تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803918019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حج از سقوط حكومت ايلخانان تا پايان حكومت تيموريان -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نمايندگي ولی فقيه در امور حج و زيارت بررسی كرد؛
حج از سقوط حكومت ايلخانان تا پايان حكومت تيموريان

حج


شناسهٔ خبر: 2435887 پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی

كتاب «حج از سقوط حكومت ايلخانان تا پايان حكومت تيموريان» از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر، كتاب حج از سقوط حكومت ايلخانان تا پايان حكومت تيموريان نوشته مهناز موسوي‌مقدم تربتي از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در بهار ۱۳۹۳ منتشر و روانه بازار شد.از زمان ورود اسلام به ايران، فريضه حج، به اقتضاي نظام‌هاي حاكميتي، همواره با فراز و فرودهاي خاصي انجام مي‌گرفت. ايلخانان از هان آغاز مسلماني خود، اقدامات مهمي براي اعزام كاروان‌هاي زيارتي و بهره‌برداري سياسي و اجتماعي از اين امر، انجام دادند. اما با انقراض حكومت آنها و ايجاد دوره جديدي از تجزيه سياسي در ايران، شكل برگزاري فريضه حج تغيير كرد و از ميزان توجه حكومت‌هاي اسلامي شرق به اعزام كاروان‌هاي حج كاسته شد.

با تشكيل حكومت تيموري، بار ديگر به بهره‌برداري سياسي، اجتماعي و اقتصادي از حج، توجه شد و اجتماع حج، صحنه نبرد و برتري‌جويي فرمانروايان تيموري با سلاطين مملوك و سپس عثماني گرديد. اين وضع بر مسائل مرتبط با حج نيز اثرگذار بود.

اين كتاب دربردارنده شش بخش مختلف با عنوان‌هاي «نگاهي به گذشته»، «حج و سياست در ايران از سقوط ايلخانان تا پايان تيموريان»، «اقدامات حاكمان در زمينه حج»، «حج و تحولات مذهبي قرون هشتم و نهم هجري»، «راه‌ها و كاروان‌هاي حج« و «تجلي حج در فرهنگ، هنر و ادبيات» است كه هر بخش به بررسي موضوعاتي پيرامون مسأله حج پرداخته است.

فصل اول اين كتاب به بررسي موضوعات «پيشينه و اهميت حج» و «حج در ايران بعد از اسلام تا سقوط ايلخانان» پرداخته و فصل دوم نيز دربردارنده موضوعاتي همچون «اوضاع سياسي ايران از سقوط ايلخانان تا تيموريان»، «ابعاد و اهميت حج براي حكومت‌ها» و «مناصب و القاب مرتبط با حج در ايران بعد از سقوط ايلخانان تا پايان تيموريان» است.

سومين فصل اين كتاب نيز شامل موضوعاتي از قبيل «اصلاح راه‌ها و تأمين امنيت آنها و ارسال كاروان حج»، «فرستادن محمل»، «ارسال جامه به كعبه» و «ارسال اوقاف و نذورات به مكه» مي‌شود و موضوعاتي چون «نگاهي به فضاي مذهبي ايران در قرون هشتم و نهم هجري»، «رويكرد جريان‌هاي مختلف مذهبي به حج» و «حج و تصوف» به چشم مي‌خورد.

«مهم‌ترين راه‌ها و منازل حج»، «كاروان‌هاي حج» و «مشكلات و موانع سفر حج» از موضوعات مطرح‌شده در بخش پنجم اين كتاب است و فصل ششم كتاب نيز به بررسي مطالبي همچون «مراسم و آيين‌هاي مربوط به حج»، «كاركردهاي علمي و آموزشي حج»، «جلوه‌هاي حج در هنر دوره تيموري» و «حج در متون ادبي» پرداخته است.

در مراسم حج، زائر خانه خدا جامه سفيد احرام بر تن مي‌كند و پيوسته جمله «لبيك اللهم لبيك» را تكرار مي‌كند و چون به خانه كعبه رسيد، هفت بار بر گرد آن طواف مي‌كند. سپس زير آفتاب سوزان دشت عرفات به ديدار مكان‌هاي مقدس رفته و به عبادت مي‌پردازد. هنگام بازگشتن به مكه در مراسم و شعائري شركت مي‌كند كه پيشينه آن به زمان‌‌هاي قديم، حتي پيش از اسلام، برمي‌گردد.هنگامي كه حاجي در پايان مراسم همراه ديگر حاجيان با حمد پروردگار از كعبه وداع مي‌كند، آخرين مرحله مراسم باشكوه حج را به اجرا مي‌گزارد. اين نمايش زيبا كه اشاره‌اي به سرنوشت آدمي دارد، در جنبه‌هاي مختلف زندگي مسلمان جلوه كرده و با آداب و فرهنگ هر قوم، آميخته و تقديس شده است.

كتاب «حج از سقوط حكومت ايلخانان تا پايان حكومت تيموريان» نوشته مهناز موسوي‌مقدم تربتي در بهار ۱۳۹۳ از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه در ۲۴۰ صفحه و به قيمت ۶۷۰۰ تومان منتشر شده است.

شايان ذكر است، حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت تاكنون حدود ۱۰۰۰ عنوان كتاب با موضوع حج وزيارت منتشر كرده است كه تمامي اين كتاب‌ها به صورت الكترونيكي به نشاني http://lib.hajj.ir/ قابل دسترسي است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن