محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832070228
بهای دسترسی به حقیقت/ گزارشی از کتاب «هرمنوتیک سوژه»؛ درسگفتارهای فوکو -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
بهای دسترسی به حقیقت/ گزارشی از کتاب «هرمنوتیک سوژه»؛ درسگفتارهای فوکو
شناسهٔ خبر: 2455339 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
دین و اندیشه > اندیشمندان
”فلسفه“ فرمی از اندیشه است که کاری ندارد به اینکه چه چیز خوب است یا بد، بلکه تعیین میکند چه چیز هست. ”معنویت“ تجربهای است که در خلال آن، سوژه در خودش تغییر شکل می دهد تا بتواند به حقیقت دسترسی یابد. به گزارش خبرگزاری مهر، یادداشت زیر گزارشی از کتاب «هرمنوتیک سوژه»؛ درسگفتارهای میشل فوکو در کلژدوفرانس است که برای علاقمندان در پی می آید: بهای دسترسی به حقیقت چیست؟ با تلاش جمعی از فوکوپژوهان، درسهای میشل فوکو در سالهای تدریسش در کلژدوفرانس، از روی نوارهای صوتی پیاده شده و به ترتیب به چاپ میرسد. در این چند سال، تدریجاً مجلدات مختلف این سخنرانیها به انگلیسی نیز ترجمه شدهاند و انتشارات مشهور مکمیلان آنها را عرضه کرده است. با در دسترس قرار گرفتن این متون، وجوه تازۀ فراوانی از اندیشههای فوکو مخصوصاً در سالهای آخر عمر روشن شده است. چنانکه این سالها مطالعات فوکویی به وضوح از موضوعاتِ مرسومی که در پژوهشهای فوکویی محل توجه بود، تغییر جهت داده و سویههای جدیدی در پیش گرفته است.بسیاری معتقدند فوکو از سالهای ۷۸-۷۹ رفته رفته تغییر جهت بزرگی در برنامههای پژوهشی خود داد. تا این مقطع، او را به عنوان یک متخصص تاریخ و فلسفۀ قرون ۱۷ و ۱۸، تحلیلگری پیشرو در نظریههای قدرت و روشنفکری رادیکال میشناختند، اما فوکو گام به گام در بررسیهای تاریخی خود عقب میرود و علاقۀ هر چه بیشتری به مسائل اخلاقی نشان میدهد و نهایتاً، بر جهان یونان باستان تمرکز میکند. طوری که همۀ سخنرانیها و نوشتههای او در چهار پنج سال انتهایی زندگی، مستقیماً دربارۀ یونان باستان است.این تغییر جهت، برای ایرانیهایی که فوکو را جدی را گرفتهاند، میتواند منبع الهام بسیار مهمی باشد. چرا که به نظر میرسد انقلاب اسلامی ایران و تأملات فوکو دربارۀ آن، نقطۀ عطفِ شایان توجهی در این تغییر جهت است. گویی فوکوی سالهای آخر عمر، نسبت محکمتری با ما دارد.سخنرانیهای سالهای ۸۱-۸۲ احتمالاً جامعترین دوره از سخنرانیهای فوکو در سالهای تدریسِ کلژدوفرانس است. او در درسگفتارهای این دوره که با عنوان «هرمنوتیک سوژه» به چاپ رسیده است، با تفصیل و دقت بیسابقهای، وجوه گوناگون پروژهاش در یونان باستان را شرح میدهد.آرنولد دیویدسون، فوکوشناس برجسته، در مقدمهای که بر این درسگفتارها نوشته، اجمالاً فوکو معتقد است در تاریخ فلسفۀ غرب، یک «طرد» یا «جابهجایی» بسیار بزرگ دربارۀ آموزههای فلسفی یونان رخ داده است. در این فرایند پیچیده، یکی از مهمترین اصول (چه بسا مهمترین اصل) زندگیِ فلسفی یونانی مرحله به مرحله محو شده است.معتقد است پروبلماتیک اصلی این درسگفتارها همچون آثار دیگر فوکو، «رابطۀ میان سوژه و حقیقت» است. فوکو که دشمنیِ دیرینهای با مفهوم سوژه در معنای دکارتی آن دارد و از همان سخنرانیِ افتتاحیۀ خود در کلژدوفرانس (دوازده سال قبل از این سخنرانیها) مرکززُدایی از سوژه را یکی از اهداف درسهای آتیِ برشمرده است، در این درسگفتارها تاریخی شگفتانگیز از «تجربههای سوژه» و سرگذشت آنها در یونان باستان ارائه میدهد.اجمالاً فوکو معتقد است در تاریخ فلسفۀ غرب، یک «طرد» یا «جابهجایی» بسیار بزرگ دربارۀ آموزههای فلسفی یونان رخ داده است. در این فرایند پیچیده، یکی از مهمترین اصول (چه بسا مهمترین اصل) زندگیِ فلسفی یونانی مرحله به مرحله محو شده است. اصلی که یونانیان آن را اساساً هدف و مقصودِ زندگی میدانستند: مراقبۀ نفس یا epimeleia heauton. فوکو معتقد است در اندیشۀ یونانیان باستان دو اصل بنیادین وجود دارد: بهترین توصیفِ یکی از این اصلها، در نصیحت سروش دلفی به سقراط صورتبندی شده است: خودت را بشناس (gnothi seauton) و دیگری راهبرد کلیای است که اصلِ اول، در حیطۀ آن ممکن میشود: مراقبۀ نفس. «خودت را بشناس» را باید به منزلۀ «فُرم یا پیامدِ به کار بستن دقیق، انضمامی و شخصیِ اصل دوم دانست» (صفحۀ xx) که با تعابیر گوناگونی در نوشتههای این دوره گوشزد میشود: مراقب خودت باش. به خودت بپرداز. خودت را فراموش نکن. به خودت توجه کن. روی خودت متمرکز شو و قسعلیهذا. این «تمرینها» یا «تکنیکهای» نفس، آموزههایی عملیاتی برای رساندن سوژه به موقعیتِ «شناختِ خود» بودند.مطالعۀ این تمرینها، برای نگاشتن هر تاریخی از «سوژه» بسیار حیاتی است. چرا که به ما نشان میدهد غیر از سوژۀ دکارتیِ مدرن که تنها بر اصل «خودت را بشناس» تکیه کرده و اصل «مراقب خودت باش» را طرد نموده است، چه گونههای دیگری از سوژه وجود دارد یا داشته است. فوکو میگوید: «سوژه در فُرمهای مربوط به این یا آن شیوۀ مراقبۀ نفس، ”ساخته“ میشود. بنابراین تمرینهای مراقبۀ نفس، مغایر با برداشتی از سوژه است که فرض اول آن، عمومیت یا جهانی بودن سوژه است.» (صفحۀ xxii) تکنیکهای نفس در یونان باستان، کاملاً در ارتباط و پیوند با آن چیزی فهمیده میشوند که ما امروزه «فلسفه» مینامیم. فلسفهای که حاصل بسط یکسویۀ اصل «خودت را بشناس» است. به همین دلیل، فوکو مفهومِ دیگری میسازد تا بتواند با تکیه بر آن، مسیر همزیستی اولیه و ناسازگاری بعدی آنها در مسیر تاریخِ فلسفه را به خوبی نشان دهد: «معنویت» (spirituality). پس دو مفهوم داریم: فلسفه و معنویت. اما برای فهم آنچه در کتاب میگذرد، باید تعریف دقیق فوکو از این مفاهیم را توضیح داد.فوکو در اولین روز درس که طی آن کلیت برنامۀ سال درسی را توضیح میدهد، میگوید:اگر موافق باشید، ”فلسفه“ را فُرمی از اندیشه مینامیم که کاری ندارد به اینکه چه چیز خوب است یا چه چیز بد، بلکه تعیین میکند چه چیز هست، حقیقت چیست و خطا کدام است. نیز مشخص میکند که چگونه میتوان حقیقت را از کذب جدا کرد. ما ”فلسفه“ را فرمی از اندیشه مینامیم که میپرسد: چیست آنچیزی که به سوژه امکان دسترسی به حقیقت را میدهد؟ فرمی که معین میکند سوژه برای درک حقیقت چه شرایط و محدودیتهایی دارد. اگر این را ”فلسفه“ بنامیم، آنگاه فکر میکنم باید ”معنویت“ را تعقیب، تمرین و تجربهای بدانیم که در خلال آن، سوژه در خودش تغییرشکل میدهد تا بتواند به حقیقت دسترسی پیدا کند. ”معنویت“ را مجموعهای از این تعقیبها، تمرینها و تجربهها مینامیم که ممکن است در قالب تمرینهای ریاضتکشانه، راههای تزکیه، چشمپوشی و قطععلاقه، تغییر زاویۀ نگرش، ارتقای سطح وجود و... نمودار شود. تمرینهایی که برای «دانش» نیستند، بلکه برای خودِ «سوژه» اند. برای بودنِ سوژه، برای بهایی که سوژه باید بپردازد تا بتواند به حقیقت دسترسی پیدا کند. (صفحۀ ۱۵)و در ادامه، تفاوتهای بین فلسفه و معنویت را در سه مقولۀ اصلی جمعبندی میکند:۱- معنویت میگوید سوژه، آنچنان که هست، توانایی دسترسی به حقیقت را ندارد، یا به تعبیر دقیقتر، حقیقت به صرفِ عملِ دانشآموختن که بر پایۀ بودنِ سوژه استوار شده، به سوژه «داده» نمیشود.۲- سوژه برای آنکه به حقیقت دسترسی پیدا کند، باید تحتِ فرایندی از تغییرشکل یا عوضشدن قرار بگیرد تا بتواند به وضعی برسد که بتواند حقیقت را درک کند.۳- به محض آنکه سوژه به حقیقت دسترسی پیدا کند، تأثیر معنوی حاصل از این اتصال به حقیقت، سوژه را کامل و نورانی میکند، نجات میدهد و زیبا میسازد.در واقع از نظر فوکو، «دانشاندوزی» نمیتواند سوژه را نجات دهد، مگر آنکه سوژه از قبل برای دسترسی به حقیقت آمادگی پیدا کرده باشد و در اثر مراقبت از خود، کامل و قدرتمند و مستقل گردیده باشد. این پیوند و امتداد میان معنویت و فلسفه، در سراسر دوران یونان باستان، کاملاً جاافتاده و پررنگ است. تنها در «لحظۀ دکارتیِ» تاریخ فلسفه است که این دو از هم جدا میشوند و عملاً معنویت قدم به قدم زیر سلطۀ فلسفه، سلب اعتبار شده و از میدان به در میرود.فوکو اذعان میکند اگرچه در تاریخِ فلسفه، این معنویت به حاشیه رانده شده، اما عملاً ایدهها و تمرینها و فنون مطرح در «مراقبۀ نفس» سرنوشتی بسیار غنی و پیچیده در تار و پود تاریخ غرب از یونان باستان تا امروز داشتهاند. اصولِ مراقبۀ نفس از اولین سدههای مسیحی، در دلِ آموزههای این دین ابراهیمی جای خود را بازمیکنند و عملاً راه و روش چیزی را که ما امروزفکر میکنم باید ”معنویت“ را تعقیب، تمرین و تجربهای بدانیم که در خلال آن، سوژه در خودش تغییرشکل میدهد تا بتواند به حقیقت دسترسی پیدا کند.«اخلاقِ مسیحی» یا «زُهد مسیحی» یا رهبانیت مینامیم، تعیین میکنند.این تاریخِ پرهیاهو در دنیای مدرن نیز ادامه یافته است. به زعم فوکو شخصیتی که در طلیعۀ دنیای مدرن، از این نظر بسیار کلیدی است، «فاوست» است. مخصوصاً با تمرکز بر فاوستِ گوته، میتوانیم تمایل شدید فاوست به این «علوم معنوی» که در عین حال، کاملاً از دسترس بیرون رفتهاند، مشاهده کنیم. فاوست در عرصۀ علوم جدید، دانشمندی تمامعیار است. فلسفه و حقوق و پزشکی میداند و در شهر و عصر خود، یگانه است. اما آنچه به او نیاز دارد، نیاز به علمی است که «مستقیماً» در او اثر بگذارد. علمی که او را تغییر دهد و این کاری است که هیچیک از علومی که در چنگ دارد، برایش انجام نمیدهد. اندیشیدن به فاوست، نشانههای دیگری از سرنوشت این تمرینها و تکنیکها نیز به ما نشان میدهد. به یاد داشته باشیم که فاوست در راه کسب این علوم معنوی، دست در دست شیطان میگذارد. بنابراین آنچه در یونان باستان، نجاتبخش و روشنیبخش است، برای فاوست که در بامداد عصر مدرن ایستاده است، شیطانی و ویرانکننده است.فوکو در طول این سخنرانیها، مرتباً به آنچه خود «لحظۀ دکارتی» نامیده باز میگردد. لحظۀ دکارتی در نگاه فوکو، لحظهای زمانی در تاریخ نیست، همانطور به شخصِ دکارت نیز برنمیگردد. بلکه مجموعهای از جابهجاییها، تغییر قواعد و مفصلبندیهاست که در ابتدای قرون مدرن، منجر به زوال یا بدبینی به تمرینهای نفس میشود، شکِ دکارتی و «روش» او برای بیرون آمدن از این شک، نقطۀ نمادین این زوال است. تاریخ حقیقت در دوران مدرن، وقتی شروع میشود که دانش به تنهایی و به خودی خود، میتواند مسیر رسیدن به حقیقت را هموار کند. در این دوره، «خودت را بشناس» به تنها ملاک معتبر علم مبدل میشود که دو قاعدۀ اصلی دارد، اما هیچیک از این دو، رنگ و بویی از معنویت ندارند: ۱- قواعد فُرمال روش (متد) ۲- ساختارِ موضوع (ابژۀ) دانش(صفحۀ ۱۸). این دو قاعده مسیرِ شناخت «ساختارهای همیشگی، همهجایی و عمومی» سوژه را برای تعیین حدود توانایی ما برای دانستن و روشِ پیشروی در دانش برای ما فراهم میکنند. میبینید که دیگر سوژه، یک «قابلیت» نیست که باید در خلال تمرین و ممارست، پرورش داد یا تقویت کرد، بلکه یک ساختار است که باید شیوۀ کارش را آموخت و سپس به کار گرفتش. اینجا ردی از یکی از دیگر اندیشههایی که سالهای سال فوکو به آن اندیشیده بود، عیان میشود: چطور و چرا در عصر مدرن، انسان هم سوژۀ علم میشود و هم ابژۀ آن؟به حاشیه رفتن معنویت در فکرتنها در «لحظۀ دکارتیِ» تاریخ فلسفه است که این دو از هم جدا میشوند و عملاً معنویت قدم به قدم زیر سلطۀ فلسفه، سلب اعتبار شده و از میدان به در میرود.فلسفی، به معنیِ به پایان رسیدن دغدغههای مراقبۀ نفس نیست. مشخصاً در دو فُرم دانش مدرن، به وضوح میتوان ردّپای این دغدغهها را جستجو کرد: روانکاوی و مارکسیسم. فوکو تأکید میکند: «من نمیگویم این دو دانش، دو فُرم معنویاند. من میگویم اگر نگاهی به تاریخ دوهزار سالهمان بیاندازیم، میبینیم این دو دانش صورتبندی مجدد دغدغههای اصلی مراقبۀ نفساند».اما هر دوی این فرمها، کاملاً مصر بودهاند تا «وضعیتهای معنوی» را در ساختارها یا چارچوبهای دیگری جستجو کنند. برای مثال، فروید موانعِ دسترسی سوژه به حقیقت را در ساختارهای ذهنیای میجوید که امیال را سرکوب میکنند، فراموشی و سازگاری را ممکن مینمایند و به «نهاد» دهنه میزنند و اخلاقیاش میکنند. مارکس نیز آنچه موجب میشود سوژه نتواند به حقیقت برسد یا شرایط درک حقیقت برایش فراهم نباشد را در آگاهیِ کاذبِ برآمده از ایدئولوژیهای طبقاتی میجوید. این طبقه است که نمیگذارد اعضایش درست بیاندیشیند یا به حقیقت برسند. فرقی نمیکند، به هر حال هر دو در مختصات واحدی میاندیشند: انسان، به خودی خود، بدون تغییر و دستنخورده، نمیتواند به حقیقت برسد. بلکه مجموعهای از عملیاتها، مبارزات، واکاویها و... لازم است تا رخنهای به سوی حقیقت گشوده شود. این مختصات، همان مختصاتی است که مراقبۀ نفس و تکنیکهای معنویت را در یونان باستان و اخلاق مسیحی، مشروعیت میبخشید.بعد از مقدمات، فوکو برای نشان دادن مباحث خود در متون یونانی، وارد بررسیِ موشکافانۀ آنها میشود. اولین و مهمترین متنی که بازخوانی میشود، «آلکیبیادس اول» از رسالههای ابتدایی افلاطون است. در این رساله، سقراط سراغ جوانی به نام آلکیبیادس میرود که سودای به چنگ آوردنِ حکومت یونان را در سر میپروراند. سقراط به او خطاب میکند برای به دست آوردن حکومت به چه چیز نیاز دارد؟ و نتیجۀ گفتگوها به اینجا میرسد که به «تربیت». سقراط آلکیبادس را فرامیخواند به «توجه به خودش». تمرین و ممارست در پرورش و تربیت نفسِ خودش. خطوط بعدیِ ماجرای فکری فوکو از این گفتگو سرچشمه میگیرد: جواب شایسته به اینکه «ما» کیستیم، و چگونه میتوانیم از خودمان مراقبت کنیم، کلید و رمزِ دستیابی به دانشی است که برای «حکمرانیِ خوب» ضروری است. بنابراین نسبتِ عمیقی هست میان تکنیکهای نفس و تکنیکهای قدرت. تنها وقتی میتوانیم فرمانروایِ موفقی باشیم که خودمان را خوب شناخته باشیم. عنوان سخنرانیهای سال بعدِ فوکو در کلژدوفرانس را نگاه کنید: «حکومت بر خود و دیگران»……………………………………..منبع: ترجمان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]
صفحات پیشنهادی
وقت برخورد با ناشران کتابهای نامناسب است
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۰ معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که آیین نامه ساماندهی کتابهای مناسب ظرفیتهای قانونی خوبی برای برخورد با متخلفان دارد و باید جلوی انتشار کتابهای نامناسب برای مخاطب کودک و نوجوان گرفته شود به گزارش سرویس آموزش و پرورش ایسنا حمیدرضا کفاشکتاب فلسفه دین علامه جعفری به زبان انگلیسی منتشر شد -
توسط مجمع جهانی اهل بیت ع کتاب فلسفه دین علامه جعفری به زبان انگلیسی منتشر شد شناسهٔ خبر 2445231 پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی توسط مجمع جهانی اهل بیت ع کتاب فلسفه دین علامه محمد تقی جعفری ره به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شد به گزارش خبرگزارکتاب «شریعت و مهندسی اجتماع» منتشر شد -
کتاب شریعت و مهندسی اجتماع منتشر شد شناسهٔ خبر 2450823 پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب شریعت و مهندسی اجتماع Shari a and Social Engineering تألیف میشل فینر محصول انتشارات دانشگاه آکسفورد به بازار نشر عرضه شده است به گزارش خبرگزاری مهر سه محوآیینه وند: کتابهای سخیف در حوزه تاریخ اسلام خوراک مجالس عزاداری شده است
آیینه وند کتابهای سخیف در حوزه تاریخ اسلام خوراک مجالس عزاداری شده است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایبنا نوشت پیشتر گروه تاریخ و سیاست «ایبنا» به بررسی میزان کتابهای منتشر شده در حوزه تاریخ اسلام در بازه زمانی فروردین 92 تا پایان شهریومولف سنی که «مفتح» به او ارادت قلبی داشت/ مناظره با کشیش مسیحی در کتابخانه مسجد قبا
مولف سنی که مفتح به او ارادت قلبی داشت مناظره با کشیش مسیحی در کتابخانه مسجد قبا فرهنگ > دین و اندیشه - حاج حسین مهدیان می گوید انتقادی که گاهی از سوی غیرجوانان به آقای مفتح وارد میشد این بود که تذکر میدادند آقای مفتح پس از سخنرانیشان ذکر مصیبت بخوانند که اینشست کتابشناسی مطالعات قرآنی در زبانهای اروپایی برگزار میشود -
بیست و یکمین نشست خانه نقد کتاب نشست کتابشناسی مطالعات قرآنی در زبانهای اروپایی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2449624 شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست خانه نقد کتاب با عنوان کتاب شناسی مطالعات قرآنی در زبانهای اروپایی ۹ دی ماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاپژوهشگاه ها بايد حلقه اتصال نظام تعليم وتربيت با کتابهاي درسي باشند
۴ دي ۱۳۹۳ ۱۸ ۴۹ب ظ پژوهشگاه ها بايد حلقه اتصال نظام تعليم وتربيت با کتابهاي درسي باشند سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت پژوهشگاه ها بايد حلقه اتصال ميان نظام تعليم و تربيت و کتابهاي درسي دانش آموزان باشند به گزارش خبرگزاري موج ابراهيم طلايي در نشستي با فرمانداحقیقت مرگ چیست؟
حقیقت مرگ چیست مرگ جز برداشتن قید و بند مادیت از دست و پا چیز دیگری نیست انسان آن قیود مادیت را بر می دارد و به جای آن لباس لطیف برزخی می پوشد حقیقت مرگ از این نظر مهّم است که اصل مرگ را همه انسان ها چه ماتریالیست ها و مادی گراها و چه متدینین همه قبول دارند منتها در حقیقت مرگبررسی کتاب «نخستین مقتل مکتوب امام حسین(ع)» -
بررسی کتاب نخستین مقتل مکتوب امام حسین ع شناسهٔ خبر 2450157 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها به همت بنیاد دعبل خزاعی و انتشارات خیمه جلسه بررسی کتاب مقتل الحسین ابیمخنف نخستین مقتل مکتوب امام حسین ع برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر چکتاب«روشهای تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام» منتشر شد -
از سوی انتشارات سروش کتاب روشهای تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام منتشر شد شناسهٔ خبر 2458176 سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۹ دین و اندیشه > سایر کتاب روش های تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام با تاکید بر دوره نوجوانی و جوانی تالیف محسن حاجی بابائیان امیری از سوی انتشارات سروش براینخستین و مهمترین عامل برای شاد زیستن چیست؟ / امید و شادیهای پارسایانه را در این کتاب ها بخوانید
نخستین و مهمترین عامل برای شاد زیستن چیست امید و شادیهای پارسایانه را در این کتاب ها بخوانید فرهنگ > دین و اندیشه - شادی و نشاط در متون اسلامی و روایات در کتاب ها به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول به گزارش خبرآنلاین ماه ربیع الاول را ماه عید و شادمانی در جامعه اسلاترجمه كتاب «دموکراسی یا دموقراضه» به روسی -
ترجمه كتاب دموکراسی یا دموقراضه به روسی شناسهٔ خبر 2448957 جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۹ دین و اندیشه > سایر به همت رایزنی فرهنگی ایران در مسكو كتاب دموکراسی یا دموقراضه اثر سیدمهدی شجاعی به روسی ترجمه و منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر رایزنی فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه باافسانه های کهن را در کتاب اساطیر یونان بخوانید -
سروش برای هفتمین بار منتشر کرد افسانه های کهن را در کتاب اساطیر یونان بخوانید شناسهٔ خبر 2450629 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ دین و اندیشه > سایر کتاب اساطیر یونان بازنوشته راجر لنسلین گرین با ترجمه عباس آقاجانی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد به گزارش خبرگکتاب فلسفه سیاسی آیتالله خامنهای رونمایی شد
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۷ با حضور مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و جمعی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه از کتاب فلسفه سیاسی آیتالله خامنهای اثر حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا رونمایی شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایکتابستوده در آسمانها و زمین نقد و بررسی میشود -
به مناسبت هفته وحدت کتاب ستوده در آسمانها و زمین نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2455780 یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۸ دین و اندیشه > سایر به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی ص کتاب ستوده در آسمان ها و زمین اثر محمد رضا اصلانی ۱۵ دی ماه ساعت ۱۵ بداستانهای قرآنی در کتابهای درسی پر رنگ تر دیده شود -
قرائتی عنوان کرد داستانهای قرآنی در کتابهای درسی پر رنگ تر دیده شود شناسهٔ خبر 2452991 چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۲ استانها > خوزستان اهواز - رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به داستانهای قرآنی در کتابهای درسی گفت در بررسی های انجام شده یک حدیث در کتب دلعنهای نامقدس/ کتابی در تبیین معنای تبری -
معرفی کتاب لعنهای نامقدس کتابی در تبیین معنای تبری شناسهٔ خبر 2447217 یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی کتاب لعنهای نامقدس تألیف مهدی مسائلی در ابتدا به تبیین معنای تبری پرداخته و ابعاد گوناگون قلبی گفتاری و رفتاری آن را تشریح مینماید-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها