تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803207008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بصیرت مقابل سطح نگری است/ امام عنصر کلیدی بصیرت -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رضا غلامی:
بصیرت مقابل سطح نگری است/ امام عنصر کلیدی بصیرت

رضا غلامی


شناسهٔ خبر: 2452136 سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
دین و اندیشه > اندیشکده ها

رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در برنامه شب آسمانی گفت: تکیه کردن بر امام به معنای بصیرت است زیرا هرجا که امام باشد حق نیز آن‌جاست. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف اسلامی بیان داشت: بصیرت اصطلاحی صد در صد دینی نیست و می‌توان در سایر معارف بشری هم این اصطلاح را دید اما چون بیشتر در تعالیم دینی استفاده شود این کلمه را اصطلاحی دینی قلمداد می‌شود.وی در ادامه تأکید کرد: تیزبینی و عمق‌نگری معنای خوبی برای بصیرت است، در حقیقت بصیرت مقابل سطح نگری است. لذا هر فهم و علمی نمی‌تواند بصیرت باشد بلکه بصیرت خوب دیدن، خوب فکر کردن و لایه‌های درونی یک چیز را مشاهده کردن است.حجت‌الاسلام غلامی اظهار داشت: اسلام آمده است تا با انقلاب و شورش درونی، گنجینه‌ها و دفینه‌های عقلی و معرفتی را استخراج کند. وقتی این گنجینه‌ها استخراج شد تازه زمینه تولد جهان بینی واقع گرا مهیا می‌شود، جهان بینی واقع‌گرا نیز برخلاف جهان بینی الحادی به پرسش‌های اساسی مطرح برای انسان پاسخ می‌دهد.این محقق و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ۴ پرسش اساسی که برای انسان‌ها مطرح است بیان داشت: انسان‌ها معمولا با ۴ پرسش اساسی ما از کجا آمده‌ایم، به کجا آمده‌ایم، چرا آمده‌ایم و به کجا خواهیم رفت مواجه هستند. سؤالات دیگر هم ذیل این ۴ پرسش قرار دارد. جهان بینی الحادی پاسخی برای این سؤالات ندارد و بر روی آن‌ها سرپوش می‌گذارد در حقیقت جهان بینی الحادی نتیجه بی بصیرتی است.وی ادامه داد: در جهان بینی الحادی تلاش می‌شود تا صورت مسئله‌ها حذف شود و به پرسش‌های انسان‌ها پاسخ داده نشود لذا انسان نیز به آرامش نخواهد رسید و دچار پوچی خواهد شد اما اسلام آمده تا با آزاد کردن انسان‌ها از انواع اسارت آن‌ها را از مرگ عقلی نجات دهد. جهان بینی واقع گرا مقدمه ایمان است. بصیرت بستر شکل گیری ایمان را فراهم می‌آورد و وقتی هم ایمان شکل گرفت خودش باعث می‌شود تا درجه داشتن بصیرت نیز بالاتر برود.وی اضافه کرد: بصیرت و علم مقدمه ایمان هستند به طوری که باید گفت ایمان پیوند خوردن علم و بصیرت با قلب و وجود انسان است. ایمان مساوی با علم نیست اما تا علم همراه با عمق نگری هم نباشد ایمان شکل نمی‌گیرد. دعوت پیامبر اسلام نیز خارج از بصیرت نیست برعکس ادیان تحریف شده دیگر که می‌گویند اول ایمان بیاور اسلام معتقد است که باید اول تحقیق کرد و سپس ایمان آورد.وی در رابطه با چگونگی کسب بصیرت گفت: بخشی از این بصیرت با تحقیق و ژرف نگری کسب می‌شود اما بخشی با کار تحقیقی به دست نیامده بلکه عنصری کلیدی باید به میان بیاید تا در شرایط غبارآلودی مانند فتنه بتوان راه درست را تشخیص داد و آن عنصر کلیدی امام است. مهم ترین کارکرد امام نیز این است که در شرایط خاص مسلمانان را دستگیری می‌کند.وی تصریح کرد: امام باعث می‌شود تا در زمانی که بر حق لباس باطل پوشانده و بر باطل نیز لباس حق پوشانده‌اند راه را گم نکنیم در حقیقت این امام است که کمک می کند تا مرز حق و باطل پررنگ نگه داشته شود. بنابراین تکیه بر امام و در زمان غیبت نائب ایشان برای داشتن بصیرت لازم است زیرا بی شک هرجایی که امام حضور دارد میدان حق نیز آن جا است.غلامی با اشاره به این که برخی بخشی از دین را پذیرفته و بخشی را نمی‌پذیرند گفت: فرد با بصیرت از تکالیف شرعی فرار نمی‌کند اما متأسفانه ما گاهی افرادی را می‌بینیم که ادعای دین دارند اما در حقیقت به دنبال دین منهای شریعت و تکلیف هستند و این با بصیرت سازگار نیست.در ادامه برنامه حجت‌الاسلام شریفی نیز در تماسی تلفنی که با وی برقرار شده بود با اشاره به جایگاه بصیرت در قرآن گفت: بصر یعنی دیدن اما بصیرت در مواردی به کار می‌رود که چشم سر کفایت نمی‌کند. بصیرت به معنای تشخیص حق و باطل به ویژه در زمان‌های حساس است.وی ادامه داد: بصیرت ارتباط تنگاتنگی با فتنه دارد زیرا در شرایط غبارآلود فتنه است که تشخیص حق از باطل دشوار است و در چنین مواردی به داشتن بصیرت نیاز است. در جنگ جمل شخصی نزد امام علی(ع) رفت و مانده بود که حق با چه کسی است. امام علی(ع) فرمودند معیار تو برای شناخت حق از باطل اشخاص هستند در صورتی که باید حق را بشناسی تا بتوانی اهل حق را نیز شناسایی کنی. بصیرت یکی از صفات حق تعالی است به طوری که در بیش از ۴۰ آیه به این صفت خداوند اشاره شده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن