محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829826586
چرا معاویه قتل امام حسن(ع) را پیگیری کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
بیست و هشتم ماه صفر مصادف است با شهادت کریم اهل بیت (ع)، امامی که در طول زندگی خود بارها سراسر زندگی خود را برای اسلام و مسلمین انفاق کرد و اکنون در غربتی وصف ناشدنی به سر میبرد. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امام حسن(ع) در روزگاری سخت متولد شدند. تقریبا تمام جنگهای صدر اسلام در هفت سال آغازین عمر شریف ایشان اتفاق افتاد. امام حسن(ع) از همان کودکی به یادگیری قرآن و سخنان حکیمانه و طریقه نبرد و شجاعت و دینداری پرادختند؛ آن هم در محضر عالیترین اسطورههای دین و انسانیت. امام حسن (ع) در نیمه ماه رمضان سال سوم هجری، به دنیا آمد؛ اولین فرزند علی (ع) و فاطمه(س) است. پس از ولادت، نامگذاری او به رسول خدا(ص) محوّل شد و آن حضرت هم منتظر نامگذاری پروردگار ماند. تا اینکه جبرئیل، امین وحی، فرود آمد و گفت: خدایت سلام میرساند و میگوید چون علی برای تو همانند هارون برای موسی است، نام فرزندش را نام فرزند حضرت هارون علیه السلام یعنی شبّر قرار ده! رسول خدا فرمود: زبان من عربی است و شبّر، عبری است. جبرئیل گفت: شبّر در زبان عرب به معنای "حسن" است و به این ترتیب، کودک، حسن نام گرفت. تنها کنیهی آن حضرت « ابو محمد» و مشهورترین القابش "سید، سبط ، تقی و مجتبی "است که از همه معروفتر مجتبی است. چهره زیبا و خصائل اخلاقی او دقیقا مانند پدر بزرگ عزیزش رسول خدا ( ص) بود درهفتیمن روز تولدش پیامبر(ص) گوسفندی خرید و برای سلامتی فرزند عزیزش قربانی کرد، که بعدها این عمل بنام عقیقه سنت شده است. دوران حیات امام حسن مجتبی(ع) با سایر ائمه اطهار(ع) تفاوتهایی داشت که یکی از آنها موضوع غربت عجیب ایشان و صلح با معاویه است؛ صلحی که قهرمانانهترین نرمش تاریخ است که با توجه به شرایط زمانی و مکانی آن عصر به وجود آمد. صلح امام مهمترین حادثه در زندگی امام حسن علیهالسلام جریان صلح معاویه با آن حضرت است. تحلیل این حادثه ضروری به نظر میرسد زیرا خود امام، صلحش را حجتی بر آیندگان میداند؛ یعنی بر اساس عملکرد حضرت، وظیفه انسان نیز در شرایط مشابه با آن زمان، صلح و مصالحه است. بررسی مقدمات و شرایط و عللی که صلح را ایجاب کرد و دقت در کیفیت وقوع صلح و مواد صلحنامه و موشکافی نتایج شیرین صلح برای جناح حق و ضربههای سهمگین آن بر جناح باطل بهخوبی روشن میکند که صلح آن حضرت در حقیقت انقلاب سبزی بود که زمینه انقلاب سرخ حسینی را فراهم ساخت و این نرمش قهرمانانه در کنار آن جنبش ظلمستیزانه، پایهریز انقلاب علمی امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام در عصر طلایی خلأ انتقال قدرت از بنیامیه به بنیعباس گشت و به این ترتیب، اسلام ناب محمدی که در تشیع جلوهگر بود، نهال خود را آبیاری و به درخت تنومندی تبدیل کرد. این صلح قهرمانانهترین نرمش تاریخ است که با توجه به شرایط زمانی و مکانی آن عصر به وجود آمد. در رابطه با صلح امام حسن(ع) همواره سوالاتی مطرح میشود که در این گزارش به مختصری از علل و زمینههای صلح امام حسن(ع) اشاره میکنیم: تکلیفگرایی اگر علت صلح امام حسن(ع) انجام تکلیف الهی باشد؛ بدین معنا که خداوند چنین وظیفهای را برای آن حضرت تعیین کرده است، اشکال و شبههای بر صلح ایشان وارد نیست و اگر میبینیم برخی اشکالهایی بر آن وارد میکنند به این دلیل است که سر آن را نمیدانند. از سوی دیگر، امامان معصوم(علیهم السلام) حجت خدا بر مردم هستند و از این رو رفتار و گفتارشان حجت است. بر این اساس، صلح امام حسن(ع) عملی است که از سوی حجت خدا انجام شده و قطعا دلایل بسیار مستحکم و متقنی داشته، گرچه دیگران آن را ندانند؛ چنانکه آن حضرت بارها خود به آن اشاره کرده است. حفظ دین در فرهنگ امامان، حفظ دین و احیای معارف اهل بیت(علیهم السلام) محوریترین عنصر است. به همین دلیل تشکیل حکومت، قیام، صلح و سکوت آنها همه در جهت حفظ اسلام و احیای سنت شکل میگیرد. اگر در شرایطی اسلام به واسطه قیام حفظ شود، آنان قیام میکنند و اگر در مقطعی دیگر سکوت آنها موجب حفظ اسلام شود، سکوت میکنند، هر چند این سکوت، باعث از دست رفتن حق مسلم آنان شود. امام علی(ع) فرمود: «سلامة الدین احبّ الینا من غیره.» بر این اساس، یکی از علل مهم صلح امام حسن(ع) را میتوان «حفظ دین» بیان کرد، زیرا وضعیت جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. مضافا اینکه اوضاع بیرونی جامعه اسلامی نشان میداد که روم شرقی آماده حمله نظامی به مسلمانان بود. از سوی دیگر، مردم نیز از نظر فرهنگی در وضعیتی قرار داشتند که خونریزی و جنگ، نوعی بدبینی به دین و مقدسات را به وجود میآورد. شاید بر همین اساس باشد که امام حسن(ع) یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کرد؛ چنانکه او در پی اعتراض برخی از شیعیانش فرمودند: "ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحهای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود." مصالح عمومی رعایت مصالح عمومی، خردمندانهترین استراتژی است که از سوی رهبران دلسوز و آزادی خواه، به ویژه رهبران الهی اتخاذ میشود، زیرا آنان هیچگاه مصالح عمومی را فدای مصالح فردی و گروهی نمیکنند. امام حسن(ع) نیز برای جلوگیری از خونریزی و رعایت مصالح مسلمانان، تن به صلح داد؛ چنانکه آن حضرت خود فرمودند:«من صلح را پذیرفتم تا از خونریزی جلوگیری کنم و جان خود، خانواده و اصحاب صمیمی خویش را حفظ کرده باشم.» حفظ شیعیان حفظ شیعیان گرچه از مصادیق مصالح عمومی است، ولی از آنجایی که شیعیان، حافظان و پاسداران دین و موالی(تحت سرپرستی) اهل بیت(علیهم السلام) بودند، حفظ آنان از اهمیت ویژهای برخوردار بود. شیعیان خاص امیرالمؤمنین(ع) اغلب در جمل، صفین و نهروان به شهادت رسیده و گروه اندکی از آنان باقی مانده بودند و اگر جنگی به وقوع میپیوست، با توجه به ضعف مردم عراق، قطعا امام حسن(ع) و شیعیان متحمل خسارات جبرانناپذیری میشدند، زیرا معاویه در این صورت آنها را به شدت سرکوب میکرد. اما صلح آن امام میتوانست آنها را برای شرایطی نگه دارد که در آینده فراهم میآمد، به طوری که اگر بنا بود خون آنها ریخته شود بتواند بازده مفیدی داشته و جریانی مؤثر در تاریخ به وجود آورد. حمایت نکردن مردم و خیانت فرماندهان تشکیل حکومت و دفاع از آن، به پشتوانه مردمی نیاز دارد. اگر حکومت را به کبوتری تشبیه کنیم که با دو بال به سوی مقصد پرواز میکند، آن دو بال، مردم و رهبر هستند. در متون اسلامی از رهبر به واژه «امام» و از مردم به واژه «امت» یاد شده است و این، پیوند عمیق آن دو را میرساند. حکومت بدون مردم، همانند کبوتری بال شکسته است که به هدف نهایی نمیرسد؛ از این رو در اسلام به مردم سالاری توجه خاصی شده است. بیتردید، یکی از علل موفق نشدن امامان معصوم (علیهم السلام) در تشکیل حکومت و یا شکست ظاهری در قیامها، همکاری نکردن مردم بود. امام علی(ع) به رغم اینکه حکومت را حق خود میدانست، ولی به دلیل نبود استقبال مردم، حکومت تشکیل نداد تا اینکه آنان پس از قتل عثمان به او روی آوردند. به همین خاطر آن حضرت فرمودند: "اگر حضور مردم نبود، افسار خلافت را رها میکردم." در کل میتوان گفت تمامی تلاش امام حسن(ع) پس از قبول صلح این بود که اهداف مورد نظرش را از صلح به نتیجه برساند و بر این اساس در تمام این مدت به حفظ نیروهای کیفی و خالص، بازسازی نیروهای خسته و وازده و تفسیر صحیح اسلام پرداخت. تلاش موفق امام حسن(ع) برای بهکرسی نشاندن اهداف صلح باعث شد که معاویه طرح قتل حضرت را پیگیری نماید تا بتواند به خواسته دیرین خود یعنی تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت موروثی، جامهی عمل بپوشاند. به این ترتیب سمی مهلک تهیه کرد و آن را توسط همسر آن حضرت به او خوراند. حضرت پس از مدتی درد و رنج، در روز 28 ماه صفر سال 50 هجری به لقاء الله شتافت. امام حسین علیه السلام، جنازهی او را پس از تغسیل و نماز برای دفن به سوی مسجد و روضه پیامبر(ص) برد ولی سرانجام بر اثر ممانعت بنیامیه در بقیع به خاک سپرد. ثواب عزاداری برای این حضرت به قدری زیاد است که در این رابطه رسول خدا (ص) سالها پیش از شهادت امام حسن (ع) فرمودهاند:« هر کس بر حسن گریه کند، چشمش روزی که دیدهها کور میشوند (روزقیامت)، کور نمیشود و هرکس در مصیبت او اندوهگین شود، روزی که همه دلها اندوهگین است، غم و اندوهی ندارد. زیارت حسن مایهی استواری قدمها در قیامت است.» منابع: صدوق، علل الشرائع، قم، داوری، چ اول، بی تا، ج1، ص211 ؛ مجلسی، بحارالأنوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1404ق، ج 44، ص 1 و 2. ابن أبی الحدید، شرح نهج البلاغة، قم، مکتبة آیة الله المرعشی، 1404ق، ج6، ص21. مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق(ع)، چ شانزدهم، 1383ش، ص 97. احمد حسین یعقوب، مسامحه للحوار، بیروت، الغدیر، چ اول، 1418ق، ص181. رسول جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، قم، انصاریان، چ دهم، 1386ش، ص 155. ذهبی، تاریخ الاسلام، تحقیق عمر عبد السلام تدمری، بیروت، دار الکتاب العربی، ط الثانیة، 1413ق، ج4، ص6. یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، بیروت، دار صادر، بی تا، ج2، ص217. ابن اثیر، أسد الغابة فی معرفة الصحابة، بیروت، دار الفکر، 1409ق، ج1، ص489. سید شرف الدین، صلح الحسن(ع)، بی نا، بی تا، ص 21. ابن شهر آشوب، مناقب آل أبی طالب، قم، مؤسسة العلامة للنشر، 1379ق، ج4، ص35. نهج البلاغه، خطبه 2. نهج البلاغه، خطبه 3، شقشقیه. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]
صفحات پیشنهادی
مسابقه کتابخوانی ویژه اربعین حسینی تا شهادت امام حسن عسگری(ع) -
پاتوق کتاب فردا برگزار میکند مسابقه کتابخوانی ویژه اربعین حسینی تا شهادت امام حسن عسگری ع شناسهٔ خبر 2444293 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی پاتوق کتاب فردا به مناسبت ایام اربعین حسینی مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب مراقبه های عاشوراییچرا تنهابرای امامحسین(ع) اربعین میگیرند؟
به مناسبت اربعین چرا تنهابرای امامحسین ع اربعین میگیرند ویژگیها و معنویتی که در عزاداری امام حسین ع هست برای هیچ یک از معصومین نیست به گزارش سرویس دینی جام نیوز از میان اهل بیت عصمت و طهارت تنها برای اباعبدالله الحسین ع مراسم اربعین میگیرند مرکز مطالعات و پاسخگبهترین نوشته ها درباره امام حسن(ع) / رسولی محلاتی دو کتاب از آیت الله خامنه ای را پیشنهاد می دهد
بهترین نوشته ها درباره امام حسن ع رسولی محلاتی دو کتاب از آیت الله خامنه ای را پیشنهاد می دهد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایبنا نوشت آیتالله سید هاشم رسولی محلاتی از عالمان پرکار و اثرگذار در حوزه تاریخ تفسیر و حدیث است از وی کتابهایی متعدنگاهی دوباره به ابعاد حقوقی پیگیری سرنوشت امام موسی صدر -
به بهانه روز جهانی حقوق بشر نگاهی دوباره به ابعاد حقوقی پیگیری سرنوشت امام موسی صدر شناسهٔ خبر 2441688 پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آنچه درباره امام موسی صدر اتفاق افتاد آن چیزی است که از لحاظ حقوق جزای بینالملل با عنوان ناپدپیامک شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع)
السلام علیک یا کریم اهل البیت ع پیامک شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی ع آن لـب کـه بوسه زد جد مطهّرش نوشیده جام زهر از دست همسرش پـای جنـازهاش دل در محـن نشست تیر از کفن گذشت بر آن بدن نشست سرویس دینی جام نیوز اى دل خون شده ایّام عزاى حسن ست کزچرا امام رضا (ع) را امام رئوف می نامند؟/ توضیحات آیت الله شبیری زنجانی
چرا امام رضا ع را امام رئوف می نامند توضیحات آیت الله شبیری زنجانی فرهنگ > دین و اندیشه - شفقنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله شبیری زنجانی نوشت حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی جنبه علمی زندگی امام رضا علیه السلام را از سایر جنبه های زندگی آن حضرتاربعین، چرا فقط امام حسین(ع)؟ |اخبار ایران و جهان
اربعین چرا فقط امام حسین ع این واژه به معنی چهل و از اصطلاحاتی است که در متون دینی حدیثی و تاریخی کاربرد زیادی دارد و بسیاری از امور با این عدد و واژه تعریف و تحدید شدهاند مثلاً کمال عقل در چهلسالگی آثار چهل روز اخلاص آثار حفظ چهل حدیث دعای چهلنفر دعا برای چهل مؤمنبه مناسبت سالروز وفات پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) برنامه «روضه خورشید» از رادیو
به مناسبت سالروز وفات پیامبر اکرم ص شهادت امام حسن ع و امام رضا ع برنامه روضه خورشید از رادیو معارف پخش میشودمدیر گروه معارف و علوم اهلبیت ع رادیو معارف از پخش برنامه روضه خورشید به مناسبت سالروز وفات پیامبر اکرم ص شهادت امام حسن ع و شهادت امام رضا ع خبر داد حجتالاسلاچرا یزید، اهل بیت امام حسین(ع) را از اسارت آزاد کرد؟
چرا یزید اهل بیت امام حسین ع را از اسارت آزاد کرد یزید با مشوّش شدن افکار عمومی مردم شام بر اثر جنایت های خود که با وفات حضرت رقیه علیهاالسلام شدت گرفته بود مصلحت را در آن دید که از شدت فشار بر اهل بیت علیهم السلام بکاهد و آنان را از بند اسیری آزاد کند به گزارش مجلفلسفه صلح وجنگ اهل بیت بامعاویه
پرسمان فلسفه صلح وجنگ اهل بیت بامعاویه پيامبر ص در عالم رؤيا ديد كه بنياميّه مانند بوزينگان بر منبر آن حضرت بالا و پايين ميروند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالاتی که در تاریخ مطرح است اینکه اگر كفر معاويه بخاطر قتال با علي ع ثابت شود پس چرا امام حسن ع با وي صلپیادهروی کاروانهای عزاداری مردم تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع)
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۲ همزمان با اربعین سرور و سالار شهیدان حسین بن علی ع پیادهروی کاروانها و دستههای عزاداری مردم تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی ع از ساعتی پیش آغاز شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا همزمان با اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت حسینبن علی عچرا پیادهروی اربعین ثواب دارد
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۳ اربعین حسین ع نزدیک است این روزها همه جا صحبت از مسیرهایی است که به کربلا منتهی میشود و همه چیز برای خلق یک رویای عاشقانه با پیادهروی در این مسیرها مهیاست این حرکت نمادین که قرار است با حضور میلیونها شیعه و عاشق اباعبدالله ع برگزار شود میتوانداستاندار قزوین خبر داد پیگیری تأسیس دانشکده کشاورزی در دانشگاه امام خمینی قزوین
استاندار قزوین خبر دادپیگیری تأسیس دانشکده کشاورزی در دانشگاه امام خمینی قزویناستاندار قزوین خلأ دانشگاه یا دانشکده کشاورزی در این استان احساس میشود گفت پیگیر راهاندازی این دانشکده در دانشگاه بینالمللی امام خمینی ره هستم به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین مرتضی روزبه در مراسمعجون تقویت دوستی امام غائب
فرهنگ انتظار معجون تقویت دوستی امام غائب اگر شیعیان چنان که باید شناخت و معرفت به مقام والای حضرت حجت ارواحناه فداه پیدا کند و او را از بدی ها و ناپاکی ها رهانده به مکارم اخلاقی میرساند به گزارش سرویس دینی جام نیوز چگونه میتوان محبت واقعی به حضرت حجت علیه &امام حسن(ع) چه انتظاراتی از شیعیان دارند؟
روایاتی زیبا از امام دوم شیعیان امام حسن ع چه انتظاراتی از شیعیان دارند آنچه پیش رو دارید بیان برخی انتظارات و توقّعاتی است كه امام حسن مجتبی علیهالسلام از امت اسلامی بخصوص از شیعیان دارد امید آنكه رهتوشهای برای رهروان كوی دوست باشد به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگارراهپیمایی اربعین حسینی از میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
۲۳۵۵۷۷ ۱۳۹۳ ۹ ۲۲ - ۲۰ ۴۸گزارش تصویری راهپیمایی اربعین حسینی از میدان امام حسین ع تهران تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی ع عکاس مرتضی یار احمدی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۳ ۹ ۲۲ - ۲۰ ۴۸خلافت و امامت در کلام اسلامى
خلافت و امامت در کلام اسلامىبرقراری نظم عمومی به گونه ای که در برگیرنده ی مصالح دنیوی و دینی مردم باشد نیازمند رهبری عمومی در عرصه ی امور دینی و دنیوی است 1- امامت مهم ترین جایگاه بحث های کلامی بحث و گفت و گو درباره ی خلافت و امامت یکی از مهم ترین و دیرین ترین بحث ها و گفت و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها