تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820776103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه بودجه‌اي به دهان عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نگاه بودجه‌اي به دهان عربستان
درحالي كه عربستان سعودي به طور رسمي اعلام نكرده است قيمت نفت را براي بودجه سال آينده خود روي چند دلار خواهد بست، سخنگوي دولت بر اساس خبر يك رسانه خارجي مبني بر قيمت 80 دلاري نفت در بودجه سال آينده عربستان گفت: در برخي از تحليل‌ها و اخبار آمده كه عربستان بودجه خود را با نفت ۸۰ دلار بسته است.
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


درحالي كه عربستان سعودي به طور رسمي اعلام نكرده است قيمت نفت را براي بودجه سال آينده خود روي چند دلار خواهد بست، سخنگوي دولت بر اساس خبر يك رسانه خارجي مبني بر قيمت 80 دلاري نفت در بودجه سال آينده عربستان گفت: در برخي از تحليل‌ها و اخبار آمده كه عربستان بودجه خود را با نفت ۸۰ دلار بسته است.
مقامات عربستان قيمت نفتي را كه براي محاسبه بودجه‌هاي سالانه خود استفاده مي‌كنند افشا نمي‌كنند به همين جهت تحليلگران از طريق طرح مفروضاتي درباره برخي متغيرهاي ديگر از قبيل ميزان صادرات و توليد برنامه‌ريزي شده نفت براي سال آينده، قيمت نفت استفاده شده در بودجه اين كشور را تخمين مي‌زنند.
در بودجه سال ۲۰۱۵ عربستان، ميزان هزينه‌ها حدود ۲۲۹ ميليارد دلار پيش بيني شده است كه رقمي بي‌سابقه است و نسبت به سال ۲۰۱۴ ميلادي شش دهم درصد افزايش نشان مي‌دهد. ميزان درآمدها نيز در سال ۲۰۱۵ با كاهشي زياد حدود ۱۹۰ ميليارد دلار پيش بيني شده است كه باعث مي‌شود اين كشور كسري بودجه بيش از ۳۸ ميليارد دلاري داشته باشد.
در سال‌هاي گذشته، مقامات عربستان قيمت نفت را در بودجه در سطحي بسيار پايين‌تر از قيمت موجود بازار قرار مي‌دادند. به عنوان مثال در بودجه سال ۲۰۱۴ قيمت نفت زير 70 دلار حساب شده بود. اين در شرايطي است كه در زمان اعلام بودجه، قيمت نفت برنت حدود ۱۱۱ دلار بود.
شركت سرمايه‌گذاري جدوا عربستان اعلام كرد بودجه سال ۲۰۱۵ مبتني بر قيمت متوسط ۵۶ دلار براي هر بشكه از نفت صادراتي اين كشور و ميزان توليد نفت نيز روزانه 9 ميليون و 600 هزار بشكه است.
تحليلگران بانك مالي تجاري عربستان به عنوان بزرگترين بانك اين كشور، رقمي متفاوت ارائه كردند و گفتند بودجه بر اساس نفت بشكه‌اي ۶۱ دلار بسته شده است.
بر اساس اعلام دو شركت جدوا و بانك مالي تجاري عربستان، قيمت پيش‌بيني شده نفت براي اولين بار از سال ۲۰۰۹ ميلادي در بودجه سال ۲۰۱۵ عربستان كاهش يافته است.
با اين وجود، نوبخت روي نفت 80 دلاري در بودجه عربستان تأكيد دارد. وي در خصوص قيمت نفت در لايحه بودجه و در پاسخ به اين سؤال كه برخي از كشورها مثل عربستان بودجه خود را با نفت 60 دلار بسته‌اند، گفت: نيجريه بودجه خود را با نفت 73 دلار بسته است و تعدادي از صاحبنظران نيز پيش‌بيني مي‌كنند كه قيمت نفت به‌طور متوسط در سال آينده 80 دلار خواهد بود و حتي در تحليلي كه در مبالغ بودجه عربستان آمده، گفته مي‌شود اين كشور بودجه‌اش را با نفت 80 دلار بسته است.
وي تصريح كرد: عربستان بر‌خلاف كشور ما كه با صراحت اعداد و ارقام بودجه را مي‌آورد، سرجمع عدد، ميزان، مبالغ و مقاديري كه بايد نفت فروخته شود، آورده است و در رسانه‌هاي مختلف هم آمده كه مشاور اقتصادي عربستان گفته نفت اين كشور در بودجه بالاي 80 دلار پيش‌بيني شده است.
سخنگوي دولت با اشاره به پيش‌بيني قيمت نفت در بودجه آينده گفت: قطعاً هرچه قيمت نفت را كمتر در نظر بگيريم، ضريب اطمينان بيشتر است. در سال گذشته هم قيمت نفت بالاي 108 دلار بود اما به‌پيشنهاد دولت و مجلس روي 100 دلار توافق كرديم و امسال هم اگر مجلس تشخيص دهد كه براي اطمينان بايد قيمت نفت كمتر بسته شود، مي‌توان اين كار را انجام داد، منتها آنچه از منابع نفتي در بودجه ديديم، 71 هزار ميليارد تومان است و بودجه عمومي ما 267 هزار ميليارد تومان و بودجه كل كشور 838 هزار ميليارد تومان است لذا چيزي كه سهم نفت در بودجه است، 70 هزار ميليارد تومان است و اگر قيمت نفت به پايين‌تر از اين اعداد برسد يعني به 34 يا 35 دلار مثلاً ما 35 هزار دلار هم از درآمدهاي نفتي به دست نياوريم، به‌راحتي مشكل قابل كنترل است زيرا ما از ابتدا تخصيصي كه روي اعتبارات جاري و عمراني داريم، كاملاً با حواس جمع اين كار را كرديم و آن مقدار كه به خزانه بيايد تخصيص مي‌دهيم.
وي ادامه داد: مجلس الان در مرحله تصويب لايحه بودجه است و تصويب به اين معنا نيست كه همه اعداد و ارقام را در اختيار قرار دهيم و هر مقداري كه به خزانه بيايد همان ميزان در بودجه جاري و عمراني هزينه مي‌كنيم. البته در حال حاضر همه منابع پيش‌بيني شده در بودجه 93 تحقق نيافته اما اعتبارات عمراني استان‌ها را به‌صورت صد درصد و اعتبارات عمراني كل كشور را به‌صورت 68 درصد پرداخت كرديم بنابراين اگر درآمدي حاصل نشود مي‌توانيم با مديريت تخصيص كشور را اداره كنيم.
سخنگوي دولت با اشاره به احتمال افزايش قيمت نفت به بيش از 73 دلار گفت: اين احتمال وجود دارد كه قيمت نفت بيشتر باشد لذا در اين لايحه اين مكانيسم را هم ديده‌ايم و گفته‌ايم كه اگر درآمد بيشتري داشته‌ايم در كدام يك از بندها و رديف‌ها هزينه شود. بنابراين مطمئناً امسال را بدون كسري بودجه به پايان مي‌بريم و با همفكري تلاش مي‌كنيم پيشنهادهاي مجلس به پيشنهادهاي دولت اضافه شود تا مطمئن‌تر عمل شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن