تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853235499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علل و عواقب تنبلي در نماز خواندن چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
علل و عواقب تنبلي در نماز خواندن چیست؟ بهترين راه زدودن اين تنبلي، تقويت معرفت [شناخت] و عشق آن محبوب و معشوق و کنار زدن «إله‌»هاي کاذب ديگر است.

نماز، راز و نياز با ذات احديتِ پروردگار است و ايستادن در بين دستهاي حق عزّوجلّ و رجوع و برگشتن و بازگشت بسوي اوست و نماز رابطه بين بنده و معبودش يعني پروردگار است. پرهيز كن از تنبلي در نماز، بترس كه مبادا رابطه ميان خويش و آن خالقي كه تو را به وجود آورده است قطع كني و از دست بدهي.
خوابخداوند متعال در کلام وحي، قرآن کريم فرمود:«فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ * الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتهِِمْ سَاهُونَ * الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ» (الماعون – 4 تا 6)ترجمه: پس واى بر آن نمازگزاران * که دل از ياد خدا غافل دارند * همانان که (اگر طاعتى کنند) به ريا و خود نمايي کنند.و اهل عصمت (ع) مکرر تأکيد و تصريح نموده‌اند که شفاعت ما به کساني که نماز را سبک بشمارند نمي‌رسد. همين معنا يعني از دست دادن خير‌ها و موفقيت‌هاي دنيا و آخرت. بديهي است کسي که نماز را سبک بشمارد يا در اقامه‌ي آن تنبلي کند، از بسياري از برکات و فوايدي که براي نماز شمرده شده است و از جمله «نگهداري از فساد و فحشاء و فقر و ...» است محروم مي‌ماند.به طور قطع از عوامل اصلي تنبلي در نماز، ضعف در معرفت و ايمان و عشق به الله جل جلاله است و بايد دقت نمود که هر چقدر بندگي و عشق به الله ضعيف شود، مازاد آن در خلاء نمي‌ماند، بلکه جايش را به غير الله مي‌دهد. و به همين دليل محبت و دلبستگي و وابستگي به دنيا و زخارف آن سبب مي‌شود که انسان حوصله نکند از محبوب جدا شده و به سوي خدا رود و به کارهاي ديگر مشغول‌تر و راضي‌تر مي‌باشد.«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ کحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه‏ ...» (البقره – 165)؛ و بعضى از مردم کسانى هستند که بجاى خدا شريک‏هايي مي‌گيرند و آنها را مانند خدا دوست ميدارند و کسانى که بخدا ايمان آورده‏اند شدت محبت‌شان به الله است.عشق و محبت، ريشه، اساس و علت هر حرکتي است. لذا انسان مايل است به ديدار معشوق برسد و وقت خود را با او بگذراند. صحبت با غير و يا مشغوليت‌هاي ديگر او را خسته مي‌کند، مگر آن که در راه او براي او باشد. مثل اين که اگر کسي برود تا براي معشوق گلي تهيه کند، در اين راه خسته نمي‌شود و از زحمت اينکار لذت هم مي‌برد. پس، اگر محبوب و معشوق کسي پول يا لذت‌هاي نفساني يا سرگرمي‌هاي ديگر شد، رقبت و شوقي براي ترک آنها و حضور در محضر الله و راز و نياز با او پيدا نمي‌کند، اما اگر کسي [أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه] شد، يعني شدت محبتش خاص الله گرديد و هر شخص يا چيز يا کار ديگري را در راستاي محبت او دوست داشت، مايل مي‌شود که هر چه سريع‌تر از امور ديگر فارق شود و معشوق به او اجازه و اذن ورود (اذان) دهد، تا او به ديدار رفته و گفتگو و راز و نياز بنشيند.
حذركن از اينكه از ذكر خداوند عزّوجلّ روي گردان شوي. سوره طه آيه 124«ومَنْ اعرضَ عنْ ذكري فاِنَّ لَهُ معيشه ضنكا » خداوند مي فرمايد : (هركه ازياد من روي بگرداند زندگي تنگ خواهد داشت)پس بهترين راه زدودن اين تنبلي، تقويت معرفت [شناخت] و عشق آن محبوب و معشوق و کنار زدن «إله‌»هاي کاذب ديگر است. يعني عمل به «لا إاله الا الله». و البته براي تحقق اين معنا، تمرين، ممارست و استقامت لازم است. يعني با خود عهد کنم که مي‌خواهم با شيطان مبارزه کنم و در اين مبارزه بيني او را به خاک بمالم و مي‌خواهم هواي نفس را در اختيار و کنترل خود داشته باشم، نه اين که من در اختيار او باشم. لذا تصميم مي‌گيرم که حتماً چند روزي هم که شده، نماز را اول وقت بخوانم. به يقين، پس از چند روز، انس و دوستي انسان با نماز نيز برقرار مي‌شود و مؤمن خود در پي فرصت مي‌گردد که به نماز بايستد.نماز، راز و نياز با ذات احديتِ پروردگار است و ايستادن در بين دستهاي حق عزّوجلّ و رجوع و برگشتن و بازگشت بسوي اوست و نماز رابطه بين بنده و معبودش يعني پروردگار است. پرهيز كن از تنبلي در نماز، بترس كه مبادا رابطه ميان خويش و آن خالقي كه تو را به وجود آورده است قطع كني و از دست بدهي.
نماز صلوه اذانحذر كن از اينكه از ذكر خداوند عزّوجلّ روي گردان شوي. سوره طه آيه 124«و مَنْ اعرضَ عنْ ذكري فاِنَّ لَهُ معيشه ضنكا » خداوند مي فرمايد : (هر كس از ياد من روي بگرداند زندگي تنگ خواهد داشت). مبادا نماز خواندنت مانند نماز غافلان باشد، دنيا را پشت سرت قرار بده، هنگامي كه تكبير قيام نماز را ميگوئي(الله اكبر) مترس از وسوسه هاي شيطان. به مردم حقد و حسد نبند و انتقام از آن را دوست مدار و كارهاي آنان و انتقامشان را به خدا واگذار نما.کساني بوده اند که در تمام مدت عمرشان نماز نخوانده بودن و بدنبال ناراحتي ها و سرگرداني هاي روحي به نماز رو آورده اند معلوم است که در بدو امر کاري بي نتيجه به نظر مي رسد اما بايد به روح زنگار گرفته اين فرصت را داد تا با عطر نماز آشنا شود و شوق نماز در دل خانه کند آنگاه است که ترک نماز برايش مي شود عذاب اليم نماز خود جاذبه اي ايجاد مي کند که شخص را از جا کنده و به گفتگوي با معشوق مي کشاند.و در اين مسير مطالعه در اين زمينه و گوش دادن به موعظه بزرگان در مورد نماز نقش و آثار پر اهميت آن تأثير خيلي زيادي بر مراقبت ما از نماز دارد.و اين تذکر و تنبه را براي خود آنقدر تکرار کنيم تا ملکه ذهن شود ،وقتي آموختيم که نماز چه آثاري دارد سعي کنيم به هر ترتيبي هست از فيض آن بهره ببريم با آموختن صحيح نماز و عمل به شرايط آن پيش برويم بعد طوري مي شود که تنبلي را کنار گذاشته و سراپا شوق مي شويم براي نماز ،ولي يک شرط دارد آن که بهانه را کنار بگذاريم اين که نه اين کارها فايده اي ندارد و صد بار امتحان کرده ام نتيجه نداده و ... اينها همه وسوسه شيطان است.مي دانم وقتي اين مقاله را مي خوانيد مثل خود بنده که دارم مينويسم، شوقي وافر وجود ما را گرفته و داريم با خود عهد مي بنديم و قول و قرار مي گذاريم که از فردا کمر همت بسته و از پاي ننشينيم.اما مي بينيم همين که صداي اذان بلند شد به دنبال بهانه اي و کاري مي گرديم که آرام و بي صدا دور نماز را خط کشيده و خود را وارهانيم و اين همان برنامه ايست که در تمام مدت عمرمان پياده کرده ايم اما تا کنون از اين فرار چه نتيجه اي گرفته ايم؟تبیانمطالب مرتبط:15عقوبت سبک شمردن نمازاحکام مهم درباره نماز قضاگناه ترک کننده نماز برای کسانی که نماز نمی خوانند چیست؟

شنبه 20 دی 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن