تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798974354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نماز چگونه مانع از ارتکاب به گناه می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


دینی؛
نماز چگونه مانع از ارتکاب به گناه می شود؟
یکی از آثار نماز که در قرآن صراحتاً به آن اشاره شده است، بازداری نمازگزار از فحشاء و منکر است.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از آثار نماز که در قرآن صراحتاً به آن اشاره شده است، بازداری نمازگزار از فحشاء و منکر است، که به تعبیری فحشاء، گناهان مخفی و منکر، گناهان آشکار است، اما چگونه یک عمل عبادی به این سادگی، چنین آثاری دارد؟

نماز به تعبیر پیامبر (صلی الله علیه و آله) همانند رودخانه ای جاری بر در خانه است که انسان در هر شبانه روز پنج بار خود را در آن شستشو می دهد غسل می کند و هیچ آلودگی و چرکی بر بدن او باقی نمی ماند و این چنین نماز هم انسان را از گناه نگه می دارد و هم اثر گناهان را با خود می برد.(1)

آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله) در تفسیر آیه «إنَّ الصلوةَ تنهی عنِ الفحشاء و المنکرِ» (2)، با اشاره به اعمال مختلف در مجموعه نماز می نویسد: طبيعت نماز از آنجا كه انسان را به ياد نيرومندترين عامل بازدارنده يعنى اعتقاد به مبدأ و معاد مى ‏اندازد، داراى اثر بازدارندگى از فحشاء و منكر است.

انسانى كه به نماز مى ‏ايستد، تكبير مى ‏گويد، خدا را از همه چيز برتر و بالاتر مى ‏شمرد، به ياد نعمت هاى او مى ‏افتد، حمد و سپاس او مى ‏گويد، او را به رحمانيت و رحيميت مى ‏ستايد، به ياد روز جزاى او مى‏ افتد، اعتراف به بندگى او مى‏ كند، از او يارى مى ‏جويد صراط مستقيم از او مى‏ طلبد، و از راه كسانى كه غضب بر آنها شده و گمراهان به خدا پناه مى ‏برد (مضمون سوره حمد).

بدون شك در قلب و روح چنين انسانى جنبشى به سوى حق و حركتى به سوى پاكى و جهشى به سوى تقوا پيدا مى ‏شود.براى خدا «ركوع» مى‏ كند، و در پيشگاه او پيشانى بر خاك مى ‏نهد، غرق در عظمت او مى ‏شود و خودخواهى ‏ها و خود برتربينى ‏ها را فراموش مى ‏كند.



شهادت به يگانگى او و گواهى به رسالت پيامبر (صلی الله علیه و آله) مى ‏دهد. بر پيامبرش درود مى‏ فرستد و دست به درگاه خداى بر مى ‏دارد كه در زمره بندگان صالح او قرار گيرد (تشهد و سلام).همه اين امور موجى از معنويت در وجود او ايجاد مى ‏كند، موجى كه سد نيرومندى در برابر گناه محسوب مى ‏شود.



اين عمل چند بار در شبانه روز تكرار مى‏ گردد، هنگامى كه صبح از خواب بر مى ‏خيزد، در ياد او غرق مى‏ شود. در وسط روز هنگامى كه غرق زندگى مادى شده، ناگهان صداى تكبير مؤذن را مى ‏شنود، برنامه خود را قطع كرده، به درگاه او مى ‏شتابد، و حتى در پايان روز و آغاز شب پيش از آن كه به بستر استراحت رود با او راز و نياز مى ‏كند و دل را مركز انوار او مى ‏سازد.

از اين گذشته به هنگامى كه آماده مقدمات نماز مى ‏شود خود را شستشو مى‏ دهد پاك مى ‏كند، حرام و غصب را از خود دور مى ‏سازد و به بارگاه دوست مى ‏رود. همه اين امور تأثیر بازدارنده در برابر خط فحشاء و منكرات دارد.

منتهی هر نمازى به همان اندازه كه از شرايط كمال و روح عبادت برخوردار است، نهى از فحشاء و منكر مى‏ كند، گاه نهى كلى و جامع و گاه نهى جزئى و محدود. ممكن نيست كسى نماز بخواند و هيچ گونه اثرى در او نبخشد، هر چند نمازش صورى باشد، هر چند آلوده گناه باشد، البته اين گونه نماز تأثیرش كم است، اين گونه افراد اگر همان نماز را نمى ‏خواندند، از اين هم آلوده‏ تر بودند.

به عبارت دقیق روشن تر: نهى از فحشاء و منكر سلسله مراتب و درجات زيادى دارد و هر نمازى به نسبت رعايت شرايط داراى بعضى از اين درجات است. (3)



 

پی نوشت :

    من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 316
    عنکبوت، 45
    تفسیر نمونه، جلد16    



۱۳/۰۹/۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن