خانگی نگه داشت و پس از آنکه او تقاضای ملاقات با شاه را کرد و ناصرالدین شاه نیز مایل به ازدواج با او شد، حکم اعدامش را داد. بسیاری از مورخان معتقدند زمانسنجی امیرکبیر در اتخاذ تصمیم مرگِ طاهره، تشیع انگلیسی را از دستیابی تام و تمام به حکومت و تاسیس سلطنت بابیه بازداشت. البته هزينه اين سياست، قتل امير بود. وی در پایان این سرمقاله اظهار داشته است: چنین است که امیرکبیر را قهرمان مبارزه با تشیع انگلیسی میدانیم؛ مردی که تمام نمیشود، همانگونه که فتنههای مذهبی تمامی ندارد. اینک «تشیع انگلیسی» که از قرن ۱۹.م در بحبوحه ساختیابی اجتماعی و تکوین فقه سیاسی شیعه ظهور کرد تا سرچشمههای اقتدار اسلام ناب را بخشکاند، در موقعیت تاریخیِ متفاوت و در هنگامی که حاکمیت ولایت فقیه میراثدار دستاوردهای عصر طلایی نوسازی شیعه است، به صحنه بازگشته، اما به سنت تاریخ، همچنان در مقابل «شیرازی بد» (مانند سیدمحمد علی شیرازی)، «شیرازی خوب» نیز (چون میرزای بزرگ، محمدحسن شیرازی) وجود دارد؛ فقهای راستینی که دستکم ۲۰۰ سال است سیاستهای انگلیس در مهار آنان شکست خورده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]
صفحات پیشنهادی
عصر انديشه با پروندههای تشيع انگليسی و موسيقی بُنجل به کیوسک آمد -
عصر انديشه با پروندههای تشيع انگليسی و موسيقی بُنجل به کیوسک آمد شناسهٔ خبر 2460009 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > سایر چهارمین شماره مجله عصر اندیشه به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری پیام فضلی نژاد همراه با پرونده های ویژه درباره تشیع انگلیسی موسیقامیرکبیر مرد مبارزه با «تشیع انگلیسی» کدام دولتمرد با «تشیع انگلیسی» مبارزه کرد؟
امیرکبیر مرد مبارزه با تشیع انگلیسی کدام دولتمرد با تشیع انگلیسی مبارزه کرد تشیع انگلیسی از قرن ۱۹ میلادی در بحبوحه ساختیابی اجتماعی و تکوین فقه سیاسی شیعه ظهور کرد تا سرچشمههای اقتدار اسلام ناب را بخشکاند به گزارش خبرگزاری فارس پیام فضلینژاد امیرکبیر را میتاعمال محدوديت شديد بر مسلمانان كنيا به بهانه مبارزه با تروريزم -
اعمال محدوديت شديد بر مسلمانان كنيا به بهانه مبارزه با تروريزم شناسهٔ خبر 2447499 دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان پليس كنيا در ماه هاي گذشته به بهانه مبارزه با تروريزم محدوديت های شديدی را عليه مسلمانان شهرهای ساحلی اين كشور اعمال كرده است به گزارش خبرگراه مبارزه با تعصب و جهالت، تقویت علوم عقلی است
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۳ آیتالله جوادیآملی گفت حوزه علمیه باید همانند سایر علوم توجه ویژه و خاصی به علم کلام داشته باشد و ما باید درصدد تربیت متکلمین بزرگی در حوزه های علمیه و مدارس علمی خود باشیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید چهارشنبهزاهدی در تذکر شفاهی: تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی به دنبال تفرقهاندازی بین امت اسلام است
زاهدی در تذکر شفاهی تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی به دنبال تفرقهاندازی بین امت اسلام استنماینده کرمان در مجلس گفت از تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی که هدفی جز تفرقهاندازی بین امت اسلامی و خدشهدار کردن اسلام ناب ندارند اعلام برائت میکنیم به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارسآیت الله انصاری شیرازی علمش را با تقوا و اخلاق و مبارزه آراسته بود -
فنایی اشکوری آیت الله انصاری شیرازی علمش را با تقوا و اخلاق و مبارزه آراسته بود شناسهٔ خبر 2456163 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۷ دین و اندیشه > سایر یک عضو موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره درباره آیت الله انصاری شیرازی گفت او اهل پارسایی و عرفان بود اما به بهانه عرفان بهنایب قهرمان مسابقات موتورسواری مارکز را به مبارزه طلبید
نایب قهرمان مسابقات موتورسواری مارکز را به مبارزه طلبید والنتینو روسی موتور سوار تیم یاماها و نایب قهرمان سال 2014 به مارک مارکز رقیب خود در تیم هوندا هشدار داد در سال جدید دیگر به او فرصت تکرار قهرمانی را نمیدهد به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران به نقل از فرانس پرس در ترحیمپور ازغدی در مراسم تجدید بیعت طلاب و دانشجویان مهدییاور: تشیع انگلیسی با قسمتهای مشکل دین کاری ندارد/تا
رحیمپور ازغدی در مراسم تجدید بیعت طلاب و دانشجویان مهدییاور تشیع انگلیسی با قسمتهای مشکل دین کاری ندارد تا قبل از ظهور عدالت مطلق در جهان نخواهد بودعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت برخی از شیعیان با قسمتهای مشکل مذهب که نیاز به جهاد و شهادت دارد کاری ندارند که این سبک زندرهبر انقلاب: تشیع مرتبط با MI6 و تسنن مزدور CIA هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند
در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى رهبر انقلاب تشیع مرتبط با MI6 و تسنن مزدور CIA هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند به گزارش جام نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در خجسته عید میلاد پربرکت نبی مکرم اسلام و ولادت صادق آل محمد رهبر معظمهشدار معاون قوه قضاییه درباره خطوط تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی
یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۴ معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت تشیع انگلیسی با اقداماتی که انجام میدهد به دنبال وحدت شکنی است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی با تبریک ایام پیش روی ربیع الاول که ماه سرور اهل بیت ع است گفت مارا ه مبارزه با عرفانهای کاذب ارتقای سطح عقلی و علمی جامعه است -
آیت الله جوادی آملی را ه مبارزه با عرفانهای کاذب ارتقای سطح عقلی و علمی جامعه است شناسهٔ خبر 2456090 دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشمندان جوادی آملی در جلسه درس اخلاق خود گفت اگرجامعه ما علمی شد بازار مدّعیان و عرفانهای کاذب راکد خواهد بود تنها در این صورتامیرکبیر، پیشقراول مبارزه با استعمار
امیرکبیر پیشقراول مبارزه با استعمار میرزا تقی خان فراهانی از نوادر تاریخ کشور ماست عشق عمیق وی به استقلال و آزادی ملت مسلمان ایران مانع شد که ثروت و عزت کشور برای همیشه در کام جهنمی استعمار بلعیده شود به گزارش نامه نیوز بیستم دی ماه مصادف است با شهادت میرزا تقی خان امیرکبیرتشیعی که به دنبال تفرقه با اهلسنت باشد تشیع انگلیسی است
تشیعی که به دنبال تفرقه با اهلسنت باشد تشیع انگلیسی استتاریخ انتشار جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱ ۵۶ امام جمعه اصفهان گفت که غرب با ایجاد شاخه بهاییت در ایران و همچنین وهابیت در کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعی دارد نقشههای خود را برای بد نشان دادن چهره اسلام عملی کند حجت الاسامضای تفاهمنامه چند دانشگاه برای مبارزه با تکفیریها
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۲ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی از برگزاری نشست مشترک بین چند دانشگاه داخلی اسلامی و دانشگاه الزیتونه تونس برای مشخص کردن محورها جهت مبارزه با تروریسم و تکفیریها در جهان اسلام خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین احمدحمایت شاهزاده انگلیسی از حجاب زنان مسلمان
express گزارش داد حمایت شاهزاده انگلیسی از حجاب زنان مسلمان در حقیقت بسیاری از زنان مسلمان مد روز را دنبال می کنند و در جمع های خانوادگی لباس های روز را به تن می کنند ولی به دلائل مذهبی نمی خواهند با این لباس ها به بیرون از خانه و خیابان بیایند به گزارش سرویس دینی جام نهمایش مبارزه با پدیده افراط گرایی با حضور علمای اسلام در دمشق + فیلم
یازدهمین دوره همایش مبارزه با پدیده افراط گرایی با حضور علمای اسلام در دمشق فیلم ادامه حیات گروههای تکفیری به معنای استمرار تفرقه فتنه و خشونت است و خطر این گروهها همه دنیا را در برخواهد گرفت و به همین دلیل نقش علمای دین در تحلیل و بررسی اعتقادات گمراه کننده رواج یافته در منطقتعامل با اهل سنت برای گسترش تشیع نیست /سیره ائمه بهترین الگوی وحدت -
یادداشتی از حجت الاسلام مسائلی تعامل با اهل سنت برای گسترش تشیع نیست سیره ائمه بهترین الگوی وحدت شناسهٔ خبر 2460003 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی سیره عملی و رفتاری ائمه شیعه در موضوع وحدت بهترین الگو برای شیعیان است رفتاری که موجب می-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها