تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820296243




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیماری موجب تطهیر روح می‌شود/ نعماتی که در بیماری نهفته است -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حاج‌علی‌اکبری:
بیماری موجب تطهیر روح می‌شود/ نعماتی که در بیماری نهفته است

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری


شناسهٔ خبر: 2458022 سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در جلسه شرح صحیفه سجادیه گفت: بیماری باعث می شود بارهای سنگین گناه که کمر روح و روان انسان را خم کرده، سبک می شود تا روح او بتواند پرواز کند. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در جلسه این هفته شرح و تفسیر صحیفه سجادیه در ادامه بررسی مضامین دعای پانزدهم این کتاب شریف، ضمن مرور سخنان گذشته خود و اشاره به جایگاه سلامت و عافیت در مسیر رسیدن به کمال و سعادت، نقش بدن و جسم در ترفیع درجات معنوی و نیز این نکته که دعای یک مؤمن همیشه درخواست عافیت و سلامتی است؛ به شرح عبارت «ام وقت العلة التی محصتنی بها، و النعم التی اتحفتنی بها تخفیفا لما ثقل به ظهری من الخطیئات و تطهیرا لما انغمست فیه من السیئات، و تنبیها لتناول التوبة، و تذکیرا لمحو الحوبة بقدیم النعمة» از دعای مذکور پرداختند که اکنون خلاصه ای از این سخنان را با هم می خوانیم:نکته ای که از دعای امام سجاد علیه السلام بر می آید این است که در خود بیماری هم نعمت هایی هست. نشانه اش هم شکری است که در ابتدای دعا از زبان امام می شنویم. منتها نعمت در بیماری نعمت مخفی است. امام می خواهند ما را به دیدار این نعمت ها می برند. چرا که هنر انسان مؤمن آن است که در متن سختی ها و مشکلات هم به دنبال رشد و کمال باشد و از این شرایط فرصت سازی کند. که البته این امر تنها در پرتو نگاه توحیدی امکان پذیر است. امام نعمتهای بیماری را این گونه بیان می دارد که به وسیله آن فرد از گناهان قبلی پاک می‏شود و خدا آن گناهانی که بر دوش‌اش سنگینی می‏کند، تخفیف می‏دهد و او را در وقت بیماری به یاد نعمتهای خود می اندازد و گناهش را محو می‏کند.»بیماری باعث می شود بارهای سنگین گناه که کمر روح و روان انسان را خم کرده، سبک می شود تا روح او بتواند پرواز کند. بیماری مثل حمامی است که در آن انسان می تواند کثیفی‌های روحش را پاک کند: « تخفیفا لما ثقل به ظهری من الخطیئات و تطهیرا لما انغمست فیه من السیئات» اما ماجرا به این ختم نمی شود و از این هم بالاتر می رود. چراکه امام می فرماید در بیماری هدیه‌هایی برای مؤمن وجود دارد. چراکه در خلال این بیماری فرشته مأمور نوشتن سیئات هم می آید به کمک فرشته نویسنده حسنات. در حالی که فرد مریض اصلا به آن اعمال نیک حتی فکر هم نمی کند و جسمش توان انجام آنها را ندارد. و بعد می فرماید که این از الطاف خاص خداست.»موضوع کلیدی که محل مباحثه است این است که بیماری به خاطر سختی هایش انسان را پاک می کند. یعنی خود بیماری پاک کننده است ولی اینجا سخن بالاتر است و قرار است حسنه هم برای فرد مریض نوشته شود اشاره کرد:«حدیثی از امام صادق(ع) است که می فرماید مؤمنی که یک روز مریض شود و شکایت هم نکند، خدا در روز قیامت او را در همسایگی ابراهیم خلیل الله قرار می گیرد و با سرعت برق از پل صراط عبور می کند.پس اینجا صحبت از صبر است. آن هم صبر جمیل. یعنی جایی که زیبا صبر می کنی و خبری هم از گله و شکایت نیست. این چیزی است که فقط نصیب مؤمنان می شود چون این جهان بینی در کافران وجود ندارد. چنان چه امام رضا(ع) می فرماید:«المرض للمؤمن تطهیر و رحمه و للکافر تعذیب و لعنه» چرا که کافر با نگاه مادی خودش مریضی را نقمت می داند و بیشتر از خدا دور می شود.»اگر دیدیم یک عالمی بیماری طولانی مدت داشت باید بدانیم که خدا آنقدر او را دوست دارد که می خواهد پاک پاک باشد. یا درجات او را رفعت ببخشد. «نکته بعد اینجاست که آیا بالاتر از آن صبر جمیل هم درجه ای هست. می فرمایند بله. بالاتر از آن مقام رضاست. چنان چه گفت: اگر با دیگرانش بود میلی/ چرا ظرف مرا بشکست لیلی» این جا یک قدم مانده به قله و مرحله فنا فی الله است. یعنی نه تنها شکایت نمی کند بلکه راضی هم هست و می گوید الحمدلله. این است که برایش حسنه می آورد وگرنه صرف بیماری که فقط موجب تطهیر است. اگر می گوید هر دو فرشته برای او حسنه می نویسند برای این صبر و رضایتی است که مؤمن از خود نشان می دهد.»حضرت رسول اکرم می فرمایند: «ما من مسلم يبتلى في جسده إلا قال الله عزوجل لملائكته: اكتبوا لعبدي أفضل ما كان يعمل في صحته» یعنی وقتی یک مؤمنی مریض شد. به واسطة بیماری، نمی تواند برخی از کارهای خوبی که می کرد، انجام دهد. مثلا نمی تواند به مسجد برود یا نماز شب بخواند یا برای هدایت و کمک به مردم از خانه بیرون برود. اینجا خداوند به فرشتگانش امر می کند ثواب همان کارها را به او بدهند.تا اینجا فهمیدیم که نیت فرد بیمار - که اگر سرحال و سلامت بود کارهای خیری انجام می داد- با عملش برابر است. پس چطور در جای دیگر فرموده اند:«نیت المؤمن خیر من عمله». این جا بحث خلوص نیت پیش می آید. چون وقتی عمل را انجام می داد ممکن بود پای ریا و عجب وسط بیاید ولی حالا که فقط نیتش است، دیگر از آن هم خبری نیست و ارزش عملش بالاتر هم هست.»جلسات شرح صحیفه سجادیه هر هفته روزهای دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد هفتاد و دو تن مجحموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار می شوند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن