محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826598868
قوّامیّت مردان در بیان قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
معارف؛
قوّامیّت مردان در بیان قرآن
مردان، سرپرست زنانند، به دلیل آنكه خدا برخى از ایشان را بر برخى برترى داده و [نیز] به دلیل آنكه از اموالشان خرج مى كنند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در طی رشد اندیشه اسلامی و دگرگونی در دانش مسلمانان، ما مواجه با تحول در تفسیر و نو به نو شدن فهم مفسران از آیات قرآن هستیم.
هر چند پیدایش تفسیر در آغاز با کاوش در واژگان قرآن شکل گرفت، اما هر چه می گذشت، نگاه مسلمانان به قرآن به لحاظ کمی و کیفی گسترش می یافت و فهم مسلمانان با نقادی بیشتر انجام می گرفت.
یکی از آیاتی که در دوره های مختلف مورد توجه مسلمانان بوده و دگرگونی و حتی نزاع هایِ تفسیریِ فراوانی درباره آن انجام گرفته و با نگاه های متفاوت اجتماعی همراه بوده، تفسیر آیه 34 نساء مخصوصاً قسمت قوّامیت این آیه است.
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِیًّا كَبِیرًا
مردان، سرپرست زنانند، به دلیل آنكه خدا برخى از ایشان را بر برخى برترى داده و [نیز] به دلیل آنكه از اموالشان خرج مى كنند. پس، زنانِ درستكار، فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده، اسرار [شوهرانِ خود] را حفظ مى كنند. و زنانى را كه از نافرمانى آنان بیم دارید [نخست] پندشان دهید و [بعد] در خوابگاه ها از ایشان دورى كنید و [اگر تأثیر نكرد] آنان را بزنید پس اگر شما را اطاعت كردند [دیگر] بر آنها هیچ راهى [براى سرزنش] مجویید، كه خدا والاى بزرگ است.
در این آیة سه فراز مستقل دارد، به گونه ای با هم مرتبط هستند و ما در این مقاله به بررسی فراز اول این آیه می پردازیم:
الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ
فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَیْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ
وَ اللاَّتِی تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِیًّا كَبِیراً
نكات فراز نخست آیه:
1- کلمه قَوَّامُونَ، از ماده قَوَمَ، و قیام گرفته شده و قواّم، در لغت به كسی گفته می شود که به پا ایستاده و کارها را به خوبی و مصلحت انجام می دهد. [1]
قیّم، و قَیّام و قوّام، برای صیغه مبالغه و از باب تکثیر آمده، و به کسی گفته می شود که بسیار تدبیر می کند.
در مفردات راغب به دو شیوه معنا شده، یا قیام با تسخیر، یا قیام با اختیار.
منظور از قیام با تسخیر، احاطه، و بکارگیری است. اما قیام با اختیار، بهره گیری با پذیرش مسئولیت نگهداری و رعایت مصالح است. (المراعاة للشئ و الحفظ له) و نمونه های اختیاری قیام در قرآن فراوان است.
یکی از نمونه های آن همین آیه است و نمونه دیگر، قیام به لیل (زمر/9)، شب زنده داری، ذکر برخاسته و نشسته «قیامی و قعودی» (آل عمران/191) است. [2]
لذا گفته شده، به معنای، نظارت و پیگیری و مراقبت زیاد است. برخی به معنای اعمال قدرت گرفته اند. بعضی ها گفتهاند: مجموع اینها یعنی مدیریت – بعضی دیگر به معنای نگهبانی و مواظبت گرفته اند و بعضی هم به معنای مجری و اجرا كننده قانون، مانند قوامون به قسط. (مائده/8)
2- نکته دیگر جمله: بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ، است که به معنای تصویر برتری عده ای از افراد جامعه بر افراد دیگر آمده و نه الزاماً زنان. و شاهد بر مسئله این است که نگفته است، بما فَضَّلَ اللَّهُ الرجال علی النسا، و نیز پاسخ قرآن به عده ای است که خواهان مساوات بودند.
از سوی دیگر، عده ای این آیه را دلیل بر فضلیت ذاتی مردان بر زنان گرفته اند. در حالی که این آیه، مسئله فضیلت برخی بر برخی دیگر را مطرح می کند، نه فضیلت مردان بر زنان.
آیه دلالت دارد که به دلایلی مردها در خانه حق اعمال مدیریت دارند. زیرا هر گروه و جامعه و جمعیت و نهاد و كانونی باید مدیری داشته باشد كه كارها را نظم دهد و هماهنگ كند و در صورت بروز اختلاف نظر تصمیم بگیرد.
خانواده از همین نهادهای اجتماعی است كه اصل آن با صفا و صمیمیت و توافق كارها را اداره میكند. اما اگر در جایی اختلاف نظر و سلیقه پدید آمد، که نمی توان برای هر مسئله ای به دادگاه و محام مراجعه کرد.
اگر خانواده، هماهنگ كنندهای نداشته باشد، یا زن و مرد در ادارة امور آن برابر باشند، ناچار باید برای حل اختلاف خود در هر موقع به دیگری و یا دادگاه رجوع كنند و این برخلاف اصل سهولت، آرامش، تحفظ و رازداری است.
قرآن فصل خصومت كرده و برای تثبیت خانواده و رعایت مصلحت این نهاد، مسئولیت را به مرد داده است و این مسئولیت، امتیاز و حق فردی برای شوهر محسوب نمی شود.
3- مفهوم واگذاری مدیریت به مردان به این معنا نیست كه زنان از شرایط انجام مدیریت برخوردار نیستند، چون در قرآن با تعبیر«بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ» آمده است، در میان زنان گاه، زنانی با توانایی های بیشتر از مردان یافت میشود، لذا با واژه بعض آمده است. [3]
نتیجه گیری از این فراز از آیه:
1- قوامون به معنای حق مدیریت است و این حق به دلیل برتری های نوعی افرادی بر افراد دیگر و از آن جمله توانایی های انجام کارهای سنگین در مردان و پذیرش معیشت خانواده است. و به معنای تدبیر و مدیریت و پا خواستن و ایستادگی كردن و تلاش و كوشش داشتن مرد است، چون لازمة قیام اهتمام است.
2- قوامیت رجال، یعنی نوع رجال، نه همه مردان (یعنی همسر آن زن) و از این رو می تواند در مواردی برعکس باشد، و زنی برمردی قوامیت داشته باشد، به گونه ای که او اداره خانه را به عهده می گیرد، مرد بیمار است، کار نمی کند، معیشت به عهده زن یا طرفین است.
3- این آیه در پاسخ به خواستهای از زنان نازل شده كه میگفتهاند: «لَقینا إستوینا مَعَ الرجال فِی المِیراثِ و شَرَكناهُم فِی الغَزوَة» [4] ما را با مردان همسان از مسئولیت و مدیریت و ارث بگیرید و ما هم بتوانیم در جنگ ها مانند مردان شرکت کنیم.
قرآن پاسخ می دهد: مردان مسئولیت در کارهای سنگین و خانواده را دارند، و اگر در ارث دو برابر زنان ارث می برند، چون مهریه و مخارج زندگی به عهده آنان است؛ و لذا نمی خواهد بگوید همه مردان برتری بر همه زنان داده شده، گویی میخواهد حكم اغلبیت را بیان كند. این برتری هم جنبه عقلی و علمی و مرتبه كمالات ندارد، بلكه به لحاظ ساختار بدنی و موقعیت اجتماعی است.
4- واژه «بِما أَنْفَقُوا» به صیغة ماضی آمده تا اشاره به یکی از علل قوامیت یعنی لزوم تأمین نفقه زن كند؛ چون از پیش چنین روشی بوده كه مردها اداره زندگی و نفقه خانه و همسر را به عهده میگرفتند و لذا تعبیر «بِما أَنْفَقُواِ من اموالهم» با لفظ ماضی آمده و استفاده میشود كه قوامیت و انفاق، ناظر به واقعیت اجتماعی و اغلبیت روشی جامعه و از باب حجت خطابی، یعنی ناظر به ذهنیت غالب بشر بیان شده است.
پی نوشت ها:
[1]- ابن عاشور، ج 5/38.
[2]. مفردات الفاظ القرآن، ص690، تحقیق داودی .
[3]- مغنیه، تفسیر الكاشف، ج 2/315الی 316.
[4]. فی الدر المنثور 2: 153- همچنین: ابن عاشور، التحریر و التنویر، ج 5/38.
۰۸/۱۰/۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]
صفحات پیشنهادی
محقق باید مدنی بیاندیشد و اکتشاف داشته باشد -
صادق آئینه وند محقق باید مدنی بیاندیشد و اکتشاف داشته باشد شناسهٔ خبر 2443590 دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها صادق آئینه وند در روز گرامیداشت هفته پژوهش گفت یک محقق باید مدنی اندیشیده و اکتشاف داشته باشد یکی از ویژگیهای تمدن آن است که نگاه تحقیر آمیزفرهنگ قرآنی باید در جامعه نهادینه شود
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۱ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با تاکید بر اهمیت قرآنی کردن فضای جامعه بر لزوم برنامهریزی درست برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه حجت الاسلام سید محمدباقر حسینینباید قرآن را به شعر ترجمه کنیم/ اهمیت زبان شناسی دلیل اعجاز پیامبر از جنس زبان را نشان می دهد
نباید قرآن را به شعر ترجمه کنیم اهمیت زبان شناسی دلیل اعجاز پیامبر از جنس زبان را نشان می دهد فرهنگ > دین و اندیشه - حداد عادل گفت جایی که خود قرآن شعر بودن قرآن را نفی کرده و به شعر نازل نشده است نباید به شعر ترجمه کنیم کسانی که میخوانند قرآن را به نثر ترجمه کنبرگزاری اولين جلسه كميته قرآن ستاد دهه فجر فردا در سازمان دارالقرآن -
برگزاری اولين جلسه كميته قرآن ستاد دهه فجر فردا در سازمان دارالقرآن شناسهٔ خبر 2443758 دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی اولين جلسه هماهنگی كميته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی سه شنبه ۲۵ آذرماه با حضور رئيس و اعضای اين كميته در سالن جلسات سازمان دارکواکبیان: ما معتقد به رقابت اخلاقی و جوانمردانه هستیم
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۶ دبیر کل حزب مردم سالاری گفت معتقدم مجلس نیازمند خانه تکانی جدی است و همه برای این موضوع باید تلاش کنیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان شرقی مصطفی کواکبیان در همایشی که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکیدوره توانمندسازي مربيان قرآني استان زنجان
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۰ ۳۰ق ظ دوره توانمندسازي مربيان قرآني استان زنجان اين دوره به مدت 3 روز در محل کانون سهروردي زنجان برگزار شد به گزارش خبرگزاري موج طبق اعلام تقي لو رئيس اداره قرآن عترت و نماز اداره کل آموزش وپرورش استان دوره 3 روزه توانمند سازي مربيان قرآني استان در محل کانون ساعلام جزئیات همایشهای علمی مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان -
اعلام جزئیات همایشهای علمی مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان شناسهٔ خبر 2450638 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی جزئیات همایشهای بینالمللی وحدت اسلامی فرصتها و چالشها از دیدگاه قرآن و روایات و پژوهشهای میانرشتهای قرآن از سری برنامهبیانیه دفتر انصاریان درباره اخبار منتشره در برخی شبکههای اجتماعی
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۷ دفتر حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان با صدور بیانیهای انتشار اخباری در برخی رسانهها و شبکههای اجتماعی را نادرست خواند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این بیانیه آمده است هو الصادق از آنجایی که برخی رسانههای گروهی و شاهداف و برنامههای هماندیشی سراسری خادمان قرآن کریم
یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۶ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت راهاندازی انجمن قرآنی میتواند به فعالیتهای تخصصی قرآن کمک زیادی کند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین حشمتی در نشست تشریح اهداف و برنامههای هماندیآیتالله ممدوحی: قرآن هیچ زمانی قدیمی نمیشود
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۲ نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری هجمه فرهنگی اخیر طراحی شده از سوی دشمنان مبنی بر قدیمی شدن قرآن را ادعایی واهی و پوچ از سوی دشمنان اسلام عنوان کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه آیت الله حسن ممدوحی در آییندوره توانمندسازی مربیان قرآنی استان برگزار شد
دوره توانمندسازی مربیان قرآنی استان برگزار شد خبرگزاری پانا دوره توانمندسازی مربیان قرآنی به مدت 3 روز در محل کانون سهروردی زنجان برگزار شد ۱۳۹۳ دوشنبه ۱ دي ساعت 09 48 به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از تقی لو رئیس اداره قرآن عترت و نماز اداره کل آموزش وپرورش استان دودومین یادوراه شهدای قرآنی(سوره های سرخ) برگزار میشود -
دومین یادوراه شهدای قرآنی سوره های سرخ برگزار میشود شناسهٔ خبر 2450705 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دومین یادوراه شهدای قرآنی سوره های سرخ با حضور 7 هزار نفر از فعالان قرآنی خانواده معظم شهدای قرآنی برپا می شود به گزارش خبرگزاری مهر همزمان باپنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان برگزار میشود
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۵ به همت سازمان فعالیتهای قرآنی کشور پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در شهر تهران برگزار میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا زهرا نقیزاده دبیر اجرایی این مسابقات در نشست خبری با بیان تاریخچهای از برگزاری«نخستين همايش بينالمللی ترجمه قرآن كريم» برگزار میشود -
به همت دانشگاه علامه و سازمان فرهنگ نخستين همايش بينالمللی ترجمه قرآن كريم برگزار میشود شناسهٔ خبر 2439592 سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نخستين همايش بينالمللی ترجمه قرآن كريم به همت دانشگاه علامه طباطبايی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلاکنفرانسروشهای آموزش قرآن کریمبرگزار میشود -
به همت دارالقرآن خانه کارگر کنفرانس روشهای آموزش قرآن کریم برگزار میشود شناسهٔ خبر 2445222 چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دارالقرآن خانه کارگر با همکاری پژوهشکده برهان معرفت کنفرانس علمی با موضوع روشهای آموزش قرآن کریم در سه رشته حفظ قرائت۱۵و۱۴ دی برگزاری هماندیشی خادمان قرآن در مشهد/ تشکیل ۸ گروه تخصصی -
حشمتی در نشست خبری هم اندیشی خادمان قرآن ۱۵و۱۴ دی برگزاری هماندیشی خادمان قرآن در مشهد تشکیل ۸ گروه تخصصی شناسهٔ خبر 2450752 یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد گفت هماندیشی خادمان قرآن در مشهد در تاریخ ۱۴ و ۱۵ دبیانیه مدیر حوزه علمیه قم به مناسبت 9 دی
یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۳ مدیر حوزه علمیه استان قم به مناسبت سالروز 9 دی بیانیهای صادر کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در بیانیه حجتالاسلام والمسلمین احمد فرخفال آمده است حماسه بزرگ 9 دی با بیداری و خروش امتی آگاه به ثمر نشست و نیمه پنهان چهره مزوّران-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها