محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843049737
انسان چگونه از روی عمد و علم معصیت خدا را میکند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
حضرت آیتالله جوادی آملی:
انسان چگونه از روی عمد و علم معصیت خدا را میکند؟
اگر به کسی خیری، علمی و ثروتی میرسد همهاش از طرف خداوند است و در حقیقت اینها آزمون الهی هستند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حضرت آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 46 تا 52 سوره «زمر» روز یکشنبه، 7 دی ماه، بیان کرد: خداوند در سوره زمر در بیان روز قیامت میفرماید جریان قیامت آنطور نیست که شما بخواهید آن را با فکر خود ادراک کنید. برخی اصل قیامت را ادراک نمیکنند و برخی دیگر در حد مفهوم ادراک میکنند. وقتی قیامت ظهور کرد برای همه بر خلاف آن چیزی که فکر میکردند ظهور میکند. آنهایی که خواب بودند و ادارکی در مورد قیامت نداشتند بیدار میشوند. مومنانی که به اندازه مفهوم علم حصولی توانسته بودند قیامت را در دنیا ادراک کنند در قیامت با علم شهودی قیامت را درک میکنند. آنها چیزهایی را میبینند که اصلاً فکر آن را نمیکردند. وی ادامه داد: خداوند در آیه 47 و 48 درباره تباهکاران و مجرمان میفرماید چیزهایی برای آنها ظهور میکند که اصلاً فکرش را نمیکردند. برای اینها در روز قیامت دو مطلب روشن میشود اول اینکه چیزهایی که سیئه بود و آنها حسنه میپنداشتند آنها خیال میکردند دارند کار خیر میکنند و فکر میکردند آن تمدن است و در قیامت روشن میشود که آنها حسنه نبود و سیئه بود. دوم اینکه در قیامت باطن اعمالی که سیئه است و در دنیا انجام دادهاند دامن گیر آنها میشود لذا در آیه 47 میفرماید: « وَبَدَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ » آنها گرفتار عذابی میشوند که نه تنها گمان نمیکردند بلکه حتی به فکرشان هم نمیآمد. در آیه 48 میفرماید: «وَبَدَا لَهُمْ سَيِّئَاتُ مَا كَسَبُوا وَحَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ؛ و زشتى گناهانى که مرتکب شدهاند، برايشان آشکار میشود، و عذابهای روز قيامت که به مسخره میگرفتند بر آنان فرود میآید» آن لذتهای کاذب و دورغین رخت بر میبندد و درد و عذابش برایشان میماند. حرام اگر لذتی داشته باشد زود گذر است و فقط در دنیاست و باطن آن که مار و عقرب است در قیامت ظهور میکند. آیتالله جوادی عنوان کرد: نکته دیگر در مورد تبهکاران و مجرمان این است که اگر اینها گاهی گرفتار خطا و غفلت میشدند امید بخشش وجود داشت اما اینها که «أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيـئَتُهُ» محاط به سیئه شدند در قیامت هم محاط به سیئات عذاب آورند یعنی محاط به باطن سیئات دنیوی خود میشوند «وَحَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ» بنابراین اگر گناه مقطعی و زود گذر بود مورد عفو الهی میشود اما وقتی احاطت بهم خطیئته شد در قیامت حاق بهم میشود. بنابراین اصل قیامت برای همه طوری ظهور میکند که فکر نمیکردند، قیامت روزی است که برای برخی 50 هزار سال طول میکشد اما برای برخی 5 دقیقه. وی افزود: بعد از این آیات خداوند اشارهای به طبیعت انسان دارد و میفرماید:«فَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ» طبیعت انسان طوری است که وقتی به او ضرری میرسد قدرت نامتناهی را میخواند حال برخی میدانند از چه کسی درخواست میکنند و برخی نمیدانند. اما وقتی ما نعمتی به او دادیم در این آیه تاکید بر این است که این نعمت از جانب خداوند است و سه بار به این مساله تاکید میکند «خولنا»، «نعمه»، «منا» هر سه کلمه اشاره به این دارد که این نعمت فقط از جانب خداوند بوده که در گرفتاری انسان به او عطا شده است. به هر حال وقتی ما به او نعمت میدهیم میگوید من خودم زحمت کشیدم و من خودم مقدماتش را فراهم کردم. این همان چیزی است که در سوره قصص بیان شد که بسیاری از آدمها قارونی فکر میکنند اما اسلامی حرف میزنند اینکه ما خودمان به اینجا رسیدیم، ما خودمان دود چراغ خوردیم، ما خودمان زحمت کشیدیم همان قارونی فکر کردن است. اما اگر بگویند هر چیزی که داریم از طرف خداوند است دیگر قارونی فکر نکردهاند. وقتی حضرت موسی به قارون گفت حق فقرا را از ثروتی که خداوند به تو داده است عطا کن گفت من خود علم اقتصاد داشتم زحمت کشیدم این ثروت را فراهم کردهام پس نیازی ندارد که بخواهم به فقرا چیزی عطا کنم « قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِي » اما خداوند بعدش فرمود «أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ القُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ؛ آيا ندانسته است، که خدا پيش از او نسلهایی را هلاک کرده که قوتشان از او افزون تر وشمارشان بيشتر بوده است؟ و اين مجرمان را از گناهشان نمیپرسند» این مفسر قرآن کریم بیان کرد: انسانی که نعمتی از خداوند گرفته است این نعمت را به شیئ تبدیل میکند «أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ» بعد ذات اقدس اله میفرماید این آزمون است «بَلْ هِيَ فِتْنَةٌ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ» ما افرادی را به سلامت، علم، مال و گاهی به مقام میآزماییم. علم زمین و علم مریخ با چند سال زحمت کشیدن و درس خواندن کسب میشود اما شناخت دنیا اینطور نیست. فرمود همین دنیایی که لهو و لعب و تفاخر و تکاثر است متجر اولیاست، یک آدم عاقل میخواهد که از لابلای این لهو و لعب، تفاخر و تکاثر بتواند آن برلیانها ارزشمند را بیرون بکشد. در سوره مبارکه حدید خداوند 5 بخش دنیا را مشخص کرد و فرمود: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ؛ دانيد که زندگی اينجهانی بازيچه است و بيهودگی و آرايش و فخر فروشی، وافزون جويی در اموال و اولاد» همین 5 بخش را خداوند در آیات دیگر به دو بخش لهو و لعب تحلیل کرد و بقیه موارد را به این دو تا برگرداند. وی ادامه داد: دنیا متجر اولیاست و این مسئله به راحتی محقق نمیشود چرا که انسان هر کاری که بخواهد بکند یک من و مایی در آن وجود دارد که این من و ما همان بازیهای دنیاست که در قیامت هیچ ارزشی ندارد. استخراج اصل و طلای عبادت در همه کارهای ما احتیاج به یک معدن شناس قوی و برجسته دارد که بتواند تمام این خاکها و لهو لعبها را کنار بزند و آن طلای عبادت را که در همه کارهای ما چه سیاسی، چه اجتماعی، چه فرهنگی و چه عبادی وجود دارد را بیرون بکشد. نزول انبیاء، اصرار انبیا، قالب آیات و روایات، ادعیه و زیارات ائمه به این بخش ناظر است یعنی اینکه اگر عمل و کاری انجام میدهید تلاش کنید در بین این خروارها خاک آن طلا و اصل عبادت را بگیرید و به همراه خود ببرید، آن چیزی که زائد است را واگذارید و آن چیزی که اصل و مهم است را با خود ببرید. این مرجع تقلید اظهار کرد: بنابراین اگر به کسی خیری، علمی و ثروتی میرسد همهاش از طرف خداوند است و در حقیقت اینها آزمون الهی هستند. بعد فرمود این طبیعت و این نوع فکر چیزی است که در همه اقوام و قرنها وجود دارد «قَدْ قالها الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ؛ کسانى که پيش از آنان بودند و ثروت و امکاناتى در اختيار داشتند نيز اين سخن را گفتند، ولى آنچه به دست آورده بودند آنان را کفايت نکرد و از عذاب الهى نجاتشان نداد» درون این تفکرات و خیالات باطل سم مهلکی بود که تبهکاران و مجرمان در دنیا نمیدید، این سم مهلک خودش را نشان داد «فأَصَابَهُمْ سَيِّئَاتُ مَا كَسَبُوا وَالَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْ هَؤُلَاءِ سَيُصِيبُهُمْ سَيِّئَاتُ مَا كَسَبُوا وَمَا هُمْ بِمُعْجِزِينَ؛ پس کارهاى ناروايى که انجام داده بودند، به صورت عذاب به آنان رسيد، و از اين مردمى که تو پيامبرشان هستى، نيز کسانى که با ارتکاب گناهان ستم کردهاند، کارهاى بدشان به صورت عذاب به آنان خواهد رسيد و آنان هرگز نمیتوانند خدا را ناتوان سازند» این در حقیقت تصویری از نفس مصوله است که هر زبالهای، هر خاکی و هر لهو و لعبی را که میداند انسان خوشش میآید را جمع میکند و بعد آن را با یک زرورقی زینت میدهد که انسان دلش را به آن زرورق خوش کند و مشغول آن لهو و لعب شود. پشت این زر ورق سم است اما روی این زرورق این است این خدمت به مردم است، در راه دین است، خدمت به نظام است و خدمت به جامعه است. انسان به امید این زرورق و به طمع زرورق به این گودال سم میافتد وقتی که رفت و مسموم شد همین نفس مصوله بر میخیزد و میشود عماره بالسوء. قبلاً تصویل میکرد و بازی میداد اما الان دیگر امیر است چرا که اسیر گرفته است. فرمایش حضرت امیر (ع) که میفرماید «کم من عقل اسیر تحت هونا امیر» اشاره به همین معنا دارد. انسان اگر مواظب نباشد این زرورق او را در گودال سم میاندازد و اسیر نفس عماره میکند و در نهایت باعث می شود که انسان عالما و عامداً معصیت میکند.
۰۸/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
غرویان: راهپیمایی اربعین وحدت بین دولت، مردم، علما و مراجع را نشان میدهد
جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۹ یک استاد فلسفه حوزه عملیه قم گفت مراسم اربعین یکی از مهمترین و بهترین تجلیات ایران در منطقه است چرا که حفظ امنیت این حرکت به نوعی بر عهده ایران است و ایران در خدمات رسانی زائران کربلا و نجف کارهای بسیار زیادی را انجام میدهد حجتالاسلام والمسلمین محسنآموزش شهروندان مقدمه ترویج آموزه انسانی وقف است -
آموزش شهروندان مقدمه ترویج آموزه انسانی وقف است آموزش شهروندان مقدمه ترویج آموزه انسانی وقف است شناسهٔ خبر 2442541 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نائب رئیس اول فراکسیون احیای وقف منزلت امامزادگان و مساجد گفت سازمان اوقاف باید بخشی از برنابرگزاری کارگاه «رویکردی بدیل در تعامل نظریه و روش شناسی درعلوم انسانی» -
با حضور فرید العطاس برگزاری کارگاه رویکردی بدیل در تعامل نظریه و روش شناسی درعلوم انسانی شناسهٔ خبر 2451610 دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها کارگاه رویکردی بدیل در مورد تعامل نظریه و روش شناسی درعلوم انسانی با حضور پروفسور سید فرید العطاس استاد جامعهروش رسولخدا(ص) با همنشینان چگونه بود/ شمهای از سیره رحمة للعالمین -
به مناسبت رحلت جانگذار حضرت ختمی مرتبت ص روش رسولخدا ص با همنشینان چگونه بود شمهای از سیره رحمة للعالمین شناسهٔ خبر 2446919 یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حضرت رسول ص اوقات خویش در منزل را سه قسمت مى کرد قسمتى براى عبادت خداوند قسامام دوم، خداوند را چگونه می دید !
پیشوایان پاک دین به دلیل بهرهمندی از ویژگی عصمت و دوری از عصیان و اشتباه برترین مربیان اخلاق و زندگی برای انسان به ویژه برای دوستداران و پیروان خود به شمار میروند ایشان بهترین الگوی اخلاقی به دور از هر گونه کژی برای انسان اند نوشتار حاضر رهاوردی است از بررسی ویژگینشست علمی «فطرت؛راه برهان شناخت خدا» برگزار میشود -
نشست علمی فطرت راه برهان شناخت خدا برگزار میشود شناسهٔ خبر 2450256 شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی فطرت راه یا برهان شناخت خدا پنج شنبه 11 دی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست علمی فطرت راه یا برهان شناخت خداگزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین/ پیاده روی اربعین چگونه مرسوم شد؟
گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین پیاده روی اربعین چگونه مرسوم شد فرهنگ > دین و اندیشه - پیادهروی اربعین یکی از بزرگترین اجتماعات بزرگ سالانه مسلمانان جهان است اما این سنت حسنه چطور وارد شده و در اولین اربعین حسینی چه گذشته است آنچه در ادامه می خوانید گزارشایمان به خدا و معاد انسان را از آلودگیها باز میدارد
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۴ تولیت مسجد مقدس جمکران گفت ایمان به خدا و معاد مسیر زندگی انسان را جهت داده و ما را از آلودگی ها باز می دارد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان در پنجاه و ششمین جلسه شورای معاونین این مکان مبارک پیراموچرا خداوند برخى از انسان ها را ناقص آفرید؟
پرسمان چرا خداوند برخى از انسان ها را ناقص آفرید به هرحال این حقیقتى است که هر موجودى از موجودات و هر جزئى از اجزاى جهان حظّ و حق خود را ـ که امکان داشته دریافت دارد ـ دریافت کرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در علم کلام در خصوص عدل الهی اینکهچرا به مساجد در روی زمین خانههای خدا میگویند
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۵ مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت از مسجد باید به عنوان یک سنگر دانشی و نظامی بهره ببریم در زمان پیامبر ص اصلیترین مکان برای مشورت و گردهماییها مسجد بود حجتالاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفتوگو با خبرنگار دین و اندنیروی هوایی کمک پرستار استخدام میکند
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۷ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور تأمین نیروی انسانی کمک پرستار ارتش زمینی- قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ص - هوایی- دریایی از میان داوطلبان خواهر واجد شرایط زیر بر اساس اولویت امتیازها بصورت پیمانی استخدام میکند به گزارش خبرگزاری دااستخدام در معاونت منابع انسانی حوزههای علمیه
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۸ معاونت منابع انسانی و مالی مرکز خدمات حوزههای علمیه برای افزایش نیروی انسانی مورد نیاز خود استخدام میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا معاونت منابع انسانی و مالی مرکز خدمات حوزههای علمیه به استناد آیین نامه اداری و مدیریت سرمایه انساناکامی از ریشه های اعتقاد به جبر/علم خدا منافاتی با اختیار انسان ندارد -
حجت الاسلام میرعمادی ناکامی از ریشه های اعتقاد به جبر علم خدا منافاتی با اختیار انسان ندارد شناسهٔ خبر 2444090 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۶ استانها > لرستان خرم آباد- نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت ناکامی های مختلف در زندگی یکی از ریشه های اعتقاد بسرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی فنی و حرفهای زنجان مطرح کرد ضرورت توانمندسازی نیروی انسانی ماهر و متخصص در علم
سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی فنی و حرفهای زنجان مطرح کردضرورت توانمندسازی نیروی انسانی ماهر و متخصص در علمی کاربردی زنجانسرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی فنی و حرفهای زنجان گفت توانمندسازی نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز صنایع صنوف و خدمات از اهداف اصلی موسسه آموزش عالی عمعاونت علمی روی پروژههای مغز دانشی سرمایه گذاری میکند -
معاونت علمی روی پروژههای مغز دانشی سرمایه گذاری میکند شناسهٔ خبر 2444587 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۳ جامعه > بهداشت و سلامت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد معاونت علمی ریاست جمهوری وظیفه خود میداند تا از پروژههای مغز دانشی حمایت کرده و در این زمینه سرمایه گزارنرمافزار اندرویدی ویژه اربعین حسینی منتشر شد -
نرمافزار اندرویدی ویژه اربعین حسینی منتشر شد شناسهٔ خبر 2442271 شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها مجتمع فرهنگی پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نرم افزار آندرویدی اربعین حسینی ویژه ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسیهمه علمای اسلام، فتواهای تکفیریها را محکوم میکنند
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۹ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت همه علمای اسلام بر عدم صلاحیت صادر کنندگان فتواهای تکفیری تأکید دارند و فتواهای این افراد را محکوم میکنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری داشجویان ایران ایسنا آیتالله محسن اراکی در گفتوگو با برنامه کنکاش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها