تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805191138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انسان می‌تواند آینده خود را در آینه تاریخ ببیند -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دکتر محسن اسماعیلی:
انسان می‌تواند آینده خود را در آینه تاریخ ببیند

محسن اسماعیلی


شناسهٔ خبر: 2453934 پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
دین و اندیشه > اندیشکده ها

محسن اسماعیلی در جلسه شرح و تفسیر نهج البلاغه گفت: براساس جهان‌بینی قرآن، تاریخ بی‌حساب نیست. هیچ‌کس نباید مدار گردش زندگی را براساس اتفاق و تصادف تلقی کند. به گزارش خبرگزاری مهر، در این جلسه دکتر اسماعیلی، در شرح و تفسیر نامه ۶۹ کتاب بی بدیل  نهج البلاغه، پس از اشاره به عبارات اولیه آن که فرموده:« وَ تَمَسَّكْ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ وَاسْتَنْصِحْهُ، وَ اءَحِلَّ حَلاَلَهُ، وَ حَرِّمْ حَرَامَهُ» مانند کسی که در حال غرق شدن است به ريسمان قرآن چنگ بزن و از آن نصيحت بخواه . حلالش را حلال بدار و حرامش را حرام بدار که در هفتة پیش مورد بحث قرار گرفت، به بیان نکاتی در خصوص عبارات «وَ صَدِّقْ بِمَا سَلَفَ مِنَ الْحَقِّ، وَاعْتَبِرْ بِمَا مَضَى مِنَ الدُّنْيَا مَا بَقِيَ مِنْهَا» پرداخت.وی گفت: در مورد وصدق بما سلف من الحق دو برداشت وجود دارد. یکی ان را عطف به جملات قبلی می‌کند و نتیجه می‌گیرد که حضرت خواستند ۳ وجه از قرآن را مدنظر قرار دهیم. یکی نصایح و اندرزها، یکی احکام و حلال و حرام الهی و سوم داستان‌های گذشتگان. یعنی اولا بدان که قصص قرآن نمادین نیست و عین حقیقت است و نمی‌شود آنها را غیرواقعی دانست، ثانیا باید از آنها الگو گرفت برای زندگی آینده.دکتر اسماعیلی در ادامه ضمن اشاره به احتمال دوم در خصوص برداشت از این عبارت از نامه ۶۹ نهج البلاغه که به نظر می‌رسد برداشت بهتر و کامل‌تر آن هم هست بیان کرد: گروهی این جمله را از بخش اول جدا می‌کنند و به عبارات بعدی پیوند می‌دهند. در این صورت معنای بالاتری پیدا خواهد کرد. و آن این‌که ای انسان تمام حقایق تاریخی که پیش از تو صورت گرفته است را باور کن و از آنها عبرت بگیر. مقدمة عبرت گرفتن توجه به تاریخ است. بر اساس جهان‌بینی قرآن، تاریخ بی‌حساب نیست. هیچ‌کس نباید مدار گردش زندگی را بر اساس اتفاق و تصادف تلقی کند. بلکه انسان می‌تواند آیندة خود را در آینه تاریخ ببیند.اسماعیلی در خصوص قطعی بودن قوانین جهان و تاریخ، به مفهوم سنت‌های الهی اشاره کرد و ضمن بیان چند مثال از زندگی گذشتگان مانند حضرت یوسف، فرعون، ابراهیم علیه السلام و ... بیان داشت: هر کس مانند هر کدام از آنها  زندگی کند عاقبتی همانند ایشان در پی خواهد داشت. این خیانت بزرگی به نسل جوان است که تاریخ را فاقد مبنا معرفی می کنند. چراکه زمینة پوچ‌گرایی را فراهم می‌شود. چون تاریخ را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که نشود از ان عبرت گرفت. نتیجة این طرز تفکر آن است که اولا حکمت و عدالت خدا زیر سؤال برود. ثانیا انسان جرأت گردنکشی پیدا کند و بگوید معلوم نیست همان بلایی که مثلا سر فرعون آمد سر من هم بیاید و ثالثا انگیزه‌اش را برای انجام کارهای نیک از دست بدهد و بگوید از کجا معلوم جزای خوبی هم نصیب من شود»این استاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه با اشاره به آیاتی از سوره فاطر که به توطئه‌های دشمن برای از بین بردن رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله اختصاص دارد افزود:«در ادامة این آیات خداوند به آنها گوشزد می‌کند عاقبت گذشتگان را نگاه کنند که وقتی علیه پیامبرانشان توطئه کردند چه عاقبتی نصیبشان شد. و بعد با تعجب از آنها می‌پرسد که آیا انتظار دارید با قانونی غیر از قانون قبلی با شما برخورد کنیم؟ هرگز. چراکه قانون الهی نه تبدیل می‌شود و نه دچار تحول و تغییر خواهد شد.اسماعیلی افزود: طبق همین قوانین ثابت الهی، آنچه در گذر تاریخ به جا می‌ماند حق است. گرچه همیشه جنگ بین حق و باطل وجود دارد ولی باطل چون باطن ندارد و مثل حباب است از بین می‌رود. ان الباطل کان ذهوقا. انسان در گرو این اندیشه، قطعا سعی می‌کند به خوبی و حق گرایش پیدا کند چون فطرتا دنبال ماندگاری است و نمی‌خواهد از بین برود. وقتی باور کنی تاریخ آیینه‌ای است که آینده را نشان می‌دهد، و ببینی که همیشه حق به جا مانده و باطل محو شده‌است پس همة تلاشت را می کنی که در جبهة حق قرار بگیری. این همان چیزی است که به خاطرش حضرت امیر در چندین جا انسان‌ها را به تدبر در تاریخ و عبرت گرفتن از آن دعوت کرده است. چنان‌چه در نامة ۳۱ هم می‌فرماید من خودم هم همین کار را کردم و آنقدر در تاریخ گذشتگان تفکر کردم که گویی با همة انها زندگی کرده‌ام.سلسله جلسات شرح و تفسیر نهج البلاغه هر هفته چهارشنبه، بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد ۷۲ مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» برگزار می‌شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن