تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843418314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غربزدگی از نظر فردید مسئله بحران آخرالزمانی تفکر خودبنیاد عصر جدید است -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در کلاسهای بنیاد فردید طرح شد؛
غربزدگی از نظر فردید مسئله بحران آخرالزمانی تفکر خودبنیاد عصر جدید است

بهروز فرنو


یک عضو هیئت مدیره بنیاد فردید گفت: منظور استاد فردید از غرب و غربزدگی، غرب و شرق جغرافیایی نیست بلکه مسئله سیرتفکری است که در تاریخ غرب به تحقق پیوسته و در عصر جدید عالمگیر شده است. مسئله بحران آخر الزمانی تفکر خودبنیاد در عصر جدید است. به گزارش خبرنگار مهر، ششمین جلسه از کلاسها و کارگاه های آموزشی و پژوهشی  در خصوص «غرب و غربزدگی و بحران آخر الزمانی عالم کنونی» به اهتمام بنیاد فردید و با همکاری مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در محل بنیاد فردید برگزار شد. در این جلسه در ادامه مطالب گذشته دکتر بهروز فرنو و سیامک شمس به بحث و بررسی مسائلی در مورد موضوع کلاس پرداختند.فرنو از اعضای هیئت مدیره بنیاد فردید گفت: طی جلسات گذشته که توسط استادان مختلف به صورت سمیناری مطلب تعقیب شده است این مسئله عنوان شد که به رغم گذشت بیش از پنجاه سال از طرح مسئله غربزدگی توسط استاد فقید دکتر سید احمد فردید هنوز مسئله آن چنانکه مورد تأمل وی بود و چنانکه باید و شاید مورد توجه محافل فرهنگی قرار نگرفته است و مطلب آنچنان که مورد نظر استاد بود در محافل فرهنگی طرح نشده است و برخی اشتباهات و سوء تفاهمات رایج کماکان ادامه دارد. چنانکه چندی پیش درجایی اظهار شده بود که اگر دکتر فردید با غرب و غربزدگی مخالف بود چرا به اقوال فیلسوفان غربی همچون نیچه و هیدگر استناد کرده است.وی افزود: به این توضیح ساده و مکرر توجه نشده است که منظور از غرب و غربزدگی، غرب و شرق جغرافیایی نیست بلکه مسئله سیرتفکری است که در تاریخ غرب به تحقق پیوسته و در عصر جدید عالمگیر شده است. مسئله بحران آخر الزمانی تفکر خودبنیاد در عصر جدید است. حال اگر کسی در هر گوشه عالم مدافع وضع موجود و کنونی در عالم و سیاست های استکباری حاکم بر جهان باشد مسلماً از نظر استاد فردید غرب زده است. حتی اگر خود را مدافع برخی سنن شرقی هم بداند و اگر کسی در هر گوشه عالم نسبت به وضع کنونی تفکر، تأمل  جدی کند و متذکر وجوه بحرانی آن باشد در طریق گذشت از غرب و غربزدگی  است. و چنانچه به اقوال فیلسوفانی چون هیدگر یا نیچه استناد شده غرض پرسش از ماهیت نیست؛ افکار جدید و مدرنیته بوده است آنچه که معمولاً حلاف آمد عادت است و در سیر روزمره فرهنگ عمومی کمتر به آن توجه می شود.همچنین در این جلسه سیامک شمس ازاستادان و محققین بنیاد فردید نیز متذکر شد که کلاً تفکر فلسفی و حکمی به معنای حقیقی کلمه، خلاف آمد عادت است و با امور روزمره نسبتی ندارد. در پرسش مرحوم استاد از ماهیت تفکر غربی و عصر جدید نیز بحث، خلاف آمد عادت بوده است. اگر بعضاً درست طرح نشده به همین جهت است. پرسش استاد قدر مسلم پرسش حکمی و فلسفی است و در کل نظر به حقیقت وجود دارد و نسبت ِعالم انسانی و انسان عصر جدید را با حقیقت وجود مطمح نظر قرار می دهد.وی افزود: تذکر استاد نسبت به اسماء الله و ملاحظه ادوار تفکر و مسئله مظهریت انسان نسبت به اسماء الله نیز به همین نکته باز می گردد. اگر در آثار و اقوال حکما و عرفا مسئله اسماء الله و مظهریت انسان نسبت به اسماء طرح شده است از جمله در ادبیات مورد نظر استاد فردید از جامی آمده: حقیقت را به دوری ظهوری است/ ز اسمی برجهان افتاده نوری است* اگر عالم یک دستور بودی/ بسا اسماء کان مستور بودی.این عضو هیئت علمی بنیاد فردید بیان کرد: اما مسئله تأمل در ادوار تفکر با لحاظ مظهریت انسان نسبت به اسماء الله، فکری بود که اول بار به سراغ استاد فردید آمد و در سیر حکمی نظری وی و عطف توجه او به تعارف گذشته طرح شد.  



یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن