تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802770035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش تجارت جهانی و سهم ترانزیت ایران از مزیت های افتتاح خط آهن اینچه برون


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: افزایش تجارت جهانی و سهم ترانزیت ایران از مزیت های افتتاح خط آهن اینچه برون تهران - ایرنا - افتتاح خط آهن گرگان - اینچه برون نه تنها نقش زیادی در افزایش تجارت بین المللی، منطقه ای و ترانزیت کالا و مسافر بین ایران و جمهوری های مستقل مشترک المنافع خواهد داشت بلکه از طریق ایجاد شبکه ریلی شرق دریای خرز، کشورهای آسیای میانه و روسیه می توانند از کوتاهترین مسیر به خلیج فارس و آبهای آزاد متصل شوند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، مجموع طول این خط آهن که در شرق دریای خزر احداث شده و از سه کشور عبور می کند در مجموع به 924 کیلومتر می رسد که 120 کیلومتر آن در قزاقستان، 700 کیلومتر در ترکمنستان و بیش از 80 کیلومتر آن در ایران واقع شده است.
این خط آهن هم اکنون برای جابه جایی سالانه بیش از سه میلیون تن بار در نظر گرفته شده که در صورت نیاز ظرفیت آن تا سالانه شش و در نهایت 10 میلیون تن قابل افزایش است.
از آنجا که این مسیر ریلی پس از گذر از قزاقستان، وارد خاک ترکمنستان می شود و پس از طی حدود 700 کیلومتر از طریق مرز اینچه برون به خط آهن جمهوری اسلامی ایران متصل می شود، نام دیگر این خط آهن را در شرق خزر راهگذر ریلی "شمال جنوب"می نامند.
بهره برداری از خط آهن گرگان - اینچه برون در افزایش ترانزیت کالاها، کاهش هزینه های حمل بار، رونق پایانه ها، ظرفیت سازی اشتغال و در نهایت اقتصادی کردن منطقه و تحول جدی در صنعت حمل و نقل کشورهای منطقه اکو بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
در واقع راه آهن گرگان - اینچه برون بخشی از پروژه بزرگ ریلی سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان است که از ناحیه "اوزن " قزاقستان آغاز می شود و پس از عبور از شرق دریای خزر به ترکمنستان رسیده و بعد از گذر از محدوده اترک در منطقه داشلی برون از این کشور خارج شده و از طریق مرز اینچه برون به شمال گنبدکاووس و در نهایت به ایستگاه راه آهن گرگان متصل می شود.
هدف اصلی از اجرای پروژه خط آهن گرگان - اینچه برون، تسریع در ترانزیت و جابه جایی بار و کالا در این محور به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند است که این امر می تواند در رونق اقتصادی ایران به خصوص استانهای همجوار گلستان و خراسان شمالی اثرات مطلوبی داشته باشد.
قزاقستان سالانه 13 میلیون تن انواع غله تولید می‎کند که 7 میلیون تن آن قابلیت صادرات دارد و چون کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی غلات این کشور هستند، راه آهن شمال باصرفه ‎ترین مسیر برای رساندن این غلات به حاشیه خلیج فارس به حساب می‎آید و با اتصال راه آهن گرگان به اینچه ‎برون، ترانزیت غلات از طریق ایران به کشورهای منطقه افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
منابع لازم برای اجرای این طرح بزرگ ملی بیش از 140 میلیارد تومان و از محل بخشی از اعتبار راه آهن ایران - قزاقستان - ترکمنستان پیش بینی شده است. عملیات اجرایی این خط آهن تیـر ماه سال 91 با حضور وزیر راه و و شهرسازی دولت دهم آغاز شد.
برای احداث این خط آهن 10 هزار تن ریل استاندارد و حدود 150 هزار تراورس بتنی استفاده شده است. در فاز نخست میزان جابه جایی بار در این محور بیش از سه میلیون تن پیش بینی شده، ضمن آنکه قطارها می توانند با شیب فراز 15 در هزار و شعاع قوسی مسیر 1500 متری، قطارهای باری تا 120 کیلومتر در ساعت و مسافری تا 160 کیلومتر بر روی این خط آهن سیر کنند.
با آماده شدن افتتاح این خط آهن چندی پیش وزیر راه و شهرسازی از افتتاح خط آهن گرگان - اینچه برون در روز 12 آذرماه سال جاری با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان خبر داد.
عباس آخوندی افزود: این کریدور پس از گذر از ایران، ترکمنستان و قزاقستان در انتقال کالاهای ترانزیتی در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب کشورهای آسیایی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
وی تصریح کرد: بخش عمده ترانزیت در جهان بین چین و غرب انجام می شود و هم اکنون 350 میلیون تن سالانه در این مسیر ترانزیت می شود، ضمن آنکه این کریدور در اتصال چین به اروپا و روسیه به خلیج فارس نقش محوری خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کنار کریدورهای شمال و جنوب، کریدورهای شرقی و غربی دریای خزر نیز برای ما اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه محور شرق دریای خزر با تلاش مثبت سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و ایران به بار نشسته است.
آخوندی بابیان آنکه افتتاح این خط آهن آثار مثبتی در منطقه خواهد داشت، افزود: ملت های ایران، قزاقستان و ترکمنستان از سابقه دیرینه تاریخی برخوردارند و این مسیر در جهت توسعه تجارت صلح آمیز بین ملت های آسیای میانه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی پیش بینی کرد: در نخستین سال های افتتاح این خط آهن حدود سه میلیون تن بار در این مسیر جابه جا شود و پس از آن میزان ترانزیت کالا در این کریدور به پنج میلیون تن و سپس به ده میلیون تن افزایش یابد.
انتظار می رود با افتتاح این خط آهن در شرق خزر کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران و انعقاد موافقتنامه های حمل و نقل و تسهیل رفت و آمد در این خطوط، مراودات ملت های منطقه به خصوص منطقه اقتصادی اکو بیش از پیش در بین کشورهای عضو تقویت شود.
بدون شک کاهش نرخ تعرفه ترانزیت کالا و مسافر با حداقل ممکن می تواند در فعال شدن بیش از پیش این خط آهن تاثیرگذار شود تا این کریدور مهم کشور بتواند با بقیه کریدورهای فعال در این منطقه رقابت کند.
از طرفی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مزیت های افتتاح خط آهن گرگان - اینچه برون، افزود: ترکمنستان و قزاقستان برای اتصال به این خط و دسترسی به بازارهای جهانی بیش از 700 کیلومتر خط آهن احداث کرده اند تا از مزیت های این خط آهن در شرق خزر بهره مند شوند.
محسن پورسید آقایی یادآور شد: سالانه بار زیادی در قزاقستان برای انتقال به بازارهای جهانی آماده می شود، لذا پایانه ریلی اینچه برون که می تواند در انتقال آن به طرف جنوب و اروپا از طریق خط آهن ایران نقش مهمی ایفا کند، همواره مورد توجه ترکمنستان و قزاقستان بوده است.
به گفته وی، علاوه بر استفاده کشورهای آسیای میانه از این خط آهن، استانهای غربی چین نیز می توانند کالاهای خود را از طریق قزاقستان با استفاده از این مسیر به بازارهای اروپایی و منطقه انتقال دهند.
به گفته کارشناسان امور اقتصادی، پروژه بین المللی راه آهن گرگان - اینچه برون کوتاه ترین و اقتصادی ترین مسیر برای ترانزیت است که با توجه به ویژگی های خاص و موقعیت جغرافیایی منطقه می تواند نقش مهمی را در تحول اقتصادی منطقه ایفا کند.
این کارشناسان ارتقا سطح مبادلات تجاری و فرهنگی و افزایش همدلی و تعامل در بین ملت های منطقه و ایجاد ثبات و امنیت در بین مسلمانان منطقه را از دیگر مزیت های راه اندازی خط آهن شمال - جنوب می دانند.
معاون بهره برداری و سیر حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این خصوص معتقد است: با افتتاح خط آهن اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان مسیر روسیه، قزاقستان به آبهای آزاد از طریق ایران 400 کیلومتر کاهش می یابد.
حسین عاشوری افزود: با کوتاه شدن این مسیر هزینه تمام شده حمل بار از روسیه، قزاقستان و ترکمنستان نیز به ایران کاهش می یابد به طوری که کشورهای یادشده برای ترانزیت کالاهای خود از این مسیر به طرف جنوب و اروپا رغبت بیشتری خواهند داشت.
وی با بیان اینکه با راه اندازی خط آهن اینچه برون بسیاری از کشورهای منطقه نیز می توانند از این مسیر برای حمل بار خود استفاده کنند، اظهار داشت: علاوه بر جمهوری های آسیای میانه و روسیه، استانهای غربی چین نیز می توانند برای ارسال کالاهای خود به طرف ترکیه و اروپا از این مسیر استفاده کنند.
به گفته این مقام مسئول، خط آهن ترانزیتی اینچه برون سبب می شود، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان بدون استفاده از خط آهن ازبکستان بارهای خود را در کوتاهترین زمان ممکن به طرف خلیج فارس و آبهای آزاد در جنوب ایران و یا بالعکس منتقل کنند.
پیش بینی می شود با افتتاح این خط آهن میزان ترانزیت کالا در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب افزایش یابد و کشورهای چین، روسیه و برخی از کشورهای آسیای میانه متقاضیان اصلی استفاده از این مسیر با صرفه اقتصادی خواهند بود.
کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با جمعیت بیش از 450 میلیون نفری خود نیازمند افزایش سرمایه گذاری ها در بخش احداث خط آهن و شبکه حمل ونقل جاده ای هستند که با افتتاح این خط آهن تا حدودی نیازهای حمل و نقل برخی از کشورهای عضو اکو در این مسیر برآورد می شود.
منطقه اکو با بیش از 56 هزار کیلومتر خط آهن و قرار گرفتن در کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب یکی از مهمترین مناطق ترانزیت کالا و مسافر در منطقه است و از جایگاه ویژه ای در سطح بین المللی برخوردار است.
از طرفی موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران نیز در منطقه، کشورمان را از نظر مسیر ترانزیت و پل مهم ارتباطی در بین کشورهای عضو اکو بسیار با اهمیت کرده که با افتتاح این خط آهن نقش ایران در ترانزیت کالا و مسافر بیش از پیش برای کشورهای منطقه مشخص خواهد شد.
بی تردید تاکید روسای جمهور سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان در مراسم افتتاح این خط آهن مبنی بر تعامل بیشتر ملت های منطقه و افزایش رفت و آمد مردم در این مسیر، توسعه صنعت گردشگری را نیز در شرق خزر بیش از پیش فراهم خواهد کرد.
اقتصام(5)1108**1558


10/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن