تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832238754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوره اول مدرنیته حاکمیت عقل و خرد است/ مدرنیزاسیون با عوض کردن لباس مردم صورت نمی‌گیرد -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دوره اول مدرنیته حاکمیت عقل و خرد است/ مدرنیزاسیون با عوض کردن لباس مردم صورت نمی‌گیرد

تکمیل


دکتر ناصر تکمیل همایون درباره مدرنیزاسیون گفت: دوره اول حاکمیت عقل و خرد است. دومین وجه ان دوره علوم است، علومی که با برداشت های گذشته فرق می کرده است. سومین ویژگی به شکست اتوریته های مذهبی به ویژه در قرون وسطی است و حاکمیت عقل، منطق و علم به پیش برده است. اما این مدرنیزاسیون با ایران یک جنبه دوستانه ای پیدا نکرد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست "تجدد در ایران عصر قاجار" با حضور دکتر ناصر تکمیل همایون استاد تاریخ دانشگاه تهران، دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشکاه تهران و دکتر ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران روز گذشته 27 آبان ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشکاه تهران برگزار شد.در این مراسم ابتدا دکتر ناصر تکمیل همایون درباره مدرنیزاسیون گفت: به عقیده من مدرنیزاسیون ربطی به کشورهای مشرق زمین ندارد. پروسه ای تاریخی است که بعد ار قرون وسطی و شروع رنسانس و انقلاب صنعتی شروع می شود و به جایی می رسد که خودشان لقب مدرنیزاسیون را به آن می دهند که تقریبا اول قرن نوزدهم است.وی در ادامه گفت: در این دوره اروپا به چند دوره می رسد، دوره اول حاکمیت عقل و خرد است. دومین وجه آن دوره علوم است، علومی که با برداشتهای گذشته فرق می کرده است. سومین ویژگی به شکست اتوریته های مذهبی به ویژه در قرون وسطی است و حاکمیت عقل، منطق و علم به پیش برده است اما این مدرنیزاسیون با ایران یک جنبه دوستانه ای پیدا نکرد. یعنی ما با تمدن غربی و مدرنیزاسیون آشنایی مان، آشنایی دوستانه ای نبود شاید در صدر اسلام آشنایی که در آن دوران در دوران ترجمه رخ داد دوستانه بود. یعنی دوران تألیف آشنایی ما به غرب دوستانه بود. اما در این دوران مقداری جنبه سلطه جویی مغرب زمین در کشورهای مشرق زمین همراه با مدرنیزاسیون بوده است.تکمیل همایون در ادامه گفت: در مغرب زمین نوآوری محصول طبیعی جامعه بوده است یعنی خودزا بوده اما در اینجا تجدد تماما تقلید از مغرب زمین بوده بدون اینکه بتن و بلوک مغرب زمین را شناخته باشد. اولین برخورداری از مدرنیزاسیون در مشرق زمین جنبه های نظامی آن بوده است. یعنی به فرض مثال ما در دوران شاه عباس از امور نظامی مغرب زمین چه از لحاظ تاکتیک نظامی و چه از لحاظ تکنیک استفاده کرده ایم اما در دیگر چیزها با استفاده از سفرنامه ها فقط استفاده از یک نوع نظام سیاسی می کنند وقتی به آنها می نگرند احساس می کند که یک نوع حسرت در آنها وجود دارد. من در آن دوران ندیده ام که به اصل مدرنیزاسیون پرداخته باشند و در واقع به چرایی آن نپرداخته اند و به علت پیدایش این پدیده در غرب پرداخته نشده و آن را نشناخته اند.این استاد دانشگاه گفت: حاکمان ایران باورشان می شود که ژنرال گاردان می خواهد تجدد نظامی ایجاد کند اما وقتی که آثار آن زمان را بررسی می کنید یا می خوانید می بینید ژنرال گاردان و همکارانش در عین حال که این کارها را انجام می دادند یادداشت هایی را از راهها و نقشه های ایران و شناخت آنها انجام می دادند که برای رسیدن به هند بود یعنی قصد قربت در این تعلیم دادن آنها نبود و به محض اینکه فرانسه با روسیه صلح می کند بدون اینکه ژنرال گاردان اطلاع داشته باشد آن را به فرانسه بر می گرداند و تمام آن پروژه مدرنیزاسیون نظامی متوقف می شود.وی تصریح کرد: در مورد انگلیسی ها هم شما در توافقنامه گلستان و ترکمنچای هیچ کدام مدافع و معلم تعلیم و تربیت نظام ایران ایران نبودند این وضعیتی بوده است که ما تا مرگ میرزاعباس داشته ایم. بعد از آن دوران فاز دوم تجدد در ایران شروع می شود.وی در ادامه دوره دوم مدرنیزاسیون را توضیح داد و گفت: کلمه مدرنیته در سال ۱۸۰۱ در فرهنگ لاروس به کار رفته است و معنای مدرنیزاسیون یعنی مدرنیته کردن که همواره قدرتی در پشت آن بوده است که می خواهد جامعه را مدرن کند. در دوره قاجاریه پی بردند که این مرکز قدرت غرب است. اندیشه های مدرنیته در ذهن افراد یک معنا پیدا می کرد و در نهاد سیاست معنای دیگری پیدا می کرد.وی گفت: اگر سیاست موازنه مثبت و منفی در دوره قاجار را درک نکنیم مسائل آنرا نخواهیم فهمید. درست است که مدرنیته را می گویند استعمارگران آوردند اما جلوگیری از مدرنیزاسیون توسط استعمارگران صورت نگرفته است. امیرکبیر بحث پرورش دانش و دانش آموز را برعکس کرد و به جای اعزام دانشجو به فرنگ، مدرسه دارالفنون أاسیس کرد و در دارالفنون ملا هم آورد و نماز را برپا کرد. مخالفت با دارالفنون ریشه در سطحی نگری و قشری نگری ما دارد.تکمیل همایون در ادامه گفت: دوران پایانی ناصرالدین شاه بعد از حرکتهای افرادی مانند سید جمال و روشنگران بود که در اوایل مشروطه خواهی بین مشروطه خواهان توافق وجود داشت اما آن چیزی که باید به وجود بیاید انجام نشد. به هر حال مدرنیزاسیون با عوض کردن لباس مردم صورت نمی گیرد.این استاد دانشگاه در پایان سخنانش گفت: آن تجددی که ما می خواستیم تجدد لابراتواری بود اما تجدد بلواری برای ما آوردند. شاید مسیر مدرنیزاسیون در ایران آن مسیری بود که مشروطه خواهان و بعد از آن نهضت ملی داشت. همان کاری که در هند و ژاپن شد اما در ایران نشد.



چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن