واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
آیتالله وحید خراسانی با بیان اینکه «عقل حتی در میان پیامبران دارای مراتب است» گفت: عقل هدیه خدا به انسان برای تدبر در آیات انفسی و آفاقی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم این مرجع تقلید در درس تفسیر خود در مسجد اعظم و در تفسیر آیات سوره یاسین گفت: خلقت آسمان و افلاک و لیل و نهار اول روی داد و پس از آن زمین و زمینیان خلق شدند. وی افزود: خداوند در خصوص مبحث دریا و فلک مباحث متعددی را مطرح کرده است و در خصوص آنچه که بر فلک و کشتی سوار میشود و حیواناتی که بعضا برای سواری انسان قرار داده شدهاند. این مرجع تقلید بیان کرد: باید در خصوص اختلاف بین لیل و نهار و آفاق و انفس و نظام تکوین تفکر کرد که همیشه در قرآن به آن سفارش شدهایم؛ آنچه لازم است، عقل است که باید به کار بیاید و آیات الهی را پیدا کند. وی خاطرنشان کرد: مراتبی برای عقل بیان شده و بین پیامبران نیز چنین است و این مراتب در پایان به عقل کل منتهی میشود؛ عقول انبیا نیز مختلف است و به همین دلیل در نهایت خود، به خاتم میرسند که عقل کل آفرینش است؛ آنجا که عایشه بیان میدارد که پیامبر وقتی در نیمه شب بر میخاستند و به آسمان خیره میشدند و آیات ارضی و سماواتی را میخواندند و به شدت اشک میریختند و نماز شب میگزاردند؛ این همان عقلی است که کامل است و میتواند تمام آیات الهی را ببیند. وی یادآورشد: آنچه که پیامبر با این درک بیان میکردند از حد فهم ما خارج است و به همین خاطر است که آنچه که در نماز شب بیان میکردند غوغایی در عالم به پا میکرد. وحید خراسانی با اشاره به مفهوم کشتی و فلک در قرآن، گفت: خداوند در این خصوص آیات بسیاری دارد که نشانگر اهمیت این آیت است و به همین خاطر حضرت نوح 950 سال مردم را هدایت کرد و در نهایت مردم نیز او را مسخره میکردند و ایشان از خداوند درخواست عذاب کرد و خداوند ایشان را به کاشتن یک دانه خرما امر کردند. وی افزود: خداوند به او گفت که پس از کاشت و به ثمر رسیدن این درخت خرما، عذاب الهی نازل خواهد شد؛ نوح نبی سالها صبر کرد و مردم نیز به زندگی خود ادامه دادند و این درخت به ثمر نشست ولی خبری نشد و درخت خرما داد و باز جبرییل به ایشان فرمود که دوباره این دانه خرما را بکار و اگر خرما به ثمر نشست آنگاه عذاب نازل میشود ولی درخت به ثمر نشست ولی عذاب نازل نشد و بار سوم نیز چنین روی داد و پس از بار سوم خداوند به حضرت نوح امر به ساخت کشتی دادند. این مرجع تقلید بیان کرد: منظور خداوند این بود که به حضرت نوح بگوید صبر تو از رحمت من کمتر است و من این همه سال به آنها وقت دادم و به ایشان رحمت داشتم تا اصلاح شوند؛ وقتی که حضرت مشغول ساخت کشتی شدند مردم او را مسخره میکردند تا اینکه سیل از آسمان و زمین روانه شد و آنها را بلعید ولی اگر آن کشتی نبود ما و این موجودات نیز نبودند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]