تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803916706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سکولاریسم ربطی به دین ندارد/ مدرنیته اسلامی ـ ایرانی معنایی ندارد -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: صادق زیباکلام:
سکولاریسم ربطی به دین ندارد/ مدرنیته اسلامی ـ ایرانی معنایی ندارد

صادق زیباکلام در بجنورد


دکتر صادق زیباکلام در نشست"تجدد در ایران عصر قاجار" با اشاره به مدرنیته در ایران گفت: برخلاف آنچه که در ایران می گویند سکولاریزم یعنی بی دینی، سکولاریزم و مدرنیته به معنای بی دینی و ضددینی نیست و ربطی به دین ندارد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست "تجدد در ایران عصر قاجار" با حضور دکتر ناصر تکمیل همایون استاد تاریخ دانشگاه تهران، دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتر ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران روز گذشته 27 آبان ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشکاه تهران برگزار شد.دکتر صادق زیباکلام در بخشی از این مراسم سخنرانی کرد و گفت: فکر می کنم بحثهایی در ایران است که تمامی ندارد. یکی از این بحث ها در حقیقت مدرنیته، مدرنیسم، نوگرایی و ... است. علت اینکه این بحث ها هیچ وقت سرانجامی پیدا نمی کنند به این خاطر است که این موضوعات از یک چارچوب ایدئولوژیک مطرح می شود. علی القاعده اگر من یک مسلمان اصولگرا باشم وقتی درباره مدرنیسم صحبت می کنم مشخص است که چه چیزهایی خواهم گفت و می گویم که چه چیزی درست نبوده و چه چیزی درست است و چنانچه برعکس باشند می گویم پیشرفت یا ... داشته است. در کل نگاهی که در ایران بعد از انقلاب بوده ضد مدرنیته و ضد آن چیزی است که در قرن 19 به ایران آمده است.این استاد دانشگاه در ادامه گفت:  اینکه من غرب زده هستم یا نه نمی دانم اما من به مدرنیته به جد اعتقاد دارم و به آن احترام می گذارم و آن را محصول تفکر بشری می دانم و معتقدم به صورت اجتناب ناپذیر به سوی آن در حرکت هستیم. البته مدرنیته ضعف ها و ناهنجاری هایی هم دارد. به فرض مثال مشکلات اخلاقی، مشکلات محیط زیست، اختلاف طبقاتی را هم با خودش داشته است. اما معتقدم که به قول چرچیل «دموکراسی بدترین نوع حکومت است، اما تا به امروز هیچ مدلی نیامده است که بهتر از آن باشد". من معتقدم که مدرنیته اشکالاتی دارد اما منتقدیم مدرنیته چیزی را برای ما نیاورده اند. که آن را جایگزین آن بکنیم و در بهترین حالت ذکر مصیبت کرده اند و در نهایت در جهت ترمیم و اصلاح آن بوده است.وی تأکید کرد: دو بحث وجود دارد یکی اینکه مدرنیته چیست و از کجا شروع شده که به تمدن غرب بعد از قرون وسطی بر می گردد و در حقیقت مدرنیته آغاز پایان قرون وسطی است. بنابراین دربرگیرنده رنسانس و کشف قاره آمریکا و عصر سفرهای دریایی و  دربرگیرنده علم می شود. بویژه دستاوردهای فلسفه سیاسی مدرنیته، حقوق شهروندی، دموکراسی، لیبرالیسم همه مدرنیته است. مدرنیته در اروپا از 1400 تا 1500 شکل گرفت. اساس مدرنیته روی فرد بود و اینکه فرد می تواند مصالح و منافعش را تشخیص دهد و هیچ کس نمی تواند بگوید به اندازه خود فرد از مصالح و منافع خودش پاسداری کند.زیباکلام گفت: ستون دیگر این بود که آیا عقل بشر برای تبیین جهان کفایت می کند؟ آیا عقل بشر برای سعادت بشر کفایت می کند یا اینکه به چیزهای دیگر هم احتیاج داریم. در تمام این 400 – 500 سال بشر با مشکلات عظیمی روبرو بوده است. اما چون اساس آن بر روی عقل و خرد بشر استوار بوده توانسته مشکلاتش را حل کند اما مدرنیته یک پکیج کامل نیست. اساسا پست مدرنیسم برخلاف آنچه که می گویند نفی مدرنیسم است. پست مدرنیسم یعنی مشکلاتی که مدرنیته به همراه آورده است. هیچ پست مدرنی به شما نمی گوید ما باید به قرون وسطی برگردیم، یعنی اشکالات مدرنیته را به کمک عقل چگونه باید سامان داد.وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مدرنیته در ایران گفت: مدرنیته در ایران از غرب آمد. بومی نبود، بنابراین اگر شما بدنبال مدرنیته اسلامی – ایرانی هستید، دنبال کارتان بروید. مدرنیته، مدرنیته است و متعلق به هیچ جا و مکانی نیست. مدرنیته عصاره تعقل و تفکر بشر است.  اگر کسی این را بگوید به نظرم سخنی به گزاف نگفته است. یکی از دلایل اصلی رنسانس جنگ های صلیبی است. در قبل از این جنگ ها مدرنیته در مشرق زمین بوده است. اگر جایزه نوبل می دادند تمام جوایز نوبل را باید در آن دوران به دانشمندان مسلمان می دادند. بنابراین اگر یکی بگوید که یکی از عناصر رنسانس آشنایی فرهنگ و تمدن غربی ها با جهان اسلام بود گزاف نگفته است.زیباکلام گفت: بنابراین من مدرنیته بدون تعصبهای دینی را دستاورد بشری می دانم چرا که همه در آن وجود دارد. اسلام ، چین، هند، غرب و همه را شامل می شود. شما شرقی تر از هند پیدا نمی کنید. برخلاف ما که به غرب فحش می دهیم آیا مدرنیته در هند نرفته است آیا به ژاپن نرفته است. بنابراین، این چه سخنی است که مدرنیته مال آنهاست اگر خوب است مال خود آنهاست. مدرنیته کالایی است که مال تمام بشریت است. درست است که مدرنیته از غرب آمد اما در ایران بارور شد. اساس و فلسفه جمهوری اسلامی مدرنیته است.وی تأکید کرد: اصل تاکتیک قوا محصول مدرنیته است اینکه حکومت نمی تواند هر کاری انجام دهد این یعنی مدرنیته. برابر در پیشگاه قانون مدرنیته است. بنابراین نمی شود مدرنیته را رد کرد ولی در عین حال اساس زندگی مان را مدرنیته تشکیل داده باشد. آیا در طول تاریخ اتفاق افتاده است که یکی از رهبران و سلاطین ما اگر می خواست کاری بکند در تاریخ بیاید و بگوید که حیف قانون دست و بال من را بسته است اما مدرنیته این ایده و فلسفه را با خودش آورد که حکومت هر کاری که بخواهد نتواند انجام دهد.زیباکلام در ادامه گفت: محمد علی شاه بسیار آدم فهمیده ای بود چرا که می دانست که مشروطه بسیاری از اختیاراتش را گرفته است. بنابراین از همان روزی که به پایتخت آمد شمشیر را از رو با مشروطه خواهان بست. متمم قانون اساسی یک شاهکار است چرا که تمام اختیارات شاه را گرفته است و حتی برای گرفتن بودجه اش باید به مجلس برود. محمدعلی شاه گفت: نیاکان من قدرت را با ضرب شمشیر گرفتند اگر می توانید آن را با ضرب شمشیر بگیرید.وی گفت: یک سال بعد مجلس را به توپ بست آیا این مدرنیته نیست؟ برای اینکه مشروعیت حکومت که در آسمانها بود به زمین آورد و مشروعیت رأی مردم شد این مدرنیته است. این جمله را نگویید که مردم ما مشروطه را نفهمیده اند چگونه است که ستارخان و باقرخان جانشان را از دست می دهند اما تسلیم نمی شوند؟ چه کسی می گوید مشروطه را نفهمیده ایم؟ مدرنیته هم در قالب مشروطه نه تحریف شد و نه به انحراف کشیده شد.وی گفت: آقاسیدمحمد طباطبایی می گوید ما یک نفر را به عنوان شاه انتخاب می کنیم و اگر برای ما امنیت آورد و از او رضایت داشتیم او را نگه می داریم اما اگر نتوانست او را بر می داریم. این جمله یعنی چه؟ یعنی اگر شما از حکومت رضایت نداشتید آن را کنار می گذارید آیا این مدرنیته نیست. ما نباید با مدرنیته برخورد سیاسی، دینی داشته باشیم برخلاف آنچه که در ایران که به ما می گویند سکولاریزم یعنی بی دینی، سکولاریزم و مدرنیته به معنای بی دینی و ضد دینی نیست و ربطی به دین ندارد.



چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن