محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842815179
راهکارهای مبارزه با فساد اداری
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
راهکارهای مبارزه با فساد اداری
آموزههای دینی، سرشار از راهکارها و راهحلهای پیشگیری از بروز فساد در جامعه و مبارزه با آن میباشد؛ چنانکه پیامبران الهی و پیشوایان دین، در عمل نیز اهتمام جدی به این امر داشتهاند.
بخش دوم و پایانی راههای ایجاد تقوا و خودکنترلی در آموزههای دینی با مطالعه در آموزههای دینی، راههای زیادی برای ایجاد و توسعة تقوا و خودکنترلی در افراد و انسانها قابل استخراج است که برخی از آنها بهاختصار معرفی میشوند. 1. اصلاح جهانبینی افراد جامعه حسابدهی و پاسخگویی، باعث کاهش درجه و میزان فساد میشود. این امر ممکن است به روشهای مختلفی بهدست آید که مهمترین و تأثیرگذارترین روش، ایجاد خودکنترلی و خودنظارتی در افراد است. در یک جهانبینی و نگرش سکولاریستی، معمولاً حسابدهی و پاسخگویی از طریق بررسیها و کنترلهای اعمالشده بر افراد از طرف جامعه، جهت دستیابی به نتایج مشخصی چون امانتداری، کارایی و برابری بهدست میآید. این نوع از پاسخگویی، بسیار پرهزینه است و کاستیهای فراوانی دارد که نمونههای زیادی از آن را میتوان در مشکلات اجتماعی و اقتصادیای که جوامع مدرن با آن مواجهاند، آشکارا مشاهده کرد. با مراجعه به آموزههای دینی درمییابیم که بالاترین شکل پاسخگویی، پاسخگوییای است که از درون افراد ناشی میشود، نه از بیرون و جامعه. برای رسیدن به این نوع از پاسخگویی درونی، باید جهانبینی افراد را توسعه داد؛ تا جاییکه از مرز زندگی ایندنیایی بگذرد و زندگی اخروی و جاودانی را نیز شامل شود. این، در واقع مشخصة اصلی جهانبینی اسلامی است. آموزههای اسلامی، راهنمای انسانها در تمامی ابعاد زندگی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیستمحیطی و... است و در ترغیب و تحریک انسانها به انجام کارهای پسندیده و رویگردانی از کارهای ناپسند بسیار قویتر و نیرومندتر از هر جهانبینی غیردینی میباشد؛ زیرا: اولاً، اصولی که از دو منبع معتبر قرآن و سنت استخراج میشوند، با طبیعت انسان سازگاری دارند؛ چنانکه قرآن کریم میفرماید: «آیا آن خدایی که خلق را آفریده است، عالم به اسرار آنها نیست؟ و حال آنکه او بر باطن و ظاهر همة امور عالم آگاه است» (ملک: 14). همینطور، انسانی که در این جهانبینی تربیت مییابد، از بهترین ویژگیهای فردی برخوردار است؛ زیرا قرآن کریم وی را به درستی و شایستگی در کار فرا میخواند. ثانیاً، برخی از اصول ارایهشده توسط قرآن و سنت، اساساً در راستای محافظت افراد از افتادن در دام هواها، هوسها و فزونطلبی قرار دارند. برخی دیگر از این اصول و آموزهها، انسانها را قادر میسازند تا از دانشها و تجربیات بهدستآمده، در جهت پیشرفت زندگی مادی و معنوی خود هردو بهرهبرداری کنند. در نتیجه، بر اساس آموزههای دینی، نخستین گام برای مبارزه با فساد اداری و دیگر بیماریهای اجتماعی مدرن، تزریق جهانبینی صحیح در جامعه است؛ همچنین عمل به اصول اسلامی بهطور کامل، برای هدایت انسان به سمت صلح و شکوفایی حقیقی باید تشویق شود. پاسخگویی و مسئولیتپذیریای که از درون انسان بجوشد، مؤثرتر و ماندگارتر از پاسخگوییای است که از نظارت بیرونی ناشی میشود. 2. ایمان به معاد و حسابدهی در آن ایمان و پایبندی به آموزههای اسلامی، عامل بسیار مهمی در ایجاد خودکنترلی در انسان است. هرچه ایمان به حقایق دینی و باورهای اسلامی قوی باشد، پایبندی به نظام ارزشی ـ که مراقبت درونی جزئی از آن است ـ نیز بیشتر، و در نتیجه خودکنترلی، شدیدتر میگردد. در میان باورها، ایمان به معاد، عاملی بسیار قوی در پایبندی به ارزشها، و در نتیجه خودکنترلی است. باور به اینکه فردای قیامت از همة اعمال سؤال خواهد شد و انسان مسئول اعمال و رفتارهای خویش است، همچنین باور به حسابرسی و پاداش و کیفر الهی، تأثیری شگرف بر انسان میگذارد و او را خودکنترل میسازد. اعتقاد به معاد، مسئولیتآفرین است؛ تقوا و خودکنترلی را در افراد پرورش میدهد و از آلوده شدن آنها به حرام و معصیت الهی جلوگیری میکند (خدمتی و دیگران، 1381، ص 84). 3. اهتمام به انجام فرایض و ترک محرمات ارزش هر انسانی، در قانونمندی او نهفته است و هرگونه تخلف و قانونشکنی، شخصیت و ارزش انسان را پایین میآورد. بنابراین، انسانی باتقواست که خود را در عمل به قوانین اسلام متعهد کرده و از قانونشکنی مبرا باشد؛ بهعبارتدیگر، از تمام محرمات پرهیز کند و به همة فرایض و واجبات عمل نماید. پیامبر اکرم(ص) در این زمینه میفرماید: «عابدترین مردم کسی است که به فرایض دینی عمل کند، و باتقواترین اشخاص کسی است که از تمام محرمات دوری گزیند» (مجلسی، 1402ق، ج 11، ص 195، ح 14). بنابراین، یکی از شیوههای رسیدن به تقوا، محترم شمردن قوانین اسلام است تا در سایة آن، حقوق خدا و مردم را به رسمیت بشناسیم و از حدود مقرر تجاوز نکنیم. 4. توجه به حضور خداوند در هستی یکی دیگر از شیوههای کسب تقوا، توجه به حضور خدا در هستی است. هر انسان مسلمانی وظیفه دارد که خدا را همهجا حاضر و ناظر خود بداند. در این صورت است که از هرگونه خلاف و گناه مصون میماند. قدرت ایمان به خدا و یاد او در ریشهکن کردن گناه، از همة قدرتها نیرومندتر است. از همینروست که در آیات و روایات بر نقش توجه به حضور خداوند در بازداری از گناه و انحراف بسیار تکیه شده است؛ برای نمونه، قرآن کریم میفرماید: «آیا انسان نمیداند که خداوند همه اعمالش را میبیند؟» (علق: 14) 5. توجه به ارزش و کرامت انسان یکی از اعتقادهای اسلامی که زمینهساز تحقق خودکنترلی است، مسئلة ارزش و کرامت انسان است؛ زیرا اگر انسان قدر و منزلت و جایگاه رفیع خود را بهتر بشناسد، دیگر به امور پست و آلوده شدن به زشتیها رضایت نمیدهد. برعکس، شخصی که برای خودش ارزش و منزلتی قائل نیست؛ به هر ذلتی تن میدهد؛ چنین شخصی، خود از شر اعمالش در امان نیست و بالطبع، دیگران نیز از شر او در امان نیستند؛ چنانکه امام هادی(ع) میفرمایند: «هرکسی که در نزد خودش پست و بیارزش است، پس تو از شر او در امان نباش» (ابنشعبه، 1363، ص 362). انسان، موجودى است که روح خدا در او دمیده شده است؛(حجر: 29) و فرشتگان بر او سجده کردند؛(حجر: 30) او تنها موجودى است که خداوند در آفرینش او خود را ستوده؛(مؤمنون: 14) و او را موجودى فناناپذیر قرار داده است (مجلسی، 1402، ج 6، ص 249). ارزش انسان بهشت است، نه کمتر؛ و خداوند انواع فضیلتها و کرامتها را به او مرحمت کرده است (اسراء: 70). اگر انسان به این کرامتها و مقامات توجه کند، هرگز خود را به کارهاى زشت آلوده نخواهد کرد. 2. کنترل و نظارت اجتماعی (بیرونی) شکی نیست که ایجاد پاسخگویی و مسئولیتپذیری درونی که از جهانبینی اسلامی ناشی میشود، بهترین شیوه برای مبارزه با مفاسد در جوامع مدرن است. نهادینهسازی سیستم ارزشی در جوامع امروزی، فرایندی بلندمدت است؛ بنابراین، مسئولیتپذیری درونی باید با مسئولیتپذیری بیرونی مبتنی بر کنترل و نظارت سیستمی تکمیل شود تا افراد را از رفتاری غیرعادلانه با یکدیگر بازدارد. بر اساس آموزههای دینی، یکی از وظایف اجتماعی اساسی انسانها، نظارت بر اعمال و رفتار همدیگر و حساسیت و توجه به عملکرد یکدیگر میباشد. اساس نظارت بیرونی و اجتماعی در اسلام، در مفاهیم «امر به معروف» و «نهی از منکر» قرار داده شده است. به تعبیر دیگر، تعبیر و بیان قرآنی و حدیثی نظارت اجتماعی در اسلام، واژههای امر به معروف و نهی از منکر است. از دیدگاه اسلامی، انسان موجودی اجتماعی است و بسیاری از عوامل رشد و تکامل یا عقبماندگی و سقوط وی، در روابط اجتماعیاش با دیگران قرار دارد؛ ازاینرو، حساسیت به این روابط، و تلاش در جهت سالمسازی جامعه، از وظایف اصلی انسانهاست. از اینروست که آیات و روایات بسیاری، از جهات متعدد و متنوعی، بر این وظیفة اجتماعی، دینی و سیاسی تأکید نموده و ابعاد مختلف آن را گوشزد کردهاند. علت برتری امت اسلامی بر امتهای دیگر، عمل به همین فریضه دانسته شده است: امر به معروف را بهمنزلة یک سازوکار نظارت اجتماعی، میتوان چهار گونه دستهبندی کرد: 1. نظارت مسئولان بر مردم؛ 2. نظارت مردم بر مسئولان؛ 3. نظارت مردم بر مردم؛ 4. نظارت مسئولان بر مسئولان. در جوامع امروزی برای هریک از انواع نظارت بیرونی، سازوکارهایی وجود دارد. نظارت مسئولان بر مردم، خود را از طریق قوانین و مقررات نشان میدهد. نظارت مردم بر مسئولان، بیشتر از طریق مطبوعات و رسانهها قابل پیگیری است. در انجام وظیفة امر به معروف نسبتبه مسئولان، میتوان گفت که در حکومت و نظام اسلامی، مردم دو نقش و وظیفة اساسی دارند: یکی مشورت دادن به مسئولان در تصمیمگیرى است که دلیل آن، این آیات قرآن کریم است: «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» و «أَمْرُهُمْ شُورى بَیْنَهُمْ»؛ نقش دوم جامعه در امور حکومتى نسبتبه مسئولان نظام اسلامى، مراقبت، پاسدارى و نگهبانى از اجراى قوانین است. مردم موظفاند که هرجا خللى در اجراى قانون ببینند، تذکر دهند و اگر مفید واقع نشد، اعتراض کنند. این وظیفه، امر به معروف و نهى از منکر است که خداوند در قرآن صریحاً به آن امر مىکند (آلعمران: 104). 3. سلامت کارگزاران نظام اداری و حکومتی هر نظام اداری و حکومتی برای اینکه بتواند امور جامعة خود را بهدرستی اصلاح کند، باید از کارگزاران شایسته و متعهد بهره گیرد. در میان همة حکومتها، تاکنون هیچ حکومتی، مانند حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) درخصوص امور کارگزاران خود حساسیت و دقت به خرج نداده است. این واقعیت را میتوان از نامهها و خطبههای گوناگون حضرت به کارگزاران و والیان حکومتی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و دینی جستوجو کرد. در همة نامهها و عهدنامههای حضرت به کارگزاران، مسئلة رعایت تقوا و ترس از خدا و توجه به آخرت دیده میشود. در اندیشة سیاسی اسلام، کسانی که از امکانات و اموال و اختیارات حکومتی بهرهمند میشوند، باید صفات و ویژگیهایی داشته باشند تا بتوانند وظیفة خود را بهدرستی انجام دهند؛ در غیر این صورت، باعث تباهی امور میشوند. علی(ع) هیچگاه در عزل و نصبهای خود، مسئلة رفاقت و خویشاوندی را مدنظر قرار نمیداد و روش سیاستمداران دنیاپرست را که تنها در راستای بقای حکومت خود عمل میکردند، نداشت؛ بلکه تنها به رضای خدا میاندیشید و مصلحت مردم را در نظر میگرفت. در اندیشة سیاسی حضرت، هیچ خطری برای جامعة اسلامی بیشتر از خطر بر سر کار آمدن افراد فاقد اهلیت و کمصلاحیت نیست. به همین دلیل، هنگام گماردن مالکاشتر نخعی به حکومت مصر، در نامهای به مصریان چنین هشدار داده است: من بیم دارم که نابخردان و نابکاران، زمام امور مملکت را به دست گیرند و مال خدا را دستبهدست بگردانند و بندگان او را بردگان خود گیرند و با صالحان به دشمنی برخیزند و فاسقان را حزب خود قرار دهند (نهج البلاغه، ص 1050). حضرت مرتباً مردم را به مسئلة کارگزاران توجه میدادند و میفرمودند که مبادا زمامداران بیاهلیت بر سر کار آیند و جامعه و مردمان را به تباهی کشانند؛ چراکه اگر حساسیت مردم به چگونگی رفتار کارگزاران از بین رود، آنگاه افراد بیلیاقت و فاقد صلاحیت در مراتب زمامداری قرار میگیرند و جامعه را به تباهی میکشانند (مجلسی، 1402ق، ج 69، ص 176). نتیجه آنکه اگر در نظام اداری و حکومتی از افراد سالم و متعهد استفاده شود، و از طرفی نظارت مستمر برای تداوم حسن سلوک و تعامل مطلوب با مردم نیز حاکم باشد، یقیناً میتوان به اقامة عدل و قسط در جامعه امیدوار بود. بدیهی است تنها در این صورت است که میتوان امیدوار بود مردم به نظام حکومتی جامعه اقبال کنند و در رفع فساد و تخلف، با کارگزاران همکاری و همگامی نمایند. 4. مبارزه با انحصارگراییها و انحصارطلبیها چنانکه گفته شد، در بخش عوامل فساد مربوط به حاکمان و قدرتمندان، انحصارطلبی و در قبضه گرفتن قدرت و اقتدار سیاسی و اداری، یکی از عوامل اصلی و گلوگاهی فساد اداری است. ازآنجاکه انحصارگرایی و انحصارطلبی دارای آثار سوء اجتماعی بسیاری است و نقشی برجسته در فساد و سقوط حکومت و نظام اداری دارد، در ادبیات دینی توجه خاصی به آن شده و احادیث فراوانی به جریانشناسی شکلگیری، آثار و عواقب، و راههای مبارزه با آن پرداختهاند. معادل عربی انحصارطلبی، واژة «استئثار» است. استئثار، از ریشة «أثر»، در مقابل «ایثار» و بهمعنای «مقدم داشتن خود یا وابستگان و هواداران خود بر دیگران در تأمین نیازها و خواستها» است (ابنمنظور، 1410، ص 8). نکتة قابل توجه اینکه انحصارطلبی ممکن است دو شکل داشته باشد: الف) انحصاری که تجاوز به حقوق دیگران نیست و تنها اقدامی است برخلاف ایثار که ارزشی اخلاقی است؛ ب) انحصاری که افزون بر مخالف بودن با ایثار، تجاوز به حقوق دیگران نیز هست (محمدی ریشهری، 1384، ص 208). عوامل زیادی در انحصارطلبی انسانها نقش دارند؛ همچون بیاعتنایی به حقوق مردم، بیرغبتی به مکارم اخلاقی، حرص، بخل و خست؛ اما اصلیترین عوامل و ریشههای انحصارطلبی، خودخواهی، بیایمانی یا ضعف ایمان است. اگر ایمان، خودخواهی ذاتی انسان را مهار نکند، انسان بهطور طبیعی انحصارطلب میشود و همه چیز را برای خود و وابستگان خود میخواهد. به فرمودة امام علی(ع): «هر کس به فرمانروایی رسد، انحصارطلبی پیشه کند» (نهج البلاغه، حکمت 160). یکی از بهترین روشهای مبارزه با انحصار طلبی زیردستان، دوری کردن مسئولان ردهبالا از انحصارطلبی است؛ چنانکه پیشوایان دینی ما چنین بوده و چنین کردهاند. از ابواسحاق سبیعی نقل شده است که علی(ع) در بیت المال چیزی باقی نمیگذاشت (و همه را میان مردم تقسیم میکرد)، مگر آنچه را که در آن روز نمیتوانست تقسیم کند؛ و میفرمود: «ای دنیا! دیگری را بفریب»؛ و هیچ چیزی از فیء را به انحصار خود درنمیآورد و چیزی را به خویشاوندان و نزدیکانش اختصاص نمیداد (قرطبی، 1415، ج 3 ص 210). روش دیگر مبارزه با انحصارطلبی، توجه در گمارش افراد است؛ چنانکه حضرت میفرماید: «دربانان و اطرافیان خود را از نیکان برگزین و کسانی از آنها را که امتیازخواه و متجاوز و فاقد انصافاند، از خود دور گردان و به احدی از کسان خود و اطرافیانات قطیعهای وامگذار و به آنان اجازه مده که ملکی را برای خویش گیرند» (دعائم الاسلام، ج1 ص 367). 5. عدم تبعیض در برخورد با فساد یکی از اصول اساسی در مبارزه با فساد اداری، برخورد یکسان و بدون تبعیض با مرتکبان آن است. رسول خدا(ص) در مقابل تلاش عدهای برای جلوگیری از قطع دست زنی از اشراف که مرتکب سرقت شده بود، فرمودند: «آنان که پیش از شما بودند، تنها به سبب چنین تبعیضهایی هلاک شدند؛ زیرا حدود را بر ناتوانان اجرا میکردند و قدرتمندان را رها میساختند. بنیاسرائیل تنها به این سبب هلاک شدند که حدود را در خصوص فرودستان اجرا میکردند و بزرگان را معاف میساختند.» (دلشاد تهرانی، 1372، دفتر دوم) در جای دیگر فرمودهاند: «امتهای پیش از شما به این علت هلاک شدند که حد را دربارة فرودست اجرا میکردند و بزرگ را رها میساختند. به آن کس که جان محمد در دست اوست سوگند که اگر دخترم فاطمه نیز چنین کرده بود، دست او را قطع میکردم» (همان). ب) راهکارهای مربوط به نظام اداری سالم و کارآمد در دنیا نظامهای اداری مختلفی وجود دارد که نوع ساختاردهی این نظامها و کم و کیف ارتباط اجزا و عناصر سازنده و فرایندهایشان با هم متفاوتاند و عناصر تشکیلدهندة آن، از نظر کارآمدی و میزان برقراری روابط سالم و بهدور از فساد، در درجههای مختلف قرار دارند. آنچه که در این بخش بدان خواهیم پرداخت، راهکارهای پیشگیری و مبارزه با فساد در این نظام بر اساس مبانی ارزشی اسلام است. 1. توسعة زیربنایی (نهادسازی) ایجاد محیط زیربنایی مؤثر، یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از فساد است. این تلاش برای نهادسازی را میتوان با تمرکز بر مسائل زیر به ثمر رساند: شایستهسالاری: استخدام مأموران دولتی باید بر اساس دو معیار اصلی شایستگی و درستکاری باشد؛ آنگونهکه در قرآن کریم آمده است: «قالت یا أبت استأجره ان خیر من استأجرت القوی الامین» (قصص: 26). حقوق کافی: حقوق و مزایای پرداختی برای مستخدمان دولتی باید مکفی و حداقل برابر حقوق دریافتی همقطاران آنها در بخش خصوصی باشد تا بهروری آنها افزایش پیدا کند و کمتر در معرض وسوسه فساد قرار بگیرند. در کلامی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «خداوند در روز قیامت به سه کس نظر نمیکند: انسان آزادی که شخص آزادی را بفروشد؛ و انسان آزادی که خودش را بفروشد؛ و مردی که پرداخت دستمزد کارگر را آنقدر به تأخیر اندازد که رطوبت عرق ناشی از کار او خشک شود» (متقی هندی، 1405، ج 16، ص 35). شفافیت: در خصوص میزان صلاحیتی که به کارمندان بخش عمومی داده میشود، باید قوانین و مقررات شفاف وجود داشته باشد تا از احتمال درگیر شدن در فساد کاسته شود و زمینة ارزیابی عملکرد کارکنان فراهم گردد. رسانه و مطبوعات آزاد: رسانهها و مطبوعات آزاد بر مسائل مهم و حساس تمرکز میکنند؛ اطلاعات موردنیاز برای افزایش آگاهی و مشارکت عمومی را در سطح گسترده منتشر مینمایند؛ و خطاکاریها و سوء عملکردها را افشا میکنند. همة این نهادها هنگامی که در کنار هم قرار میگیرند، باید محیطی را ایجاد کنند که در آن، مردم مسئولیت اعمالشان را بپذیرند و سیستم نظارت و ارزیابی به کاهش فساد، رونق و شکوفایی بیشتر، و ثبات افزونتر جامعه بینجامد؛ چنانکه قرآن کریم یادآوری میکند: «وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلَکِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِینَ» (بقره: 251). و نیز «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا...» (حج: 40). آموزش: آخرین و نه کمارزشترین راهکار و سازوکار برای نهادینهسازی در جامعه، بهرهگیری از نظام آموزش است. نظام آموزش در هر جامعه نقشی عمده و اساسی در شکلدهی ارزشهای مؤثر بر رفتار افراد دارد. همینطور، آنچه که به فرزندانمان آموزش میدهیم و چگونگی آموزش آنها، سهمی در نقشهای متفاوتی که این افراد در جامعه ایفا میکنند (پدر، کارمند اداره، تاجر و...) دارد. بدینترتیب، انتظار میرود که نظام آموزشی در یک جامعة اسلامی، مبلّغ و منتقلکنندة نظام ارزشی اسلام به تمامی گروهها و در همة مکانها باشد تا افراد تربیتشده در این نظام، بتوانند در نقشهای مختلف اجتماعیای که بر عهده میگیرند، بهصورت بهرهور و اخلاقی عمل کنند. 2. شفافیتگرایی شفافیت، یکی از مفاهیم کلیدی مطرح در مباحث مربوط به فساد و سلامت اداری میباشد که عبارت است از آشکار بودن مبنای تصمیمات حکومتی و سازوکارهای حاکم بر توزیع قدرت و درآمد. شفافیت بهعنوان مؤثرترین ابزار مبارزه با فساد اداری، برای استقرار دولتی کارا و ایجاد جامعهای پایدار بهکار میرود. بهعبارت دیگر، فرایند شفافسازی گشایش امور غیرامنیتی و نظامی برای افراد است؛ بهگونهایکه رسانهها، سیاستها، فرهنگها، تصمیمات و... قابل عرضه به افکار عمومی باشند تا مردم بتوانند دربارة آنها به قضاوت بنشینند. شفافیت و شفافیتگرایی، از مقولههای موردتأکید و توجه در آموزههای دینی است. دین مبین اسلام که حکومت را امانتی در دست حاکمان و کارگزاران حکومت میداند، نظارت بر چگونگی استفاده و نگهداری از این امانت و ضرورت پاسخگویی در قبال آن را از مسلمات مبانی سیاسی اسلام بهشمار میآورد. به همین علت است که امام علی(ع) خطاب به مالکاشتر، ضرورت پاسخگویی در مقابل مردم را بدین صورت بیان میفرمایند: برای کسانی که به تو نیاز دارند، زمانی معین کن که در آن، فارغ از هر کاری به آنان بپردازی. برای دیدار با ایشان به مجلس عام بنشین؛ مجلسی که همگان در آن حاضر توانند شد. و برای خدایی که آفریدگار توست، در برابرشان فروتنی نمای و بفرمای تا سپاهیان و یاران و نگهبانان و پاسبانان به یک سو شوند تا سخنگویشان بیهراس و بیلکنت زبان، سخن خویش بگوید؛ که من از رسولالله(ص) بارها شنیدم که میگفت: پاک و آراسته نیست امتی که در آن امت، زیردست نتواند بدون لکنت زبان، حق خود را از قویدست بستاند... (نهج البلاغه، نامه 53). 3. شایستهسالاری در نصب و عزلها شایستگی در لغت بهمعنای «داشتن توانایی، مهارت، دانش، لیاقت و صلاحیت»(Oxford, 1993, p. 235) است؛ و در اصطلاح، بسته به کار و قلمرو شغلی فرد معنا مییابد. هر کاری توانایی، مهارت و لیاقت ویژهای را میطلبد و در مجموع، شایستگی فرد را برای امر برعهدهگرفته میرساند. شایستهسالاری در گزینش و نصب افراد و مدیران دستگاههای اجرایی، یکی از مهمترین راهکارهای مبارزه با فساد اداری است که در ادبیات دینی بر آن بسیار تأکید شده است. برای نمونه، قرآن کریم از زبان دختران شعیب آمده است که خطاب به پدر در خصوص استخدام حضرت موسی به شبانی میگویند «او را به خدمت بگیر؛ زیرا قوی (شایسته برای شبانی) و درستکار است» (قصص: 26). 4. توجه به معیشت کارمندان یکی از عوامل مهمی که باعث میشود انسانها به ورطة فساد و تباهی کشیده شوند، احتیاج و نیازمندی است. طبیعت آدمی بهگونهای است که احتیاج و نیاز او را به رفع آن نیازمندیها تحریک میکند و هرچه این نیاز بیشتر باشد، قدرت تحریکی آن نیز بیشتر خواهد بود (رضائیان، 1385). از همین رو، فقر و نداری در آموزههای دینی همسایة دیواربهدیوار کفر معرفی شده است؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «کاد الفقر أن یکون کفراً»(محمدی ری شهری، 1387، ج 8، ص 86). اگر از کارکنان و مدیران سطوح مختلف نظام انتظار میرود وظایف خود را به شکل مطلوب و دور از هرگونه کمکاری و خیانت انجام دهند، باید آنها را از لحاظ زندگی مادی تأمین کرد. اگر میزان دریافتی کارکنان با مخارج زندگی متوسط آنها برابری نداشته و پایینتر از آن باشد، کارکنان با دلسردی به انجام کارشان مبادرت خواهند ورزید؛ کار را با اتقان و استحکام انجام نخواهند داد و کمکاری، خیانت و تعدی به اموال عمومی را پیشه خود خواهند ساخت. امیرمؤمنان علی(ع) مسئلة تأمین زندگی و بهبود وضعیت معیشتی کارکنان را از وظایف سازمان میداند و به مدیران گوشزد میکند که بهطور جدی به این امر توجه کنند. حضرت خطاب به مالکاشتر میفرماید: «ثم أسبغ علیهم الارزاق؛ فإن ذلک قوت لهم علی استصلاح أنفسهم غنی لهم عن تناول ما تحت ایدیهم، و حجه علیهم إن خالفو أمرک أو ثلموا امانتک» (نهج البلاغه، نامه 53). ج) راهکارهای مربوط به وضعیت فرهنگی و هنجارهای حاکم راهکارهایی که در این بخش ارائه میشوند، جنبة فرهنگی و اجتماعی دارند. هرچند بهکارگیری راهکارهایی که در ادامه ارائه میشوند، دشوار، زمانبر و نیازمند فعالیت و تلاش جمعی و همگانی است، اما در بلندمدت میتواند ثمرات بسیار ارجمندی داشته باشد. 1. افزایش زمینههای مشارکت مردم در امور اجتماعی مشارکت اجتماعی، بر گسترش روابط بین گروهی دلالت دارد و درگیر ساختن مردم در فرایندهای اجتماعی مختلف را هدف قرار میدهد. مشارکت اجتماعی به آن دسته از فعالیتهای ارادی دلالت دارد که از طریق آنها اعضای یک جامعه در امور مختلف شرکت میکنند و بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم در شکل دادن حیات اجتماعی مشارکت دارند (محسنیتبریزی، 1369، ص 108). در دین اسلام، مشارکت و تعاون، یکی از آموزههای اصلی است؛ چنانکه خداوند در قرآن کریم میفرماید: «وَ تَعَاوَنُواْ عَلَی الْبرِّ وَالتَّقْوَی وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَی الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» (مائده: 2). اگر این اصل در جامعه نهادینه شود و مردم بدون توجه به روابط شخصی، نژادی و خویشاوندی، با آنان که به انجام کارهای سازنده و مثبت اقدام میکنند همکاری و همیاری نمایند، بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی حل میشود و جامعهای سرشار از تعاون به وجود میآید. با مطالعه در منابع و آموزههای دینی، میتوان راهکارهایی را برای جلب مشارکت عمومی مطرح کرد: نیکوکاری: حضرت علی(ع) در زمینة افزایش اعتماد مردم به سیستم و نظام، میفرماید: «هیچ وسیلهای برای جلب اعتماد والی به رعیت، بهتر از نیکوکاری به مردم و تخفیف مالیات و عدم اجبار به کاری که دوست ندارند، نیست. پس در این راه آنقدر بکوش تا به وفاداری رعیت، خوشبین شوی که این خوشبینی، رنج طولانی مشکلات را از تو برمیدارد» (نهج البلاغه، نامه 53). برخورد نیک: تأثیر برخورد نرم و متواضعانه با مردم به اندازهای است که خداوند متعال از آن بهعنوان ویژگی اخلاقی مثبت پیامبرش یاد میکند و خطاب به وی میفرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُم وَ لَو کُنتَ فَظًّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّوا مِن حَولِکَ...» (آل عمران: 159). شنود مؤثر: پیامبر اکرم(ص) به گفتار مردم آنقدر توجه داشت که بعضی در غیاب آن حضرت میگفتند: او گوش است؛ یعنی هرچه دیگران میگویند، میپذیرد: «کسانی از آنان، پیامبر را اذیت و آزار میدهند و میگویند او گوش است (توبه: 61). 2. احیای حس مسئولیتپذیری اجتماعی یکی از اصول اجتماعی بنیادی موردنظر دین اسلام، اهتمام مسلمانان و مسئولیتپذیری آنان نسبتبه همدیگر است که از آن به «تکافل اجتماعی» (یعنی مسئولیت و تکالیفی که اعضای جامعه نسبت به همدیگر دارند) نیز تعبیر شده است. احادیث زیادی در این زمینه وجود دارند که اهمیت این اصل را میرسانند؛ مانند این روایت که پیامبر(ص) که میفرماید: «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» (کلینی، 1362، ص 239). این حدیث و احادیث فراوان دیگر، تأکیداتی روشن، صریح و قاطعی بر مسئولیت انسانها نسبتبه همدیگر و جامعه پیرامونیشان هستند. 3. ترویج فرهنگ وظیفهشناسی و وجدان کاری در تعریف وجدان کاری گفته شده است: «حالت ثابت درونی که شخص را به انجام دقیق کار با میل و رغبت و اشتیاق ترغیب میکند» (منطقیسعادتی، 1375، ص 41). وجدان کاری و وظیفهشناسی، یکی از عوامل فرهنگی مؤثر جهت مبارزه با فساد و انحراف اجتماعی بهشمار میآید. میتوان گفت که بین وجدان کاری و فساد، رابطهای معکوس وجود دارد؛ به این معنا که با فقدان وجدان کاری، فساد و انحرافات افزایش خواهند یافت و وجود آن میتواند باعث کاهش فساد اداری در سازمانها شود. بدینترتیب، ضعف وجدان کاری از مهمترین ریشههای فرهنگی و اجتماعی فساد اداری است (حکیمی، 1385). در قرآن کریم، از وجدان کاری به نفس لوامه تعبیر شده است که در صورت انجام کار زشت، انسان را نکوهش میکند (قیامه: 2). با تقویت پایبندی انسانها به اصول و ارزشهای دینی و باورهای انسانی، و همچنین در سایة استفاده از تجربههای بشری، میتوان به تقویت و گسترش فرهنگ وجدان کاری در سازمانها اقدام نمود. نتیجهگیری مبارزه با فساد و انحرافات اجتماعی، یکی از اصول و اهداف اساسی دین مبین اسلام است. بر این اساس، آموزههای دینی، سرشار از راهکارها و راهحلهای پیشگیری از بروز فساد در جامعه و مبارزه با آن میباشد؛ چنانکه پیامبران الهی و پیشوایان دین، در عمل نیز اهتمام جدی به این امر داشتهاند. بهاقتضای چارچوب نظری تحقیق که «تئوری محدودیتها» است، راهکارهای عرضهشده، معطوف به عوامل گلوگاهی فساد اداریاند. بر این مبنا، مشخص شد که فساد اداری، حاصل وجود و تعامل عواملی چون انحصارطلبی، پنهانکاری و عدم شفافیت، فقدان شایستهسالاری و مسئولیت اجتماعی شهروندان است. راهکارهایی که متناسب با عوامل یادشده و بر اساس ارزشهای اسلامی برای مبارزه با فساد استخراج شدهاند، در سه دسته طبقهبندی، و در جدول (1) نشان داده شدهاند. منابع ابن منظور، محمدبن المکرم المصری، لسان العرب، بیروت، دار صادر، 1410ق. ابنشعبه، تحفالعقول عن آلالرسول، قم، چاپ علی اکبر غفاری، قم 1363. امیری، علینقی 1383، نگاهی جامع به خود کنترلی در سازمان، فرهنگ مدیریت، شماره 7. آقا پیروز، علی، و دیگران، مدیریت در اسلام، چ دوم، قم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1384. بازشناسی مولفههای موثر بر اختلاس در ایران، نشریه مجلس و پژوهش، ش 25، خرداد و شهریور 1377. تانزی، ویتو، مسئله فساد، فعالیتهای دولتی و بازار آزاد، ترجمه بهمن آقایی، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 149و 150، بهمن و اسفند 1378. تقوی، مهدی، فصلنامه اندیشه صادق، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)، شماره 8-9. حکیمی، عبدالمومن، فساد اداری افغانستان؛ عوامل بروز و راهبردهای مقابله با آن، قابل دسترسی در سایت دین گستر. خدمتی، ابوطالب و همکاران 1381، مدیریت علوی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. دلشاد تهرانی، مصطفی 1372، سیره نبوی (منطق عملی)، دفتر دوم، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ربیعی، علی 1383، زنده باد فساد، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سازمان چاپ و انتشارات. رضائیان 1385، علی، مبانی رفتار سازمانی، تهران، سمت. قرطبی،یوسفبن عبدالله 1415ق، الاستیعاب فی معرفت الاصحاب، تحقیق علیمحمد معوض و عادلاحمد عبدالموجود، بیروت، دارالکتب العلمیه. کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، چ چهارم، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1362. متقی هندی، علی بن حسام الدین 1405ق ، کنزالعمال، بیجا، موسسه الرساله. محسنی تبریزی، علیرضا 1369، بررسی زمینه های مشارکتی روستاییان و ارتباط آن با ترویج کشاوزری، تهران، معاونت ترویج و مشارکت مردمی وزارت جهاد سازندگی. محمدی ریشهری، محمد 1384، دانشنامه میزان الحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی، قم: موسسه دار الحدیث. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران 1374، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه. منصورنژاد، محمد، فلسفه نظارت، فصلنامه حکومت اسلامی، سال نهم، شماره 33. منطقی سعادتی، محسن، گامی به سوی نهادینه کردن وجدان کاری در سازمانها، ماهنامه معرفت، تابستان 1375. Amundsen, Inge (1999): “Political corruption: An introduction to the issues”, Working Paper 99:7, Bergen: Chr. Michelsen Institute. Jens Chr. Andvig and Odd-Helge Fjeldstad (2000), “Research on Corruption. A Policy Oriented Survey”, Commissioned by NORAD. Mohabbat khan, Mohammad, Political and Administrative Corruption; Concepts, Comparative experiences and Bangladesh Case, p 2. http://www.ti-bangladesh.org/ Accessed on 11/29/2010. Ouma, O.A. (1991). "Corruption in Public Policy and its Impact on Development: The Case of Uganda since 1979", PAD, Vol.11, No.5. Theobald, R. (1990), Corruption Development and Underdevelopment, London: Macmillan. United Nations (1990) Corruption in Government. Report of an Interregional Seminar held in The Haque, The Netherlands on December 11-15. New York: The United Nations. World Bank (1997), World Development Report, Washington: Oxford University Press. www.trancparency.org. Yousif Khalifa Al- Yousif (2003), Corruption and development: an Islamic view, a Paper from the 5th International Conference on Islamic Economics and Finance, by the International Association for Islamic Economic. منبع: فصلنامه پژوهش های مدیریتی – شماره 5 پایان متن/
93/09/19 - 01:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]
صفحات پیشنهادی
راهکارهای مبارزه با فساد اداری بر اساس ارزشهای اسلامی
راهکارهای مبارزه با فساد اداری بر اساس ارزشهای اسلامیآموزههای دینی سرشار از راهکارها و راهحلهای پیشگیری از بروز فساد در جامعه و مبارزه با آن میباشد چنان که پیامبران الهی و پیشوایان دین در عمل نیز اهتمام جدی به این امر داشتهاند بخش اول چکیده پرسش اصلی پژوهش راهکارهای«تأثیرات متقابل فساد اداری و توسعه نیافتگی» بررسی میشود -
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تأثیرات متقابل فساد اداری و توسعه نیافتگی بررسی میشود مرکز اسناد فرهنگی آسیا سخنرانی با عنوان تاثیرات متقابل فساد اداری و توسعه نیافتگی برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر مرکز اسناد فرهنگی آسیا نشست تاثیرات متقابل فساد اداری و توستاکید نماینده مرجعیت شیعه در عراق بر لزوم مبارزه با فساد مالی و اداری
جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۴ نماینده مرجعیت عراق در خطبههای نماز جمعه امروز کربلا مجددا بر ضرورت پاکسازی نهادهای دولتی از فساد مالی و اداری تاکید کرد و همچنین از مردم خواست رسم شلیک هوایی در تشییع جنازه شهدا را کنار بگذارند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از پایگاهپالیزدار خبر داد: اجرای فرمان رهبرمعظمانقلاب اصلیترین دلیل برگزاری همایش ارتقایسلامت اداری و مبارزه با فساد
پالیزدار خبر داد اجرای فرمان رهبرمعظمانقلاب اصلیترین دلیل برگزاری همایش ارتقایسلامت اداری و مبارزه با فساد مشاور معاون اول رئیسجمهور و رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ارزیابی میزان اجرای فرمان هشت مادهای رهبر معظم انقلاب در مبارزه با مفاسد اقتصادی و عزم مجهانگیری در اختامیه همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد: در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداریم/ تاکید ره
جهانگیری در اختامیه همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداریم تاکید رهبری بر تصمیمات قاطع و عملی در برابر فسادمعاون اول رییس جمهور گفت مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید به جای تبلیغات شاهد انجام کار و مشاهده نتایج باشیم و در یادداشتی که ا- همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد -2
همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد -2 همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد سینا شیری ۱۳۹۳-۰۹-۱۷ ۱۷ ۳۶همایش ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد به کار خود پایان داد
با ابطال تمبر همایش ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد به کار خود پایان داد همایش ارتقاء سلامت اداری و فساد با شعار حرکت به سوی کشوری بدون فساد با رونمایی و ابطال تمبر همایش پایان یافت به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساددر همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد مطرح شد روایت ربیعی از چند پرونده مفاسد اقتصادی
در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد مطرح شدروایت ربیعی از چند پرونده مفاسد اقتصادیوزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر ضرورت اصلاحات ساختاری در نظام اداری کشور به چند پرونده فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت امیدواریم با انجام اصلاحات ساختاری مناسب و به دور از التهوزیر دادگستری مطرح کرد 17 آذر؛ روز برگزاری همایش سلامت اداری و مبارزه با فساد با حضور سران قوا
وزیر دادگستری مطرح کرد17 آذر روز برگزاری همایش سلامت اداری و مبارزه با فساد با حضور سران قواوزیر دادگستری با بیان اینکه شعار همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد حرکت ملی برای ایجاد کشوری بدون فساد است گفت این همایش در روز 17 آذر با حضور سران قوا برگزار میشود به گزاوزیر اطلاعات: همایش ارتقای سلامت اداری، نماد اراده نظام برای مبارزه با فساد است
وزیر اطلاعات همایش ارتقای سلامت اداری نماد اراده نظام برای مبارزه با فساد است تهران - ایرنا - وزیر اطلاعات گفت همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد نماد اراده کلیت نظام در مبارزه با مفاسد و تحقق رسالت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا حگزارش تصویری - همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد
همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد عکس عرفان خوشخو - ایسنا چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۸همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد
شماره گزارش 1749081225608669404 زمان انتشار 1393 9 17 16 13 عکاس جام جم عنوان همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد 1393 9 17 16 13مبارزه با فساد اداری نیازمند نظارت همگانی است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد مبارزه با فساد اداری نیازمند نظارت همگانی است یاسوج - ایرنا - استاندار کهگیلویه و بویراحمدبا بیان اینکه مبارزه با فساد اداری امنیت سرمایه گذاری در بخش خصوصی را افزایش می دهد گفت مبارزه با فساد اداری نیازمند نظارت همگانی است سید موسی خادمی دوشنبه شب داجرای فرمان ۸ مادهای رهبری دلیل برگزاری همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد است
اجرای فرمان ۸ مادهای رهبری دلیل برگزاری همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد استمشاور معاون اول رئیسجمهور و رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ارزیابی میزان اجرای فرمان ۸ مادهای رهبر معظم انقلاب در مبارزه با مفاسد اقتصادی و عزم ملی برای تحقق فرمان ایشان راجهانگیری در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد سخنرانی میکند
17 آذر جهانگیری در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد سخنرانی میکند معاون اول رئیسجمهور دوشنبه هفته آتی 17 آذر در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که با حضور رؤسای قوای سهگانه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار میشود شرکت و سخنرانی خواهد کرد بکاهش سمینارهای مبارزه با فساد گامی در جهت سلامت اداری
سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۸ نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تشکر از صحبتهای رئیس مجلس در سمینار مبارزه با فساد اظهار کرد کاهش برگزاری چنین سمینارهایی گامی در جهت سلامت اداری است به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیداحمدرضا دستغیب در نطق مسران قوا میهمان سالن اجلاس سران/ همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد
سران قوا میهمان سالن اجلاس سران همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد تهران - ایرنا - همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد دوشنبه هفته آینده با حضور روسای قوای سه گانه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع ر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها