پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849550194
مذمت دنيا در نهج البلاغه با تعاليم اسلام منافات دارد!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پاسخ به هفتمین شبهه نهج البلاغه؛
مذمت دنيا در نهج البلاغه با تعاليم اسلام منافات دارد!
"اى ابوذر سوگند به آن كسى كه جان محمد به دست قدرت او است اگر دنيا به اندازه ى بال پشه يا مگسى ارزش داشت هر آينه خداوند حتى يك جرعه آب نصيب كافر نمى كرد.
به گزارش سرويس ديني جام نيوز، يكي از شبهاتي كه دشمنان اسلام در مورد نهج البلاغه بيان مي كنند اين است؛ در نهج البلاغه از 'دنيا' بسيار مذمت شده و در بسيارى از خطبه ها و كلمات قصار آن، مردم به زهد و پارسائى و پشت كردن به لذتهاى مادى و ترك دنياى فانى به همان شيوه اى دعوت شده اند كه عيسى بن مريم عليه السلام پيروانش را به رهبانيت و ترك دنيا ترغيب مى نمود و آنان را از اقبال و توجه به دنيا برحذر مى داشت و حال آنكه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سمل فرموده است : 'لا رهبانيه فى الاسلام' يعنى در اسلام رهبانيت نيست و كسى حق ندارد به كلى ترك دنيا كند و گوشه ى عزلت انتخاب نمايد و از اجتماع فاصله گيرد بنابراين نمى توان اينگونه سخنان را به على بن ابى طالب عليه السلام نسبت داد. [ اثر التشيع فى الادب العربى، ص 60. ] در پاسخ به اين شبهه بايد گفت: "اولا": پستى و بى ارزشى دنيا چيزى نيست كه بيان آن به يكى از شريعتهاى الهى نظير "شريعت عيسى" اختصاص داشته باشد بلكه در تمام شرايع انبياء الهى امتها را از گرايش و اقبال به دنيا و لذتهاى فانى و پشت كردن به آخرت و جهان ابدى برحذر داشته اند و بر اين واقعيت كه 'حب الدنيا راس كل خطيئه' محبت و علاقه به دنيا سرچشمه و درراس تمام گناهان است- تاكيد كرده اند. و در دين مبين اسلام "كه كاملترين اديان الهى است" نيز بر بى اعتبارى 'دنيا' و فنا ناپذيرى و بى ارزشى آن تاكيد فراوانى شده است. و در بسيارى از آيات قرآن كريم و احاديث نبوى و روايات اهل بيت عليه السلام و همچنين در نهج البلاغه با ذكر مثلهاى جالبى اين مطلب بيان شده است از جمله: 1 - در قرآن كريم سوره ى حديد آيه ى 20 خداوند متعال مى فرمايد: "اعلموا انما الحياه الدنيا لعب و لهو و زينه و تفاخر بينكم و تكاثر فى الاموال و اولادكم كمثل غيث اعجب الكفار نباته ثم يهيج فتراه مصفرا ثم يكون حطاما و فى الاخره عذاب شديد و مغفره من الله و رضوان و ما الحياه الدنيا الا متاع الغرور" 'بدانيد كه زندگى دنيا در حقيقت، بازى و سرگرمى و آرايش فروشى شما به يكديگر و فزون جويى در اموال و فرزندان است "مثل آنها" چون مثل بارانى است كه كفار "كشاورزان" را رستنى آن "باران" به شگفتى اندازد سپس "آن كشت" خشك شود و آن را زرد بينى آنگه خاشاك شود و در آخرت "دنيا پرستان را" عذابى سخت است و "مومنان را" از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست'. 2 - احاديث بسيارى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در بى ارزشى و بى اعتبارى دينا نقل شده است از جمله: در وصايا و سفارشات آن حضرت به ابوذر مى فرمايد: 'يا اباذر و الذى نفس محمد بيده لو ان الدنيا كانت تعدل عندالله جناح بعوضه او ذباب ما سقى الكافر منها شربه من ماء': [ مكارم الاخلاق، ج 2 ص 368. ] 'اى ابوذر سوگند به آن كسى كه جان محمد به دست قدرت او است اگر دنيا به اندازه ى بال پشه يا مگسى ارزش داشت هر آينه خداوند حتى يك جرعه آب نصيب كافر نمى كرد اى ابوذر دنيا و آنچه در او است نفرين شده است، جز آنچه در راه رضاى خدا به كار رود و هيچ چيزى نزد خدا مبغوض تر از دنيا نيست. اى ابوذر خداوند تبارك و تعالى به برادرم عيسى وحى نمود كه 'دنيا را دوست نداشته باش زيرا من آن را دوست ندارم و آخرت را دوست داشته باش زيرا آن جاى بازگشت و خانه ى هميشگى است'. 3 - در نهج البلاغه به همين شيوه از دنيا مذمت شده و بى ارزشى و بى اعتبارى آن ضمن مثلهاى جالبى تبيين گرديده است، از جمله فرموده: 'مثل الدنيا كمثل الحيه لين مسها و السم الناقع فى جوفها، يهوى اليها الغر الجاهل و يحذرها ذو اللب العاقل': [ نهج البلاغه، حكمت 119 - ص 520، چاپ دارالثقلين- قم. ] 'مثل دنيا همچون مار است، پوست آن نرم و دورنش زهر مرگبار است، فريفته ى نادان به آن عشق مى ورزد "به آن مى گرايد" و خردمند دانا از آن برحذر مى باشد "از آن دورى گزيند" و نيز فرموده: '... دنياكم هذه ازهد عندى من عفطه عنز': [ نهج البلاغه، خطبه ى 3، ص 270، چاپ دارالثقلين- قم. ] 'دنياى شما نزد من خوارتر است از عطسه "آب بينى" بز ماده'. و نيز فرموده: 'والله لدنياكم هذه اهون فى عينى من عراق خنزير فى يد مجذوم': [ نهج البلاغه، حكمت 236، ص 540، چاپ دارالثقلين- قم. ] 'به خدا سوگند اين دنياى شما در چشم من خوارتر "و بى ارزش تر" از استخوان بى گوشت خوكى است كه در دست بيمارى جذامى باشد'. و نيز فرموده: '... و ان دنياكم عندى لاهون من ورقه فى فم جراده تقصمها...': [ نهج البلاغه، خطبه ى 224، ص 538، چاپ دارالثقلين- قم. ] '... و همانا اين دنياى شما نزد من خوارتر و پست تر است از برگى كه در دهان ملخى باشد كه آن را مى جود...'. و نيز فرموده: 'الا حر يدع هذه اللماظه لاهلها...': [ نهج البلاغه، حكمت 456، ص 585، چاپ دارالثقلين- قم. ] 'آيا آزاد مردى نيست كه اين خرده طعام باقى مانده در ميان دندان "دنياى پست" را براى اهلش واگذارد؟ "از آن اجتناب و دورى كند". و نيز فرموده: 'اهل الدنيا كركب يسار بهم و هم نيام': [ نهج البلاغه، حكمت 64، ص 509، چاپ دارالثقلين- قم. ] 'اهل دنيا مانند كاروانى هستند كه ايشان را مى برند در حالى كه آنان خوابند ' "و آگاه نيستند كه ناگهان راه طى شده به جايگاه ابدى مى رسند". و نيز فرموده: 'فانها "الدنيا" عند ذوى العقول كفى الظل بينا تراه سابغا حتى قلص و زائدا حتى نقص': [ نهج البلاغه، خطبه 63، ص 83، چاپ دارالثقلين- قم. ] 'دنيا در نظر خردمندان مانند برگشتن سايه است كه تا آن را گسترش يافته ببينى، كوتاه مى گردد و از بين مى رود و تا آن را زياد بينى كاهش يابد "دنيا همچون سايه ى زود گذر است و براى اهلش باقى نمى ماند". از آنچه گذشت روشن شد كه اميرالمومنين عليه السلام در نهج البلاغه مردم را از همان دنياى مذمومى برحذر داشته كه در قرآن كريم "سوره ى حديد آيه ى 20" به " لهو و لعب..." توصيف شده است. و دعوت به زهد و پارسائى از همان متاع دنيائى كرده كه قرآن كريم آنها را برشمرده ومردم را به پرهيز از آن و توجه به عالم آخرت و آنچه نزد خدا است ترغيب كرده است. آنجا كه مى فرمايد: 'زين للناس حب الشهوات من النساء و البنين و القناطير المقنطره من الذهب و الفضه و الخيل المسومه و الانعام و الحرث ذلك متاع الحياه الدنيا والله عنده حسن المئاب": [ سوره ى آل عمران، آيه ى 14. ] 'دوستى خواستنيهاى "گوناگون" از: زنان و پسران و ثروتهاى فروان از زر و سيم و اسبهاى نشاندار و دامها و كشتزارها براى مردم آراسته شده "ليكن" اين جمله مايه ى تمتع "بهره مندى" زندگى دنيا است و "حال آنكه" فرجام نيكو نزد خدا است'. بنابراين نمى توان گفت: نهج البلاغه مردم را به گوشه گيرى و عزلت فراخوانده، بلكه خطبه ها و كلمات قصار آن حضرت كه در اين زمينه آمده كلا هماهنگ با روح اسلام و قرآن كريم و احاديث نبوى است. "و ثانيا" از آنجا كه هميشه حب دنيا بزرگترين مانع راه سعادت انسانها بوده است و شيفتگى نسبت به زرق و برق آن سرچشمه ى انواع گناهان مى باشد، لذا در بسيارى از خطبه ها، نامه ها و كلمات قصار نهج البلاغه از آن نكوهش شده است، ولى در عين حال هنگامى كه آن حضرت- شنيد شخصى دنيا را مذمت و نكوهش مى كند او را توبيخ نمود و فرمود: 'ايها الذام للدنيا المغتر بغررها، المنخدع باباطيلها اتغتر بالدنيا ثم تذمها؟ انت المتجرم عليها ام هى المترجمه عليك؟... ان الدنيا دار صدق لم صدقها و دار عافيه لمن فهم عنها و دار غنى لمن تزود منها و دار موعظه لمن اتعظ بها، مسجد احباء الله و مصلى ملائكه الله و مهبط وحى الله و متجر اولياء الله اكتسبوا فيها الرحمه و ربحوا فيها الجنه، فمن ذا يذمها و قد آذنت ببينها و نادت بفراقها و نعت نفسها و اهلها؟...' [ نهج البلاغه، حكمت 131، ص 523، چاپ دارالثقلين- قم. ] 'اى نكوهنده ى دنيا كه خود به نيرنگ آن فريفته شده اى و با باطلهاى آن دلباخته اى تو خود فريفته ى دنيائى و آن را نكوهش مى كنى؟ تو بر دنيا دعوى گناه دارى؟ يا دنيا بايد بر تو دعوى كند كه گناهكارى؟ از كجا و چه وقت دنيا تو را سرگردان نمود؟ يا كى فريبت داد؟ آيا با پوسيدگى گورهاى پدرانت يا با آرامگاههاى زير خاك مادرانت؟'. چه بسيار بيماران و دردمندانى كه تو با دست و پنجه ات از آنان پرستارى كردى و آنان را يارى نمودى؟ و مى خواستى بهبود يابند و از پزشكان برايشان دارو مى طلبيدى بامدادان كه دارويت آنان را بهبودى نداد و گريه ات براى آنان سودى نداشت و ترست فايده اى نبخشيد و آنچه خواهانش بودى به تو نرسيد و تو با تمام نيرو و قدرت خود نتوانستى مرگ را از آنان دور كنى دنيا براى تو حال آنان را مثال زد "سرمشقت قرار داد" و با گورهايشان گور خودت را به رخت كشيد "تا بدانى با تو نيز همان خواهد كرد كه با او نمود". همانا دنيا سراى راستى است براى كسى كه به راستى با آن درآيد و خانه ى عافيت و سلامتى است براى كسى كه به خوبى آن را بفهمد و خانه ى بى نيازى و توانگرى است براى كسى كه از آن توشه برگيرد و خانه ى پند است براى كسى كه پند پذيرد، دنيا سجده گاه دوستان خدا و محل نماز فرشتگان الهى است، فرودگاه وحى خدا و جايگاه تجارت دوستان او است، در آن كسب رحمت نموده و بهشت را سود برند. پس چه كسى آن را نكوهش مى كند؟ و حال آنكه خود او است كه اعلام جدائى كرده و مفارقتش را فرياد زده "و گفته كه ماندگار نيست" و از نابودى و مرگ خود و اهلش خبر داده، با بلاهاى خود بلاى دوزخ را مجسم كرده و با شادمانى خود شادمانى بهشت را نشان داده، شامگاهان به سلامت گذرد و بامدادن با سوك و مصيبت باز آيد تا مشتاق سازد و بيم دهد و تهديد كند و بترساند و هشدار دهد. پس اشخاصى فرداى پشيمانى- روز قيامت- آن را نكوهش كنند. و ديگران "نيكوكاران" در روز رستاخيز آن را بستانيد، زيرا دنيا "حقايق را" به آنها يادآور شد و آنها متذكر شدند "و از آن پند گرفتند" و رويدادها را برايشان حكايت كرد و تصديقش نمودند و آنها را پند و اندرز داد، پندها را پذيرفتند'. خلاصه: از ديدگاه نهج البلاغه دنيا بر دو گونه است: "الف" دنياى ممدوح "قابل ستايش". "ب" دنياى مذموم "مورد نكوهش" دنيا گرائى و محبت كوركورانه و عشق به "متاع الحياه الدنيا" و سعى و تلاش براى به دست آوردن آن از هر راهى كه شد- حلال باشد يا حرام و غفلت از جهان ابدى، دنياى مذموم و مورد نكوهش است، گرچه زيبا و شيرين و سر سبز و خرم است 'حلوه خضراء' [ نهج البلاغه، خطبه ى 45، صفحه ى 71، چاپ دارالثقلين- قم. ] اما سعى و كوشش براى به دست آوردن مال حلال جهت حفظ آبرو و گشايش بر اهل و عيال و صله ى ارحام و رسيدگى به مستمندان و ترويج حق و دفع باطل و امثال آن، دنياى ممدوح است، بلكه در حقيقت اينگون تلاشها تلاش براى آخرت است نه دنيا. اميرمومنان عليه السلام در يكى از خطبه هاى نهج البلاغه مى فرمايد: 'و من ابصر بها بصرته و من ابصر اليها اعمته': [ نهج البلاغه، خطبه ى 82، صفحه ى 98، چاپ دارالثقلين- قم. ] يعنى كسى كه "با چشم بصيرت" به دنيا نگريست، دنيا حقيقت را به وى مى نماياند "و او را آگاهى بخشد" و آن كسى كه در دنيا نگريست "چشم به دنيا دوخت" او را كور "دل" مى نمايد. بنابراين كسانى كه به دنيا با ديد ابزارى مى نگرند 'ابصر بها' و از آن توشه ى لازم را بهره مند مى شوند دنيا نزد آنان ممدوح و مورد ستايش است و كساى كه به دنيا چشم دوخته اند 'ابصر اليها' و عملكردشان نادرست مى باشد دنياى آنان مذموم و مورد نكوهش است. "ثالثا" گر چه در نهج البلاغه از كسانى كه همچون عيسى بن مريم عليه السلام ترك دنيا كرده و هيچ توجهى به آن ندارند تجليل شده و آن حضرت به نوف بكالى مى فرمايد: 'اى نوف خوشا به حال آنان كه دل از اين جهان گسستند و بدان جهان بستند... اينان چون مسيح رشته ى دوستى دنيا را از خود بريده و هيچ توجهى بدان ندارند'. [ نهج البلاغه، حكمت 104، ص 516، چاپ دارالثقلين- قم. ] ولى اين بدان معنى نيست كه آن حضرت به رهبانيت دعوت مى كند، زيرا در تشبيه چيزى به چيزى ديگر وجود فقط يك وجه شباهت ميان آن دو كافى است، مثلا اگر گفته شود 'حسن' همچون شير است بدين معنى است كه او در دليرى همانند او است نه اينكه او چنگ و دندان دارد و يا با چهار دست و پا راه مى رود. و همچنين منظور اميرمومنان عليه السلام در تشبيه تاركان دنيا به حضرت مسيح عليه السلام فقط از جهت دلبستگى نداشتن به دنيا است نه رهبانيت و شيوه ى زندگانى او كه بدون زن و فرزند و خانه و كاشانه بوده است زيرا در جاى ديگرى از نهج البلاغه مى خوانيم كه اميرمومنان عليه السلام به شدت از رهبانيت و ترك زن و فرزند نكوهش كرده است. آن حضرت پس از جنگ 'جمل'در بصره جهت عيادت 'علاء بن زياد حارثى' كه از ياران امام عليه السلام بود به خانه ى او رفت وقتى كه خانه ى بسيار مجلل و وسيع او را ديد فرمود با اين خانه ى وسيع در دنيا چه مى كنى؟ در حالى كه در آخرت به آن نيازمندترى: آرى اگر بخواهى مى توانى با همين خانه به ثواب آخرت برسى. در اين خانه ى وسيع ميهمانان را پذيرائى كنى. به خويشاوندان با نيكوكارى بپيوندى. و حقوقى كه بر گردن تو است به صاحبان حق برسانى. پس آنگاه تو با همين خانه ى وسيع مى توانى به ثواب آخرت دستيابى. علاء گفت: از برادرم 'عاصم بن زياد' به شما شكايت مى كنم: فرمود: مگر او را چه شده است؟ گفت: عباى "پشمينه" پوشيده و از دنيا كناره گرفته است. امام عليه السلام فرمود: او را بياوريد. هنگامى كه آمد به او فرمود: اى دشمنك جان خويش شيطان تو را سرگردان ساخته آيا تو به زن و فرزندانت رحم نمى كنى؟ تو مى پندارى كه خداوند نعمتهاى پاكيزه اش را حلال كرده اما دوست ندارد تو از آنها استفاده كنى؟ تو در برابر خدا كوچك تر از آنى كه اين گونه با تو رفتار كند "اين مقام اولياى خاص خدا است". عاصم گفت: اى اميرمومنان پس چرا تو با اين لباس خشن و آن غذاى ناگوار به سر مى برى؟ حضرت فرمود: واى بر تو من همانند تو نيستم، خداوند بر پيشوايان حق واجب كرده كه خود را با مردم ناتوان و تهيدست همسو كنند. تا فقر و ندارى تنگدست را به هيجان نياورد و به طغيان نكشاند'. [ نهج البلاغه، خطبه ى 209، ص 336. چاپ دارالثقلين- قم. ] از آنچه گذشت به خوبى روشن سد كه اين شبهه نيز ناتمام است و نهج البلاغه هيچ گاه دعوت به رهبانيت نكرده است.
۲۹/۰۹/۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
تقریب مذاهب مستلزم اراده دنیای اسلام است
سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۱ یک عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین ع گفت تقریب مذاهب ایده ارزشمند و پسندیدهای است ولی تحقق آن مستلزم حضور و اراده همه طرفها و فرقهها در دنیای اسلام است محمدحسین رجبیدوانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی مهمتوحدت دانشجویان در دنیای اسلام به وحدت امت اسلامی کمک میکند
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۳ یک عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان برگزاری سومین کنگره دانشجویان جهان اسلام در کربلای معلی را اقدامی در جهت تعمیق وحدت میان امت اسلامی دانست فواد ایزدی در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره برگزاری سومین کنگره بین المللی دانشجویاننقش پررنگ غذای حلال و سبک زندگی در بازار کشورهای اسلامی -
نقش پررنگ غذای حلال و سبک زندگی در بازار کشورهای اسلامی شناسهٔ خبر 2438375 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دوبی با مشارکت موسسه تامسون رویترز و همکاری موسسه دینار استاندارد برای دومین سالم متوالی گزارشی از وضعیت اقتصاد اسلامینشست کارگروه علم در دانشگاههای جهان اسلام در مالزی برگزار شد -
نشست کارگروه علم در دانشگاههای جهان اسلام در مالزی برگزار شد شناسهٔ خبر 2445792 پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان در نشست کار گروه علم در دانشگاه های جهان اسلام که در کوالالامپور مالزی برگزار شد کارشناسان راه های ایفای نقش فعال دانشگاه ها در توسعه علمرئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق کشور: دنیا با فرهنگ حسینی از انقلاب اسلامی دفاع کرد
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق کشور دنیا با فرهنگ حسینی از انقلاب اسلامی دفاع کردرئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق کشور با تاکید بر اینکه هنر فاخر دیدن صحیح حق و حقیقت و انعکاس آن به نسلهاست گفت دنیا با استفاده از زبان هنر فرهنگ حسینی از آرمانهای انقلاب اسلامی دفاکنگره ضدتکفیر در قم، دنیا را علیه تکفیر همصدا کرد
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۶ آیتالله مکارمشیرازی گفت دنیا فهمید که تکفییریها از ما نیستند و نمیشود وصله خشونت را به اسلام چسباند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجداعظم برگزار شد با اشاره به برکات و نتایج کنگره جریانخست وزیر استرالیا: گروگانگیری سیدنی ربطی به اسلام ندارد -
نخست وزیر استرالیا گروگانگیری سیدنی ربطی به اسلام ندارد شناسهٔ خبر 2445783 پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان تونی ابوت نخست وزیر انگلیس از ارتباط دادن حادثه اخیر گروگانگیری در سیدنی به اسلام خودداری کرد و گفت ما پاپ را به خاطر اقدامات ارتش جمهوریخواپیامبر(ص) در دعوت به اسلام نگرش انسان به جهان را مورد هدف قرار داد -
یک محقق پیامبر ص در دعوت به اسلام نگرش انسان به جهان را مورد هدف قرار داد شناسهٔ خبر 2435185 چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام احمدحسین شریفی گفت مهم ترین لایههای هویتی هر انسان نوع نگرش اوست و پیامبر ص با دعوت به جمله لا الترکیه بانکداری اسلامی را توسعه می دهد -
ترکیه بانکداری اسلامی را توسعه می دهد شناسهٔ خبر 2436302 جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان هالک بانک بزرگترین بانک دولتی ترکیه از نهاد رگولاتور بانکی این کشور برای تاسیس یک شعبه بانکداری اسلامی درخواست صدور مجوز کرد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبپاسخ رجبیدوانی به شبههای درباره نامه پیامبر اسلام(ص) به خسروپرویز -
در گفتگو با مهر پاسخ رجبیدوانی به شبههای درباره نامه پیامبر اسلام ص به خسروپرویز شناسهٔ خبر 2418821 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشمندان دکتر محمدحسین رجبی دوانی استاد تاریخ اسلام در مورد شبهه در مورد گفتگوی خسرو پرویز شاه ایران و پیک حضرت رسول ص که در فعربستان در کابل مرکز بزرگ اسلامی ایجاد میکند -
عربستان در کابل مرکز بزرگ اسلامی ایجاد میکند شناسهٔ خبر 2438314 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۲ دین و اندیشه > اسلام در جهان هرچند علمای افغان از طرح دولت عربستان برای ساخت بزرگترین مرکز اسلامی این کشور در شهر کابل استقبال کرده اند اما این پروژه نگرانی هایی را نیز را در افغانستاسومین کنگره بین المللی دانشجویان جهان اسلام در حرم اباعبدالله الحسین(ع) برگزار شد
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۱۶ سومین کنگره بین المللی دانشجویان جهان اسلام همزمان با شور زایران اربعین حسینی در سالن خاتم الانبیای حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین ع برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایرانایسنا این مراسم با حضور دانشجویان پنج قاره جهان جمعی ازمشکلات سیاسی بزرگترین خط قرمز علوم انسانی اسلامی در جامعه امروز ماست -
یک محقق مشکلات سیاسی بزرگترین خط قرمز علوم انسانی اسلامی در جامعه امروز ماست شناسهٔ خبر 2445781 پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > سایر علیرضا واسعی در برنامه شب آسمانی با بیان اینکه مشکلات سیاسی بزرگترین خط قرمز علوم انسانی اسلامی در جامعه امروز ماست گفت باید از ساجمالی/ حجتالاسلام والمسلمین صدیقی در نمازجمعه تهران ایجاد تنش در دانشگاهها خیانت است/ «حقوق بشر»
اجمالی حجتالاسلام والمسلمین صدیقی در نمازجمعه تهرانایجاد تنش در دانشگاهها خیانت است حقوق بشر فریب غرب برای غارت دنیاستامام جمعه موقت تهران گفت مسئله حقوق بشر مسئلهای است که غربیها به عنوان فریبی برای غارت دنیا مطرح کردند به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس حجتالاسلام وتوصیه امام جواد(ع) برای نجات از غم دنیا و گشایش روزی
توصیه امام جواد ع برای نجات از غم دنیا و گشایش روزی حضور ائمه در میان جامعه به علت بهره مندی از علم الهی سبب می شد تا شیعیان و حتی دیگر افراد در مسائل روزمره و جاری زندگی خود دچار سردرگمی و حیرت نشوند تا آنجا که برکت و خیر وجود امام در جامعه تنها به آشکار کردن و تبیین مسائل فقهاجتماع میلیونی اربعین، دنیا را متحول خواهد کرد
حجت الاسلام پناهیان اجتماع میلیونی اربعین دنیا را متحول خواهد کرد مراسم بدرقه از کاروانهای زائرین اربعین حسینی که عازم کربلا بودند با حضور خیل عظیم عاشقان حسینی و زائرین و خانودههای ایشان در میدان امام حسین ع از سوی شهرداری تهران برگزار شد به گزارش جام نیوز دبرگزاری دوره ای درباره عرفان اسلامی و رمزهای آن در شهر کتاب
برگزاری دوره ای درباره عرفان اسلامی و رمزهای آن در شهر کتاب فرهنگ > دین و اندیشه - دوره آموزشی تأویل رمز و اشارت در حکمت و عرفان اسلامی با تدریس دکتر حسن بلخاری برگزار می شود به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی شهر کتاب پس از اتمام بحث قوه خیال و عالَم مثال-